Jump to content

Revolver mot bjørn i Canada?


SWSbakken

Recommended Posts

Skal på bjørn, ulv og coyotajakt samt fisketur til Canada neste høst.

Og lurer på om enn kan erverve revolver til beskytelse mot bjørn?

Og ja, jeg har håndvåpen ifra før, men føler at ingen av de har nok pounch mot en bjørn( 45.Colt, 45.ACP og 9mm)

Eller må jeg søke den opp som ett konkuranse våpen, reservevåpen?

Selv om dette ikke er ønskelig.

Tenker også på mulighetene får Utenlands jakt med håndvåpen..

Tenker i utgangs punktet på en Ruger Super Blackhawk i 44. mag.

Link to comment
Share on other sites

Skal på bjørn, ulv og coyotajakt samt fisketur til Canada neste høst.

Og lurer på om enn kan erverve revolver til beskytelse mot bjørn?

Og ja, jeg har håndvåpen ifra før, men føler at ingen av de har nok pounch mot en bjørn( 45.Colt, 45.ACP og 9mm)

Eller må jeg søke den opp som ett konkuranse våpen, reservevåpen?

Selv om dette ikke er ønskelig.

Tenker også på mulighetene får Utenlands jakt med håndvåpen..

Tenker i utgangs punktet på en Ruger Super Blackhawk i 44. mag.

 

I norge må man være medlem i pistolklubb 6 mnd med et visst antall oppmøter før du kan anbefales av klubben til å kunne søke politiet om revolver eller pistol. Revolver mot bjørn i Canada kan du bare glemme å få lisens på her i norge. Skaffer du revolver er bruksområdet på den revolveren, i norge, skyting på blink. Du får altså ikke godkjent politiattest for jakt verken her eller i utlandet, eller i det hele tatt utførselstillatelse på revolveren. Du slipper heller ikke inn i usa med revolver i bagasjen, verken lovlig eller ulovlig våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei hører du har håndvåpen fra før motsettning til andre her inne

så rund mølla hvordan man erverver seg håndvåpen vet du nok

men jeg kan gi det et supertips for en revolver jeg vet mangen som jakter bjørn i kanada og amerika bruker

ja til og med de som ikke jakter også bruker

 

Smith & Wesson Emergency Survival Tool Kit i kaliber 460 Magnum

legger til noen linker under her så du kan ta og se om dette var noe for deg :)

 

Gunblast-Review

http://www.gunblast.com/AndyTuttle_SW460ES.htm" target="_blank

 

Youtube Video

" target="_blank

 

BudsGunShop

http://www.budsgunshop.com/catalog/prod ... s_id/39972" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Trudde ikke det var noen problem med og få håndvåpen inn i USA eller Canada. Er jo ikke noe problem med rifle.

 

Har bare Uberti 1873 og Kongsberg Colt, ingen av de liker harde ladninger....

 

 

460 er jo gøy, men er ikke helt på tur med Ruger Alaskan Survival i 454 Casull heller :winke1:

 

 

Tenkte kanskje det var mulig og få den merket på en eller annen måte med jakt/beskytelse mot farlig vilt.

Slik som på Svalbard.

Sånn at våpenet ikke virker negativt inn på konkuranse garderoben min...

Link to comment
Share on other sites

det handler jo om og ha potent kraft når bjørnen kommer

det er faktisk forskjell mellom 454 og 460 selv om 454 er større i diameter

det finnes jo diverse balistiske tabeller og andre tabeller over kraft osv du kan ta og se på før du bestemmer deg 8)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte kanskje det var mulig og få den merket på en eller annen måte med jakt/beskytelse mot farlig vilt.

Slik som på Svalbard.

 

På svalbard er dette mulig med rifle, man får normalt ikke innvilget håndvåpen til isbjørnbeskyttelse

 

det er faktisk forskjell mellom 454 og 460 selv om 454 er større i diameter

:?::?: bruker ikke begge disse .452" kule?

Link to comment
Share on other sites

Til reell beskyttelse mot farlig vilt (og ikke jakt) vil nok en rifle eller kombi være enhvert håndvåpen overlegent når det gjelder treffsannsynlighet i en presset situasjon. Merk at jeg da skriver om nødverge, hvor rettet ild har blitt uungåelig.

Sånn jeg oppfatter trådstarter er det ikke håndvåpenjakt det er snakk om?

Det skal også være en AllerHelvetesMagnum får å få håndvåpen opp i ansalgsenergien til riflemoderate .308Win.

 

Så håndvåpen til primært forsvarsmiddel mot bjørn er nok litt romantisk, man kanskje ikke så praktisk?

 

Her kommer vel drillingen til sin rett som aldri før. 2x 12 slug og en giftig liten 7x57R kanskje?

Skal det være romantisk så kan det gjerne være en hanedrilling i 12/65 og 9,3x72R.

BaddaBigBaddaboom!

Link to comment
Share on other sites

Den vanlige vitsen er vel at man filer ned kornet på et håndvåpen man skal bruke til å skyte bjørn. Da gjør det ikke så innigranskauen vondt å dra den ut av der bamsen stapper den :mrgreen:

 

Seriøst: Marlin Guide Gun i .45/70 eller tilsvarende, evt. kortløpet 12ga pumpehagle, ladet med med slugs.

Link to comment
Share on other sites

Tankene mine rundt håndvåpen som beskytelse, er mest i forhold til det pratiske. Jakter med en 300 win.mag.

Så det blir veldig upratisk med en ekstra rifle.

Og kommer du i enn sitvasjon hvor det er snakk om nødverge. er jo holda relativt korte.

Vet ikke om jeg stoler på at jeg får kasta opp rifla og finner bogen på en bjørn som stormer mot det på 10 meters hold når kikkerten står på x9.

 

Føler med relativt kompetent med revolver og trur at jeg er i stand til og levere kjapper skudd med ett håndvåpen.

Har også hørt om folk som bruker såkalt Bjørnespray, men setter ikke min lit til en overvokst pepperspray hvis 500kg kodiak kommer stormende :winke1:

Link to comment
Share on other sites

:lol: prøvde i vinter på beskyttelse mot bjønn mot kjekt å ta med seg under guiding på svalbard,fikk da svar at under reell angrep situiasjon på den kvite kongen så er ei tysk mauser det einaste som er brukandest i nær strid på slek slags 4 fotinga,så der kasta e bort dei pengene,er så forsåvigt enig i det,men ein revolver er jo.mindre,snedigare og lettarevå ta fram i gitt situasjon prøvde eg å si til våpen kontoret på gjøvik,dei handla fotsovigit rettigt,men i ein gitt nær strid så e jo ein revolver lettare å ta fram en ei mauser som er pakka ned.og ein potent 44/45 laga grove høl i forold te mauser sine kreasjonet. Så eg har ein ruger 44 mag på hofta om eg er på svalbard en ette elg i valdres,provoserer sikkert nokon her no.

Men ei tung nok og grov nokk kule hånd våpen er nok like sikker for å felle vilt en nokon vanlig nordisk 6,5-305-8mm og 9,3 vist det er på kloss hold.

Nå bli eg sikkert kasta ut av kammeret,men det e skriv om her er jakt uttafør norge,men 44mag ladd med ei hard 310 gr bly kule gjer susen til der meste,men denne gong var det i ei patron som heite 444 marlin med stutt pipe.utrulig gjennomskyting på denne elgen som vart skote med 44 mag,heilt feil detta,men vart skote men ruger singe six,er ikke lov ,men du verden før eim rett patron vist du bruka ho der etter,no blir e sikkert utestenkt frå kammerer,men sier jo det jeg vill eg då,resten kan susse seg rett i ryggen.meina ikkje noko feil her,men det er meine erfaringer frå usa,sverige, finland og kanada,litt på spissb i canada,men ein 250kg datt fint for ei310 hard cast,rett i bogenNår alt er til fett så er det hvor skud t5 sitter :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Tankene mine rundt håndvåpen som beskytelse, er mest i forhold til det pratiske. Jakter med en 300 win.mag.

Så det blir veldig upratisk med en ekstra rifle.

 

med en 300WM så skjønner jeg ikke hva du skal med den ekstra rifla...?

Link to comment
Share on other sites

Det gjør ikke jeg heller.

 

Foreslår to løsninger: Bruk en kikkert som har nedre forstørrelse 1.5-2x og sørg for å ha den satt til minimum hele tiden. Alternativet er en picatinnymontasje med kikkert og rødpunkt, der rødpunkten er "offset" til siden av kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

 

Føler med relativt kompetent med revolver og trur at jeg er i stand til og levere kjapper skudd med ett håndvåpen.

Har også hørt om folk som bruker såkalt Bjørnespray, men setter ikke min lit til en overvokst pepperspray hvis 500kg kodiak kommer stormende :winke1:

 

forskning viser at bjørnespray er det beste(fritt etter hukommelsen). Har sett dokumentarer der både svart og brun bjørn forsvinner ut i ødemarka etter en liten dusj på kloss hold. Eneste problemet er at det ikke fungerer når det er skikkelig kaldt.

 

Som sagt tidligere; beskyttelse mot isbjørn på svalbard er ikke godkjent erhvervsgrunnlag, vi er aktive skyttere som har "magnum 2" våpen med tur :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg så på tv under Børge Ouslands kajakktur i Nansens kjølvann virket overbevisende på meg når det gjelder pepperspray. De hadde flere konfrontasjoner med isbjørn der de slapp dem ganske langt innpå synes jeg. Men peppersprayen jaget dem hver gang. Men nå hadde jo Ousland en mod 29 S&W i neven også som back up. Rifle hadde de også, men pepper sprayen gjorde jobben hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Tankene mine rundt håndvåpen som beskytelse, er mest i forhold til det pratiske. Jakter med en 300 win.mag.

Så det blir veldig upratisk med en ekstra rifle.

Og kommer du i enn sitvasjon hvor det er snakk om nødverge. er jo holda relativt korte.

Vet ikke om jeg stoler på at jeg får kasta opp rifla og finner bogen på en bjørn som stormer mot det på 10 meters hold når kikkerten står på x9.

 

Føler med relativt kompetent med revolver og trur at jeg er i stand til og levere kjapper skudd med ett håndvåpen.

Har også hørt om folk som bruker såkalt Bjørnespray, men setter ikke min lit til en overvokst pepperspray hvis 500kg kodiak kommer stormende :winke1:

 

Uten å ha noe som er i nærheten av personlig erfaring, tror jeg nesten at mitt førstevalg mot bjørn måtte være ei rifle, nesten uansett kaliber, framfor en revolver av noe slag. Her på forumet diskuteres det om 308 er tilstrekkelig på elg og storvokst hjort. Ingen ville finne på å ta med seg en Marlin 44magnum rifle på elgjakt, hvis de hadde ett valg.Og så å ta denne patronen og putte den i ett 6" løp som reduserer hastigheten på kulen enda mer, vil iallefall ikke gjøre den mer egnet. Tvert i mot. Og myye vanskeligere å treffe med. Og så flytter vi scenarioet over på en kodiak bjørn som kommer rusende mot deg.

Du vet at for å stoppe denne bjørnen før den lager tacofyll av deg ,med en revolver, må du treffe hjernen. En blink på størrelsen med en knyttneve som humper opp og ned mot deg i 50 km i timen. Eneste grunnen du skulle ha for å ønske at du hadde en revolver i neven , er at du ikke klarte å få tak i en rifle. Jeg tror jeg heller ville hatt en pepperspray i neven i en slik situasjon. Den klarer du garantert å treffe med, og det er god grunn til å tro at den vil stoppe bjørnen fortere enn ei kule fra en revolver.

Link to comment
Share on other sites

Å ha et reservevåpen på hofta er forsåvidt ikke feil. Men de eneste situasjonene hvor jeg ville gripe til slikt er når børsa står lent opp mot et tre mens jeg sitter med ræva i lyngen og driter, eller at børsa er under puss..

 

På nødvergehold ville ikke stor forstørrelse på kikkerten få meg til å gripe til noe med kanskje 20% av energien til børsa.

Noen treningsskudd på kort hold med begge øya åpne vil nok være en bedre investering en enda en grovrevolver.

Er glad i håndvåpen selv, men de er underlegne langvåpen i nesten enhver situasjon hvor de faktisk er det eneste som står melllom deg og sultne redde dyr.

 

Er det måha tarmen som rykker så la meg ikke stoppe deg.. Men bevissthet på hvordan man unngår farlige situasjoner og rifle til hende hele tiden vil nok få deg hel hjem.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Bøyer meg får argumentene deres angående håndvåpen.

Er ikke i tvil om at det er nok pounch, i de grove revolvere.

Men skjønner også at de ikke er så presise som ei rifle.

Er kanskje ikke så dumt med en 44mag med 2 1/2" løp som backup,

som trombone sa.

300 winmag, kommer jeg til og bære i skiskytter sele da det blir mye gåing...

Tar tipsene deres til meg og velger nok min Marlin GuideGun i 45-70 med åpene sikter som ett beskytellses våpen.

 

Da kan jeg ha jaktrifla på ryggen, og GuideGun'en i hånda...

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke den mest potente rifla over 130mtr med tanke på presisjon...

Kommer sikkert til og bruke den vis det ikke er hold over 80 mtr.

Ei kjempe jaktrifle, felt ett par elg med den og det funger fint det :D

Er litt derfor jeg tar med begge riflene, så kan jeg skyte på lengre hold med 300wm.

Link to comment
Share on other sites

Som noen har nevnt tidligere så kan du bare glemme å ha med pistol/revolver til Canada. For å få bære/bruke håndvåpen i skogen må du være fastboende og ha gjenom gått diverse kurs først. Vet ikke hvor dette står. Men ble fortalt dette da jeg var på bjørne jakt i B.C i fjor. Det var kun sjefen selv som hadde de nødvendige tillatelser, og etter hva han fortalte så måtte kurset/prøvene gjentas med jevne mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

Bøyer meg får argumentene deres angående håndvåpen.

Er ikke i tvil om at det er nok pounch, i de grove revolvere.

Men skjønner også at de ikke er så presise som ei rifle.

Er kanskje ikke så dumt med en 44mag med 2 1/2" løp som backup,

som trombone sa.

300 winmag, kommer jeg til og bære i skiskytter sele da det blir mye gåing...

Tar tipsene deres til meg og velger nok min Marlin GuideGun i 45-70 med åpene sikter som ett beskytellses våpen.

 

Da kan jeg ha jaktrifla på ryggen, og GuideGun'en i hånda...

 

 

Har du lyst har du lov :wink: men hvorfor i huleste drasse på to våpen hvis det blir så mye bæring at du må ha 300'en i skiskyttersele. Totalbelastningen ved å dra på to våpen blir uansett større enn ved å bære i 300'en litt mer operativt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner faktisk ikke hva du skal med ett ekstra våpen eller våpen i det hele tatt i tilfelle bjørneangrep.

Ta med deg en bekjent som er overvektig, røyker og som har ett dårlig kne.

Selv så stiller du med Nike air. Dette trikset virker bare en gang pr. bekjent så dersom det er fare for flere angrep så ta med flere bekjente med dårlig helse.

Lykke til og god tur !

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Du finner info om bjørnespray på http://BjorneSpray.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank og http://BjorneSpray.com" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har tiur1x invistert i en stor kasse bjørnespray? Siden han har hentet fram mange gamle tråder og postet samme linken i dem alle...

 

Det finnes faktisk et eget underforum for annonsering av produkter...

 

 

Mal.

Link to comment
Share on other sites

Nå veit jeg ikke om Canada og USA(Alaska) har samme regler og retningslinjer, men jeg gjorde meg noen erfaringer rundt tema da jeg fiska i Alaska. Ble mye styr for å få inn våpen, så vi dro uten. Han karen som fløy oss langt ut i bushen med miniflyet lånte bort punpehagle og revolver i 44mag. Han hadde en slags løyve for å drive turistbusiness, og kunne derfor låne bort våpen til oss for beskyttelse. Det ble skrevet utlånserklæringer på våpnene. Om dette var riktig den gang, og om reglene evt er endret skal jeg ikke si noe om. Det virket som om løsningen var den enkleste for å ha våpen til selvforsvar. Vi hadde ikke pepperspray. Men vi leste oss opp noe sykt på bjørner, atferd, samt tegn og signaler til obs. Tok alle forhåndsregler.

 

Jeg hadde ett par møter der jeg fikk testa litt hva jeg var laga av mtp stressmestring i bjørnemøter. Man kan både fysisk og mentalt bli ganske grovmotorisk når ting skjer fort. Man veit ikke på forhånd hvordan man reagerer i situasjonene, men bør ha gjort seg opp noen tanker. Jeg tror ikke en rovolver er tingen for gjengse ola normann på tur, pga rekyl som ødelegger for kjappe skudd og treffsikkerhet. Siste kanskje kritisk viktig. Men noen fikser jo grove håndvåpen bedre enn snittet...

 

Jeg ble anbefalt buck-shots i første skuddet for sikre treff og slugs for resten. Om teori stemmer med praksis slapp jeg heldigvis å erfare. Må innrømme at ei kort pumpehagla var grei med tanke på sikkerhet da vi bytta våpen mellom oss og våpenhåndtering generelt. Eks: man sitter i kano og skal gå i land, det hele skjer litt fort pga stryk i elva, våpen må byttes over til han som går i land først. Som sagt, grovmotorikk og tankene andre steder, kan være utfordrene for de som ikke har vært i situasjoner der du har våpen i hendene samtidig som det er fare for livet ditt. Flaut å bli skutt av egen revolver, og servere seg sjøl til ei sulten binne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...