Jump to content

Ryperifle!!


Bris

Recommended Posts

Har nok vær mange lignende tråder, men jeg prøver likevel:

 

Skal ha meg en rifle til fjellrypejakt. Er lei av det udugelige kaliberet 22lr til denne jakten, så mitt spørsmål blir:

 

- Hvilken rifle og kaliber (lader ikke selv) er best til dette formålet når budsjett med kikkert og demper ligger på maks 13-14000...

 

Har sett Howa hogue i 223 som alternativ (fåes til 10000 med kikkert og demper), men vet lite om denne pakken og kunne vel tent meg en kikkert med noe mer forstørrelse enn maks 9 ganger...

Link to comment
Share on other sites

Er du ute etter ei rifle spesielt til dette kan det være lurt å vurdere en enkeltskuddsrifle. Lettere å bære langt, er den kipplauf er den enkel å bære delt i sekken, og du kan finne brukbart med rimelige brukte våpen.

Av nye vil Baikal, Thompson Center Encore, New england Firearms være nokså rimelige alternativer.

Merkel, Blaser og CZ (med fler) har også modeller, men da kan budsjettet ditt bli utfordret om du insisterer på nytt.

Bruker selv en Baikal IJ-18 i .222 til sjøfugljakt, og selv om den er kjemisk fri for eleganse og børsemakerkunst er den forbausende presis. Den er også nesten gratis om du kjøper brukt. De sparte pengene kan det være lurt å bruke på en god avstandsmåler.

Kaliber? siden du ikke lader selv vil .223, 308, 7x57R og .30-30 være gode alternativer. De to første har vel flatest kulebane, men vær oppmerksom på at helmantel i noe særlig over 800m/s har ord på seg for å sprenge fugl.

Norma har en Fugleladning i .222 remington, mulig de også har i .223.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Den erfaringen jeg har med fjellrypejakt med rifla er at det er bra å ha kaliber og ferdigheter til å sikkert plukke rypa på 150-160 meters hold. Er de litt nervøse så tar de lett på vingene om du prøver å komme tettere innpå. Bruker du lyddemper er også sjangsen større for å kunne skyte fler skudd på samme flokk før de letter.

 

Selv bruker jeg 308win med demper.

Link to comment
Share on other sites

Har nok vær mange lignende tråder, men jeg prøver likevel:

 

Skal ha meg en rifle til fjellrypejakt. Er lei av det udugelige kaliberet 22lr til denne jakten, så mitt spørsmål blir:

 

- Hvilken rifle og kaliber (lader ikke selv) er best til dette formålet når budsjett med kikkert og demper ligger på maks 13-14000...

 

Har sett Howa hogue i 223 som alternativ (fåes til 10000 med kikkert og demper), men vet lite om denne pakken og kunne vel tent meg en kikkert med noe mer forstørrelse enn maks 9 ganger...

 

Enkelt valg - CZ 527 American med hardcore 35 og en passende kikkert. Lett, bra og supert tilpasset bruket ditt. Kaliberet er selvsagt om du ikke lader selv - 223.

 

Savage Axis pakken er rimeligere. Kikkerten som følger med er bob bob så legg mer penger i den. Også lett, skyter bra. Same demper type evnt A-tec CTM-4/Hausken mini - men de koster en del mer og det blir mindre igjen til f eks kikkert.

 

Thompson Venture er sikkert også ett alternativ.

 

Tikka T-3 og Savage 16 WW i samme kaliber er alle alternativer som også passer - men de koster litt mer og du får igjen mindre til å legge i optikk som er mye viktigere enn hva slags rifle den er montert på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha kikket etter en Sako Vixen. Sako-kvalitet, velskytende, lette og hendige. De fleste som selges er i 222, men det er greit utvalg av ammo til denne også. Norma har en Helmantel Fågel med utgangshastighet 850 m/s. Hvis du skal ha på demper kan du kappe av noen cm så får du ned hastigheten enda litt.

Denne har kasse tilpasset kaliberet og er ettertraktet i Norge, og holder seg derfor godt i pris.

 

Ser det ligger en på Finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28397376

 

Det er flere av den i Sverige, men det er ikke sikkert alle gidder å ta seg bryet med eksport til Norge.

http://www.blocket.se/varmland?q=sako+v ... &l=0&md=th

Link to comment
Share on other sites

et kailber er det da 22 wmr bruker dette kaliberet selv skytter godt opp 150m uten problemmer men jeg skytter sjelden over 100m har en a-tek til 22lr men den går godt på 22wmr den er med 6 moduler hørs kansje ut som en 22lr uten demper er i allefall bedre med demper enn uten jeg bruker et kikkeret sikte 3-12x56 med lys i siden jeg bruker den mest på gås å rev! ( med 22 wmr kan du skytte hare å storfugle) tro jeg bruker denne type ammo den passer meg i allefall bra S&B 22WMR 40. JHP i motsetting til 222/223 vist du bruker feil type ammo eller kule som kan "sprenge småvilt i lapskus" kan også anbelfale tofot uannsett hvilket kaliber du velger

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville trålet bruktmarkedet etter en .222. Mange av disse selges veldig billig,- alle er på jakt etter en 223 og 222 er kommet helt i skyggen. Resten kan du bruke på en fantastisk god kikkert som du kan kose deg med livet ut.

Jeg er i såpass dårlig form at om riggen veier 3,2 kilo eller 3,6 kilo så er det nok neppe det som gjør at jeg må ta en pust i bakken!

Hvorfor ikke finne noe lett i f.eks 6,5x55 eller en remington Seven i 308? Vektforskjellen er liten og med den #¤¤¤%&// våpengarderoben er det fort gjort å kjøpe en børse som låser deg for all ettertid.

 

Eller kanskje en R93 i riktig kaliber? Litt dyrere men det kan du "forsvare" ovenfor deg selv og Vår Herre med at den har løpsbyttesystem..

Prøv den med en tøff 9,3 ladning; Børsen er mer enn lett nok det er sikkert!

Link to comment
Share on other sites

skal ikke påberope meg noe ekspet engen skapangåen 17hmr men det er et høyhastig ammo omtrent som 222/223 som er ment til skadedyr men som sakt det er bare finne rett type ammo! men jeg ville ha valgt noe svaker type kaliber man skal trosalt ha rype mest mulig hele å ikke gryte rett eller lapkaus greier både cz å sako har begynt å ha bådde 22lr 22wmr å 17hmr i et å samme våpen da kan man bruke 22lr løpet til treing 22 wmr til jakt (kan selv sakt bruke 22lr til jakt men hovdensaken er å i strekke skytte avstaden over 70m

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en kombi, 5,6x52r er et fint kaliber med ganske flat bane, dette er om du orker og ta med deg dra med deg et hagleløp da :)

 

dette går jo også ant en kombi går ant men omtrent samme vekta som ei rifle men pris klass er kansje litt høyer enn ei rifle! vist du skal jakte kun småvilt ikke rådyr holder 22wmr/17hmr vist du skal jakt rådyr i tillegg er det like greit å gå opp til 222rem å oppover det er litt viktig å tenke litt over hva man skal jakt på å hva man har i våpen skapet fra før skal man også jakt stor vilt så har man også 6,5x55 som passer til det meste fra småvilt å stor vilt!!!!

Link to comment
Share on other sites

bådde 22wmr å 17hmr er godskjendt å skytte rev med! hvodsaklig som jeg skjønner han/hun er det er rype jakt han skal bruke rifla på jeg ville ha godt enten ei ren småvilt rifle som 22wmr! har litt dårlig erfaring med 222rem men det er mi erfaring! men vist det er snakk om å jakte storvilt senre er det like greit å kjøpe ei 6,5x55 funker fint til rype jakt får med mere kjøtt med ei 6,5x55 enn ei 222rem men nå snakker jeg av mine enge erfaringer med 222rem! enste grund jeg ville ha brukt 22wmr i stede får 6,5x55 da slipper man sanslig vid igjennom skytting ei 222rem eller ei ann stor kule har lang rekke vide selv etter igjenom skudd

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer 150 og andre..

 

Hvorfor anbefale .223 Rem til noen som ikke lader selv og som vil ha ei rifle spesielt til fjellrypejakt?

 

Det er ikke mye ammo å få tak i til 223Rem som er spesielt godt egnet til nettopp fjellrypejakt. Skal man ha kun ei rifle til all småviltjakt så går det greit med 223'en til litt rypejakt også men den er ikke optimal.

 

Etter min mening og erfaring så blir det for høy hastighet på det meste av fabrikkammo som selges, i allefall det man får tak i til daglig.

 

Skulle jeg ha anbefalt et kaliber i ei rifle spesielt for fjellrypejakt ville valget falt på 22Hornet, det finnes mye annet spennende også men da bør man lade selv.

 

Riktignok så må man avstå fra de lengste skuddene med 22Hornet, men hvor ofte man skyte på 170 meter fordi at man aldri kommer nærmere?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Steve her. .223 er ikke godt egnet til rypa. Det samme gjelder .222. Høy hastighet, også i fuglepatroner (ala .222 Fågel) kan gi uønskede resultater, spesielt på hold under 100 meter. Mener å ha lest et sted at man i .222 ikke bør skyte på fugl på under 70 meters hold. Det finnes mange eksempler på sprengt rype.

 

Lader man selv, kan man skreddersy patroner. Selv har jeg .222 og lader Norma sin fmj 50 grs til ca 800 m/s. Betraktelig lavere enn 880 m/s i fabrikkpatronen.

 

.22 Hornet er nok et bra valg. Den også er litt kjapp da den har lettere kuler. Se link: http://en.wikipedia.org/wiki/.22_Hornet

 

Denne patronen er ikke veldig vanlig her til lands, men vet at endel svensker bruker det til toppjakt. Var på besøk hos en i vinter, og han sverger til dette kaliberet.

 

MEN, får man tak i denne patronen "overalt"? Gjør man ikke det, kan det jo by på problemer. Den koster også litt. Uansett, finner man ut at man har lyst å prøve hjemmelading, går det an å gjøre det med denne.

 

.22 Wmr er kanskje det beste valget. Mer futt enn .22 lr gjør at den også kan brukes på hold litt over 70 meter (.22 lr blir noe usikker over dette. I hvert fall egen erfaring på skytebanen. Samler som fy på 70 meter og sprer mer på 100).

Link to comment
Share on other sites

Har skutt myye rype med 222 på hold fra 50 meter og utover, har bare positivt å si, unntatt ei rype som jeg traff midt i brystbeinet ble spengt, og da mener jeg sprengt var bare vingene igjen :mrgreen:

Ellers har det gått bra, utrolig bra i dette kalibret.

Litt mere usikker på om jeg ville øke hastigheten og gått opp til 223...tvilsomt. Har hatt 223 forsåvidt, men likte ikke våpnet den var kamret for så solgte den ganske så kjapt.

Bruker Norma sin jaktmatch på jakt og fungerer utmerket, før hadde de den ladet med 50g kuler, nå kommer den med 55g kule. Skutt ryper med begge. Flott patron til rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye rype med 222Rem og også litt med 223'en + 22wmr, 22 hornet osv oppover til 6,5x55, de aller fleste med brukbart resultat. Men jeg lader selv! Og skreddersyr ammoen min. Så det er ikke sammenlignbart med de som er avhengig av fabrikkammo.

 

Hadde jeg vært avhengig av fabrikk så hadde jeg valgt 22Hornet eventuelt 22wmr.

 

Drømmerifla mi til fjellrypejakt er nok en vixen i 6x43 men det blir nok bare en drøm.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt masse ryper med .223 rem. Både umc 55gr fmj å american eagle 55gr fmj. Med godt resultat. Har tilgode å se ei rype "sprengt". Har "sprengt" ei rype en gang, da hadde d forvilla sæ en partron ladet med 40gr v-max kule. Jakta rev å glemte å skifte patron. Fikk en gang ett stygt utgangs hull på en hare med lapua 55gr fmj. Kula bøyde seg å lagde en del rot i hare systemet, men langt ifra sprenging.

Link to comment
Share on other sites

222/223rem funker sikkeret fint bare man bruker rett patron men kaliberet er i grund laget til sakdedyr på grund av det er et høyhasti kaliber uannsett så slipper man ikke igjenom skytting det slipper man på 22wmr! har hatt 222rem skutt en del vilt den men etter noen runder med meg selv fant jeg ut kaiberet øddla mye go mat på matvilt ! men smaken er som baken delt i to deler ( enkelt liker mora å noen liker dattra ) :roll: hovdesaken er at man selv er fornøyd med det man velger! mine erfaringer med 22wmr er postive har skutt gås å rev på 100 m uten problemmer sammligen er på et fem kr stykke bruker 22 WMR JHP med lyddmper kaliber passer lik godt til rype å skogsfugle har desvere ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd den til dette bruke

Link to comment
Share on other sites

det som også er fint med 22wmr er at man dekker alt vilt fra due/rype til rev med en type ammo. exs cci gamepoint,eller hp. småvilt blir ikke sprengt,og rev/gås/storfuggel blir effektivt avlivet-alt med samme kula og kulebanen.hvis man vil kan man kjøpe cci tnt varmint kuler som er 30gr til kråke sprenging (2200fps)-eller tunge federal (50gr) kuler med dryge 1500 fps. så 22wmr er et virkelig rendyrket småviltkaliber. lett rekyl,lett børse,lite smell,og presisjon under praktisk bruk som en fremkrone på 100m uten 2fot og en middelmådig skytter.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker aldri penger til å skytte på enten en svart klister lapp eller hvit kommer helt på ville komme fram til vist jeg tar et fem kr stk å legger over fem skudd så dekker i allefall den skudda kunne sikkeret brukt mindre mynt skytter både på fri hånd å bruker to foten synes å bruke tofoten ikke er handikap ikke at man har ei sammling innfor en fem kr vet om mange som bruker en snus boks som en blink den er større! tilbake til tofoten det er bedre at vedkommen skytter bra med den eller skal envultet gi seg ut på skytte på fri hånd å bomme som f å miste mote å lysta på å jakte å lære seg å skytte på fri hånde uten hjelpe midler tar tid så tofoten eller jeger stroppen er godt hjelp midel ( jeg er ikke redd får innrøme at jeg benytter meg av hjelpe midler enn å skryte over hvor flink jeg er ) det er bedre å komme hjem med litt mat i sekken enn skytte bare bom skudd! men selvsakt skal man helst vite hvordan våpenet går uten å bruke tofot også ikke altid man får tid å sette den opp men jegerstroppen kan man ha hengens på venstre/høyre hånd alt etter som

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei.

 

Har akkurat testet ut min 223 Rem på fjellrype. Dette etter litt plunder med valg av ammo.

Fikk ikke børsa til å gå med kuler som er lette, 50grains ca 3,2 gram. Jeg har 1/8 dels stigning, relativt mye rotasjon.

Tror egentlig børsa er nato, dvs 5,56 x 45. Da kan man bruke både nato ammo og 223 rem ammo.

Trikset mitt var å gå over på match ammo på 69 grains. ca 4,5 gram. Da samla børsa innenfor en 10-kroning på 100 meter.

Har skutt 2 ryper med sellier & belott match 69 grain. Disse har et lite hull i spissen, men ingen av rypene ble sprengt.

Må prøve å skyte de fra sida, slik at det blir hull rett gjennom. Ca hold var 100 og 120 meter, funka gull :smile:

Skudd bakfra tror jeg bare er å glemme. Relativt snill fart på disse v0 ca 920 ms.

 

Joffen

Link to comment
Share on other sites

Har brukt litt forskjellig og i år brukte jeg 243w. Ladet selv, 90gr hullspiss/match kule i ca 900m/s

 

Fikk fire stk på ca 45sek med rifla - det hadde ikke gått med en enkeltskudder :mrgreen:

 

Resultatet var nedslående to hele og to sprengte ryper. Har nå kjøpt 90gr helmantel og skal over på annet krutt for å senke hastigheten

Link to comment
Share on other sites

Fikk fire stk på ca 45sek med rifla - det hadde ikke gått med en enkeltskudder :mrgreen:

Resultatet var nedslående to hele og to sprengte ryper.

 

Høres ut som du like gjerne kunne skutt to stk med enkeltskudds 6.5 grendeln/sako Vixen' jeg kjøpte av deg da :mrgreen:

123 scenar i 745m/s gjør ingen ugagn med fuglene iallefall, tåler bra med vind og denne er kanskje den mest presise børsa jeg nå har...

 

Lav fart er fordel for å unngå sprengt fugl. Virker som sjansen for sprenging blir stor når kula har mer fart enn 800m/s ved treff.

Avstandsmåler og kikkert med komp syns jeg er et must uansett, så at kulebanen er krum er av svært liten betydning.

 

Jeg har jo også en 6ppc/.30walker Vixen' på under 3kg, men på rypejakt er presisjon utrolig viktig, så jeg syns ikke nødvendigvis man bør være superekstremist på vekta på børsa der. Det er udiskutabelt lettere å skyte bra med ei tyngre børse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...