Jump to content

6,5x250, potensiell villkatt


Jeger'n

Recommended Posts

Er det noen av dere som har forsøkt å åpne opp en 22-250 eller en 250 (250-3000) Savage til 6,5?

 

Har akkurat laget ny stokk til en liten lett 308 og vil tro at det ikke er så lenge før pipa er utskutt. Restbeholdningen av gammel militærammo går også mot slutten. Da er det "ikke fornuftig" å sette inn ei ny .308 pipe. Har rett og slett lyst til å forsøke meg på noe annet. Fant noen tomhylser i en eske under ladebenken. De så interessante ut, og bunnstempel viste 22-250. Da kom den kjetterske tanken. Bruksområde for denne vil være bever-rev-rådyr og tilsvarende, så jeg vil tro at kaliberet er akkurat midt i blinken (hva annet kan jeg tro? :mrgreen: ) for denne type vilt.

 

85 grs Sierra HP til bever og rev samt ei eller anna 120 grs lodda til rådyr og helmantel til trening.

 

Før jeg bruker mer energi på den type tungtpløyende tankevirksomhet kunne det vært interessant å høre om andre har vært inne på det samme og hatt handlekraft nok til å gjennomføre prosjektet (det er det helt sikkert, spørsmålet er vel heller om jeg når ut til noen av dem).

 

Ideer om 6,5x47 Lapua - .260 Rem er behandlet og forkastet.

6,5 BR kan være aktuell, men falt nå likson litt for den lille kone hylsa.

 

Har trua ei 120 grs 6,5 kule nedi ei hylse, så omtrentlig slik vil den bli seende ut.

65x250.jpg

 

Kanskje noen med QL som kan gi et tips om volum?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har ikke erfaring med den villkatten, men klarer ikke å la være å nevne 6xc som mulighet. Har en kompis som skiftet 308-løpet med et i 6xc. Milde himmel for en presisjon!!! Dette merker man er en patron laget for presisjon, det var treskuddsserier på noen få mm i ett litt urundt hull (liggende med støtte foran og bak).

 

Dette er jo også en sak som passer din godfølelse for 250-hylsa. Man kan lage 6xc fra 22-250 hylser: http://www.6mmbr.com/6xcforming.html

 

Plusssiden er at man også får både match og jaktammo fra Norma om man vil ha det. Klart, dette kan jo oppleves som minus hvis man kun vil ha villkatter... :)

Link to comment
Share on other sites

@ H.K.

Riktig det, så langt jeg kan bedømme. Vil tro hylsevolumet blir noe mindre. Er ikke ute etter å kunne jage denne opp i hastighet for godkjenning til storvilt. Om man ser på volum for 250 Savage så vil vel det bli temmelig likt. Hele patronen vil bli temmelig lik, men det er jo mye greiere med 6,5 enn 250 (i mine øyne).

 

@ Tordenkjeppen

Tror ganske sikkert valget vil falle på en 6,5 mmm, men det kan jo være aktuelt å åpne opp 6XC hylsa. Den hadde jeg ikke tenkt på. Det MÅ ikke være en villkatt, men har en fra før som jeg synes det er interessant å lade litt til og kunne godt tenkt meg en til. Alternativet kan også være en 6,5 Creedmor, men den har jeg ikke sjekket noe mer ennå. Det hele kom litt brått på da jeg satt og oljet stokken og funderte på hvor lenge den originale pipa egentlig ville holde.

 

Fornuft er ikke et moment som skal vurderes i denne omgang 8)

Link to comment
Share on other sites

@ Peders

260 AI blir nok en langt heftigere patron enn det mine tanker svirrer rundt. Den er godt innenfor storviltkravet, noe jeg ikke har som mål med denne ideen.

Fornuft???? 6,5x55 hvis man har lang kasse og .260 Rem om man har kort kasse dersom 6,5 er målet.

 

@ toaal

Det finnes sikkert. Er nok ikke den ideen som ikke er tenkt tidligere når det gjelder slike temaer som dette.

Har kikket litt mer på 6XC og det ser nok ut som om den også har en noe større volum enn 22-250 hylsa. Brattere skulder også, noe jeg ikke ser på som en fordel i forbindelse med flyt i matinga etc.

 

Jeg, en sær gammel gubbe?? JA :mrgreen:

 

Minuset med slike meningsutvekslinger er at en plutselig får for seg at dette burde vært gjort i morgen, og ikke la det hele ligge og modnes så man kanskje får en eller annen fornuftig tanke etter hvert. Kanskje et moffesystem er tingen, så kommer en i gang. Hmmmmm..... nei nå bør jeg gå ut og gjøre noe annet ei stund så jeg får det hele litt på avstand.

Link to comment
Share on other sites

Til info: 6xc`en til kompisen er en Remington M700 kort kasse og den mater uten problemer. Med en 6,5 kule blir den kanskje ikke like sexy, men den burde mate like godt...

 

Edit: For ordens skyld altså, 6,5 er det beste kaliberet og 6,5x55 den beste patronen. Bare sånn at folk ikke får gale ideer her. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Det er helt riktig at 6XC har noe større volum enn moderpatronen. Det skyldes i første rekke at XCen er blåst ut til tilnærmet rette vegger. Etter det jeg skjønner er det nettopp 22-250 patronens kone vegger som tiltaler.

 

For ordens skyld kan jeg legge til at matingen i min 6XC går greit, men at det ikke på noen måte er like smidig som eksempelvis rifler jeg har i 6,5x55, og dette er jo også - som kjent - rel. kone patroner. Jeg har også XC i en Remingtonkasse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt og lada en del .22-250. Jeg er ikke spesielt begeistra for den kona hylsa. Etter min mening er den for kon. Det gir unødig hylsestrekk og trimmebehov. Kamrer trangt relativt fort også. BR-hylsa er fin, men for 6,5-kuler vil jeg tro ei litt større hylse er å foretrekke. Hva om du forlenger en 30 BR, lager litt slakere skulder og kroppskon, får så å necke ned til 6,5? Det burde bli helt optimalt. Det viktigste er at det finnes hylser fra Lapua :)

Link to comment
Share on other sites

Jaha, ja. Det var en erfaring som er verdt å ta med seg. Kanskje jeg må tenke en gang til, eller to, før jeg bestemmer meg. Kommer neppe til å bli så innmari mye skyting med børsa heller, da det er andre våpen som er treningvåpen. Dette vil bli ei rimelig rein jaktrifle som skytes lite med. Sånn sett er det ikke sikkert strekken i hylsa betyr så mye, men det er greit å vite. Trodde imidlertid ikke den var så utsatt for dette med sin 28 graders skuldervinkel.

 

I og med at jeg har tenkt å skyte ut den pipa som sitter der før dette blir alvor, så har jeg nok god tid til å tenke.

En ny runde gjennom div ladebøker etc kan kanskje gi nye impulser til hvilken hylse som skal være utgangspunktet. Må innrømme at Flatin's forslag virker noe drastisk på en skarve amatør. Neck opp en hals eller klemme den bitte litt sammen går greit og kanskje flytte ei skulder bitte litte grann, men så mye mer omforming ligger nok ikke for meg.

 

Ei .30 Rem. hylse ville kanskje vært et minst like bra utgangspunkt. Trimme ned halsen litt så den ikke ble så fryktelig lang og så krympe halsen til 6,5 mm. Sikkert noen som har vært innom denne før også, så det er bare å vente på tilbakemeldinger. Da er jeg sikkert utenfor Lapua's rekkevidde (har ikke vært inne og sjekket), men bulkede hylser i bulkpakninger fra Remington kan med møye og godt stell lades de også. De bærer imidlertid sitt pakkenavn med rette 8)

 

Her er det sikkert flere som har noen erfaringer og tanker rundt mine ferske ideer.

Godt det er kunnskapsrike folk innom og uttaler seg, så får jeg noen flere knagger å henge de forskjellige ideene på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Verden er ikke stor og ideer har en tendens til å komme tilbake etter passe lang tid.

 

Nå har det seg sånn at en av de første 6,5-250'ne som ble bygget her hjemme på riflekasse har en eier som ikke er veldig langt unna. Flemming tok den samme patronen som ble brukt i Xp 100 til silhuett og laget en liten rådyrkarabin på den.

 

Du får faktisk ganske ok hastigheter med en 120grs kule og duger garantert til alle rådyr og bevere her hjemme.

 

Personlig ville jeg og har jeg gått for 6,5x47L. Etter ett vist antall villkatter blir en mett at hylseforming og annet kødd som følger med og det er jaggu greit å kunne plukke en pakke ammo ut av hylla iblant å bruke dem også ;-)

 

David hadde også en 6,5 XC klar for 4-5-6 år siden, men forkastet den da det blir bedre balistikk i en 6mm på 250 hylsa.

 

Ett lite hakk opp om du ikke vil på en full 250 er en 6,5 Creedmore. Da er du ett lite hakk over 47 og ikke fullt på 260 volum nivå. Creedmore passer perfekt i en SA 700 kasse, der 47 er litt kort og 260 egentlig er litt lang.

 

Brått hadde du ett alternativ som er sånn passe sjeldent at det er artig uten å ta steget fullt ut til en 100% villkatt. Bare en liten tanke og ett forslag. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning, du får fylle på ettersom prosjektet skrider fram.

Sjøl har jeg tenkt litt på en 6.5x43 (eller 6.5-222 om du vil). Skulle gi ytelser opp til rådyr, funke perfekt på pip-pip'en og burde også være mulig å få til i sub for de som har peiling på dèt (ikke jeg altså).

 

Ladedata burde gå å utlede fra 6.5 TCU, som muligens er en bedre løsning for de som ikke har haugevis av 222-hylser liggende. Og så får du jo noe som ikke alle har :smile:

Skulle passe i ei kort-kasse ala Vixen også.

 

En av børsisene på Robsoft har brotsj, men prosjektet stoppet for meg pga litt andre prioriteringer akkurat nå...

Link to comment
Share on other sites

@ Sauer 150

Er fullt klar over at mange har funnet opp kruttet før meg, ja. Interessant med tilbakemeldingene der fra metallsilhuettskytterne. Jeg er ikke akkurat i de miljøene, så det blir å høste andres erfaringer her. Tror jeg må få litt mer tilbakemeldinger før jeg skrinlegger 250-ideen. Du har sikkert info om brotsj etc.

 

Creedmoore har jeg vel imidlertid nevnt allerede som et alternativ. Er nok ikke bare å gå bort i hylla og plukke ut ei pakke med dem heller (not even at the Depot). I alle fall ikke sett noen på mitt årlige besøk. Har dere oppe lenge på lørdag ettermiddag så skal jeg ta en tur etter en runde i BIS-ringen på bikkjeutstillinga 8)

 

Har vel ikke nevnt det, men kassa ei ei gammal og velbrukt Krico 600. Kort og slank kasse med ei (utrolig nok etter alle disse årene) velskytene originalpipe i .308. Ny hjemmelaget stokk skal friste eieren til nye tak med et våpen som egentlig har vært sånn delvis førtidspensjonert en del år. Ny pipe som er spesialtilpasset et par former for jakt i tillegg og kanskje hun ser en ny vår.

 

@ Spets

6,5 TCU etc. synes jeg blir litt vel slankt i denne kassa. Blir mye skarangling i magasinet. Da burde jeg hatt ei CZ 527 eller liknende. Det ville imidlertid ikke Tante Blå være med på at jeg hadde behov for!!!! MAKAN :shock: Slankere hylse enn 6MM PPC burde jeg nok egentlig ikke befatte meg med, tror jeg.

 

Nå skal jeg ta natta og så er jeg inderlig spent på hva folket har ristet opp av ideer og innspill når jeg gnir søvnen ut av øynene i morgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se bort fra at jeg har info om brosj osv ja ;-)

 

Nei Creedmore er nok ikke lagervare i annet enn svært velutstyrte sjapper på denne siden av dammen, om noen. Har tilgode å se en annet enn i USA. Men artig patron uansett.

 

Jeg har blitt helt vaksinert for de prosjektene som krever mye hylseforming. Kan strekke meg til sizing og skyteforming om det kniper og det er noe jeg har skikkelig lyst på. Dessverre er det lengre og lengre mellom hver gang det rykker i må ta tarmen etter (for)mange mer eller mindre "uslåelige" prosjekter :-/ Det meste er liksom prøvd og det meste skyter både hjort, elg og rådyr omtrent like daue....

 

Lykke til med prosjektet ditt!

Link to comment
Share on other sites

Da stilna det brått. Det tar jeg som et tegn på at første innspillsrunde er over og at jeg burde tenke litt ekstra på de innspillene som er kommet. Det vil sikkert stilne litt i tråden nå, slik at jeg får rydda alt på sin rette plass oppi øverste etasjen.

 

Skulle likt å vite litt om hastigheter som ble oppnådd i den/de riflene til metallsilhuettskytinga. Bare for å ha ennå et argument for/mot. Tror jeg med fordel kan bruke litt raskere krutt til min opprinnelige ide enn til 6,5XC - 6,5 Creedmoore - 6,5x47 Lapua - 260 Rem.

 

Så har jeg også noen ideer bak i mitt hode om hvordan ting henger sammen og gir forskjellige reaksjoner/effekter. Dette er bare ting jeg tror, men tro skal man ikke kimse av. All krig i verden viser med all tydelighet at tro er for viktig til det 8)

 

Jeg skal lufte de ideene etter hvert som jeg får bearbeidet litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

6,5/22-250 som Sauer nevner, er ikke benyttet i silhuett rifle, men samme Flemming, som han nevnte, hadde en XP 100 i kaliberet og han likte det så godt at han fikk kamrett ei rifle i samme, for rådyrjakt. 300 Savage 250 og 22-250 er om jeg ikke glipper samme hylse i forskjellige nedstrupinger. Den er igjen blåst ut tilnærmet rettvegget i flere hals dim, hvorav en er 6.5 IHMSA. Enkelte brukte det kaliberet med stort hell. Mulig presidenten i benkefrobundet fortsatt har brotchen. Om den ikk er tightneck, er det bare å åpne 250 (22-250) og fireforme, så har du ferdige hylser, men de gir jo noe mer efekt enn 6.5/22-250. Om det skal være 6.5, ville jeg nok sett på 6.5 BR. Size 7 BR og lade!

Link to comment
Share on other sites

Da våknet tråden til liv igjen. Jeg har ikke kommet stort lengre i tankevirksomheten, da jeg har tenkt å skyte opp den ammo'n jeg har til børsa før jeg evt skifter pipe. Eneste forskjellen fra tidligere er at jeg nå har fått fatt i ei velbrukt 6,5x47 Lapua hylse og sjekka at mating med den går greit. Var lita og snerten (kan si det om hylser også, ikke bare damer?? 8) ), skal innrømme det. I forhold til hylsevolum, så skal den i henhold til den info jeg har funnet, være bitte litt større enn 6,5x250. Det er forsåvidt greit. Ser også det praktiske i det med ferdig ammo, men fristes fortsatt av den opprinnelige ideen. Er ikke stor jobb med hylseforming i en slik, der det i hovedsak er å åpne halsen og "tre kuler og krutt neri". En e-post til noen prdusenter av die-set ga meg bakoversveis. Levert i Norge med allskens avgifter, så måtte jeg regne med minst 3500,- for diesett :!::!::shock: Burde nok funnet en ide som var litt mer standardisert, forstår jeg. Vel, en skal aldri si aldri, så jeg er fortsatt mottakelig for ideer. Bygde meg forresten en 338-06 leeeenge før det var noen vanlig patron også, så jeg har allerede bevist at jeg kan være sta og egen. Med de positive erfaringer den har gitt meg, så er jeg forholdsvis lysten på den opprinnelige ideen, ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner tanken din rundt dette, men hvorfor en kon hylse? Hva mener du er fordelen med det?

 

Det er laget en haug villkatter på 6,5x"et eller annet", men de fleste forblir nettopp det. Etter å ha løpt en del slike prosjekter helt ut er jeg enig med forfatteren som nevner at du blir etterhvert lei å forme om hylser. Det er faktisk et slit, og alt som forblir et slit har en tendens til å havne lengst inn i en skuff.

 

Skulle jeg gått for noe i dag som har noen fine egenskaper hadde det blitt 6.5-08 AI/.260 AI. Det er patron med godt potensiale, også på litt druge hold. Dessuten forholdsvis lite jobb å forme om.

Link to comment
Share on other sites

@ Chiefen.v-2 og ThomasS

Grendel er vurdert, men jeg ser for meg at det KAN bli problemer med utdrageren. Da kan en jo ta seg en viss plass på at det skjer når man skulle hatt avgårde et kjapp oppfølgingsskudd. Litt vondt å få testa, men jeg har ei hylse som jeg har satt ei kule i. Synes ikke det virka helt betryggende. En bedre løsning i forhold til mating ville vært 6,5 BR. Har 3 slike dummies liggende, og de mater uten feil.

 

Alternativet, om en går for Grendel, er etter min mening å selge børsa og kjøpe en CZ 527 med bolt for 7,62x39 (såvidt jeg har funnet ut, så er det kun karabin som leveres originalt i det kaliberet/med den støtbunn), få fatt i nytt underbeslag for 3 skuddsmagasin med 2 stk dertil hørende magasin. En kan sikkert åpne opp støtbunn på ei i .222/.223 også. Uansett må det til nytt underbeslag og magasin. Så må det lages ny stokk tilpasset mine mål (tjukk og stutt). Et annet alternativ, om en går for den kassa, er å strype ned en 6,8 SPC til 6,5, bare for å ikke velge noe standardisert :roll: Kunne sikkert blitt en fin oppsats dette uansett hvilket av disse kalibrene en velger, men i utgangspunktet er det min gamle Krico og dens nye stokk som skal "oppgraderes" med nytt rør. Der har jeg også allerede flere magasiner med varierende kapasitet og ei kasse med silkemyk sluttstykkegange.

 

@ Nissen

Nå er det ikke store omforminga fra .250 til 6,5x250. Slikt sett er det vel mer jobb om jeg vil gå for en .260 AI. Målet mitt er ikke en kraftigst mulig 6,5 da jeg har mye annet jeg kan bruke til storvilt. Målet er rett og slett en liten nett 6,5 til bever-rådyr-rev og annet moro. Det jeg mener kan være fordelen med ei kon hylse er veldig fin mating, ta bare 6,5x55 og kjenn hvor lett den sklir på plass. Kan godt være jeg tar feil, men det er en menneskerett.

 

Det artigste med slikt som dette er jo alle tankene/ideene som dukker opp/forkastes og hentes opp fra dypet igjen for ny vurdering. Heldigvis har jeg god tid.

Link to comment
Share on other sites

Bare legg litt cash til side i uka så har du snart diesettet. likte den ideen der på en småvilt bever patron som jeg leste om i et Våpenjournalen, husker ikek hvilket nr det det var, men noen har vært bygd .

 

Hendig patron som ikke ødela my på viltet og ikke mye slitasje på våpen og eier.

Link to comment
Share on other sites

@ Mullins

Er du sikker på at det har stått om den i Våpenjournalen??? Da må jeg opp på "Våpenloftet" og bla i gamle klenodier.

Har alle fra 1981, og jeg vil tro det ikke var tidligere. Kvelden er "reddet" :?

 

Det med diesettet skal jeg overleve, men i og med at det tydeligvis er laget en del slike tidligere, så forundrer det meg at det ikke finnes tegninger i arkivet til produsentene. På den annen side, så tror jeg ikke de har verdens beste arkiver for slikt. Jeg kjøpte en diesett i 338-06 midt på -80 tallet og for et par år siden fikk det ei lita rift. Har også et av dagens standardsett i fall krise, men i og med at mitt var lagd til de målene brotsjen ga "den gang da", så var jeg jo mest interessert i å få et etter samme spesifikasjoner. Jeg kontaktet RCBS og oppga produktnr og ba om å få bestilt et nytt. Det kunne de ikke levere, da de ikke ante hvilke mål det var på mitt originale, selv om de hadde produsert det og gitt det eget produktnr. En børsis polerte det opp igjen for meg og settet er like bra i dag, men det kunne jo vært mer skadet. Da måtte jeg trolig ha brotsjet om igjen etter dagens standard og det hadde jo vært greit det, men jeg forundres litt over rutinene.

 

Nei, slutt på skrivinga og opp på loftet.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis har jeg god tid.

 

Og det kommer du til å trenge. 8)

 

Men, jeg skjønner poenget ditt med konhet og mating, det er nok noe i dette i og for seg, men ingenting en god F/L-die ikke kan fikse strengt tatt. Men uansett, jeg ser tanken din og kan være enig i det.

 

Gitt nettopp det så hadde jeg vært forsiktig med grendel, har ingen god erfaring med å få den til å mate veldig pent. Det er mulig, men som regel litt mikk. Særlig når det skal gå fort. 6,5 BR har jeg ingen erfaring med selv, men det er jo selvsagt et spennende valg selv om forskjellen mellom 6,5 BR og 6,5 grendel kanskje ikke er allverden, særlig ikke når man ser på den bruken du virker å planlegge.

 

Om du skal være skikkelig nyskapende så neck ei .220R hylse opp til 6.5 mm (uten å skyte en ut til PPC-kropp), fiks overgangen mellom hals/skulder og du har noe vi kanskje kan kalle 6.5-Beggs? I allefall en liten, kon 6.5 mm som med rette kruttet neppe ligger veldig langt etter grendel, og uansett vil fikse det du er ute etter etter min forventning. Mulig det er gjort før, jeg har aldri sett noe slikt såvidt jeg kan huske. Det vil bli en "kon" 6.5 grendel med litt mindre hylsekapasitet.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

@ Nissen

Forskjellen mellom 6,5 BR og 6,5 Grendel er vel egentlig hylsebunn/hylsediameter. Vil tro, uten å vite, at 6,5 BR er bedre tilpasset min kasse pga bunnmålet.

Jeg har ingen planer om å være skikkelig nyskapende, det er vel derfor jeg i utgangspunktet spurte etter om noen hadde erfaring med noe tilsvarende min lille ide. Masse hylseforming, kapping og strekking kommer aldri på tale. Å åpne halsen fra 250 til 264 skal jeg imidlertid klare uten å gjøre for mye dumt.

 

@ Mullins

Takk for tipset. I Våpenjournalen nr. 6 1993 står artikkelen. Det er vel mer en liten skytehistorie fra jakt med lite info om patronen, men litt finnes. Jeg skal nok lese både en og to ganger til for å gjøre meg opp et inntrykk og så får jeg se. Artig var det i alle fall.

 

Nå er det natti-natti med selvbiografi/jaktlektyre av Karl Henry Lundin før Ole Lukkøye får tak i øyelokka. Han hadde den første flammebjørkstokken jeg så, og ga meg griller i hodet. Nå har jeg i alle fall flere enn han 8)

Link to comment
Share on other sites

Bunnmålet er forskjellig, men ikke mye. 6.5 grendel kommer fra 6PPC (som igjen kommer fra .220R) hylser, mens 6BR hylsa er noe større en 6PPC. Så kruttkapasiteten er annereldes mellom de to. Pr. i dag lager vel også Lapua 6.5-grendel hylser så vidt jeg vet.

 

Som er kurriositet så er ei 6.5-grendel hylse som er necket ned igjen til 6mm en 6 AR (også kalt 6ppc long) som er litt lenger enn en typisk 6ppc.

Link to comment
Share on other sites

6,5Grendel fungerer greit i et sluttstykke for .308, er en bruker her inne som har bygd et par slike (på sako-kasser). Fordelen med å bruke en .308-kasse er rett og slett at du får bedre plass til lange kuler. I en kort kasse (som feks min Zastava M85 og BRNO Fox) blir det fort litt trangt med tyngre/lengre kuler (enn 120grs).

Men når en først har en 308-lengde kasse er det kanskje like greit å bruke 260Rem, som da gir mer fres over hele registeret.

Klarer 850m/s med 100grs Nolsler Balistic tip i min Grendel; det er nok mulig å hente mer men da er det fram med mikrometer eller annet til å vurdere trykk.

 

I svake øyeblikk lurer jeg på å hive hele Grendelen og handle en helt vanlig 6,5x55; men den går så fryktelig bra den stgge skrotbørsa :lol:

 

Diesett i alle snodige varianter finner du feks hos www.ch4d.com , tror du skal være rimelig kreativ om du skal finne på noe de ikke lager...

Link to comment
Share on other sites

BR er ofte alt annet enn lette å få til mating skikkelig med i kryssmatede magasiner. Mange frustrerte 700 eiere som sikkert kjenner seg igjen. De fleste ender opp med HS underbeslag og magasin mistenker jeg.

 

En utvidet 243 vil jo gi deg kon kropp og slak skulder som du ønsker i tillegg til lengde passende SA kasser.

 

Men siden jeg begynner å bli gammel og MYE mer makelig anlagt ville jeg fortsatt valgt en ferdigpatron der ting kan fås ferdig i hylla- ergo 6,5x47.

 

Grendel har relativt begrenset volum og ytelse i forhold til de andre aktuelle patronene.

Link to comment
Share on other sites

En utvidet 243 vil jo gi deg kon kropp og slak skulder som du ønsker i tillegg til lengde passende SA kasser.

 

En utvidet 243 er vel ikke noe annet enn en 260Rem (6,5-08)? Fabrikkpatron med grei tilgang på verktøy, hylser og data.

 

 

 

Grendel har relativt begrenset volum og ytelse i forhold til de andre aktuelle patronene.

 

Egentlig er Grendel bare noe tull med mindre enn ønsker å skyte lette kuler i OK (men ikke imponerende) hastigheter fra en børse med bitteliten kasse. Men tull er gøy det også:-)

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er Grendel bare noe tull med mindre enn ønsker å skyte lette kuler i OK (men ikke imponerende) hastigheter fra en børse med bitteliten kasse. Men tull er gøy det også:-)

 

Grendel ble vel laget for å være kort nok samt kunne skyte 6,5mm kuler fra AR platformen. Men for å lage en rifle med svært lett rekyl til bruk på rådyr og nedover er den vel helt grei i mine øyne. Både for små lette og tunge kuler. Den er lettere å lade "svakt" i en grendel framfor en 260/6.5x47/6.5x55 siden hylsevolumet er mindre.

 

Men tull er gøy :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ Nissen og Chiefen.v-2

Jeg kjenner målene til Grendel-PPC, men er uansett skeptisk til utdragerfunksjonen i en situasjon der han har det travelt. Går det skit da, så kan det gå skikkelig skit. Standard mål på hylsebunnen er derfor, for min del, et must til denne kassa.

 

@ Sauer 150

Kassa jeg skal ha denne i har enkeltradsmagasin, så slik sett er ikke dette noe problem. Det jeg derimot kan være enig med deg i er makelighetshensynet. Skulle tro du visste jeg var på vei til å bli en gammel mann 8)

Skal villig innrømme at jeg ble litt fristet etter å ha fått en 6,5x47 tomhylse i hus.

 

@ Chiefen.v-2

Ut fra dimensjonstegninger jeg har sett på, så har .243 samme vinkel som .260 i skuldra. Den sitter bitte litt lengre fram på en .260 og er bitte litt mindre i diameter der framme. Da er man vel på tilnærmet samme kon. I alle fall slik at jeg oppfatter de som like.

 

TULL/UFORNUFTIG/BORTKASTA???

JA, har vi ei hagle og ei rifle, så er vel alt av utvidelser vi funderer på TULL, ut fra enkeltes definisjoner. Menneskene er nå en gang forskjellige, og det skal vi være glad for. Min opprinnelige ide hadde i alle fall ikke noe med reelt behov å gjøre, men noe skal jo også jeg bruke opp min tid på når jeg ikke er på jakt. Da havner vi på forskjellige kalibre/våpentyper etc. Dessuten synes jeg det er moro å forsøke meg litt på å finne ladedata på patroner jeg ikke har det på fra før. De skal bare ikke publiseres.

 

Ser at det i artikkelen fra Våpenjournalen oppgis 100grs/3330fps - 120grs/3000fps - 129grs/2770fps for den aktuelle villkatten. Både rev,rådyr og bever dør av dette. Data for 6,5 Grendel og 6,5x47 Lapua finnes det jo massevis av på trådene som omhandler disse patronene, så det skal være flusst av muligheter til å sammenlikne, om man ønsker det. For egen del, så gjentar jeg at det er ikke hastighet eller mulighet for bruk på storviltjakt som er målet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ei gammel Krico 600 kasse. Selv gammel militærammo samler fortsatt på 20-25 mm, så kassa har nok tilstrekkelig potensial. Kan nok være værre med operatøren innimellom.

krico-600-21-l.jpg

Ser slik ut pr. dato. Bildet er manipulert så den har fått 46 cm pipe. Stokken er laminert i 3 lag og tilpasset min kropps fasong. Laget fra bunnen av med båndsag, stemjern og rasp. Utgangspunktet var ei bjørk fra tunet. Er ikke helt fornøyd ennå, så det blir fortsatt noen småjusteringer her og der. Kanskje en helt ny stokk en gang til også. Har trolig et flott flammebjørkemne på gang. Da skal jeg imidlertid få en med kopifres til å gjøre unna det innvendige. Det var fiklete!!

 

ch4d hadde dieset i sin oversikt, så da må jeg vel evt sjekke om målene der stemmer med den brotsj'n som er i landet. Har ikke kunnskap om brotsjing etc, men de må vel "passe sammen" for at det skal fungere.

Mye styr og lite ull, men moro med ideer som vurderes og revurderes og revurderes igjen.

Link to comment
Share on other sites

Krico er bra de, har en selv. den 6.5x250 blir i Svein Solli sin ånd en kose patron, og han og Ragnar Hansen lagde flere sådan som 6.5 Hansen mignon og mye annet . Så håper å se og lese mer om den etter hvert.

 

Spesialisert patron som ikke ødelegger mye og billige hylser og kuler i tonnevis, kan ikke forlange mer av en villkatt patron .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...