Jump to content

3-12x50ish sikte med lys, men hvilket merke?


Kjetil-A

Recommended Posts

Har kikket litt på meopta artemis 2100, zeiss duralyt og leupold vx-r.

Noen som har noen gode tips her på hvilket jeg bør velge? Andre merker og modeller jeg også bør ta i betraktning?

 

Edit 06.06:

Har vært i tankeboksen litt igjen, og jeg tror jeg har "narrowed it down to" fire kikkertsikter. Alle er vel regnet for å være relativt greie (?), så tips på hvilket av disse jeg fortrinnsvis bør velge mottas med takk

 

Alle med lys:

Nikon Monarch MCE 2,5-10x56SF. Pris 5500,-

Meopta Artemis 3100 3-12x50. Pris 7000,-

Zeiss Classic 2,5-10x50. Pris 9000,-

Docter Classic 2,5-10x48. Pris 9000,-

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel som med alt annet smak og behag.Alle er vel gode kikkerter så du blir sikkert fornøyd uansett.Jeg valgte duralyt i 3-12x50 m/opplyst retikkel 60 og angrer ikke på det.Var ute i helga og fyrte ca 30 skudd fra kl 18 til 22,30 i overskyet vær og regn.Tegnet omrisset av en snusboks på papp og la meg på 120 meter for det passet sånn med terenget.Prøvde serier med og uten lys og alt fungerte fint.Skjøt to 3 skudds serier i 22 tiden uten lys og hadde ingen problemer med å sette 6 av 6 i snusboksen.Mange er litt lunken til duralyt men jeg er fornøyd og det teller mest.Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en meopta meostar 3-12x56.

uten lyst riktignok,men er strålende fornøyd med den,varer lenger en øynene i skumringa,er skarp og fin.

etter jeg så i en duralyt at den var uklar i kantene,så ville jeg ikke tatt imot en untatt for å selge den^^

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en vortex fra jaktfall dnne uken.

Den er imponerende skarp i skumring,sjekket mot en vx2 leupold 2 kvelder på rad nå,den er veldig mye bedre enn leopold ihvertfall. virker meget solid og har lys.

Andre her med erfaring på disse? Den kostet 5995

 

Viper PST 4-16x50 EBR-1 MRAD Reticle

 

Roger.h.

Link to comment
Share on other sites

er i samme situasjon og kikket på noen på fredag

Zeiss duralyt er en veldig grei kikkert og gir bra lys noe uklår i kantene på 3 men forsvinner på 4

Leupold vx-r grei men dårlig lys regulering lett og fin BILLIGST!

Meopta meostar likte ikke retiklet med medforstørende kors skal slite med å finne rådyr på 300m med denne

zwarovski z4 enkelt sagt KONGE kikkert mn dyr

Trijicon så i 2 forskjellige med 2 forskjellige ret. en med trekant blir for grov for jakt på langehold eller skudd på feks. tiur men den med dott er genial men usikker på hvordan denne fungerer i veldig mørke områder feks lukket jakttårn ol.

 

jeg går nok for zeissen

Link to comment
Share on other sites

Meopta meostar likte ikke retiklet med medforstørende kors skal slite med å finne rådyr på 300m med denne

Bare som ett tips - Meopta Meostar kan også leveres med ikke medforstørrende retikkel.

 

Heter da R1r

 

En 56mm åpning i anstendig kvalitet vil alltid slå knock out på en 50mm kikkert i nogenlunde samme prisklasse.

En 56mm objektiv er som oftest bedre enn en 50mm i prisklassen over

Link to comment
Share on other sites

En 56mm åpning i anstendig kvalitet vil alltid slå knock out på en 50mm kikkert i nogenlunde samme prisklasse.

En 56mm objektiv er som oftest bedre enn en 50mm i prisklassen over

Dette stemmer ikke. En kikkert med 56mm åpning kontra en med 50mm og ellers sammenlignbar kvalitet lar deg bruke litt høyere forstørrelse i dårlig lys for optimal utgangspupill, 8x kontra 7x, men det er det eneste den gir. 50mm kikkerten blir lettere og mer kompakt og kan monteres lavere.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde det vel egentlig ikke noe enklere :lol:

Zeiss classicen med lys koster vel noe mer? Har fått et tilbud om å kjøpe duralyten til 7600,-, noe jeg forstår ikke er en hakkende gal pris. Men er usikker på om det er bedre kvalitet i en meopta. Tror uansett jeg ikke kommer til å velge leupold da jeg forstår de ligger en klasse under de rimeligste meoptaene med lys og duralyten.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde det vel egentlig ikke noe enklere :lol:

Zeiss classicen med lys koster vel noe mer? Har fått et tilbud om å kjøpe duralyten til 7600,-, noe jeg forstår ikke er en hakkende gal pris.

Nei prisen er vel grei, men for 1390,-(havregrøt i en mnd.) til får du Classic'en. Med bedre linser, bedre lys system og mulighet til BDC.
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at 1,5-6x42 er det mest universelle.

Og her sier jeg meg fullstendig enig med amatør 8)

Forøvrig er den Duralyten jeg har sett gjennom plagsomt uskarp i kantene, noe som får meg til å foretrekke Meopta (hvis da ikke Swarovski er aktuell... Ja, jeg har to PV 3-12x50 sikter, og er helfrelst)

Link to comment
Share on other sites

Kan virkelig anbefale Zeiss Classic 2,5-10x50 som alroundsikte. Jakter mest rådyr selv; og synes denne kikkerten er et meget godt valg. Bra som fy i skumring så lenge du ikke trenger maksimal forstørrelse, relativt grei på kort hold og i tettere skog (selv om jeg etter å ha fått meg en kikkert med 1,5- forstørrelse merker 2,5 faktisk kan bli trangt i skogen) samtidig som det er helt uproblematisk å skyte på rådyr på godt over "holde rett på"-avstand med 10x.

 

Har også en Victory 3-12x50 men kommer til å bruke Classic'en mye på jakt i høst; blir antakelig bare på ren postering i skumring jeg bruker Victoryen. Med litt mer lys ser jeg knapt forskjell.

 

Av det jeg har sett i Duralyt'er så er merprisen for Classic med lys en god investering. Ellers ville jeg heller kjøpt en optisk bedre kikkert uten lys enn å kjøpe Duralyt'en. Mye bra optik uten lys på bruktmarkedet; Victoryen min kostet meg ca. 6000,- nå i vinter. Ser også noen Swarovski 3-12x50 ute nå til pris lik Duralyt, jeg ville helt klart heller hatt en slik dersom du vil ha mulighet for 12x.

 

Når alt dette er sagt synes jeg selv at det frister med en 1,5-6x42. På jakt skyter jeg ofte med noe mindre forstørrelse enn på banen (skjøt rådyr i høst på ca 150m etter å ha stilt zoom'en sån passe mens jeg så i kikkerten, la etterpå merke til at den stod på ca. 6x). Begynner å tro me rog mer på amatør m.fl. som nevner dette som den ultimate alroundkikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra ditt budsjett ville jeg nok gått for meopta, og grunnen til at jeg ambefaler den er fordi jeg har en 3-12x56 m lys selv, og har brukt den på nesten alt av jakt. fra skjære til elg, (ikke det at jeg jakter så mye elg at det gjør noe) litt fordeler og bakdeler jeg har opplevd med kikkerten er som følger, godt jakt retrikkel, pris, gode linser til skumring/nattejakt, fin til og jakte på alt fra større jorder til litt tettere terreng. ufordelene er at retrikkelet egner seg dårlig til langholdskyting, kan bli litt høy forstørrelse i tett skog hvis man jakter hund ect, litt dorull effekt ved 3-5x forrstørrelse. men jeg er meget fornøyd med kikkertsikte, i hvertfall når jeg har brukt det såppas mye til revejakt om natta, gode linser og lys har vist seg og være gull for min del i hvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor kommer disse tallene fra egentlig?
Fra geometrisk optikk.

 

Utgsangspupillen er diameteren på frontlinsa delt på forstørrelsen. Man får ikke puttet inn mer lys i øye enn det inngangspupillen slipper inn. Pupillen til øyet er inngangspupillen. Men er utgangspupillen til siktet mindre enn øyets pupille, slipper alt inn, men øyet får ikke alt det øyet ber om.

 

Hvor stor pupille du har med perfekt nattsyn, varierer fra person til person, og blir mindre med alderen. Normalt regnes 7mm som maks, og da får du 42mm/6=7, 49(50)/7=7, 56/8=7.

 

 

 

 

 

 

For de minste forstørrelsene til en variabel kikkert, vil en av linsene inne i siktet være den som begrenser lysmengden.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har 6 eller 7 ganger forstørrelse på beveren eller reven har vel kanskje ikke så mye praktisk betydning?

 

Tja, når det er mørkt er det også lettere å sette kula på rett sted med større forstørrelse. På reveåtet mitt uten lys skyter jeg alltid med 10X forstørrelse eller mer, noen ganger opp til 15X. Hold ca. 100-130 meter.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss classicen med lys koster vel noe mer? Har fått et tilbud om å kjøpe duralyten til 7600,-, noe jeg forstår ikke er en hakkende gal pris.

 

Classic koster ikke så mye mer enn Duralyt, men noe er det jo: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/classic-diavari-2-5-10x50-kikkertsikte-med-lys-1055243

 

Hadde jaggu spart litt jeg...

 

Kjøpte meg en slik, uten lys, i vinter, og du milde skaper så mye bedre den er enn de andre to siktene jeg har. Den er feks bedre på 200 meter med 10x enn Nikon Monarchen min på 20x. Klar og skarp hele veien. Denne kostet 5 990,-. Den andre var jo noe billigere, men lell a... Nikon får jo mye skryt (og jeg synes slett ikke de er verst selv til prisen jeg måtte gi), men at forskjellen skulle være så merkbar trodde jeg faktisk ikke.

 

Tror ikke du gjøre mye gæli om du havner på en Classic.

 

Har for øvrig glant litt i Victory og, men syntes ikke det var formidabel forskjell akkurat. Hadde de bare foran meg sammen i butikken (XXL), så det blir jo synsing, men den største forskjellen syntes jeg var at det er mindre å se til veggene i røret i Victoryen sammenlignet med Classic. Victoryen var perfekt, men akk... Prisen... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har en PST 4-16x50 EBR-1 mrad liggende her. Optikken har ikke fått kjørt seg skikkelig da det ikke blir mørkt her oppe på denne tiden av året.

Jeg har en zeiss conquest 4.5-14x50 og en zeiss classic 2.5-10x50 (med ljus) som jeg har sammenlignet den med. Jeg vil foreløpig påstå at den matcher conquesten. Knepperne er herlige, og når det gjelder funksjoner forøvrig så ler den av begge zeissene mine :D

 

Det mekaniske er det litt vanskelig å si noe om - det vet vi jo ikke før de har vært i sirkulasjon i noen år. (Dette vil jo da garantien ta seg av uansett.)

 

Løp og kjøp :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes 4 er akkurat passe som minste forstørrelse (dvs. at den ikke bør være noe høyere). Selv har jeg den montert på en .308 som brukes primært på elg og bukkejakt. Vekten på kikkerten er vel på ca 623 gram.

 

Hele retikkelet er opplyst (mellom de tykke stolpene). Intensiteten er justerbart i 10 trinn med "av" mellom hvert trinn.

 

Jeg har forresten sammenlignet med en Falcon Menace 4-14x44 ffp, som ble tatt ut av tjeneste når Vortexen kom i hus. Vortexen er bedre på alle områder.

Link to comment
Share on other sites

Da står det mellom to kikkertsikter slik jeg ser det nå.

  • Vortex Viper PST 4-16x50 m/lys

  • Meopta Artemis 3-12x50 m/lys

 

Prisen spiller jo en liten rolle da jeg er student.

Prisen på vortexen blir ca 5000,- mens den på meoptaen blir 7000,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...