Jump to content

Lyddemper vs. rekylddemper? 6,5x55


fredrik

Recommended Posts

Da har jeg fått ny-børsa i hus. Den er da kappet på 50cm og gjenget for demper. Så jeg føler jo at NOE må jeg sette på foran der, og har hele tiden tenkt å sette demper på. Men jeg blir primært å bruke denne på bane, så hvorfor ikke bare kjøpe en rekyldemper (vil gjerne få dempet rekylen noe), og spare noen kroner i samme omgang?

Link to comment
Share on other sites

Der jeg skyter har halvparten rekyldemper, så det med smell bekymrer jeg meg ikke så mye for :)

 

Jeg mener absolutt rekyldemper på selv 6,5 har noe for seg. Og sier meg enig i at demper til banebruk er litt upraktisk.. Og lenge den primært skal brukes på bane så er vel rekyldemper det beste valget?

 

Men et siste aspekt: demperen vil vel øke hastigheten med noen få m/s?

Link to comment
Share on other sites

Demperen kan øke farten med noen få meter i sekundet, men neppe mer enn vanlige ladninger varierer uansett. Ikke uvanlig med noen meter i sekundet variasjon med det du skulle tro var helt identiske ladninger... Det er ikke akkurat "et aspekt å ta hensyn til" all den tid det ikke betyr noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt rekylbrems på min 6.5x65. Den har noget mer rekyl enn en 6.5x55, men uansett, skyter du mye, er det noe dritt med demper. Med brems, er du knapt ute av 10'rn i skiva mens skuddet går.

 

Gleder meg til å plage DFS gutta når jeg skal ligge med 338Lapua Magnumen om noen uker, da tenker jeg de blir skikkelig sure når skyteluer og ammoboxer reiser veggimellom :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden det nevnes forskjellige aspekter ...

Nevnt er vel ikke det korte løpet ditt - en ting er at rekyldempere forsterker smellet, jeg har en Vektor selv, de fleste rekyldempere står på lange løp og korte løp smeller mer enn lange selv uten bremsen.

Rekylbrems, 50grs N15, og 50cm løp - det er en skikkelig YESS! Neida, vær bare forberedt på at det knapt er til å tro at det går an å få en 6.5x55 til smelle så mye - effekten av løpslengden på smellet er, ja, stor.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så på den jaktfall-bremsen og, og gud bedre så mye kulere vektor-bremsen er å se på.. :P

 

Det M67 er jo et poeng.. Vil jo smelle enda jævligere fra mi børse, da den er kappa.. Hehe! Men med store Peltor-klokker og ørepropper er ikke det noe stress :) Lå på siden av en med 338LM og vektorbrems her for ikke lenge siden, og føltes som jeg ble flytta litt og litt bortover.. Da hadde jeg kun vanlig elektronisk møkka-hørselvern, så måtte flytte meg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vektor brems som jeg tidvis bruker på et 45cm 308 løp, og på et 45cm 22-250løp. Begge to sparker jo i utgangspunktet lite, men bremsen gjør en god jobb. Bakdelen er at bremsen kommer så nærme at jeg ikke syns det er hensiktsmessig. Det smeller såpass mye at jeg ikke klarer å spotte egne skudd. Tror det er en fordel at løpet er 60cm eller lengre..

Link to comment
Share on other sites

Vil nesten påstå at dette er den beste rekyldempern/kompensatoren:

 

http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?page=article&artno=JPRE-2

 

Den havner nok på en Tikka .300WM i umiddelbar nærhet av meg ganske snart hehe :P

 

Ellers så har jeg jo en ganske bøs kompensator i avataren min da... :winke1: litt sånn nordavind fra alle kanter når den gjør jobben sin :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Denne så genial ut! Den er ganske liten og, stemmer ikke det? På jakt etter en demper som skal stå på ei Heym SR30 som brukes mest på drivjakt, bruker derfor stort sett 1,5-3 ganger forstørring, og får en stor demper så godt i syne i kikkerten. Noen erfaringer med denne demperen? Kan man fint pakke den inn i et miragetrekk og skyte et jaktfeltstevne uten at det skader den noe?

 

Mvh Kjetil.

Link to comment
Share on other sites

Var i dag å skjøt med rifla, uten noe som helst montert. Ikke rare smellen egentlig, ble veldig positivt overasket.

 

Jeg får ta det litt som det kommer. Var på Winge våpen i dag å kjøpte en gjengebeskytter, så foreløpig vil det være det som står på. Men skal jeg være ærlig så frister det veldig med rekyldemper..

Link to comment
Share on other sites

Ikke erfaring med CMM6en selv, men under en test skjøt de den visst varm nok til å skrive på treverket med den - da med AR-15 og store magasiner. Om den har godt av mange sånne varmskytinger drar jeg nok heller i tvil ;-)

 

ALMs IMS dempere kan også være verdt en titt. De er enda mindre og nettere, men langt dyrere og demper betydelig dårigere. Men det er det minste man får tak i, og de demper overraskende bra i forhold til størrelse!

 

Finner du den store lyddempertesten som var i Villmarksliv og vapentidningen i fjor (?), så er alle demperne jeg har nevnt med i den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ctm 4 på min 6,5. Dette er en veldig lett demper, og ganske lite volum. Den demper smellet så godt at man fint kan skyte uten hørselværn, men den blir fort varm. Etter to serier a 5 skudd begynner det å bli for varmt til at man klarer å holde i den, og mirage blir ett problem. Denne demperen har jeg ikke kjøpt med tanke på bruk på bane. Fordelen med den er at den er veldig lett. Våpenet har god balanse uten at jeg trenger å kappe pipa noe. (den er 57 cm lang?)

 

Rekyldemper er sikkert fint for den som skyter med det, men ett mareritt å ligge ved siden av på banen....

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Burde jo ikke være noe begrensning på å bestille en rekylbrems fra USA? Nå er jo ikke 6,5 et VELDIG pop. kaliber over there men...

 

Ehh.

Amerikanere skyter mye med .264 WinMag,og det er jo en 6,5 så der tror jeg du bomma litt. Å importere en brems går helt fint men tror jeg hadde satsa på en Vektor ja.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

Jeg forstod egentlig det, men siden du skrev 6.5, så måtte jeg bare.

Det som i mine øyne er en stor fordel med brems er at børsa forholder seg veldig rolig. Jeg har skutt tusenvis av skudd med demper og tung børse, men da jeg satte på en brems, ble alt så mye bedre. Rekyl er ikke noe problem for de fleste, men at børsa hopper hit og dit, og at det da tar noen sekunder å finne igjen blinken/dyret i siktet, DET er irriterende. Med demper demper man dette problemet, men med brems, fjerner man problemet.

 

At det kommer endel lyd, kommer man ikke bort ifra. Jeg har gjort det slik, at når jeg er på skytebanen, så venter jeg til sidemennene er ferdige å skyte sin serie, og når de har reist seg, er det min tur. Da slipper de å få trykket og støvet i fleisen. Men det er faktisk noen som ikke bryr seg om bremsen, og ligger ved siden av og skyter helt uforstyrret. Det gjelder meg selv inkludert når andre ligger med brems.

 

Jeg bruker heretter kun lyddemper til nattjakt, da sparer jeg demperen for mye slitasje, og jeg får mye bedre resultat under skytingen med brems, særlig når jeg skyter på lange hold og er avhengig av å se at kula treffer.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, joda.. Ser absolutt bruken for brems.. Men jeg har egentlig troa på at med riktig stilling og godt nok fokus på rekylopptak, så skal man klare å skyte like bra uten rekylbrems, som med. Vel å merke på en 6,5x55. Hva som er tilfelle på en 338LM f.eks skal jeg ikke uttale meg om. Her er det vel mer snakk om å ikke få dytta skuldra ned til hofta.. ;)

 

Jeg skal forsøke litt mer uten rekylbrems, og øve litt på det som blir diskutert her:

viewtopic.php?f=31&t=54595

 

Å kompensere med utstyr for manglende teknikk er en dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nå funnet ut at man klarer fint å skyte på seg et blåmerke, selv med 6,5x55.. Du må bare skyte NOK skudd.. Smallt avgårde nesten 200 skudd på kort tid for ikke lenge siden, og kjente det greit i skuldra etterpå da! Ble skutt i t-skjorte skal jo nevnes..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har prøvd jaktfall sin rekylbrems i 6,5 siden børsa mi allerede er kappa så har jeg litt lyst til å prøve denne her siden en får den for ca 500 men kanskje jeg selv må prøve den ut, uten å spørre andre :P

 

Ved anvendelse af denne rekylebremse, som åbenbart ikke er underlagt fysikkens love, er det ikke tilrådeligt at kombinere med for eksempel kickstop, eller særligt rekyledæmpende bagkapper, da disse foranstaltninger i forbindelse med en rekylereduktion op til 80%, som lovet i anonceringen, kan medføre at riflen flyver fremover i forbindelse med skudet, i stedet for at trykke tilbage mod skulderen. :lol::oops:

 

Der kan eventuelt være anvendt en grad af inoni omkring markedsføringsmæssige påstande i ovennævnte.

 

Reelt er der vel tale om en god bremse, hvor man ikke behøves at overdrive beskrivelsen af virkningen så absurt, at det fjerner det seriøse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...