Jump to content

Oppbevaring av våpen i bod i hagen?


hipower

Recommended Posts

Hvis furteboden er i direkte tilknytting til huset - Ja

Hvis den er frittstående - Nei

 

Dette er direkte feilinformasjon.

 

Om du får oppbevare våpen/våpenskap i frittstående garasje/bod/fjøs etc etc er i praksis opp til hvert enkelt lensmannskontor/politidistrikt.

 

Ta en tlf til ditt lokale sheriff kontor, og spør om lov. Det er uansett de som kommer på en evt kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jaha...Dette er det POD mener om saken, utheving er min. Hva den lokale lensmann mener er strengt tatt irrelevant. Hvem som kommer med direkte feilinformasjon skal jeg ikke utdybe.

 

3.10 Privat oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Reglene om oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon er inntatt i våpenloven

§ 27 a. Det er videre i våpenforskriften kap. 16 gitt detaljerte regler om privat oppbevaring

av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Begrepet «samme husstand» som er brukt i

våpenforskriften § 79 tredje ledd, omfatter samme bolig/boenhet. Hybler og utleieleiligheter

som leies ut og som har egen inngang, og ellers fremstår som en egen boenhet i forhold til

boligen for øvrig, er å anse som egen husstand. Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser innlegget mitt, ser du jeg skriver "i praksis".

 

Ta en prat med de lokale heltene. De kan godkjenne oppbevaring i uthus/bod.

Få det skriftlig. Det er uansett de som kommer på kontroll. De har fremdeles lov til å bruke hue, fordi om POD skriver lover og regler.

 

Jeg snakker av egenerfaring.

Link to comment
Share on other sites

Dette er direkte feilinformasjon.

Jeg vil tro at ts spør etter hva som forskrifter på dette?

I så fall har selvsagt Goatboy helt rett!

 

Det er nok du som driver med direkte feilinformasjon Finnlight... Utrolig dumt å råde noen til å spørre lokal sheriff..

De kan godkjenne oppbevaring i uthus/bod.
Men det er jo ikke DU som evt betaler hva det vil koste hvis godkjenning ikke gis...

Men hvis ts vil prøve seg på en godkjenning: Ta med plantegninger til politiet, og som sagt få en godkjenning SKRIFTLIG før bygging tar til!

Link to comment
Share on other sites

Uthevingen til Goatboy svarer ikke på spørsmålet!

Uthevingen gjelder boder el. lignende i borettslag. Det sier ikke noe om en bod i din egen hage hvis du bor i en enebolig.

 

Men riktig svar på spørsmålet har ikke jeg noen fasit på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsto det slik på han, at han skulle bygge dette i betong, uten vindu, ca 6 meter fra huset.

Planen var også å ha alarm til Securitas i bygget, og at det også skulle være våpenskap inne i bygget.

Bygget var planlagt å være 3x5 meter.

Link to comment
Share on other sites

:P Så lenge han ikke flytter inn der, er det ikke lovlig å oppbevare våpen der, alarm eller ikke.

Men han får vel inn ei (enkelt)seng og et kjøleskap på 15 kvadratmeter? Postkasse på veggen så er det bare å montere våpenskapet! :lol:

Beklagligvis åpner ikke lover og forskrifter opp for fornuftige løsninger. Våpen SKAL oppbevares i godkjent skap i bygget du til vanlig sover i... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bygger han dette i betong (vegger, tak, gulv) og med en ståldør i riktigt utførelse går vel dette som "vapenkasun" (vet ikke va det heter på norsk). Montere så ett larm med overføring til larmsentral så burde det kunne oppbevares mange våpen i den kasunen, hvis sunt fornuft hadde vart i bruk da.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke ganske klart da?

Det er ikke adgang til å oppbevare skytevåpen i:

  • frittstående garasjer/uthus
  • kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i boligsameier/borerettslag.

 

Er kameraten din nødt til å ha våpenskapet i furtebua? Han kan jo ha alt av ladeutstyr i bua og våpenskapet i huset sitt. Da unngår han alle problemene.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hele setningen er altså:

Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag.

 

Det tolkes, i mine øyne, ganske åpenbart slik at det er forbudt å oppbevare våpen i garasje/uthus.

I det tilfelle man bor i blokk/boligsameie er det heller ikke tillatt å oppbevare i Lofts/Kjellerbod.

I juridisk sammenheng er jeg ganske sikker på at den tolkningen er svært enkel.

Legg merke til ordet "eller"

Den setningen dekker faktisk både eneboliger og blokker. Værre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en garasje med 50m2 loft. egen inngang til loftet..

innredet som en leilighet, men leies ikke ut.

Jeg har husets gjeste rom der ute og husets "viltstue" og husets laderom.

 

Jeg sover ikke der, men er der mere en i huset jeg sover i.

 

Er dette og reine som, garasje eller uthus?

Eller er det bolig med garasje under?

 

Har jeg lov til og ha våpen der?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme posisjon, oppbevarer mine våpen i bod i garasjen, som er adskilt fra huset.

Jeg fikk mange forskjellige svar fra diverse instanser, og ringt til slutt POD. Fikk der veldig klar beskjed, at dette ikke er lov. Nettopp av samme grunner som Goatboy nevner.

 

Merk også at samme regel gjelder for ammunisjon.

 

Jeg gidder ikke å satse på at lokale helter har missforstått lovteksten. Jeg har kjøpt inn mindre skap for vital del + ammunisjon (NJFF / Raufoss) som er installert inne i huset. Våpen står i våpenskap i boden, med alarm.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Merk også at samme regel gjelder for ammunisjon.

 

 

Det som er litt morsomt er at ammunisjon er ikke lov å oppbevare i ubebodd hus, men svartkrutt er ikke lov å oppbevare i bebodd enhet. Hmm, hvor skal kruttboksen være da? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Krut og tenhetter er ikke amo, det er kun hylse med tenhette montert (og ferdige patroner) som er regnet som amunisjon.

Ergo er det lov om eksplosiver etc. som regulerer oppbevaring av krut og tenhetter (brannvesenet er de som kontrollerer dette, og gir løyver utover de mengder som i utgangspunktet er lagt tilgrunn i lov og forskrift).

 

 

Jeg finner det merkverdig at man skal diskuterer temaet privat våpenoppbevaring utenfor bebodd hus, da lov, forskrift og rundskriv er så klare som de nå engang er.

Link to comment
Share on other sites

Loven er klinkende klar, du kan oppbevare våpen og ammunisjon i det huset du har adresse i og som du sover i og thats it.

Garasje, hundehus, bod, anneks, lysthus, sjøbu, andres bolig osv er IKKE tillatt oppbevaringssted for noe av dette om så det er bygd i Krupp panserstål med innlagt politistasjon...

 

Midlertidig oppbevaring i hytte etc når man er borte fra hjemmet er noe helt annet men kan ikke benyttes i nærheten av egen bopel.

 

Hva lokalpolitiet mener og tror om saken har ingen praktisk betydning overhodet, det er loven som ligger til grunn her og om lokal saksbehandler har misforstått/feiltolket/ment noe annet om denne loven så er det til syvende og sist DITT problem uansett.

Om du i beste fall har denne feiltakelsen skriftlig kan du være heldig å få pålegg om å utbedre med umiddelbar virkning, men det har vist seg gang på gang at saksbehandlerfeil i det offentlige slår rett tilbake i fleisen på innehaveren av feiltakelsen så det er ikke noe jeg ville gamblet på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...