Jump to content

Max rekkevidde med 22lr


sjorgen

Recommended Posts

Leste en gang på sluttstykket at det var en eller annen borti statene som trente med 22lr på 300 meter. Er dette mulig? Må man ikke da ha en blink på størrelse med en låvevegg? Selv skyter jeg på knappe 120 meter der jeg samler 5-ere innen 6-7 cm. Ikke fryktelig bra, men ser jo også ut til at dette er er litt over det man bør ligge på, i allefall med dette geværet. Noen meninger om saken, hva er maks hold?

Link to comment
Share on other sites

Har selv bare skutt på 100m med 22.lr, og det med Sauer 200. Har fått 246 poeng som beste.

Så den samler bra på 100m.

 

Har sett bilder av gode samlinger på over 200m, men tipper den begynner å virkelig miste kraft og presisjon på over 200m.

Mulig det går an å bruke den på 300m også. Når man har skutt litt med 22.lr på 100m og vet hva vinden gjør, tør jeg ikke tenke på hva det minste vindpust vil gjøre på 300m.

Link to comment
Share on other sites

200m eller var det 300m? med 22lr tilsvarer vel sånn ca 800m med 308w. Så 22lr på lange hold er god trening i å bedømme vinden (ofte helt horribel avdrift på de avstandene med 22lr).

 

I flau vind og avstand på 200m, setter jeg jeg nok mesteparten av skudda i en halvfigur med 22lr fra benk og tofot. På 300m sliter jeg felt selv i vindstille, da dette innebærer å sikte oppe i småskogen (ca 6-7m over blinken og ikke på gongen. Men jeg har skutt flere skudd på rad i 30x30cm gong på 300m avstand i vindstilla (men hvergang remsa så mye som luktet på å flytte seg gikk de til siden, da jeg ikke ser remsa når jeg sikter opp i småskogen). Så sålangt driver jeg gjettverk på 300m med 22lr. Håpet er å få tak i ringer som kan gi meg nok MOA til å skyte rett på fra 50 til 300m, men da må jeg først finne baser som er bedre enn de jeg kjøpte fra E Brooks (for slakke i sporet og tilter sideveis, gjelder både de høye og de lave weaver basene).

Har klart å treffe på 400m avstand, blinken var da en kork på sjøen og det var skyting etter nedslag (skyt og så ned med sikte for å se nedslaget, opp korriger skyt og ned igjen. Men da er det kjekkest med 1/2auto :D ).

 

P.s. Noen som har prøvd CZ sin orginale Weaverskinne til American?

Eller er det bare først som sist å ringe min lokale våpensmed å få cz452 kassene borret og gjenget for 20moa picatinnyskinner?

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var maximal skuddvidde, dvds hvpr langt kula GÅR, det var snakk om i denne tråden

 

Til opplysning har Ladeboka fra Dynat Nobel, Wiederladen (ja den er på tysk, med tyske kruttyper....) en nyttig tabell med opplysninger om dette, så om noen er interessert i hvor langt .22 LR GÅR, eller 6,5, eller pmm og 44 Magnum for den del, så har jeg altså opplysninger om det.

Link to comment
Share on other sites

"Man" er så mangt, og "man" kan gjøre mye rart ;) Jeg -- som regner meg sjøl som en ca. middels dyktig skytter hvis jeg sammenligner skyteferdighetene mine med andre jegere -- liker ikke å skyte på vilt på avstander over 50-80 meter med salongrifla. Og jeg skyter jamt over såpass at jeg for det meste setter skuddene innafor svarten på ei halvmetersskive på 100m, stående med lang arm.

 

Sånn reint generelt stiller jeg siktet slik at jeg kan holde rett på så langt som jeg tør å skyte. På .30-06'en betyr det 6-8 cm overslag på 100m. Det gjør at kulebanen holder seg innafor "vinglesonen" for storvilt (± 6-8 cm fra siktelinja) opp til ca. 200m. På .223'en betyr det 3cm overslag på 100m og innafor ± ca. 3 cm fra siktelinja opp til omkring 170 meter. På salongen betyr det 2-3 cm overslag på 50m og innafor ± det samme opp til ca. 70m. Hvis jeg må begynne å skru eller forlegge for avstand, betyr det at mine (manglende) skyteferdigheter samt vindavdrift og kulefall gjør skuddet for usikkert til at jeg liker å slippe det mot levende vilt.

Link to comment
Share on other sites

Leste en gang på sluttstykket at det var en eller annen borti statene som trente med 22lr på 300 meter. Er dette mulig? Må man ikke da ha en blink på størrelse med en låvevegg?

Det å skyte på 200 og 300 meter med salong er ganske så fasinerende. På 300 betinger det derimot tilt på montasjen/eller et mildotsikte kan også være hensiktsmessig. Det viktigste er at du kommer inn på skiva - noe du nesten helt sikkert ikke gjør med et standard sikte med mindre "kneppområde".

 

Ved lite vind, eller jevn vind, presis ammo, god rifle, så er det ikke noe problem å treffe 35x35 stål på 300m. 20x20 og 15x15cm er mer krevende, men mulige treffområder. Du blir garantert hekta hvis du får prøvd deg på dette. Ennå ikke så mange som skyter på "langhold" med salongen i Norge, men tror det er i ferd med å bli mer populært. Vet om 2-3 stk til her på forumet som er i startgropa med langholdsskyting.

 

Sjekk gjerne tråden min som sharpshooter la ut.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags ammo bruker dere til "langhold" med salong? Jeg skyter mest stående i hagen på 40m med salong,for treningens skyld, så dette er helt nytt for meg. Med den ammoen jeg bruker, CCI Standard dårlig selv på 100m. Etter paserte 50-60m så kunne man se kula dreie av til høyre. Om dette var pga. riflinga og tapt hastighet eller meget svak høyrevind vites ikke. Man kunne i alle fall ikke merke noe til vinden når man skaut med noe annet, og jeg ville ha kalt det vindstille :) Får man noe av denne slags "high velocity-ammoen" til å gå så ser jeg klart nytten i den til langholdsbruk. Ser også poenget i at dette er fin trening til langholdsskyting da 22LR er ekstremt følsom for selv det minste vindpust.I jaktsammenheng ville ikke jeg skutt på vilt på over 60m med min salong.

Link to comment
Share on other sites

Har selv bare skutt på 100m med 22.lr, og det med Sauer 200. Har fått 246 poeng som beste.

Så den samler bra på 100m.

på 100m i vindstille samler en god salong godt under 1moa. jeg skyter endel kal 22lr på 100m i begynnelsen av sesonngen, og skyter ofte 5skudds samlinger på 25mm eller mindre. men selv på 100m er den ufattlig følsom for vind. et lite vindpust er nok til at kula flyr ut i 9ern....

 

300m med salong? det høres ut som ekstremsport. men gøy om man får det til.....

Link to comment
Share on other sites

Kråkejakt med 22lr og sub amo, gir for meg en max avstand på ca 70m. Med kraftigere amo, så strekker jeg meg ut til knappe 100m. Viktige punkt og merke seg er at dette er ved vindstille. I vind vil jeg anta jeg skyter sub ut til litt over 50m, og kraftigere ut til litt over 60m. Det er enorm forskjell på avstander over 50m og vindpåvirkning på 22lr, husk at målet er dødlig sone på ei kråke. Så det blir fort slutt med økende vind og 22lr.

 

Fordelen med 22lr slik jeg ser det er støy (finnes ikke med sub amo), og relavtiv kort sikkerhetsavstand.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags ammo bruker dere til "langhold" med salong?

 

Mye kommer ann på hva rifla liker av patroner, men i min Finnfire, har jeg til nå funnet ut at Eley Biathlon Sport fungerer bra på alle hold fra 0-300m. Også RWS Geco (rimelig standard) er jeg i ferd med å teste litt ut. Men kula er som sakt veldig vindutsatt på alt over 100 meter. Lik vind derimot (selv ved mye vind) er mulig å takle. Ved hjelp av en medhjelper/ "spotter" med et teleskop så går det fint å skyte seg inn på stål ved skyting på 200 - 300 m.

 

Ennå tilgode å teste Feinwerkbau`n på lengre hold, men det burde være muligheter der også....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte en gang om et morsomt triks med salong, det var visstnok en gubbe som vant mye penger på veddemål ved å skyte en pingpongball som hang og dingla i ei snor på 100 meter i til dels sterk sidevind.

 

Det han hadde funnet ut var at han kunne tilpasse lengden på snora (og muligens legge litt vekt i ballen) slik at ballen ble blåst like langt ut til sida av vinden, som det vindavdriften på kula ble. Altså kunne han sikte der ballen ville ha vært hvis det var vindstille, og hvis vinden var tilnærmet lik i hele kulebanen, så gikk kula like langt sideveis som ballen, og traff automatisk.

 

Det så sikkert imponerende ut, å kunne treffe en slik liten ball som dingla vilt i kastevind- hver gang! :D

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en Gamekeeper i England engang. Han skjøt kaniner på 300m hold med en Remington 10/22. Nå skjøt han nok endel mer enn gjennomsnittet med .22 , han skjøt 5000 skudd pr dag i sesongen. Han hadde med en kar som kun hadde som jobb å lade magasinene for han. Han hadde skutt 42000 kaniner på 2 år !

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en Gamekeeper i England engang. Han skjøt kaniner på 300m hold med en Remington 10/22. Nå skjøt han nok endel mer enn gjennomsnittet med .22 , han skjøt 5000 skudd pr dag i sesongen. Han hadde med en kar som kun hadde som jobb å lade magasinene for han. Han hadde skutt 42000 kaniner på 2 år !

 

5000 skudd om dagen.............

 

Å mye hadde dere drukket, sa du, før han kom opp med DEN historien?

Han ville ha vært en gigant om han skjøt 500 skudd...... i uka!

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en Gamekeeper i England engang. Han skjøt kaniner på 300m hold med en Remington 10/22. Nå skjøt han nok endel mer enn gjennomsnittet med .22 , han skjøt 5000 skudd pr dag i sesongen. Han hadde med en kar som kun hadde som jobb å lade magasinene for han. Han hadde skutt 42000 kaniner på 2 år !

 

5000 skudd om dagen.............

 

Å mye hadde dere drukket, sa du, før han kom opp med DEN historien?

Han ville ha vært en gigant om han skjøt 500 skudd...... i uka!

 

Jeg er ikke kjent for å være spesielt godtroende......heller tvert imot ganske skeptisk av meg. Mener du altså at jeg lyver ?

 

Han slet ut 2 stk 10/22 på de 2 årene han drev som Gamekeeper. Du vet hva en Gamekeeper er ? Siden jeg ikke kjenner karen så godt fikk jeg den forøvrig bekreftet av flere andre som jeg stoler på.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han skaut over 5 sk i minuttet 16 timer i døgnet skjønner jeg at han hadde med seg en kar til å lade magasinene. Han kunne jo ikke rekke det i tilegg til all skytinga. :roll: Noen kaller det løyn og sludder. Jeg kaller det en god gammeldags røverhistorie............

 

Hvis han sliter ut ei salongrifle etter 1-2 år så er det pga. vansjøtsel. Salongrifler går jo for å være nærmest uslitelige.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg lader halvautomaten i 22L.R har ikke jeg noe problem med å bruke 100skudd på få minutter, hvis det er skuddtakt det er prat om, men det er det vel ikke! "Foxhound" nevnte vel den historien pga. 300 meters holdene til jegeren og ikke antall skudd pr minutt?

Link to comment
Share on other sites

Røverhistorie er vel bare et finer ord for løgn.....er det ikke. Vel.....jeg har nå så mange år på baken at akkurat det å bli kalt løgner bekymrer meg ikke noe , men det er jaggu lenge siden sist jeg ble kalt akkurat det :wink:

 

Men det er vel noe av det som gjør at det er fint å få bo i et fritt land , man kan tro hva man vil uten å bli hengt for det. Det var ikke dette tråden handlet om så jeg avslutter her.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det uvesentlig om fyren skjøt 1000 eller 5000 skudd om dagen, uansett finnes det helt sikkert folk som skyter veldig mange skudd i forhold til "vanlige" jegere og har et jakttereng som er nærmest utømmelig.

Men for noen av oss ble 5000 litt i overkant sånn at vi ikke klarte å la vær å kommentere.

Men avstanden er stor mellom å dramtisere en historie litt og til løgn, jeg synes å huske fra sist jakt at elgene ble større og flere jo lenger utpå kvelden det ble, men kan ikke huske at det var løgn, men at det ble gode historier er helt sikkert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Snakket med en Gamekeeper i England engang. Han skjøt kaniner på 300m hold med en Remington 10/22. Nå skjøt han nok endel mer enn gjennomsnittet med .22 , han skjøt 5000 skudd pr dag i sesongen. Han hadde med en kar som kun hadde som jobb å lade magasinene for han. Han hadde skutt 42000 kaniner på 2 år !

 

5000 skudd om dagen.............

 

Å mye hadde dere drukket, sa du, før han kom opp med DEN historien?

Han ville ha vært en gigant om han skjøt 500 skudd...... i uka!

 

Jeg er ikke kjent for å være spesielt godtroende......heller tvert imot ganske skeptisk av meg. Mener du altså at jeg lyver ?

 

Han slet ut 2 stk 10/22 på de 2 årene han drev som Gamekeeper. Du vet hva en Gamekeeper er ? Siden jeg ikke kjenner karen så godt fikk jeg den forøvrig bekreftet av flere andre som jeg stoler på.

 

Ikke du!!!! Jeg vet jo ikke hvor dette foregikk, men feks skotter har det mye moro med å slå historier i godtroende turister....

 

Feks verdensbløffen, Schotch Whiskey! Alle som veit litt om fluidumet, vil vite at det var Irene som var opprinnelsen til dette og at kjente skotske merker har sin rot i HANDELSHUS i skottland, og at omtrent det eneste orginale skottene har kommet med er Blended, som faktisk er et forsøk på å ødelegge god drikke: en tar en ram og dårlig kvalitet og blander det ut med corn-vodka (rein smakløs sprit) til en har noe som er sånn noenlunde drikkandes. Ekte entusiaster holder seg selvsagt til den orginale irske varen og lar være å høre på det skotske skrytet!

 

AT det går an å skyte 5000 skudd på en dag er så (neppe midtvinters i noreg....) men sustained rate år ut og år inn? 500 om dagen hadde vært bra det og og 4200 kaniner, whsky inn, store tall og mye varm luft ut?

Link to comment
Share on other sites

Nja, de 42.000 kaninene på 2 år var i overkant de og, det er noe sånt som 56-57 kaniner hver dag.

 

Ole Bjørndalen har lagt nøyaktig program fram mot vinter-OL 2010, ser jeg.

Det innkluderer blant annet 64000 planlagte treningskudd. Det blir ca 90 om dagen det....

 

DET er imponerende, og DET er helt sikkert sant, og spør man Ole etter OL, så kan han sikkert dokumentere hvordan hvert enkelt skudd satt. Er virkelig stor skytter har ikke noe behov for å overdrive, men jeg er helt sikker på at Ole, i godt lag og seint på kveld har noen aldeles herlige historier å by på!

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jge kupper tråden, men har et spm ang 22 LR, presisjon og avstand.

 

Var på banen for en stund siden.

Skjøt med min Brno Mod 2.

Avstanden var 86 meter, vind er jeg usikker på, men 2 - 4 m/s?

 

"Presisjonen" var på 10 cm, hvilket jeg fant dårlig. Har laget en tråd på dette tidligere, men husker ikke om det kanskje var på SL?

Løpet var nypusest, og har hørt dette kan være utslagstellende.

Ammunisjonen var fra Federal Bulkpack.

 

Det vil si presisjon på 5 cm på ca 40 meter. Ikke bra det heller. Synes jeg. Eller er jeg for kravstor?

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

er jeg for kravstor?

Det synes jeg i utgangspunktet ikke. Jeg er fornøyd om salongen samler innenfor 2-3cm på 50m, mer spredning enn det duger bare til plinking. Men hvordan var spredningen? Var det bare ei diger klyse, eller var det stort sett sidespredning? Hvis skuddene sitter på en noenlunde rett linje vannrett eller litt på skrå, ville jeg sagt at det var vinden. Hvis kulene sitter litt sånn her og der, ville jeg skyldt på noe annet.

 

Hvilken Bulk Pack brukte du? I børsa mi gikk de gamle (med blykule) sånn ca. på 4-5cm på 50, mens de nye (med forkobret kule) er innenfor 3cm hvis jeg gjør jobben som jeg skal.

 

PS, @Foxhound: Neste gang du treffer han der gamekeeper'n, må du spørre om han også har skutt en hjort med et kirsebærtre voksende midt i panna eller om han har ridd på kanonkuler i lufta :lol:

Link to comment
Share on other sites

er jeg for kravstor?

PS, @Foxhound: Neste gang du treffer han der gamekeeper'n, må du spørre om han også har skutt en hjort med et kirsebærtre voksende midt i panna eller om han har ridd på kanonkuler i lufta :lol:

 

Uansett, Gamekeeperen er ingen skytter å snakke om: han har brukt 86,90 skudd i gjennomsnitt pr kanin....

 

Vil tro at alt hadde gått så mye bedre om han hadde satt skuddtakten NED, og trent på presisjon, i stedet for å sprøyte alt og alle med kuler, det er viktigere å notere TREFF enn antall skudd!

Link to comment
Share on other sites

Hei Sako!

 

Jo, det er den med kobbret kule.

 

Samlingene var hulter til bulter... Kan forsåvidt si at poengsummen var den samme med hvert skudd, og kulene hadde gått hele sirkelen rundt. ;)

Kunne skyldt på vinden hvis det var bare på den ene siden, men da hadde vel samlingene vært gode, bare dårlig treffpunkt?

 

P

Link to comment
Share on other sites

Den Gamekeeperen er også en vanvittig miljøsvin, tenke seg til å besudel naturen med 13 kg bly hver dag..

Skamme seg burde han...!!!!

 

Keith: Han trenger ikke treffe dyra, holder med å forpeste mijøet såpass at dyra dauer av blyforgiftning..

Spredning er nøkkelord her...

 

Makan til røverhistorie... He-he--

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Men hva har nå det med Max rekkevidde med 22lr?? :roll::roll:

 

 

John-A

 

han skjøt kaniner på 300m hold:-) Hva er størrelsen på hjerte/lungeregionen på en kanin-70-80mm??

 

Men til topic-frister jo litt å grave fram den gamle salongrifla og se hva som skjer etter 100meter. Dyrt blir det sikkert også, må jo ha optikk...

Link to comment
Share on other sites

er jeg for kravstor?

Det synes jeg i utgangspunktet ikke. Jeg er fornøyd om salongen samler innenfor 2-3cm på 50m, mer spredning enn det duger bare til plinking. Men hvordan var spredningen? Var det bare ei diger klyse, eller var det stort sett sidespredning? Hvis skuddene sitter på en noenlunde rett linje vannrett eller litt på skrå, ville jeg sagt at det var vinden. Hvis kulene sitter litt sånn her og der, ville jeg skyldt på noe annet.

 

Hvilken Bulk Pack brukte du? I børsa mi gikk de gamle (med blykule) sånn ca. på 4-5cm på 50, mens de nye (med forkobret kule) er innenfor 3cm hvis jeg gjør jobben som jeg skal.

 

PS, @Foxhound: Neste gang du treffer han der gamekeeper'n, må du spørre om han også har skutt en hjort med et kirsebærtre voksende midt i panna eller om han har ridd på kanonkuler i lufta :lol:

 

Du bartesako :wink: ......nå skriver du jo selv at du er medlem av gretne gamle gubber så jeg vet nå ikke hvor seriøst jeg skal ta deg heller :wink::D

 

Men jeg har truffet fyren både før og etter at han fortalte denne og flere andre historier , og det var ikke som turist , og siden gode venner av meg går god for det så velger jeg å tro det.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en Gamekeeper i England engang. Han skjøt kaniner på 300m hold med en Remington 10/22. Nå skjøt han nok endel mer enn gjennomsnittet med .22 , han skjøt 5000 skudd pr dag i sesongen. Han hadde med en kar som kun hadde som jobb å lade magasinene for han. Han hadde skutt 42000 kaniner på 2 år !

 

5000 skudd om dagen.............

 

Å mye hadde dere drukket, sa du, før han kom opp med DEN historien?

Han ville ha vært en gigant om han skjøt 500 skudd...... i uka!

 

500 i uka? Jeg kan fint skyte opp 500 på en dag om jeg legger meg og skyter litt.. Men 5000 hørtes noe drøyt ut, ja.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en Gamekeeper i England engang. Han skjøt kaniner på 300m hold med en Remington 10/22. Nå skjøt han nok endel mer enn gjennomsnittet med .22 , han skjøt 5000 skudd pr dag i sesongen. Han hadde med en kar som kun hadde som jobb å lade magasinene for han. Han hadde skutt 42000 kaniner på 2 år !

 

5000 skudd om dagen.............

 

500 i uka? Jeg kan fint skyte opp 500 på en dag om jeg legger meg og skyter litt.. Men 5000 hørtes noe drøyt ut, ja.. :lol:

 

500 i uka i to år : det er 52 000 skudd på to år det.

 

Ole Bjørndalen har planlagt å skyte 64 000 skudd på litt mer enn to år. HAN ER EN GIGANT!

 

Denne kokken snakker om 5000 skudd hver dag i to år!!!

http://www.jegerjenter.net/forum/forum/ ... p?TID=1950

 

 

Her skjedde det igjen! Lenka ble ødelagt!

Jeg klikka FORHNDSVIS, om det kan være et spor for teknikerne.

 

Og nå kopierejeg inn UTEN å bruke forhåndsvis

 

http://www.jegerjenter.net/forum/forum/ ... p?TID=1950

Link to comment
Share on other sites

Nå må man vel skyte ganske jevnt om man skal skyte like mange runder som Bjørndalen, jeg vil bare ha frem at det faktisk er mulig å skyte en _del_ hundre kuler på en dag om man feks skyter fra morgen til kveld, som jeg gjør av og til.. Lett som jeg skyter opp 12-13 bokser a 50 runder. Da har jeg det ikke spesielt travelt heller.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt salongen på over 100 meter. Men, fikk akkurat min nye Quad i går, med Burris Quad sikte. Samme siktet brukes på opp til fire løp, og der er det tenkt at kikkertsiktet skal skytes inn på 50 meter med 22lr løpet, første stolpe skal da passe til 75 meter, andre til 100, tredje til 125 og siste til 150. 22 mag løpet skal skytes inn på 75 meter, første stolpe passe til 100, andre til 150 osv. 17hmr løpet skal skytes inn på 100 meter. Blir genialt om dette passer! Altså om stolpene under siktekorset passer med kjente avstander for hvert kaliber, avstander som er så kjent at det går an å huske det. Da blir det mulig å bruke quad'en på betydelig lenger hold enn det den er innskutt på. En eller anen form for dot's er genialt på salongkikkerter forøvrig, så lenge man har testet hvilken dot som passer på hvilket hold med en ammoen man bruker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...