Jump to content

Ville en artikkel konkurranse vært interessant?


Jaktdepotet AS

Er dette noe brukerne tror vil være interessant å være med på og interressant å lese?  

119 members have voted

  1. 1. Er dette noe brukerne tror vil være interessant å være med på og interressant å lese?

    • Ja, definitivt.
      105
    • Tja, det tror jeg.
      11
    • Nei, ser ikke behovet.
      3


Recommended Posts

En tanke vi har gjort oss for å øke det faglige nivået på forumet og kanskje hjelpe litt til med å sørge for mer god informasjon lett tilgjengelig på forsiden er en artikkel konkurranse.

 

Det er mange særdeles oppegående personer på kammeret som innehar spisskompetanse som få kan matche og vi ønsker å sørge for at slike bidrag som alle nyter godt av og som en virkelig lærer noe skal belønnes. Et lite spark til styret er det nok - da dette egentlig er deres ansvar :winke1::winke1:

 

Det var snakk om slike konkurranse på SL i "forna dar", men det ble aldri noe av.

 

Vi ser for oss sponsing av gavekort i størrelsesorden 1500,- -5000,- til de som kåres til den/de beste artikkelene om valgfritt emne. Kåringen bør bør foretas kanskje av et utvalg artikler plukket ut av en jury og stemt fram av brukerne.

 

Dette er ikke luftet for styret enda, men vi håper ikke at en slikt forslag er noen brannfakkel eller på annen måte er vanskelig å gjennomføre. Det vi er helt sikre på er ihvertfall at det kan være en liten spire til å få flere faglig gode artikler som er noe mer lesverdige enn tråd nr 100 om Ulv og 6,5x55 på elgjakt.

 

Ville vært hyggelig om det var andre som hadde tenkt i samme baner og om andre brukere/sponsorer ønsker å være med på en slik artikkel konkurranse?

 

 

Så spørsmålet var enkelt - er dette noe brukerne tror vil være interessant å være med på og interressant å lese?

Link to comment
Share on other sites

Et knallforslag som jeg overbringer til styret med en gang!

 

Flotte greier!

 

OBS; det er ikke mulig for brukere å svare her, så jeg slenger inn en avstemning og ber om at næringsaktører som vil være med å sponse noe slikt sender meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Godt forslag dette.

Jo visst er dette et spark både foran og bak, for det er ikke bare selve forumet og innholdet som har gått seg fast i samme sporet.

Det er akkurat slike innspill som trengs for å fornye oss (da mener jeg forumet).

Så er det opptil oss som brukere av forumet, og de av oss som også drifter det, å gripe idéen å gjøre tiltak. :D

Link to comment
Share on other sites

Fine greier - da ser det ut til at det er stor enighet om at forslaget er noe vi som brukere kan jobbe videre med.

 

Får vi kan sette igang må vi jo ha endel retningslinjer og en tidslinje å jobbe mot. Skal vi si dette er en årlig konkurranse, eller halvårlig?

 

Jaktdepotet som annonsør bør jo egentlig ikke legge oss opp i hvordan konkurransen drives, dvs, tema, jury - men hva med en liten brainstorming i denne tråden om hvordan dette bør legges opp ?

 

Når det var snakk om å drive SL som en kommersiell site ble det laget ett opplegg på dette, men er ikke sikker på hvordan dette passer inn i dagens forum med eierskap og ikke minst de tette båndene til NOJS. Politikk er jo egentlig noe herk :lol: Dagens regelverk og ikke minst tolkningen av dette legger jo visse begrensninger på hva artiklene kan omhandle og hvordan dette kan legges fram.

 

Som eksempel

Det burde egentlig ikke være noe i veien for en svært informativ artikkel om jakt og bekjempelse av predatorer, lokking, åte, sportegn osv - men NOJS som organisasjon kan jo få litt pepper om det skulle vise seg at en lokal "hill billie" omskriver og benytter seg av informasjon om lokkejakt på coyote osv for å skyte en ulv eller to. Veldig satt på spissen, men helt sikkert noe som er smart å tenke igjennom på forhånd. Lovbrytere får en aldri beskyttet seg mot - men dere skjønner sikkert spørsmålet....

 

Så har vi spørsmålet om opphavsrett. Hvem skal eie materialet som presenteres i slike artikler. Vanligvis eier en vel ikke stoffet etter dette er presentert for offentligheten når det er del av en konkurranse eller en har fått en form for kompensasjon? Tron kan helt sikkert dette til fingerspissene - Men uansett må ligge på plass før en kan trykke på startknappen.

Skal det være begrensninger på størrelse?

Skal det være delt i ulike kategorier?

+++ sikkert 20 andre punkter

 

Så da er det tid for noen gode forslag for hvordan vi skal legge dette opp.

 

Jaktdepotet skal ihvertfalll gå foran å legge ut ett gavekort på 5 000,- til beste artikkel i 2011 om artikkel konkurransen blir virkelighet. Da er det opp til styret å finne flere sponsorer som vil være med, og hjelpe til å få ting på strekk slik at vi kan komme igang :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette var en god ide :D

Det er lenge siden det har kommet noen gode artikler!

Noen var ganske aktive til å skrive slikt før, men det har blitt veldig stille det siste året.

Personlig syntes jeg mye av det som ble skrevet hadde like høy standard som en del av det vi leser i "jaktpressen" for tiden.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

jeg skal se om jeg får satt meg ned og knota ned noe våpen og ammo historikk utover .

 

Har venta på noe sånt, mye bra skribenter her , la de vise seg frem.

 

Kanskje en Kammerbok etterhvert hadde gjort seg, ala Accurate Reloading sin Afrika bok.

Link to comment
Share on other sites

Kanonidè syns jeg. Ser frem til plenty med flott lesning :)

 

 

Og; først som sist og av erfaring: Utarbeid klarhet om publisering, eierskap og opphavsrett ;)

 

Forslag: Benytt portalen som publikasjonsarena, og forumet som diskusjonsarena. Legg føringer i konkurransen om publiseringslisenser på innsendt materiale sånn at eierskap og opphavsrett ikke volder bry ved en senere korsveg.

 

Èn mulighet er å be forfattere (eller at en konkurranseredaksjon) velge mellom forskjellige grader av Creative Common-lisenser ( http://creativecommons.org/licenses/ ).

En annen er rett og slett utarbeide en "kammerlisens" basert på lov om opphavsrett (forenkle lovtekst sånn at alle er i stand til å forstå hva den betyr).

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Kjempebra av jaktdepotet som stiller med premie!
Nå var vel det om en premie noe Jaktdepotet foreslo for et år siden i denne tråden som premiering for en artikkel-konkurranse og ikke nødvendigvis noe vi kan benytte i den foreslåtte kammerånd-tråden.. MEN det hadde vært flott om Jaktdepotet vil bidra med sponsing av en / flere av kategoriene våre! :wink:
Link to comment
Share on other sites

Det har tatt litt tid, og det er ikke helt det sammen; men allikevel i samme tankegang:

 

Gjør noe så rart som å sitere meg selv...

Dette er IKKE det samme som Jaktdepotet foreslo for noen år siden, og derfor er det heller ikke noen selvfølge at de sponser. Løftet kun tråden for å vise at vi nå endelig er i gang med noe liknende. Beklager at formuleringen min ikke helt fikk det frem!

*ligger paddeflatt*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...