Jump to content

Browning fra krigen


ryu82

Recommended Posts

En bekjent av meg har ryddet etter fars død, og kommet over en pistol fra krigen. Jeg har ikke sett pistolen selv, men fått en kort beskrivelse. Det er en Browning( modell og kaliber viste han ikke) Den har "hitlers merke" / hakekors på seg og han mente det sto Belgia på den. Den har vistnok blitt tatt fra en tysker under krigen og har litt av en historie bak seg....

Han er ikke medlem av noe pistolklubb, men siden jeg er det så kunne jeg få den hvis jeg var interssert. Hvis ikke så skal han levere den inn til destruksjon.

Jeg har som sagt ikke sett den ennå, men naboen hans har prøvd den og pistolen fungerer. Noen som veit hva slags pistol dette er? Og om den har noe verdi? Kjedelig å la et våpen med krigs historie bli spiker syns jeg.

Hvordan skal vi gå fram for å gjøre en eventuell overtagelse etter boka? Jeg vil jo ikke ha et uregistrert våpen i safen.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan være så mangt men kansje en P-35 Browning HI-power, forøvrig er HP et fantastisk våpen

mtp. når det ble konstruert.

Er våpenet registrert PT vil det ikke vere noe problem og overta det, om du kan dokumentere et behov.

 

Om våpnet i utgangspungtet ikke er registrert har POD plugget muligheten for slik registrering.

POD har uttalt at de ikke vil godkjenne slike overliggende våpen da de har hatt utallige ammnesti som den

kunne vært registrert på.

Men om du har et fornuftig våpenkontor og forholde deg til som mange av oss har skal du se at de ikke tar hva POD

sier så høytidlig. Fornuftige mennesker ser fordelen av og få våpnet inn i registrene for alles del, slik at man begrenser

uregistrerte våpen i omløp.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg trodde. Så eneste måten å ikke skrote den er å plombere? Ser våpenet ut som skrot, så får jeg bare be han om å levere det inn.Vårt våpenkontor er ikke akkurat de letteste å ha med å gjøre. Har planer om å kjøpe en CZ og da vil jo ikke det gå dersom kontoret er villig t å registrere det. Litt kjedelig..er ikke hver dag man blir tilbydd et gratis våpen med hisorie.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et dillemma for man vet ikke hva resultatet blir når man står på kontoret og skal søke på den. Men jeg er ikke så sikker på at man ikke kan få noe registrert selv om det ikke er amnesti.

 

Et amnesti er jo i prinsippet at man leverer inn for registrering eller destruksjon våpen som man vet man har, uten noe mere spørsmål eller forfølgelse. I dette landet, så er det stort sett ting som befinner seg etter krigen.

 

Men....man kan jo ikke bli straffet for ting man ikke vet man har. D.V.S at finner man i dødsbø til foreldre eller slekninger slike ting, og man har nødvendig tilknytning til skytelag eller pistolklubb og kan dokumentere et behov, så 'tror' jeg at det vil vere muligt å få en slik sak registrert, forutsatt at du står på rett nedadgående linje på arvestigen. Dette skal jeg ikke si sikkert, men fornuften tilsier at det må vere slik.

 

D.V.S at er du arving av avdøde, så kan du få dette ordnet uten amnesti, og det blir mere en sak om hvorvidt du har nødvendige tilknytninger til skyteklubber og behov som blir avgjørende.

 

Har man derimot et Amnesti, så kunne du sikkert bare overtatt denne, ruslet inn på våpenkontoret og fått den registrert uten mere spørsmål, såfremt at du fremdeles kunne dokumentere et behov i regi av klubb/skytegrener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i famile med vedkommende..så jeg står ikke akkurat på rett plass på arvestigen. Jeg tenkte å stikke å se på den i løp av påske. Arti å se om det er noe av verdi :) Regner med at det ikke er en felt racer, men kanskje et lite samle objekt. Jeg kan legge ut bilder når jeg får sett den. Kanskje noen her kan fortelle meg hva det er :)

Link to comment
Share on other sites

dette kan også være en av de mindre Browningmodellene. Tyskerene brukte alt de kom over av håndvåpen under krigen, og Browninger i modell 1903, 1910 og 1922 og 1935 ble tvunget i tjeneste. Jeg er ikke sikker på modell 1900, men det er slett ikke usannsynlig med den heller. Har selv en 1922 i 7,65 med tyske stempler. Laget i Belgia naturligvis, under tysk okkupasjon. Min har ikke politimerking. men det er også vanlig på de mindre autopistolene etter herrefolket her i landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fåt sett på Browningen. Det var en .32 , ikke en 9mm. legger ut et noen bilder:

img1706v.jpgimg1708um.jpgimg1711y.jpg

Den var ikke akkurat strøken, men det skal jo syns at den har vært i krig. Litt puss og tolmodighet hadde gjort mye på finishen :)

Den fungerer faktisk som den skal, men noe slark. Hylster i skinn, glømte jeg å ta bilder av...

Jeg skrev tidligere at det var hakekors slått inn i den, men det var det vist ikke. På det andre bildet kan dere se merkene..flere ørner.

Jeg regner med at dette er en pistol med null verdi i kroner, men har allikevel lyst til og ta den imot. Den tilhørte bestefar til min samboer, som var en ivrig nazi motstander under krigen.

Vi skal kontakte våpen kontoret til uka og se om det er noen mulighet for å overta den uten å destruere/plombere.

Afeksjons verdi er vel et dårlig argument for registrering? De krever vel et godt behovs grunnlag?

Link to comment
Share on other sites

Noen som veit hvilke program denne kan gå under? Tips på hva jeg kan skrive på søknad mottas med stor takk :) Send gjerne PM.

 

Den burde jo går i "militærfelt"... He He

 

Get it....?

Hehe :) Ja den burde jo egentlig det :)

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, en Browning 1922 født i Nazistisk fangenskap i Herstal Belgia mellom de herrens år 1940-45.

Jeg har også en sånn, men i litt bedre utvendig stand. Du har rett i at kroneverdien er lav. Men i og med at våpenet har en såpass personlig historie ville jeg absolutt ha tatt en prat med våpenkontoret om den, var jeg i ditt sted.

Ørnemarkeringen du snakker om er nok Waffenamt stempler, de er en ørn med hakekors i klørne, så du var ikke helt på jordet.

 

Du kan be høre med nærmeste våpenforretning om hvilket proram det vil være best å søke på i ditt distrikt, og hvilke klubber som praktiserer dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
kan være for stor for spesialfelt, men grovfelt kan den definitivt brukes til

Den går akkurat ned i "spesialpistolkassa" Skulle tro kassa var bygd rundt den. Pistolen kan være veldig presis tross udugelige sikter, avtrekket kan også være noen kilo over behagelig, men alt dette lar seg fikse. Vet at en slik har tatt medalje på NM i spesialpistol. Noen skjønnhet blir aldri denne pistolen uansett stand, men en slags eleganse har den og mangler du et vinkeljern så har du et der. Gi den et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Superfin pistol, plombert går desse for mellom 1200 og 2000 kr alt etter stand. Håper du får den registrert så du slipper å plombere. :smile:

Jeg har ikke fått noe svar fra kontoret ennå, på om den kan registreres eller om den må destrueres. Sjefa på våpen kontoret har hatt ferie + kontorer bruker som regel litt lang tid på å ta avgjørelser.

Det har faktisk tatt så lang tid at jeg har glemt pistolen hehe. Jeg får purre litt, og se om det hjelper :)

 

Så den kan gå under spesialfelt?... Kjekt. Har tenkt å søke på en 9mm i samme slengen til grov.

Link to comment
Share on other sites

Umulig å registrere håndvåpen fra krigen! (med krass snerpete stemme) Var beskjeden fra sjefa på våpenkontoret. Pistolen må ploberes eller destrueres så fort som overhode mulig.

Nok en bit av krigshistorie som må fjernes fra moderjord :(

 

Noen som veit om en børsemaker i Tønsberg området som kan plombere? Og ca. pris? Jeg klarer liksom ikke å se den dø :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Umulig å registrere håndvåpen fra krigen! (med krass snerpete stemme) Var beskjeden fra sjefa på våpenkontoret. Pistolen må ploberes eller destrueres så fort som overhode mulig.

Nok en bit av krigshistorie som må fjernes fra moderjord :(

 

Noen som veit om en børsemaker i Tønsberg området som kan plombere? Og ca. pris? Jeg klarer liksom ikke å se den dø :)

 

 

Må friske opp denne da en bekjent har en slik og samme situasjon:)

Link to comment
Share on other sites

Nettopp fått en FN Browning inn i huset, tilhører en kamerat, som fikk den etter sin far. Den er registrert som en 7,65, men er faktisk en 9mm. Den har disse Waffenamt-stemplene slått inn, så den har antagleig vært tjenestevåpen for en tysk offiser under krigen. Jeg går ut i fra at kameraten har fått den som et § 20-våpen, for på hans våpenkort står det at den ikke må anvendes. Kameraten vil ikke ha den lenger fordi han mangler våpenskap og ikke har tenkt å anskaffe for denne pistolens skyld.

 

Noen i klubben sa at slike arvevåpen kunne ikke overtaes av andre, noen som vet om dette? Jeg var innom våpenkontoret på fredag for å sjekke, men hun som hadde våpenekspertisen var ikke der da. Skal prøve igjen til uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I prinnsippet så er det slik at det som nå ikke er registrert inn ved amnesti er illegale våpen, og heller ikke skal kunne registreres inn. At det er hinsides teit, er en helt annen side av saken, men ikke det som loven er basert på :evil:

Link to comment
Share on other sites

Fikk spørsmål fra en kar om noe lignende etter at han fant en gammel Walther på loftet hos bestefaren.

Kunne ikke gi noen gode råd der, så jeg henviste til denne tråden isteden.

Regner med at Walther'n enten havner på dypt vann eller på loftet igjen.

 

På sett og vis kan jeg forstå begge alternativene, han hadde jo ikke noen interesse av våpenet utover det historiske og affeksjonsmessige, men manglet viljen til å destruere det med plombering.

Ikke hadde han noen andre våpen (eller våpenskap) så han risikerte jo ikke å miste stort annet enn statusen som lovlydig borger heller som han sa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...