Jump to content

Luftgevær til hytta!


Østengen

Recommended Posts

Som tittelen sier. Sitter på hytta (takk gud for trådløst bredbånd) og tenker at jeg sørenmeg skulle hatt et luftgevær og skutt litt med.

Da tenker jeg ikke på typen billig Gamo, det har jeg allerede, og avskyr alt med det. Siktene, avtrekket, stokken, presisjonen ++

 

Jeg tenker at et gevær med oppspenner er langt mer praktisk, men litt mindre presist. Har dykkerklubb i hjembyen, så er alltids muligheter for å fylle fra dykkertank.

Luftgeværet skal ha kikkertsikte, har et Leupold VX-3 6.5-20X40 EFR Target liggende som jeg tenker vil passe helt fint til det bruket!

 

Har sett på litt forskjellig. Av oppspennergeværer har jeg egentlig kun sett på Weihrauch HW97, av PCP-rifler har jeg sett på Weihrauch HW100 og FX Royale 400. Alle i cal 22.

Er det store skiller presisjonsmessig mellom fjærgevær og pcp-gevær? Eller er heller en slik ting som avhenger helt av produsent og type? Vet at PCP-rifler generelt koster langt mer en de med oppspennere.

 

Hvordan er det med registrering av luftvåpen i .22? Må man søke som på samme måte som med kruttvåpen eller er det en litt enklere prosess?

 

Alle tips, svar og meninger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke noe annet en å anbefale den pcp børsa jeg hadde før,en prairie falcon 22 cal med bullbarrel og oljet monterarclo valnøtt kolbe,vanvittig presisjon og fantastisk å holde,jeg vil anbefale lyddemper på,siden den smeller omntrent som ei udempa salongrifle, kjøpte den hos http://www.becotrading.no/shop.asp?st=1&level1=98022

Tor Arne er en meget grei fyr,fikk tilbud på ei flott pakke. :D

 

som han sa selv,den børsa der kan du skyte 50 øringer på 50 meter.

og det er 8 skudds magasin på den,i metall.

Link to comment
Share on other sites

God kveld,

 

Når det kommer til presisjon i fjærvåpen og PCP våpen, så er det langt lettere å skyte godt med PCP våpen. Fjærvåpen har rekyl som går både fremover og bakover. Her er en fin link å starte med om du vil lese deg opp på emnet: http://www.pyramydair.com/artillery-hol ... icle.shtml" target="_blank

 

Av gode PCP våpen kan du forvente fem skudd innenfor 10mm på 50 meter, mange går også bedre enn dette.

 

Kikkertsiktet du har skal være helt supert til luftgeværbruk.

 

Fjærvåpen skal jeg ikke uttale meg om, da min erfaring med dette begrenser seg til blikkboksskyting i guttedagene. Når det kommer til PCP våpen hadde jeg styrt unna FX. Jeg sier ikke at FX er dårlig på noen måte, men en får mer for pengene fra andre produsenter. :winke1:

 

Weihrauch HW100 hadde jeg styrt glatt unna i .22, da disse løpene er beregnet for britiske og tyske våpen med kraftbegrensninger. Disse vil IKKE gi konsistent og pålitelig presisjon i kraftigere våpen. .177 løpene sies å være gode uansett hvor kraftig våpenet er.

 

Videre vil jeg anbefale deg å se på BSA sine PCP våpen, da disse gir svært mye for pengene og gir god presisjon. Du kan kjøpe 3-4 BSA for prisen av en FX400. ;)

 

Du søker registreringspliktige luftvåpen med samme skjema som for kruttvåpen, men det stilles ikke noe krav utover tilfredsstillende vandel. Du slipper også unna med et redusert søknadsgebyr.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Mr. Paintball som vel holder til i Oslo. Han selger engelske Daystate-gevær som koster litt, men går for å være blant det beste.

 

Jeg har et slikt, og er godt fornøyd, men det kostet over ti lapper. Ser imidlertid at han har noen modeller på salg nå til i underkant av åtte lapper, og det tror jeg er mye våpen for penga.

 

Har hørt at BSA har vært belemret med feil, men det er kanskje bare et rykte

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvis du monterer kikkerten din på luftgevær, så må du nesten tar en PCP. "Vanlige" kikkert er ikke byggt til å tale smellen fra luftgevær, siden den kommer fra omvent retning enn fra en kruttbørsa.

 

Weihrauch bygger fortrefflige luftvåpen, kikk på www.versandhaus-schneider.de de har gode priser. Har kjøpt der selv, god service.

 

Wolfgang

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hvis du monterer kikkerten din på luftgevær, så må du nesten tar en PCP. "Vanlige" kikkert er ikke byggt til å tale smellen fra luftgevær, siden den kommer fra omvent retning enn fra en kruttbørse.

 

Dette stemmer. Trådstarter kan allikevel montere siktet sitt då EFR serien til Leupold er spesielt utviklet for luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

Har sett litt på Daystate ja, dyre dog. Hva er poenget med elektronikken?

 

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor man bruker så mye penger på et pcp-gevær av typen Daystate, FX, Weihrauch osv når man kan få en Anschutz, FWB eller Walther i "universalstokk" (altså en enkel trestokk av ikke fancy sort) for ikke veldig mye mer? Disse, for meg, virker som å være mer presise? Eller?

 

Ellers tror jeg .177 er tingen for meg, først og fremst pga tilgjengelighet. Argumenter imot?

Link to comment
Share on other sites

ammunisjon til 22 cal er en smal sak å få tak i,jeg bestilte litt i fra sverige og fra 2-3 plasser i norge.

 

men hvorfor er det ingen som nevener falcon her? det er jo blant kremen av pcp børser :D:D

 

jeg kjøpte 22 cal for det er litt mer futt i den en .177

 

her er den jeg hadde før http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... 80&bih=864" target="_blank

 

http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... =141&ty=27" target="_blank

 

 

 

men denne børsa koster jo litt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med olepolet, jeg har en Falcon Praire i .22 selv, med lyddemper og 8-32x60 treffer du det du vil, iallefall opp mot 100m uten problemer, 8 skudd i samma hølet. Kulevalget er begrenset i slike fullfresbørser, de går skikkelig dritt dersom du velger feil kule, men Daystate ammo har vært svært bra i min...

Link to comment
Share on other sites

Takker nok en gang for svar.

 

PCP-våpen virker unektelig mer fristende ut. Når det kommer det at man er avhengig av trykkluft har jeg dykkerklubb der jeg bor, og en sånn kompressor kan vel helt fint brukes? Har hvertfall gått smertefritt når jeg har fylt paintballtanker der, og de opererer med samme trykk som PCP-børsene, dvs. ofte høyere enn enkelte PCP-børser.

Men flere produsenter leverer jo også håndpumper, ganske like de man kan bruke til sykler. Funker dette? Hvor lenge må man stå og "trøkke"? Er det tungt? Sammenlignet med en vanlig sykkelpumpe man står på?

 

Hvis det er en fungerende løsning ser jeg jo egentlig ikke problemet med PCP-børser. Men det er meg da.

Link to comment
Share on other sites

Helt greit men ikke noe å belage seg på hvis en skal skyte noe som er noe, helt greit som backup men ikke noe mer.

 

For å illustrere: Når jeg kjøpte min første pcp (fx) var det med pumpe, forsåvidt ikke noe stort problem å pumpe opp børsa men gikk fort lei og handla inn flaske.

 

Nå var det full fres i .22, en regulert børse i mer moderate hastigheter hadde nok vært mer pumpevennlig...

 

Hvis du må pumpe i 3-4 minutter for 40 skudd eller så, går en fort lei, det er også en effektiv måte å få opp pulsen på som heller ikke er helt gunstig :)

Link to comment
Share on other sites

Helt greit men ikke noe å belage seg på hvis en skal skyte noe som er noe

Hva mener du med akkurat det?

 

Det jeg tenker på først og fremst er om det spiller noen rolle for riflas skyld om du fyller fra flaske eller pumpe? Sett at du ikke står i en fuktig kjeller når du pumper opp børsa, som sagt. Og at du klarer å fylle opp trykket til maks med pumpe da, men det regner jeg nesten med.

 

Det at man må stå og pumpe litt iblant er ikke et stort problemt hva angår meg. En luftrifle er først og fremst "backup" for salongen da. Selvom jeg sikkert kommer til å skyte mye mer enn det jeg tror!

Link to comment
Share on other sites

Helt greit men ikke noe å belage seg på hvis en skal skyte noe som er noe

Hva mener du med akkurat det?

 

Selvom jeg sikkert kommer til å skyte mye mer enn det jeg tror!

 

Siste setningen din gir svaret :) Pcp av kvalitet er avhengighetsskapende som fy når du setter kulene i samme hølet på 50m, setter det seg en flue på pappen på det holdet er det god natt...

 

Når du da må til og pumpe og vente til pulsen har roet seg ønsker en flaske velkommen, som du sier vil nok ikke luften fra pumpe være ødeleggende for børsa selv om den jo ikke holder samme kvalitet som fra flaske.

 

Som backup er det som sagt helt greit men en ser jo på feks airgunworld.org at det sjelden varer lenge før flaske kommer i hus, nesten uten unntak..

 

Brukte 300b flasker kan en få tak i via dykkerforum evt dykkerklubb uten at det koster skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Husk at alt over 4.5mm er registreringspliktige våpen, og må lagres som sådan = kan ikke ligge igjen på hytta når en reiser hjem = må ligge i våpenskap hjemme.

 

Anbefaler ikke kjøp av fjærvåpen, rekylen er så ulik t.d. en 22lr, at treningseffekten (og morroa) blir betydelig mindre.

PCP eller pretryktevåpen (eller hva de heter de som man pumper opp med ett tak og lagrer kraften via lufttrykk og ikke fjær). Er nok klart å foretrekke, da rekylen bli lignende 22lr. og presisjonen kan bli helt rå.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ikke kjøp av fjærvåpen, rekylen er så ulik t.d. en 22lr, at treningseffekten (og morroa) blir betydelig mindre. PCP eller pretryktevåpen (eller hva de heter de som man pumper opp med ett tak og lagrer kraften via lufttrykk og ikke fjær). Er nok klart å foretrekke, da rekylen bli lignende 22lr. og presisjonen kan bli helt rå.

At treningseffekten blir mindre med et fjærvåpen klarer du ikke å overbevise meg om.

Man må bare være mer nøye og å gjøre ting helt likt fra gang til gang. Skjelden man blir en dårligere skytter av det. Men vanskeligere er det, men ei god fjærrifle skal ikke undervurderes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et luftgevær for dette formålet i fjor vår og endte opp med dette:

 

BAMXS-30-1-1.jpg

 

Jeg har et Diana M46 fra før av, men jeg synes jaggu Kinakopien er håret vassere selv om det kostet omlag 1/3 av prisen av hva jeg ga for Diana geværet. På Diana' en er det brukt plast til sikter, avtrekker, avtrekkerbøyle mm. På Kinakopien av Diana/ RWS M48 er disse delene av metall. Den gir omlag 300 m/s med 4,5mm kuler.

 

Det eneste som måtte endres var å bruke en dråpe Locktite på framsikte slik at dette ikke forskjøv seg under skyting. Mye luftgevær for 1.400,-! Faktisk så rimelig at jeg bestilte ett til nevøen min også.

Link to comment
Share on other sites

Som treningsvåpen blir det kostbart å investere i et dyrt pcpvåpen med tilhørende utstyr. De som skyter mye med salong vet at de kan smelle av en anseelig mengde skudd for 4-5000,-

For innetrening blir et moderat luftvåpen med godt avtrekk svært anvendelig, men det blir fort kjedelig å knekke løpet for å lade for hvert skudd. Driver man metodisk sikte og avtrekkstrening er faktisk pcp et bra valg fordi du beholder posisjonen lettere mellom hvert skudd. Eneste minuset er at de er i overkant kraftige for innebruk, f.eks i en lang kjeller aller annet. Flere pcpbørser har heller ikke muligheten for åpne sikter, så å sitte med en grom kikkert på 10 meter blir litt rart. Seelv bruker jeg kun diopter inne og har skrudd børsa ned så langt det går. Beste skuddholdet er dog 60-100m, så det sier seg selv at det er svært få fjærvåpen som kan hamle opp med en pcp.

Pisen pr fylling fra flaske blir svært lav, brannstasjonen hos meg tar 35.- for å toppe flaska fra ca 170bar opp til 300. Jeg fyller alltid opp når jeg ikke kan fylle børsa mer enn opp til 170, men den skyter stabilt ned mot 120.

Pumpe får bli en reserveløsning, men tenkt deg blodslitet når du står ute i solsteika en vakker dag og skal pumpe opp fra si 180 til 300 bar, skal love deg at du blir varm i toppen.

De aller fleste jeg kjenner som bruker flaske har bil og har funnet gode muligheter for parkering i ganske umiddelbar nærhet av standplass, det ser unektelig dust ut å drasse en diger dykkertank langt inn i det grønne....

Jeg skyter og så mye med en lettere frisert BSA Lightning i 6.35, det er en kort våpen av brekktypen, kan vel kalles karabin pga langden. Utrolig deilig å skyte med, kraftig og presist, lett å spenne opp. En annen favoritt er Webley Tomahawk, type Birmingham i .22. Deilig våpen.

Det blir litt anderledes når du kjenner valnutten gløde i henda...

Skal forresten selge unna endel i .22, webley og annet, liste kommer.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren: Jada. Jeg kan reglene for oppbevaring.

 

Har neeesten bestemt meg for PCP nå.

 

Altså, at det er et treningsvåpen er noe jeg sier for å overbevise megselv om at jeg faktisk trenger dette. Tror det er et kjent fenomen her på kammeret, havesyken?

...

Link to comment
Share on other sites

Har fjærvåpen selv (22), men det blir til at jeg tar ut en av 22lrene i steden for. Da rekylfølelsen er såpass spesiell på fjærvåpenet, at jeg ikke uten vider kan ta lærdom/trening over til 22lr og opp over, Og så er 22lr med demper stillere enn en høyeffekts fjærrifle.

 

Jeg mener det finnes ett alternativ midt i mellom fjær og PCP, som fungerer akkurat som en Baikal M46 luftpistol. Der en spenner opp, men en spenner ikke opp en fjær, kun prekomprimerer luft til ett skudd med en oppspenning (Engelsk rifle som var kjent for dette, tror det var en BSA?).

Link to comment
Share on other sites

Nå må det huskes at rekylen på fjærvåpen slett ikke er lik på alle, tunede fjærbørser oppfører seg ofte svært pent og kontant og kan godt sammenlignes med .22lr når det kommer til skytefølelse. Den viktigste settinga blir vel uansett å få mer skyte og siktetrening. Har man et brukbart luftvåpen med stillbart avtrekk kan det justeres optimalt og man får et godt treningsvåpen.

Det finnes mange jegere som jevnlig trener med luft, bare for å holde reflekser og ferdigheter ved like. Se på en motorsyklist, han er ikke like "ti på topp" de første ukene han sitter på sykkelen etter mange mnd med snø... Ferdigheter må pleies, ellers ruster dem...

Et kraftig pcp i .22 eller .25 vil fint kunne gi tilnærmet lik skyteopplevelse som en .22lr men jeg tror faktisk .22lr er billigere å skyte med med mindre man skyter svært mye.

Link to comment
Share on other sites

Tja, en pcp som sies å kunne hevde seg relativt brukbart vil fort koste det fra 7000.- og oppover. Brukt kan kjøpes, men da må man vite hvem man handler fra, det finnes bøttesvis med eksempler på ukyndig som "trimmer" og skrur litt vel mye iblant.

Si du skal handle nytt og sikler deg ferdig over en Falcon, du velger selvsagt .22 da det er et svært stabilt kaliber, prismessig er de like.

Snittpris på en Falcon, 10000.-

Så trenger du en kikkert, og du kjiper ikke ut med noe toolfarm-rukkel, jo det meste av optikk derfra er rukkel... Det finnes mye fint og mye drit å få kjøpt, du vil garantert angre dersom du velger rukkel...Du forstår raskt at å skyte kronestykker på 50-100m ikke er spesiellt vrient, men du trenger faktisk en grei kikkert, prisklasse 3500-7000.- montasje trenger ikke være fete greier, det er liten rekyl. Lyddemper kan være fint, disse uten bullbarrels smeller ganske kraftig, 1000.-

Pumpe vs dykkerflaske... Koster nesten det samme, flaske med nødvendig fillkit ca 3500.-

I tillegg kommer litt ymse, bag/koffert for transport etc, men det trenger du uansett.

Så for ei grombørse nærmer du deg raskt 20000.- dersom du ikke velger brukt da.

 

En veldig funksjonabel salong med alt stæsj får du for gjeve 5000-8000.-

 

Du kan fint svi av det dobbelte på pcp dersom du velger Daystate eller noe annet gromgromt med gromgrom optikk også, så det er bare en liten pekepinn.

Brukt kan man som sagt gjøre gode kjøp på pcp, sjekk finn.

Link to comment
Share on other sites

Nåvel. Jeg har en kikkert på vei som jeg tror vil gjøre jobben veldig godt, en Leupold 6.5-20x40 EFR Target. Den skulle jeg uansett ha!

Lyddemper kommer noen ganger påmontert! Har sett på Royale 400, den frister.. veldig.

Bagger og våpenkofferter har jeg fra før av!

Flaske med kit kan jeg få tak i brukt mye billigere lokalt!

Så, så dyrt er det kanskje ikke. Skulle jeg kjøpt en salong hadde det uansett blitt til at jeg ville kjøpt det dyreste jeg har råd til, kjenner jeg meg selv rett..

Link to comment
Share on other sites

Til gjelling av mygg bruker jeg en 8-32x60 på Falcon, noe som er akkurat passe....

Bare husk at ved kjøpt av brukte flasker, gjerne de som har vært benyttet til dykking må de godkjennes/trykkprøves mye oftere, men det holder kanskje med vært 5 år når de IKKE brukes til dykking mer. Uansett bør du satse på flaske som tåler minst 300bar, brannvesenet topper min til 330, da klarer ikke pumpa dems mer.

200bars flaske er penger rett i bøtta da mange pcp fylles til minst 200.

Jeg vet om mange som har kjøpt rimelige pcpbørser, og mange av de finner du på finn. Svært sjelden du finner noe godis der.....

Link to comment
Share on other sites

Skal nok ikke kjøpe brukt nei!

Takk for tips angående tank.

 

Hvilket kaliber bør jeg ha? Kommer nok ikke til å skyte noe særlig lengre enn 100 meter, er først og fremst ute etter presisjon fram til 100 meter! Trenger man tiltede baser for å skyte ut så langt?

Link to comment
Share on other sites

Som også cipheron skriver er .22 et godt valg, du får en flatere kulebane enn med .25 og kula er jo litt tyngre enn vanlig ammo til .177 så den er mindre påvirket av vind.

Det vanskeligeste valget er alltid å finne den type kule som går best i ditt våpen, to like våpen er sjelden helt like. JSB og Daystate har fungert svært godt i min Falcon, de tåler trykket godt og skjørtet på kula ekspanderer tilnærmet likt som igjen gir høy presisjon.

Tyngste kulene jeg bruker ligger på rundt 50 grains, men til vanlig skyting bruker jeg noen som ligger på rundt 20grains. Hastighet er ikke alltid synonymt med presisjon... Se på kruttvåpen, jo hardere du lader jo verre blir det som regel. Pcp kan være litt vien å skru ned effekten på, da øker man kulevekta isteden. 50grains i 250m/sek skulle duge til mer enn bare papirblinker....blikkbokser på 100m spretter godt når en slik kommer susende....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...