Jump to content

Laika omplasseres, HASTER


Finnlight 338WM

Recommended Posts

En valpekjøper av en kompis har fått beskjed om at hunden skytes om den ikke omplaseres ASAP.

 

Grunnen er nok dårlig sikring av hunden, som har ført til at den har stukket av noen ganger og jaget sauer i nabolaget.

 

Hundeeier er nå fortvilet og vil omplassere hunden for å ungå avliving.

 

Hunden er en blanding av Øst og Vest sibirsk Laika. Begge foreldre er gode bandhunder.

Hunden er 2,5år, men aldri prøvd på jakt.

 

 

Da jeg har aaaaalt for mange hunder selv, formidler jeg dette for hunde eier.

Grunnen til mitt engasjemang er at jeg eier tanta til denne hunden, som er en suveren løshund.

 

Ved interesse formidler jeg kontakt med hundeeier.

 

Hunden avlives desverre om den ikke omplasseres innen helga

 

tlf 908 51 452

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig..la dem alive den hunden. Det hjelper ikke hvor mye værken tante,onkel eller fandens oldemor er fantastiske hunder. Sanheten er ganske så klar her. Den hunden er 2.5 år,å aldri jaktet med. Det at den stikker av,er mest sannsynlig et tegn på dårlig grunndessur. Å jaging av sau er avlivingsgrunn. Men dette er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Prøv Charlottes da.

Jeg har passet et par-tre hunder som trengte krisehjem og dem har alle blidt "adoptert".

 

Et annet alternativ må vell være å ha hunden i bånd kanskje? Eventuelt lukke døra etter seg når man har kommet i hus osv...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nok de som klarer å dressere en problem hund.

At en hund jager sau er like naturlig som at en ulv jager sau :mrgreen:

Dette kan greit fikses med noen runder med strømhalsband.

Om det blir noen god jakthund er nok mer usikkert, men en kammerat av meg gikk tur på hardangervidda med en voksen laika som aldri har hvert brukt på jakt. Turen resulterte i tre nærkontakter med elg.

Første møte med elg for både hund og jeger.

Å avlive friske unge hunder er ikke noe særlig.

Derfor er det ikke nødvendig å argumentere for avliving, la noen få prøve seg først.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det jeg kom med synest jeg selv var ganske så konstruktivt. Vell er jeg enig med deg at det er ikke hundens feil at grunndressuren ikke er til stede. Men avliving av hundeier er ikke aktuellt. Da er det best at hunden bøter med livet mens den enda bare jager sau..det kan gå mye værre senere.

Beklager hvis du føler deg støtt på noen måta av hva jeg skriver.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en jakthund ikke tok seg en tur hvis muligheten bød seg, så hadde jeg vurdert omplassering for da er det ikke mye jaktlyst å spore.

 

For en tid siden prøvde jeg å omplassere en blandingshund med tendenser til aggresivitet, jeg forstod godt hvordan dette kunne ha seg, men det er veldig vanskelig å forklare andre at dette problemet er egentlig ikke vanskelig å få bukt med, på lik linje med en jakthund som jager får.

 

Men det kreves en hvis innsats....og det gidder ikke folk.

 

Den blandingshunden som jeg nevnte fikk Nittedalspokalen som sitt eneste og siste trofe, selv om jeg syntes det var harmelig for jeg så det bodde mye bra i den hunden.

Link to comment
Share on other sites

Må legge til at det ikke er noe krav til at det må jaktes med denne. Kan godt brukes både som trekkhund og familiehund.

 

Jeg har selv 4 laika, som brukes både til jakt og trekkhunder.

 

Da jeg kjenner både mor og far til denne hunden, er jeg ganske sikker på at det kan bli en god jakthund av det for den som vil. Det at den er 2,5år, er ikke noe problem, da Laikaen i utgangspunktet ligger 1år etter i utvikling av hode i forhold til øvrikge raser.

 

Hadde jeg hatt tid, hadde jeg selv tatt den, men 4 jakthunder er nokk å holde i form for meg alene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen mener denne hunden bør avlives fordi den jager sau så har de ikke satt seg mye inn i hvilken rase det snakkes om. Selvfølgelig kan saueeier kreve hunden avlivet , men dette er ikke hundens feil. Vil tro godt over 90% av laikaer er interessert i sau.

Link to comment
Share on other sites

Hundeeier ønsker ikke å avlive den, derfor vil de omplassere den.

Men om dette ikke skjer ASAP, har saueeier truet med å skyte neste gang han ser hunden.

 

Eier har nok ikke nok kunskap om rasen/jakthunder til å ta seg av den, derav manglende grunndressur.

 

Hundeeier ønsker at den blir i Trøndelagsområdet, men jeg mener dette bør fires på for at hunden skal få leve.

Link to comment
Share on other sites

"Hundeeier ønsker at den blir i Trøndelagsområdet"

Temmelig tullete utsagn. Han må være glad om noen vil ha den siden han ikke kan ha den selv.

Han tok et dårlig valg i utgangspunktet ved å velge en jakthund uten å være jeger selv.

Selger gjorde også et dårlig valg av da han solgte den til en som ikke jakter.

Link to comment
Share on other sites

Jaging av sau er vell noe 9 av 10 jakthunder gjør om de ikke er strømmet??

Hvor tar du det fra?

 

Ja, det er grunndressur som mangler, men er det hundens feil? Fortjener den å avlives av den grunn?

Nei men, det er faktisk avlivningsgrunn.
Hvis en jakthund ikke tok seg en tur hvis muligheten bød seg, så hadde jeg vurdert omplassering for da er det ikke mye jaktlyst å spore.

Hva jaktlyst har med det å stikke av å gjøre skjønner ikke jeg?
Avlive en unghund med jaktlyst på grunn av att han jaga feil vilt synest eg er tåpeleg. :?
Men å omplassere den er greit, syns det virker tåpelig jeg.
Link to comment
Share on other sites

Stikker hunden av for å jage sau er det garantert jaktlyst,om han jager sau eller anna vilt er det samme for hunden.

Å få ein unghund sauerein treng ikkje vere vanskeleg og kven er då tent med å avlive hunden.

Eg har ein fuglehund som var idiot etter hjort når ho var unghund,men etter en alvorsprat og masse rypejakt

viser ho ingen interesse for hjort og no er ho 8 år.

Link to comment
Share on other sites

Håper hunden finner en ansvarlig eier som tar hunden med på jakt i sauefrie områder. Han kan være heldig å få seg ei knallbikkje her. Og forhåpentligvis skjønner han også at en hundegård skal vere rømmningsikker.

 

Her på kammeret må en ta mye med ei klype salt for det er mange som mener mye og ikke har peiling på hva de snakker om, iallefall ikke laika ser jeg :mrgreen:

 

Lykke til med omplasseringen

Link to comment
Share on other sites

En hund som jager sau i utgangspunktet vil du slite mer med å få saurein med strøm/aversjonsdressur enn en som aldri har jaga sau. Når vi i tillegg snakker laika som jager sau, så sliter man enda mer med strømming.

 

Lykke til med omplassering av hunden, håper kyndige folk kan gi den et godt liv.

 

Skjønner ikke hvorfor det skal bli så mye pes omkring dette med avliving kontra omplassering, ikke noe å krangle over. Eieren vil forsøke å omplassere hunden, det er en ærlig sak det....

Link to comment
Share on other sites

 

Skjønner ikke hvorfor det skal bli så mye pes omkring dette med avliving kontra omplassering, ikke noe å krangle over. Eieren vil forsøke å omplassere hunden, det er en ærlig sak det....

Joda,men det er jo ett diskusjonsforum Jens å da syns jeg alle meninger bør komme frem, omplassering er no hærk, det er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden ble opprettet for å få hunden omplassert, ikke for å få alle bedreviteres meninger om slikt og ingenting.

 

Om du ikke har som formål å hjelpe til med omplassering, så la vær å skriv her inne.

 

Kan dette vennligst respekteres? Diskusjoner om dressur, jakthunder og sau etc etc finnes det nok av tråder om.

Link to comment
Share on other sites

Vil igjenn anbefale å bruke Charlottes omplassering.

Hvertfall ta en prat med henne eller Trine om muligheter for å finne nytt hjem til han. De finner ofte krisehjem på dagen til folk, dette vet jeg med sikkerhet ettersom jeg har tadt inn et par hunder å passet over kortere perioder til de har funnet nye eiere til hunden.

Bedre enn å skyte bikkja vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske de som ikke hadde noen kjenskap til Laikaen kunne holde kjeft. Den var rettet til Mr.Polar og delvis General Custer

 

De siste åra har jeg vært med på å omplassere 3 hunder.

- 4 år gammel basset som jeg tok selv.

- 3 år gammel laika som en kompis tok. I sammarbeid med Echo

- 4 år gammel elghund som ikke loste som fattern tok.

 

Alle hundene har fått et fantastisk liv i sitt nye hjem.

Den 4 år gamle elghunden skøyt vi Elg for i LOS i fjor.

 

Så at det er for seint og få igang en laika på 2.5 år med de gene som er i den bikkja er bare tull.

Og når i verden ble det til at en laika som jager, river ned og avliver sau er en problem hund. 75% av landet er jo sauefritt.

 

Selv har jeg en laika på litt over 3 år. Den har også tatt sau. Men er verdens snilleste familiehund.

I fjor skøyt vi 3 elger for den og i vinter datt det Gaupe for den etter kjempe hundearbeid.

Kan ikke se at det er en problemhund for det.

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig Melvin!

 

Vi har i jaktlaget omplassert/byttet bort to hunder. En laika som var litt for glad i rådyr jager nå bjørn og elg i rådyr fattig terreng med kjempesuksess. Flere timers bjørne los første gang den ble sluppet.

En Grå Elghund som viste seg svært vanskelig å få saue rein har nå fått en ny eier som bor en plass det ikke er sau. Han er kjempefornøyd med å endelig ha fått en elghund med kjempe jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig..la dem alive den hunden. Det hjelper ikke hvor mye værken tante,onkel eller fandens oldemor er fantastiske hunder. Sanheten er ganske så klar her. Den hunden er 2.5 år,å aldri jaktet med. Det at den stikker av,er mest sannsynlig et tegn på dårlig grunndessur. Å jaging av sau er avlivingsgrunn. Men dette er min mening.

Ikke enig. Har to hunder selv, ellers skulle jeg gjerne tatt i mot denne hunden på strak arm, selv om jeg ikke bor i Trøndelag. I stedet vil jeg lenke til denne tråden på Facebook-profilen min. Kanske det er håp i hengande snøre..

Link to comment
Share on other sites

skulle jeg gjerne tatt i mot denne hunden på strak arm, selv om jeg ikke bor i Trøndelag

Så sær er han sikkert ikke, og skjønner nok at hunden bør komme en plass der den ikke får tilbakefall på fårikål jakta :lol:

Ring Finnlight 338WM

Jeg har nr om du vil ha det på PM

Link to comment
Share on other sites

Må vel regne med å koste på noen tusen for å bruke Charlottes ?

 

 

Koster 1400,- å gi fra seg hunden for at den skal bli omplassert. så ikke allverdens, fortsatt bedre enn å ta livet av bikkja

 

Jeg korrigerte meg litt lenger ned. Var heller ikke negativt ment, Oddgeir, bare få det fram for opplysningens skyld. Har sjøl hatt flere i krisehjem fra Charlotte.

Link to comment
Share on other sites

Da er hunden ankommet Skaun, som et midlertidig hjem, frem til noen melder seg som interesert.

Har i samråd med eier kommet frem til at "den rette jeger" teller mer en geografi når det gjelder omplassering.

 

Hunden er en hannhund, viltfarget. Stor og slank. Kroppsbygning som en stor slank Øst-laika. Bygget for fart.

 

Kommer til å teste ham i skogen ila. uka.

 

Litt småstresset, men tror nok dette skyldes at alt her er nytt for ham, samt total mangel på grunndressur.

 

Lyder navnet sitt, Balder, samt komandoen "sitt"

Han går nå sammens med ei 6år gammel øst-tispe i hundegården, og under foring nå ikveld, viser han ingen tegn til agresivitet. Ingen problemer å sette hånda i matskåla.

Underkaster seg tispa.

 

Når mine hannhunder på andre sida av nettingen løfter leppa, trekker Balder seg unna.

 

Balder har godt los-mål, ivertfall på trenings gaupene. (6stk skog-katt mix)

 

chippet og vaksinert.

Link to comment
Share on other sites

Fint at hunden ikke ble avlivet! Høres ut som en bra hund til trekk! Jeg skulle gjerne hatt den sammen med Luke og Spock (og en hund til - så det blir 4-spann!). Men foreløpig er det plassproblemer her oppe på Inndyr. En såpass ung hund må vel også kunne trenes til ettersøkshund. Så jeg stiller meg i køen av interesserte - men kan tidligst hente den midt i mai.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen mener denne hunden bør avlives fordi den jager sau så har de ikke satt seg mye inn i hvilken rase det snakkes om. Selvfølgelig kan saueeier kreve hunden avlivet , men dette er ikke hundens feil. Vil tro godt over 90% av laikaer er interessert i sau.

 

Det er nok nærmere 100% vil jeg tro, de få laikane som ikke jager sau er nok vokst opp i sauebingen...Artig å se at det er så mange som har peiling på laika eller generellt hunder ser jeg. Tipper de har veldig gode hunder selv!? Eller kanskje ikke, oppstår det et problem så er det jo bare å skyte den så kanskje de er fri for hunder? (hmm.. vanskelig dette med hundedressur samt innjaging av hunder.)

Skulle jeg ha fulgt denne dressurmetoden ville jeg ha skutt en topphund på grunn av at den reiv ihjel en sau, russertøveren min rev en sau (det gjør den nok en gang til får den sjangsen) når den var ca 2 år. Saubonden ble informert og jeg punget ut, glad var jeg for at jeg slapp med skrekken. I senere tid skal sauebonden også være glad for at denne hunden fortsatt er i live, 10 gauper og 3 bjønner er det skutt for den, det er større verdi for bonden en 1 stakkars sau.....

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takker for alle som har engasjert seg i denne saken.

 

Det ser nå ut som det løser seg. Balder får ny eier første uka i Mai.

 

Imellomtiden får han stå her, bli litt sossialisert, samt få litt grunndressur.

 

Spessielt takk til Echo og Fat_dog86, som lot jungeltelegrafen gå på Laikasidene og Ansikt-boka. :winke1:

 

THE END

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...