Jump to content

Andejakta 08


remington870

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg vet hvor Stokkendene holder til, men jeg er stygt redd det ligger alt for nært begyggelse. Muligheter for tidlig morgen og Ruger 10/22 med lyddemper så kan det bli kjøtt i frysern alikevel. Planlegger noen recon turer for å finne ut hvor de holder til før jakten starter.

 

Noen som vet hvor høyt (moh) man kan finne stokkender? (litt dårlig formulert)

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve den russisk-europeiske laikaen min på and nå i høst :D Han er nå kurert på elg etter gjentatte smeller som unghund, så risken for å få elglos på elvebredden er minimal.

Apporten er jeg langt mer usikker på... :roll:

 

Har hatt en del los på ender og skutt noen for laikaene, men det har blitt med de få gangene. Oftest dundrer hunden ut i elva og da går det skeis, men sitter endene langt nok ute blir det ofte en los og losen trekker endene innover. Klarer bikkja å holde seg i skinnet og ikke løpe ut i vannet, så er muligheten der.

Men som med all jakt med hund, så er det erfaringer de gjør som gjør dem bedre.

 

I vinter har jeg prata mye med finner som jager ender aktivt med spisshundene sine, og tradisjonene for denne typen av jakt er mye mer utbredt der borte.

Russerne har til og med jaktprøver på and for laika :D

 

Sammen med en annen laikaeier i området her, skal vi prøve ut denne jaktformen i august. Skal bli moro å se hvordan det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

fant endelig igjen lokke endene mine,de var bak vedstabelen!sinsykt hvor jeg leita i fjor etter dem!den 23 august skal dem i sivkanten og lokke mengder av ender på skuddhold for 12/76 lanberen min! :twisted: .minken har herjet her i sommer,så vi får se om det er noen stokkender som har greid å gjemme eggene sin for den lille djevelen...... :evil:

Link to comment
Share on other sites

har 22lr 597 rem,med eley sub med meg i tillfelle anda lander utenfor haglehold.har skutt and på 150meter med salongen.litt flaks,for kula gikk inn i skallen,som også er hovedmålet jeg sikter på når anda ligger på vannet.....men jeg er fryktelig obs på rikosjetter når jeg skyter utover vannet,for salongkula kan gå laaaaaangt hvis den først begynner å sprette bortover overflata!!!!!! :lol: !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Der vi jakter ender så har vannet en tendens til å ligge helt speilblank noen dager. Da er det ikke bevegelse i lokkefuglene våre. Jeg har tenkt på en mulighet til å lege et snortrekk slik at jeg kan trekke en flokk lokkeender frem og tilbake langs sivet for eksempel. Dete for å lage litt bevegelser i sjøen og lage "aktive lokkefugler".

 

Er det noen som har prøvd noe tilsvarende?

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har aldri jaktet ender med lokkeender, men har tenkt å investere i noen nå, og se hvordan det går i høst:) Men, har noen spørsmål til dere som har erfaring på dette:

 

Hva er en gunstig miks av kjønnene? Tenker på antall av hvert.

 

Hvor mange bør jeg minimum ha? 10- 15 totalt?

 

Er det noe poeng med vadere, eller er en båt/kano det eneste som duger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet dette strider mot maaange andres erfaringer, men slik er nå min erfaring....

 

Har dårlig erfaring med å ha stort antall lokkeender. Men gi meg derimot 3 ender, fordelt på 2 hunnfugl og en hann, da blir det fart på sakene. ;)

 

Hagle: Star baikal ij 43, s/s. 12/76

Ammo: Bismuth nr 5, noen og 30 grams ladning.

 

Rifle: Brno Cz 452 Z (ettellerannet) Husker ikke hele betegnelsen. He he. ;) 22LR

Ammo: Eley Sub.

Link to comment
Share on other sites

Fint o mdere skriver hvor i landet dere er, og om bestanden er liten eller stor? Jeg skal prøve meg i småvann i østfold..

 

Er jo bare å sjekke under nicket da..... :D Og evt. søke på hvor det er. ;)

 

Jakter i Vesterålen, Nordland. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ja,i dag ble det 4 ender.men vannstanden er så liten,og sivet så tjukkt og høyt,at jeg fant ikke igjen 2 av dem.....men men,slik er jakta...hadde lokkefugler ute.ca 10 stk...såg flere småflokker der jeg skaut 2 av endene,åsså kom storflokken på 250 stokkender!hørte bare suset av dem,så landet 10 fugler,og resten vinklet av for oss.(hadde glemt ansiktsmaska hjemme :oops: )men 2 ender til datt, :lol:

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur med en kamerat i kveld på andjakt for første gang, hadde bare med oss skudd og haglene i tilfelle det satt noe der, vi snek oss innover den tette skogen av masse busker og kvister som lå på bakken, da vi kom fram ved vannkanten får vi se tre ender som står på grunna, vi var uheldig å støkke dem, så vi hoppa fram og vi begge fikk vær vår stokkand. :arrow:

 

kjempeartig :D det blir flere turer etter anda etter dette :D

 

i326393460_69832_5.jpg

 

foresten, noen som har noen tips om andjakt med lokkefugl :?: hvilken tid på døgnet man bør være ute :?::idea: , hørt at ved skumring er det lurt å være ute

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur med en kamerat i kveld på andjakt for første gang, hadde bare med oss skudd og haglene i tilfelle det satt noe der, vi snek oss innover den tette skogen av masse busker og kvister som lå på bakken, da vi kom fram ved vannkanten får vi se tre ender som står på grunna, vi var uheldig å støkke dem, så vi hoppa fram og vi begge fikk vær vår stokkand. :arrow:

 

kjempeartig :D det blir flere turer etter anda etter dette :D

 

i326393460_69832_5.jpg

 

foresten, noen som har noen tips om andjakt med lokkefugl :?: hvilken tid på døgnet man bør være ute :?::idea: , hørt at ved skumring er det lurt å være ute

 

spørs nårtid endene trekker i dine områder....?hos meg kommer flokkene på formiddagen,så lokkeendene blir plassert ut i 08.00 på morgenen....men når jeg jakter ved havet,må jeg opp 1 time før det blir lyst for å legge dem ut.......

Link to comment
Share on other sites

var med en kompis på andejakt i morrest,

fikk 3 stk

opplevde noe rart,

vi kom på en gjeng med 6 ender, alle lettet fra vannet, vi begge brente av 2 skudd

ingen datt :shock:

forstod ingenting, så jo att jeg traff på begge skudd

dem føy cirka 150m utpå havet, plutselig kolapset to av dem

å datt steindøu...

den siste dro vel ca 300m utpå før den datt... denne bakset litt før livet forsvant

men men, var heldig med god pålands vind så alle endte på slaktebenken :D

Link to comment
Share on other sites

var med en kompis på andejakt i morrest,

fikk 3 stk

opplevde noe rart,

vi kom på en gjeng med 6 ender, alle lettet fra vannet, vi begge brente av 2 skudd

ingen datt :shock:

forstod ingenting, så jo att jeg traff på begge skudd

dem føy cirka 150m utpå havet, plutselig kolapset to av dem

å datt steindøu...

den siste dro vel ca 300m utpå før den datt... denne bakset litt før livet forsvant

men men, var heldig med god pålands vind så alle endte på slaktebenken :D

 

det er ikke noe rart fenomen....ender å gjess er hardskutte,og hvis du ikke berører vingene deres,kan dem fly veldig langt ,til og med et godt skudd kan gjøre at dem tar ut noen hundre meter.....du har mest sansynelig truffet lungene eller levra....da tar det en kort stund før anda tipper om....

 

jeg bruker helt klart hagl nr 2 på ender og gjess....tok feile patroner forige helg,og hadde med meg magnum patroner med hagl størrelse 6,og det skal aldri skje igjen!måtte bruke 2skudd på hver and,(og 2 haglskudd og 2 salongskudd på ei toppand)så nr 2 er oppskriften!

Link to comment
Share on other sites

I begynnelsen av andejakta så bytter stokkendene fjærdrakt. Da blir hannen svært lik hunnene. Det er derfor bare tull å kjøpe hanner (lokkefugler) med de knæsje fargene. Etter min mening har de ingen ting å gjøre i norge hvor vi ikke har vårjakt på andefuglene.

 

Har jeg ikke rett?

Link to comment
Share on other sites

I begynnelsen av andejakta så bytter stokkendene fjærdrakt. Da blir hannen svært lik hunnene. Det er derfor bare tull å kjøpe hanner (lokkefugler) med de knæsje fargene. Etter min mening har de ingen ting å gjøre i norge hvor vi ikke har vårjakt på andefuglene.

 

Har jeg ikke rett?

 

si ikke det du....andejakta varer til 23 desember,så da har andrikken fådd finstasen på igjen....

jeg for min del greier da å få ned endene uansett årstid,og jeg har 7 hanner og 3 hunn lokkefugler.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fikk mine to første stokkender for året i dag, etter en liten smygeseanse som egentlig var beregnet på en skadet måkeunge. Endene lettet plutselig forran meg, det var to grupper av dem. Den ene var klart en familiegruppe, og årskyllingene virket små, så lot dem fly, men neste gruppe som tok til vingene var 3 hanner, og to av disse måtte bøte med livet.

Setteren apporterte fint den ene, men den andre måtte jegeren selv ta seg av, så det ble av med bukser, støvler og skjorte denne dagen også, selv i knappe 15 varmegrader :P

 

Fikk forresten fatt i måken også, setteren tok seg av den ;--)

Link to comment
Share on other sites

Tok en duoble på krikkand i en liten dam på fredagen.

 

I begynnelsen av andejakta så bytter stokkendene fjærdrakt. Da blir hannen svært lik hunnene. Det er derfor bare tull å kjøpe hanner (lokkefugler) med de knæsje fargene. Etter min mening har de ingen ting å gjøre i norge hvor vi ikke har vårjakt på andefuglene.

 

Har jeg ikke rett?

 

Det er faktisk vårjakt på ender i Guovdageaidnu / Kautokeino i Finnmark....

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk vårjakt på ender i Guovdageaidnu / Kautokeino i Finnmark....

 

Ja, vet samene har drevet med dette i lang tid. Men jeg trodde det var blitt forbudt og at det var uenigheter omkring dette. Men dette er vel da et unntak gjort kun på samenes tradisjoner da?

Link to comment
Share on other sites

Tok en stokkand for litt siden, og fant ut at den hadde en ring på foten hvor det står 'Stavanger museum' og noen siffere under der. Noen som vet hva dette er? :?:

 

Merket fugl, felt på jakt eller funnet i naturen skal meldes inn. Stavanger Museum blir sikkert glade for å få beskjed om hvor anda er felt, dato, nr på ring, osv.

Link to comment
Share on other sites

Tok en stokkand for litt siden, og fant ut at den hadde en ring på foten hvor det står 'Stavanger museum' og noen siffere under der. Noen som vet hva dette er? :?:

 

Merket fugl, felt på jakt eller funnet i naturen skal meldes inn. Stavanger Museum blir sikkert glade for å få beskjed om hvor anda er felt, dato, nr på ring, osv.

 

Den er grei, takker. Skal søke litt på google og sjekke om jeg finner nettsiden dems og melde inn :)

Ble nesten usikker på om jeg hadde skutt en fredet and eller noe hehe

Link to comment
Share on other sites

Var på gåsejakt på natt til søndag ingen gås kom så d ble en liten runde rundt øya vi var på for og se om de kunne være på andre siden men det enesta som skjedde var at ved noen pytter så letta 4 krikkender så da var det og legge fra seg rifla og svinge fram hagla og plukke seg en til middag...;) så gikk vi litt til flere letta men vi gadd ikke skyte før vi hadde en 100% sjanse og plutselig så letta 2 til og da plukka kompisen men ei han også ;) han blei litt skuffa han trodde det var ei stokkand men det var bare ei krikkand, han vil visst bare ha store fugler. Men men det er jo ikke så lenge til neste helg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...