Jump to content

Andejakta 08


remington870

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da bl det endeli ei and felt med salongrifle på meg også! :D

 

Tenkte at dette skulle bli lørdagskosen idag.

 

Går på kjøkkenet nå for å gjøre den opp, men har ingen anelse om oppskrifter på dette.

Kommer til å bare ta bryststykkene denne gangen. Er altfor sliten til å flå og fomle med alle fjær og innvoller...

 

 

Så hvis noen har gode tips til meg setter jeg stor pris på det...! :D

 

Har kjøpt inn

Poteter

Viltblanding (Grønnsaker)

Tyttebærsyltetøy

 

Også har jeg noe krydder og inredienser til en god saus..

Rødvin- eller brun saus?

Link to comment
Share on other sites

Takk or tips begge to!

 

Har dessvrre ikke ingrediensene til dette, men tenkte å gjøre følgende:

 

Steke brystene med rosmarin, salt og pepper.

Lage en god saus. Antakeligvis med en dæsj rødvin i..

Grønnsaker og tyttebærsyltetøy og poteter ved siden av..

 

Også et glass vin til..

Muligens en liten flambering av brystene, men det må jeg se på.. Ble inspirert av cognacen i den ene oppskriften...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det like før den virkelige jakta smeller i gang her på østfold/vestfold-kysten, nemlig Skarv og Ærfugl.

Regner med at det er fler enn meg som gleder seg :D

 

Tenkte å fyre opp denne tråden, så vi kan få en ok diskusjon før 1. oktober vedrørende teorier/tips og skrøner fra fjoråret.

Flere som skal ut i vår vakre ytre oslofjord den 1. okt?

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne vært ute, men har ikke tilgang på båt... :(

Spiste en herlig stokkandmiddag på lørdag og skulle så gjerne hatt flere av dem..

 

 

Var ute i Vestfjorden (Tønsberg) ifjord, og der var det en del fugl. Vanskelig å få fatt på dem.. Sikker på vi støkket flere hundre fugler, men fikk da smelt ned en stokkand.

Det vi gjorde var å hive oss rundt hyller og hjørner med hagla klar.. Var på denne måten vi fikk fangst.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å bli mektig irritert. Driver og jakter ender på Jæren, nærmere bestemt Line og Nærbø, men de stedene jeg går, har det nesten ikke vært en eneste and å se. Jeg har vært ute 10 til 15 ganger allerede i år.

 

Det jeg har lagt merke til i da, er at det er mye varmere og tørrere i området i år, og nesten ingen vind, og lurer på om det kan ha noen innvirkning på trekkene. Men nå kommer det kaldere tider med verre (for min del bedre) vær, og da skal andemiddagen sikres!

 

Dere vil bli oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Bård 308. Har nevnt det til Petter også, hvis presset blir for stort neddi der så finner de seg andre plasser. Har jakta neddi dammene der i ca. 10 år.

 

Funnet ut at en runde i uka eller to er sånn passe, fremdeles kan det bli mye hvis man har tenkt å utnytte hele jaktsesongen.

Link to comment
Share on other sites

send mæ ein pm da kermitt. Er godt kjent på levanger og kan hoste opp grunneiernavn i fleng :)

 

E itj andejeger sjøl, så ska ikke ta fra dæ jaktplassen :)

 

problemet er at jeg ikke vet hva vannet heter :P bare sett at det er proppfult med ender i vannet når jeg kjører fra stjørdal til steinkjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har erfaringer med andejakt fra kano?

Blir vel støkkjakt med støkkende kano og kanon som avfyringsplattform?

 

tips taes imot med takk!

Tenker på på sjøen?

Første bud er ihvertfall å ta seg en tur ut i kanoen og prøve litt skyting, så man får en følelse av hvordan man synes det fungerer.

Et annet tips er å unngå for "skarpe" vinkler ift kanoen, tipper kjappere enn man aner... Hehe!

Litt OT, men har to kompiser som var ute i kano ifjor. Begge var over snittet ivrige, og fyrte av hver sin 12/89 omtrent samtidig rett venstre :wink: Det ble vått.... :mrgreen:

 

Et annet tips er å ha vinden i ryggen når du nærmer deg flokken, siden de må ha motvind for lette og derfor kan komme mot deg. Ved sterk vind bruker de gjerne litt tid på å lette også.

Det geniale med kano er at man kan "smyge" ganske bra :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar amstaff!

 

Vi tenkte oss til en innsjø, så ikke ut på det store havet. Kanskje vi burde ta en liten testskyting mot et ikke vitalt mål først.

 

Er det viktig med kamuflasje, eller forstår ikek daffy hva som er oppi kanoen?

 

Forstod jeg deg rett med at "bredside" ikke er den beste avfyringsposisjonen? :D

 

Tenkte også at det antagelig er smart å lage en liten sikkerhetssnor til børsa.

 

har noe 36 RIO stål 6 igjen fra duejakta, det burde funke greit, eller må jeg ut med tyngre skyts?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar amstaff!

Bare hyggelig :wink:

Vi tenkte oss til en innsjø, så ikke ut på det store havet. Kanskje vi burde ta en liten testskyting mot et ikke vitalt mål først.

Testskyting er greit ja, da får man en følelse av hvordan ting oppfører seg.

Er det viktig med kamuflasje, eller forstår ikek daffy hva som er oppi kanoen?

Tja... Kan jo være litt knot å kamuflere seg kanskje. Har ikke prøvd, kun brukt kano til å smyge rundt i skjærgård med.

Forstod jeg deg rett med at "bredside" ikke er den beste avfyringsposisjonen? :D

Bredside blir fort veldig vått ja... Hehe!

Tenkte også at det antagelig er smart å lage en liten sikkerhetssnor til børsa.

Det er nok ikke dumt, nei... Om ikke du har med dykkerutstyr da. :wink:

har noe 36 RIO stål 6 igjen fra duejakta, det burde funke greit, eller må jeg ut med tyngre skyts?

Selv bruker jeg stort sett Nitedals Magnum Sink 34g US3. Har forøvrig skutt ærfugl med 28g US5 stål, gikk ned de også :wink:

Link to comment
Share on other sites

etter hva jeg har erfart varierer det veldig fra sted til sted. der jeg jakter ender kan man jakte hele dagen. det er ikke noe tidspunkt som er bedre enn andre så lenge man holder "farta" på fuglene oppe så de trekker rundt om på vannet kan jeg jakte hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Den padle rundt om på vannet etter fugla teorien funka ikke helt i vansjø :D

Vi padla 2 mil, så 50 skarv... sjans på 1 skarv (overflyger mens vi hadde lunch) Jeg rakk kun å lade ett kammer, fordi jeg dro opp en choke og en patron av lomma ;) Så ut som fuglen fikk skuddreaksjon (jeg brukte nittedal zink 4) men så føy den like uanfektet avgårde.

 

Tror det vanker telt og fjellduk samt overnatting neste gang!

 

Veldig fin tur da, strålende vær og hyggelig turkompis :)

Link to comment
Share on other sites

Har sett ekstremt lite sjøfugl i år, det er nesten helt merkelig! I fjor, og forfjor, var fjorden tjokk full på denne tiden av året, og i år har jeg bare sett en flokk på 9 ender. Det samme gjelder skarv, ser mye mindre skarv. Lurer på om dette har sammenheng med selflokken som herjer? Noen som kan danne seg noen kvalifiserte gjettninger om dette? :?

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur me Kløften på søndag, var "andehimmel" så anda var overalt, ble 1 donald og 2 dollyer (Stokkand) på oss. Den ene var så ødelagt etter den var skutt så det gikk ikke ann å bruke den :( Får ikke samme følelsen av å få noe når det blir sånn, men det er kanskje ikke så rart når begge to fyrer av 1 skudd vær på anda når den er 3m unna. Men sånn ble det. Gleder meg til å smake and får første gang nå. Har 8 ender så langt, håper det blir en grei middag av det :)

 

/oasa92

Link to comment
Share on other sites

send mæ ein pm da kermitt. Er godt kjent på levanger og kan hoste opp grunneiernavn i fleng :)

 

E itj andejeger sjøl, så ska ikke ta fra dæ jaktplassen :)

 

problemet er at jeg ikke vet hva vannet heter :P bare sett at det er proppfult med ender i vannet når jeg kjører fra stjørdal til steinkjer.

 

 

Hvis du kjører forbi det er det vel ikke så mange vann å velge mellom, forutsatt at du holder deg til E6 da..

 

Er det Nesvatnet sør for Ronglan du tenkter på kanskje? Har ikke sett at det har vært stappfullt med ender sjøl, men så har jeg da heller ikke sett etter. Kan faktisk ikke komme på noen flere vann som ligger ved E6 rundt Levanger...

 

Hvem som er grunneier vet jeg ikke, men gå inn på Levanger kommune sine sider og søk deg frem på karttjenesten, så finner du raskt ut hvilken gård det sogner til. Tipper det er flere enn èn grunneier.. Hvis du vet hvilken gård det er snakk om burde det være en smal sak å nøste opp grunneiers navn. Alternativt kan du jo se på kartet hvilken gård det er og ta en tur oppom neste gang du kjører forbi..

Link to comment
Share on other sites

Her i nordhordland har jeg aldri sett mere ender enn i år. Store og små flokker over alt, og skarven er det ganske bra med( selv om jeg sjelden skyter skarv, då ingen i familien liker den). I dag var jeg og en kompis ute i 6-7 timer. Såg vel 30-40 ender, på en 3 km strekning. Brukte ikke båt som transportmiddel, bare låg å ventet på de. Det lønnet seg, 3 fiskeender og 2 krikk ender ble det på oss. 6 skudd og 5 ender. En fin dag på en dag der regnet holdt seg unna ( utrolig nok )

Link to comment
Share on other sites

Ser dere skyter mye ender folkens, det er bra :D

Har skutt en del i år jeg også, men nok om det. Det jeg lurer på er hvordan dere tilbreder de? Jeg har brukt å reppe de og der etter grille de i ovnen. Det er forsåhvit veldig godt, men min far nevnte her om dagen at det beste han hadde spist var gravet andebryst! Det hørtes veldig godt ut, men jeg finner ikke noen oppskrift på hvordan man gjør dette, og har heller ingen erfaring med graving av kjøtt før. Noen som har en oppskrift? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg flådde anda, skar ut bryststykkene.

stekte de hardt for å få litt stekeskorpe ca 1 min på hver side.

skrudde ned varmen og pressa en appelsin over stykkene.

lot det surre under lokk på svak varme i saften sammen med noen appelsinbiter i ca 10-15 min tror jeg.

 

Brukte appelsinsaftsausen som base i saus. lagde den tykkere med maizena mel og brukte soyaolje for å få saltsmak og brunfarge.

 

lagde en liten salatseng i woken bestående av rød og grønn paprika i biter sammen med sukkererter som jeg hadde delt i tre.

varmet opp så det fortsatt var sprøtt, blandet i noen valnøtter og litt honning.

 

Dander som seng for bryststykket og legg litt fint på et hjørne.

 

kok opp villris. press risen i en liten bolle/kopp så den får "bolleform" sånn en lager sølekaker i barnehagen :)

legg på et lite friskt mintblad for exotic touch.

 

Server med saus.

 

jeg syns dette er godt :)

 

sorry.. jeg leste and... og oppskrift... gravering saken så jeg først etter jeg hadde posta.

Link to comment
Share on other sites

Mårnings Godtfolk! Dere har sikkert mange fine jakthistorier å by på. Men kan dere skriv litt om deres oppfattning av and trekket og hvordan dere jakter and. Selv bruker jeg å gå neddi fjæra like før det blir mørkt. Sitter der til det blir helt mørkt, og da har jeg forhåpentligvis fått mine sjanser.

Har vel blitt ca 5 ender til nå. Den største stokkanda var vel 1.32kg. Jakter noen av dere på ender oppå åkeren? når anda kommer for å spise? Ønsker å høre deres jaktemåte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del jakter om morningen og på ettermiddagen, då når endene er i størst bevegelse. Mitt på dagen er det ganske dødt.

Går langs sjøkanten, bruker kikkert flittig og sniker meg innpå de jeg ser.

Fredag og lørdags resultater ( av meg og en kompis:

Fredag: 12 laksender og 1 skarv

Lørdag: 3 laksender og 4 skarver.

 

Når jeg tilbereder ender så tar jeg ut brystet, koker de i panne med melk( 20 min ca ) også freser de på steikepannen. Tilbehør er diverse: poteter, ris etc.... NAM:D

Link to comment
Share on other sites

Har blitt litt fugl i det siste. 7 skarver og 12 silender.

Skarven ble skutt på holme en hemlig plass i Nordhordland, brukte lokker, og fekk skarven nesten på holmen før vi hoppet opp og skaut. Første gang vi ( meg og min fetter ) har vært på sånn skarve jakt, UTROLIGT artigt.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter trekker ender og skarv forbi hele tida. Men mest på kveldingen ser det ut til. Jeg ser dem på lang vei før de passerer så har god tid å gjøre meg klar på. Det har tydeligvis ingenting å si at jeg flytter meg hit og dit i løpet av dagen. De kommer forbi uansett.

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe jeg har lurt på lenge:

Hvilke trekkruter har stokkanda?

Og hvor er den om natta?

Når jeg sitter nede ved et sted med noen dammer, opplever jeg at anda flyver høyt over meg og ned på åkeren, men etter en stund så kommer den å lander på noen småpytter. Blir den der over hele natta? Eller flyver den ned i fjæra om natta? Eller flyver den opp på åkeren og overnatter der?

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe jeg har lurt på lenge:

Hvilke trekkruter har stokkanda?

Og hvor er den om natta?

Når jeg sitter nede ved et sted med noen dammer, opplever jeg at anda flyver høyt over meg og ned på åkeren, men etter en stund så kommer den å lander på noen småpytter. Blir den der over hele natta? Eller flyver den ned i fjæra om natta? Eller flyver den opp på åkeren og overnatter der?

Stokkendene "mine" beiter tang, tare og gress på fjorden så lenge det er lyst. Når skumringen kommer starter trekket. Da letter de i større eller mindre flokker og flyr mest mulig over eller nær elva mot en innsjø noen kilometer unna. Her beiter de gress om natta. Det omvendte andetrekket skjer om morgenen ved lysets frembrudd. Da reiser de tilbake til sjøen.

Ruskevær, regn og vind er best ved posteringsjakt langs elva fordi slikt vær gjør at de flyr lavere over bakken. At det er flo sjø når skumringa kommer gir best trekk, stokkendene dykker nemlig ikke og maten ligger da under vann. Ved fjære sjø under skumringa er det ikke alltid de trekker i det hele tatt, siden de allerede ligger midt i matfatet. Flo sjø kombinert med mye vind og bølger kan også gjøre at endene trekker allerede i fullt dagslys siden bølgene gjør det vanskerligere å spise. Dersom det er vanndammer på markene lander gjerne noen av endene i disse også. Jeg tror ikke stokkendene overnatter på åkeren, de må ha vann under føttene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...