Jump to content

Andejakta 08


remington870

Recommended Posts

4 stokkender i går kveld. På 4 skudd :D ! Er fornøyd med nyhagla, en Mossberg 935 halvautomat i 12/89 (kamolakkert). Har faktisk fått litt trua på stålammo, vel å merke når det er i en litt heftig patron (12/89). Har skutt 4 ender i år med Gamebore Stål 12/89. 42 gram med US 3 i høy hastighet (regner med at den er høy iallefall siden 42 gram er lett i 12/89) har dunka dem rett ned. Denne patronen er litt dyr (15 kr), men Jaktdepotet selger Federal Speed Shok 12/89 til ca 7 kr smellen. Lurer på om jeg må ta meg en tur til Drammen. Noen som har testa denne patronen?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Var ute en tur forrige helg med noen kamerater.

Ble en flott dag med fint vær og godt med fugl.

Resultatet ble:

1 kråke

1 stokkand

3 silender

22 kvinender

 

Er veldig skeptisk til den loven at det ikker er lov å hente skutt fugl med motorbåt.

Var en episode hvor jeg skøyt på en kvinand (trolig lungeskudd) som fløy vidre uten spesielle tegn på at var blitt påskutt, men etter 150 meter, faller den død om som om den var blitt truffet av lynet.

 

Det var selfølgelig uaktuelt for bikja å appotere fuglen over halve fjorden, og å ro og hente den med slik strøm som det var der, var ikke spesielt fristende.

 

Så hva skal en egentlig gjøre i en slik situasjon? Kjipt å la døde fugler bare ligge å drive på fjorden. :?

 

Men for all del en flott tur :D

Link to comment
Share on other sites

""""prøv ELEY BISMUTH ALPHAMAX 12-70-5 36G!skutt veldig mange ender og gåss med det,detter vær gang vis jeg treffer:)litt dyr men definetift verd det."""

 

 

Hva legger du i litt dyr? må ha noe som kan ta de røverne, de e sky som fy for tiden, og føler ikke heavy steelen gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Eley Bismuth koster rundt 20 kr pr patron.

Har brukt disse en stund i nr 3.

Fungerer kjempebra de, så lenge jeg treffer. :mrgreen:

På sjøfugl så trenger de flestre fuglene et oppfølgingsskudd så sant du ikke skyter på 5-10 meter, men det skal jo være kjøtt igjen på fuglen.

 

Eller hvis du absolutt skal ha noe som smeller ned på fuglen på litt over folkelige hold siden fuglene var så skye nå, så ville jeg prøvs Remington wigmaster, svindyr, men god.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur forrige helg med noen kamerater.

Ble en flott dag med fint vær og godt med fugl.

Resultatet ble:

1 kråke

1 stokkand

3 silender

22 kvinender

 

Er veldig skeptisk til den loven at det ikker er lov å hente skutt fugl med motorbåt.

Var en episode hvor jeg skøyt på en kvinand (trolig lungeskudd) som fløy vidre uten spesielle tegn på at var blitt påskutt, men etter 150 meter, faller den død om som om den var blitt truffet av lynet.

 

Det var selfølgelig uaktuelt for bikja å appotere fuglen over halve fjorden, og å ro og hente den med slik strøm som det var der, var ikke spesielt fristende.

 

Så hva skal en egentlig gjøre i en slik situasjon? Kjipt å la døde fugler bare ligge å drive på fjorden. :?

 

Men for all del en flott tur :D

 

 

Skal ikke være noe problem å hente død fugl fra motorbåt. Det er når du begynner å skyte fra båten at du kan få problemer.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være noe problem å hente død fugl fra motorbåt. Det er når du begynner å skyte fra båten at du kan få problemer.

Det er ikke lov. Enkelt og greit.

 

Hentet fra www.okokrim.no

Jakt fra båt

I henhold til friluftslovens § 6 er ferdsel på sjøen med båt (både med og uten motor) fri for enhver.

 

Dette er en reell allemannsrett og det stilles ikke krav om bosetning i Norge. Båt kan også benyttes under jakt. Dersom det ikke benyttes motor, kan båten brukes overalt og på den mest fordelaktige måten for jakten. Viltlovens § 21 setter imidlertid forbud mot bruk av motorbåt nærmere land, herunder holmer og skjær, enn 2 kilometer. Forbudet innebærer at jegeren ikke lovlig kan felle vilt fra båt påmontert motor. Det er ikke tilstrekkelig at motoren er slått av. Båten skal i det hele tatt ikke være utstyrt med motor. Båter med fastmontert motor kan derfor ikke brukes til jakt innenfor 2 kilometersonen. Er båten utstyrt med utenbordsmotor må denne tas av og settes på land eller i en annen båt før jakten kan begynne. Det er anledning til å bruke motorbåt til og fra det sted jakten foregår. Det er heller ikke lov til å avlive skadeskutt vilt eller hente felt vilt fra motorbåt innenfor 2 kilometersonen. Bestemmelsen om forbud mot jakt med motorbåt gjelder ikke for seljakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

må jo være lov vis man legger igjen hagla på land da,da er det jo ikke jakt lengre 8)

 

 

Det å hente / finne skutt vilt er en del av jakta det også. Så du kommer nok ikke utenom å ta noen rotak.

Tror det er diskutert opp og ned i mente akkurat det temaet der. DN og politiet har hatt noen finfine eksempler på hvor de mener landet ligger, så er nok ikke noe vits i å prøve på noe "nytt". ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ble ei stokkand i kveld, på vei tilbake til bilen etter avsluttet rådyrjakt. Det ble

ikke noe rådyr på meg, men på ett oversvømt jorde kunne jeg i gjenskinnet fra ei fergekai, se at det lå noen ender. Så jeg byttet ut norma blyspiss kula i min 222 Vixen , med ei sierra helmantel. Jeg har aldri skutt noe småvilt med denne rifla, men det gav mersmak. Det ble ikke mer ødelagt enn det ville blitt med en 22LR. Jeg var kanskje litt heldig, for kula traff litt høyt, slik at jeg fikk ett uskadet andebryst.

Link to comment
Share on other sites

Ble to stokkender på meg i kveld også:D De også falt for Federal Premium Hige Velocity Steel nr. 4, og de var sten døde! Vurderer faktisk å bruke nr.5 istede for nr.4. Den ene anda fikk virkelig kjent det, eller den kjente vell ingen ting 8) . Fikk store hull av hvert hagl, så hadde vell egentlig blitt vært bedre med nr. 5:)

Link to comment
Share on other sites

Ble to stokkender på meg i kveld også:D De også falt for Federal Premium Hige Velocity Steel nr. 4, og de var sten døde! Vurderer faktisk å bruke nr.5 istede for nr.4. Den ene anda fikk virkelig kjent det, eller den kjente vell ingen ting 8) . Fikk store hull av hvert hagl, så hadde vell egentlig blitt vært bedre med nr. 5:)

 

Grattis Kløften :) Jakter du med lokkeender og fløyte ?

Link to comment
Share on other sites

Takk :) Nei jakter nok ikke med lokkeender og fløyte. Har fløyte uten noen skuksess, men sikkert bare jeg som ikke kan det :wink: Det jeg gjør er å stå i åkerkanten nede ved sjøen, og så kommert det store skokker med and flyvende over i en rasende fart, veldig spennende og morsomt :D

Link to comment
Share on other sites

Takk :) Nei jakter nok ikke med lokkeender og fløyte. Har fløyte uten noen skuksess, men sikkert bare jeg som ikke kan det :wink: Det jeg gjør er å stå i åkerkanten nede ved sjøen, og så kommert det store skokker med and flyvende over i en rasende fart, veldig spennende og morsomt :D

 

Høres artig ut ja :)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Der jeg jakter er det is på vannet og jeg har ikke sett ender der på leeenge. Hva gjør jeg :) ?

 

Jeg har det motsatte problemet - når det kommer kaldvær så kommer endene. I det området jeg jakter pleier det alltid å være en del råker og kanaler som ikke fryser over. Det merkelige er at det omtrent ikke er en and å se her når det er mildvær.

 

Om vannet ditt er gjennomfrosset så drar endene til jaktmarker der det er mat å finne så det er desverre ikke noe annet å gjøre en å dra etter dem.

 

Fikk to stokkender i går med .22 LR (laupa subsonic, trygg bakgrunn)

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter er det is på vannet og jeg har ikke sett ender der på leeenge. Hva gjør jeg :) ?

 

Jeg har det motsatte problemet - når det kommer kaldvær så kommer endene. I det området jeg jakter pleier det alltid å være en del råker og kanaler som ikke fryser over. Det merkelige er at det omtrent ikke er en and å se her når det er mildvær.

 

Om vannet ditt er gjennomfrosset så drar endene til jaktmarker der det er mat å finne så det er desverre ikke noe annet å gjøre en å dra etter dem.

 

Fikk to stokkender i går med .22 LR (laupa subsonic, trygg bakgrunn)

 

 

Hmmm. Lurer fryktelig på hvor endene er da, men regner med at dem er lengre utpå hvor det ikke er is !?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Hmmm. Lurer fryktelig på hvor endene er da, men regner med at dem er lengre utpå hvor det ikke er is !?

 

Ender har lett for å trekke dit maten er (som de fleste andre dyr forøvrig) - jeg vil anta at dem har trukket ut mot kysten eller til områder med mindre is.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble andejakt på meg i morges, vi var 9 stykker som dro ut på fjorden i kanoer i ly av mørket. Vi møttes halv syv i morges og fordelte oss på skjæra i fjorden.

Jeg satt alene på en liten holme midt i det ene hovedtrekket ut indre del av fjorden, godt og være kjent når det er så mørkt som det er tidlig om morgenen nå.

normal_119_%5B1024x768%5D.JPG

La ut 8 kvinand lokkefugler og satte meg til i mørket.

 

Det var fart i endene fra første stund, men det var så mørkt at jeg bare hørte dem...

 

normal_123_%5B1024x768%5D.JPG

Jeg hadde lagt endene litt langt ut i mørket.

 

Når det lysnet så var endene lettere og se, men farta og avstanden var ofte i overkant til at jeg løsnet skudd.

Det smalt jevnt og trutt fra de andre postene, og det holdt fuglene i lufta til glede for oss alle.

Etterhvert kom det en kvinand som jeg fikk stoppet med en ladning bismuth, hentet den raskt i kanoen, og fikk ikke satt meg før det landet en i lokkendene mine, denne fikk to skudd før den ga seg.

Jeg hentet denne og dro lokkendene nærmere holmen jeg satt på i samme slengen.

 

normal_127_%5B1024x768%5D.JPG

Etterhvert tittet solstrålene frem, tok meg tid til litt niste og en kopp kaffe mens jeg nøt livet!

 

normal_130_%5B1024x768%5D.JPG

Det er om og gjøre og være parat, når jeg tok dette bildet fløy to stokkender under til meter på siden av meg...

 

Jeg fikk skutt en kvinand på vei ned i lokkendene, den ramlet rett ned, spratt på vannet og ble borte til min store overraskelse.

Den dukket opp igjen på 25 meter, og jeg ga den ett skudd til, men til ingen nytte, den var fremdeles svømmedyktig så jeg heiv meg i kanoen med hagla. Etter å ha padla etter den en tre - fire hundre meter dukket den endelig opp innenfor skuddhold og jeg fikk inn en fulltreffer trodde jeg...

Anda ble truffet i det den var på det høyeste før den dykket, det var fjær på vannet, og det boblet lenge etter at den forsvant, så jeg lå klar med hagla ladet og ventet. Etter 3-4 minutter uten å se snurten av den tok jeg og padlet en god runde og så etter den, men den var borte vekk. Jeg søkte av ett stort område før jeg ga opp, surt når en ikke er sikker men jeg gjorde det beste jeg kunne.

 

Trekket roet seg litt i 10 tida, men jeg fikk ei kvinand til kvart over ti, etter det så gikk de for høyt til at jeg fikk noen skuddsjanser.

Vi ga oss kl 11, og når vi gjorde opp status så hadde beste posten med to mann skutt 11 ender, totlat ble det vel noen og 20 ender.

En deilg dag på sjøen!

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...