Jump to content

Bikkje-irritasjon


KEN

Recommended Posts

Helt normalt. Det er utrolig hvor mye informasjon en hund får av å smake og snuse på andres etterlatenskaper :)

 

Amigo hos meg klakker med tenna når han har sleika på pisset til Aika i løpetid f.eks. Han beregner nok når han skal sette inn støtet (you wish - der slipper han aaaaldri til 8) )

Link to comment
Share on other sites

Helt normalt der der. Min yngste Rhodesian Ridgeback nærmest stupte med snuten først i dørmatten ved bakdøren vår i går kveld. Grunnen var at min kone klemte flat en stk. Texas Brownsnake i dørsprekken og slangen slapp ut tarminnholdet på matten. Dette var tydeligvis veldig interesanne greier for bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen var at min kone klemte flat en stk. Texas Brownsnake i dørsprekken og slangen slapp ut tarminnholdet på matten.

 

Det der var et vanlig problem her hjemme også, men det har blitt bedre nå...........for nå har jeg lagt ut ormetabletter.... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hundene har et eget lukteorgan, det vomeronasale organet, som de bruker for å sjekke kjønnsferomoner i andre hunders urin. Det hunden din gjør når han står slik å klaprer med tennene og skummer, er at den dytter tungen med urin opp i to punkter som ligger i ganen. Derifra går det signaler (utenom de normale signalbanene for lukt) til en del av hjernen som tolker, kjønn, alder, syklus osv. på det individet som har pisset der.

 

Det som skjer i hodet ditt når du ser dette er :evil::evil:

 

Det er egentlig en ganske avansert prosess (ikke det som skjer i hodet ditt) hvor hunden kartlegger alt om de hundene som har passert der de siste dagene, men det må jo i all rettferdighet sies at det ikke ser sånn ut. Slangene har bare dette organet og bruker det som luktesans. Her kan du lese mer http://en.wikipedia.org/wiki/Vomeronasal_organ

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at det er jævlig disgusting. Med småunger i hus og ei bikkje som går og slikker andre bikkjers piss, så må jeg si jeg begynner å skjønne muslimene som ser på bikkjer som urenslige dyr, og holder seg langt unna dem. Hadde jeg ikke vært glad i jævelen så skulle jeg kvitta meg med han.

Link to comment
Share on other sites

Det der er noe av det dummeste jeg har hørt, Ken! :roll:

Har du ikke lest noe som helst om hund før du skaffa deg en?

Litt om hvordan en hund "fungerer"?

Slike som deg skulle faktisk ikke fått lov å eie en hund... :roll:

 

Du er jo kattevenn, hva er bedre enn katter som eter mus og slikker seg selv i ræva?

Dyr er instinktdrevet, og ser ikke likt på ting som noen mennesker tydelig gjør.

Men skal man ha en hund må man jo skjønne at de må få være hunder!

Så får du heller lære den av med å slikke unga dine i ansiktet. Eller lære dem at det får den ikke lov til.

Selv om det faktisk er hundens høyeste tegn på hengivenhet når den slikker oss i ansiktet.

Det er en ære for oss som hundeeiere! :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis en undertrykker slikkeadferd fra hunden er det riktig at man undertrykker en måte hunden viser hengivenhet på. Da må man heller skaffe seg en skilpadde. At det noen ganger kan være grisete er så sin sak, men at det er smitte/sykdomsfare forbundet med det, er bare tull. Bakterier er i mange tilfeller artsspesifikke og en streptokokk eller stafylokokk fra hundemunnen, utgjør ingen potensiell smittefare til mennesker. Hvis hunden derimot "mesker" seg med menneskeavføring, bør man passe seg for sleiking.

 

Jeg synes det er

jævlig disgusting.
at folk som skaffer seg hund ikke har forståelse for at en hund er en hund og at de ikke har den minste kunnskap om hundens adferd.
Link to comment
Share on other sites

Det der er noe av det dummeste jeg har hørt, Ken! :roll:

Har du ikke lest noe som helst om hund før du skaffa deg en?

Litt om hvordan en hund "fungerer"?

Slike som deg skulle faktisk ikke fått lov å eie en hund... :roll:

 

Du er jo kattevenn, hva er bedre enn katter som eter mus og slikker seg selv i ræva?

 

Har faktisk hatt hund i over 40 år, kun den siste har vært hannhund, den har jeg hatt i 7 år. Den har først begynt med å slikke i seg piss ifra tisper i den senere tid. Har aldri hverken lest eller hørt om dette før, så hvis det gjør meg uegnet som hundeier, så er jeg vel det da, siden du sier det. Eller det var kanskje det at jeg synes det er ekkelt som gjør meg uegnet som hundeier ? Med kombinasjon småbarn / hund så synes jeg faktisk det er ekkelt ja. Jeg bør vel bare få avlivet den da siden du mener jeg ikke burde eie hund, vi vil jo ikke at dyr skal lide unødig.

 

Ang katter, de slikker ihvertfall ikke folk i ansiktet slik som bikkjer, så hvorfor du blander disse inn fatter jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Rabiat, nå må du huske på at det er ikkje alle som les bruksanvisningen til ein ting, før dei får den. Dette gjelder også hunder og andre husdyr. Som regel kjøper/anskaffer folk seg ting og lærer seg å bruke/nytte dei i ettertid.

Så du kan godt jekke deg ned et par hakk.

 

Eg hadde feil type hund i over 3 år før eg blei dritt lei av den og kvitta meg med den. Det er ikkje alle hunder som passer til alle og det kan sette folk på prøve, både på eine og andre måten. Og det er heller ikkje alle som bør ha ein hund.

 

Så du får tenke litt på at det omtrent er like personligheiter som det er folk. Ikkje alle er perfekte som meg og deg... :shock:8)

Link to comment
Share on other sites

Det der er noe av det dummeste jeg har hørt, Ken! :roll:

Har du ikke lest noe som helst om hund før du skaffa deg en?

Litt om hvordan en hund "fungerer"?

Slike som deg skulle faktisk ikke fått lov å eie en hund... :roll:

 

Du er jo kattevenn, hva er bedre enn katter som eter mus og slikker seg selv i ræva?

 

Har faktisk hatt hund i over 40 år, kun den siste har vært hannhund, den har jeg hatt i 7 år. Den har først begynt med å slikke i seg piss ifra tisper i den senere tid. Har aldri hverken lest eller hørt om dette før, så hvis det gjør meg uegnet som hundeier, så er jeg vel det da, siden du sier det. Eller det var kanskje det at jeg synes det er ekkelt som gjør meg uegnet som hundeier ? Med kombinasjon småbarn / hund så synes jeg faktisk det er ekkelt ja. Jeg bør vel bare få avlivet den da siden du mener jeg ikke burde eie hund, vi vil jo ikke at dyr skal lide unødig.

 

Ang katter, de slikker ihvertfall ikke folk i ansiktet slik som bikkjer, så hvorfor du blander disse inn fatter jeg ikke.

 

Hva du synes er ekkelt, kan ikke hunden bry seg om!

Og, siden du nevner "kombinasjon småbarn / hund", vil jeg komme med den påstanden om at hvis du ikke lærer småbarna om hvordan naturen og hunder fungerer (i mangel av bedre ord...), så har både du og ikke minst ungene et problem!

Et stikkord fra SL, Disneyfisering...

Link to comment
Share on other sites

Det er mest tanken som er ekkel her, hundene har sinnsykt med ensymer i kjeften som bryter ned så og si alt de får i seg, og piss utgjør ingen trussel etter noen minutter på tunga til hunden. Ville også fått hunden til å slutte, det er mange ting med hund som er naturlig for dem, men som vil trener bort som uønsket adferd. Jeg ville iallefall ikke tillatt det, selv om det er harmløst. Vet om hunder som spiser dritt som om det skulle være verdens beste gourmetmåltid. Ikke akkurat ønskelig adferd det heller...

Link to comment
Share on other sites

Siden trådstarter spør, joda en katt slikker deg også i ansiktet om du lar den få lov!

Men den er anderledes "skrudd sammen" enn en hund

og gjør det ikke som sin mest hengivne hilsen slik som hunder gjør.

Avlive en hund pga sånn skal man slett ikke gjøre,

det ville isåfall bare understreket at enkelte ikke burde få lov å eie hund! :roll:

Og du vil vel ikke at jeg skal få rett i det? :wink::lol:

Du er ikke nødvendigvis uegnet "fordi jeg sier det",

men jeg mener ihvertfall du er en smule dårlig forberedt...

Tipper du tenkte:

"Jeg har jo hatt hund i et langt liv, trenger vel ikke lære noe nytt bare fordi jeg skal skaffe meg min første hannhund!"

Well, you just became "the ass" i assumption! :wink:

Link to comment
Share on other sites

At en hund spiser dritt, det være seg fra katt, hund, mennesker, ville dyr eller gårdsdyr er uønsket adferd!

Det har ingenting med sosialisering, gjennkjenning eller komunikasjon å gjøre!

Tro meg, hadde Spike fått lov kunne han levd på saue- og kattebæsj!

Men jeg hadde lest og hørt om dette, og var forberedt på at det kunne bli en utfordring.

Særlig med en hund som er så matvrak som mange Dachser er...

Men det er altså ikke aktuellt! Der kommer læring inn i bildet.

Hender at han hiver seg etter en nylagd kattebæsj, men et bestemt NEI! fra meg

samt at jeg ikke gir slark i båndet så han når den, får ham om enn litt slukøret, til å rusle med videre på turen!

Link to comment
Share on other sites

Ang katter, de slikker ihvertfall ikke folk i ansiktet slik som bikkjer, så hvorfor du blander disse inn fatter jeg ikke.

 

Jeg har katt som sleiker meg i ansiktet og jeg, men min norske skogkatt oppfører seg mest som en hund da. Han pleier å stille seg opp på linje med bikkjene når det er utdeling av godbiter. :lol:

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til de som benytter denne tråden til å rakke ned på andre og trene på billige hersketeknikker (ja tunderbrd, deg bl.a), ser jeg med glede at andre tar opp temaet på en seriøs måte. Til disse så lurer jeg på om denne adferden er mulig å trene bort, og om det i så tilfelle er uheldig for hunden på noen måte. Tar gjerne imot tips på hvordan en kan gjøre dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gi ros og gobit hver gang du får hunden til å la være å spise dritt og slikke piss, positiv forsterkning!! Jeg er *absolutt* ingen hundetrener, men litt har jeg fått med meg;


  • Vær streng
    Ta hunden bort fra det du ser den vil ha
    Gi den godbit når den ser på deg i stedet for målet sitt
    Behold kontakten når du og hunden går bort fra stedet
    Gi enda mer godbit og ros når dere er forbi (si 10 meter forbi)

I begynnelsen kan du belønne en gang per meter om du vil også. Så trapper du det ned til at hunden får godbit kun når den har passert, og så etterhvert kan du slutte å gi godbit. Men bruk et språk hunden din forstår, så klarer du å få den til å slutte med dette også. I og med at dette er ny adferd for hunden så bør det ikke være noe problem å lære den av med det heller.

Link to comment
Share on other sites

Adferden er absolutt mulig å trene bort, men til enkelte fikserte hannhunder tror jeg "vinninga går opp i spinninga". Cluet er å gjøre hunden opptatt av det du er opptatt av, det må "lønne" seg å undersøke det far er interessert i. La oss si at hunden "stuper" oppi en pissflekk. Da drar du ut det beste hunden vet ut av lomma, legger det på bakken og er svært interessert i det. Når han er ferdig med sitt kommer han bort for undersøke det du holder på med. Fjern godbiten raskt og putt den i lomma. La det se ut som du spiste den. Gå noen meter videre og legg den på bakken pånytt. Når hunden kommer for undersøke lar du den få den. Gjenta dette til du får krampe i godbitlomma. Hvis hunden reagerer positivt på metoden vil han etterhvert få fokus mot deg når han finner en pissflekk og da er tiden inne for å gi en godbit direkte og å gå videre. Voila! du har nådd målet.

 

På den annen side kan hunden være så fiksert på tispepiss at du rett og slett må si til deg selv, sånn er min hund. Ferdig med den saken. Nok en ting jeg har valgt å overse og akseptere:roll:

Link to comment
Share on other sites

Problemet oppstår ikke når vi går tur, men når jeg henter posten hver dag. Da går han løs og har god tid til å stoppe opp for å drive med denne uvanen (det er mange som går med hunder forbi her). Burde jeg nekte ham å sniffe i veikanten permanent, eller er det mulig å få han til å stoppe med bare slikkingen ? Jeg regner med at jeg må ha bånd på ham for å "styre" denne adferden, er jo lite jeg kan gjøre når han er løs, annet en å skrike å vræle :?

 

Kan jo la være å ta ham med til postkassa, men jeg vet jo at han setter pris på å lukte i veikanten etter andre bikkjer, og akkurat DET er ikke problemet, men slikkinga.

 

Trenger råd !

Link to comment
Share on other sites

Ken, du har jo en gyllen mulighet til å få gjort dette relativt enkelt. Hvis det skjer nesten daglig så tar du han med i bånd, og bruker 10 minutter hver dag på å trene det bort. Kan være han fortsetter med det når han er løs og når du ikke er der, da må du kanskje til mer sterkere lut. Jeg tror du kan komme langt med metoden jeg nevnte.

 

Edit: Husk også at du skal belønne en hund innen et par sekunder etter at den har gjort ønsket adferd. Så du må ikke ta den bort, og belønne den helt med en gang. Vent i noen sekunder etter at du har tatt den bort og fått kontakt før du belønner den.

Link to comment
Share on other sites

Vi (datteren) hadde en han hund som var markerings idiot. Han snuste, slikket for så å pisse.

Datteren lot han snuse i fred. I det han startet slikkingen kommanderte hun sitt.

Dette brøt rutinen til hunden, og når de da var klar til å gå var det et lyn piss og så var det over. Men vi fikk aldri kurert hunden slik at uvanen forsvant for godt.

Link to comment
Share on other sites

Å lære inn ordet NEI er en god ting...

 

Bikkjene mine hadde gjort både det ene og det andre som jeg ikke synes om (hoppe i nærmeste gjørmehull, spise bæsj, hoppe opp på folk, stjele fra bordet osv) - men de har lært hva nei betyr og det holder derfor å si ordet så styrer de unna.

 

Dersom hunden din konsekvent skal sleike piss hver gang dere går til postkassa og du opplever det som et problem så ta bikkja i bånd når du går forbi. Det er ikke noe alternativ for bikkja å få mase seg til å sleike; den blir bare med deg. Går den løs så er det jo lite du kan gjøre for å få den vekk fra det - annet enn som du sier å gaule nei og fysisk dytte den vekk. Det hjelper da ingenting...

 

Positiv trening er bra - men piss er jo en såpass god belønning for hunden at du skal ha noe virkelig lekkert for å overgå det. I alle fall dersom bikkja di er en superkåt hannhund.

 

Jeg personlig bryr meg katten i om bikkja sleiker piss - grensa hos meg går ved spising av bæsj. DA er det nei og vekk med deg.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel ikke skrive det men fy flate det irriterer meg at du, KEN, tar alt jeg sier opp i værste mening!

Og å komme her med hersketeknikker? :roll:

Les gjennom innleggene dine og se hvem som driver mest med slikt av deg og meg.

Om du ikke vil ha innspill så ta slike spørsmår på pm med folk du mener har peiling, da! :roll:

Om du gadd lese mine innlegg, istedenfor å se svart hver gang jeg svarer på dine spørsmål ville du sett at jeg anbefalte det strenge NEI ved slik adferd i et tidlig innlegg!

Trenger ikke takk for tipset, men drittslenging og kjeft for å svare når du spør vil jeg ha meg frabedt!

Fatter ikke hva jeg skal ha gjort deg som gjør at du alltid reagerer sånn på alt jeg gjør og sier! :(

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å tømme bensin på bålet, men

 

tunderbrd skrev(i første innlegg i tråden):

Det der er noe av det dummeste jeg har hørt, Ken!

Har du ikke lest noe som helst om hund før du skaffa deg en?

Litt om hvordan en hund "fungerer"?

Slike som deg skulle faktisk ikke fått lov å eie en hund...

 

Du er jo kattevenn, hva er bedre enn katter som eter mus og slikker seg selv i ræva?

 

Skal vel litt til for at både ken og andre skal oppfatte dette som velmenede råd.................

Link to comment
Share on other sites

Ser at dette blei ikke "bare" bikkje iritasjon :wink:

Tror nok du skal trene mye for å få rakker'n til å la bli godisen, greier du det så skal jeg være den første til å gratulere.

Men det blir vel som med laika'n min når det gjelder katter, han tar dem hvis han ikke står i bånd, om sjangsen byr seg, heldigvis er det avstand mellom husa her, så det er ikke et hverdagsproblem, som i ditt tilfelle.

Tror egentlig at grunnen til "irritasjons" :) adferden til hunden din skyldes ei løpsk tispe i området, og da kan jo problemet være historie snart (forhåpentlig), siden hunden starta med dette nylig.

Da kan du bare glemme å trene bort adferden, løpetid er sterke saker vet du :mrgreen:

 

Hvis dette skjer ved postkassen når du henter dagens avis, kan du vel bare trene hunden til å sitte 5 meter fra, og gi den nammis når han var flink å "ble sittende" å vente til du kom tilbake.

Eller ha bånd på han (det er jo faktisk båndtvang og nå)

 

Dette er faktisk så typisk for hannhunder å drive med, at jeg bryr meg ikke om det, men her er det så få andre hunder at det er sjelden det oppstår.

Du bør egentlig prøve å legge mindre vekt på dette sjøl, da dette er et "normalt" fenomen, og kansje heller vike for plasser du vet hunder går å pisser. :|

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å tømme bensin på bålet, men

 

tunderbrd skrev(i første innlegg i tråden):

Det der er noe av det dummeste jeg har hørt, Ken!

Har du ikke lest noe som helst om hund før du skaffa deg en?

Litt om hvordan en hund "fungerer"?

Slike som deg skulle faktisk ikke fått lov å eie en hund...

 

Du er jo kattevenn, hva er bedre enn katter som eter mus og slikker seg selv i ræva?

 

Skal vel litt til for at både ken og andre skal oppfatte dette som velmenede råd.................

 

tunderbrd...... som det så fint heter i en digital verden... you just got pwnd.

Veldig få som tar velmente råd fra folk som først skal slenge dritt..

 

Å jo, det er en herseteknikk, først rakke ned på en person slik at denne personen føler seg dum og uviten, så gi råd for å opphøye sin egen eksistens.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men for de som har sett Mythbusters på Discovery, så tester de jo ut alt mulig rart.

En gang testet de hvordan man skulle avlede en trent vakthund, (hissig schæfer) til å slippe inn en intrenger.

Det eneste som funket 100% var kjøttstykker og urin fra en tispe i løpetid, sistnevnte funket best.

Bikkja blei liggende å slikke på ein fille dynket i urin og brydde seg ikke om noe annet :lol:

 

Så kjønnsdrift er vel noe av det sterkeste dyra har, ikke lett å trene det bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...