Jump to content

Lage ting av "dyr" og hvordan gå frem?


dimex

Recommended Posts

Hei. Noen som har gode ideer til hva man kan nyttiggjøre seg av på dyrene man har skutt? Tenkte jeg skulle forsøke å lage nøkkelknipper av rypeføtter. Hvordan bør jeg evt. gå frem for at disse skal bevares best mulig?

 

Noen som har ideeer av hva man kan bruke fra andre dyr?

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier å spise kjøttet, kanskje ikke alt men, det beste spiser vi som regel :mrgreen:

 

Yhaug: Vi må være såpass ærlig at vi innrømmer at det forekommer at vi spiser det som er under pari også.. Synes å erindre et måltid bestående av fløtekokte poteter, nydelig rødvin og med 2 år gammelt grovskåret grytekjøtt :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om elgklauver som blir musikkinstrumenter.

Elgskit som blir øredobber og nøkkelring... (Namsskogan familiepark)

 

Mye lages jo av horn og bein, tørkleknuter, knivskaft, knagger etc.

 

En her inne hadde vel et slips av mårhund (fat_dog86). Hva med ett av hoggorm. :mrgreen:

 

Krabbeklør som fylles med gips og settes på korketrekkere, øljekker, etc.

 

Kona mi er elektriker, en gang monterte hun lyspærer i en saueskalle med horn, i øyehulene... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skinn kan bli tepper, luer, sitteunderlag osv

Tenner ( for eks elgtenner eller revetenner) kan brukes til smykker :) Har lagd smykker av revetenner sjøl. Bare å kappe av kjeven sånn at du får med framtenna og koke den til du kan dra ut tenna. Så er det bare og ta fram drillen :)

Link to comment
Share on other sites

Det går også an å lage enkle verktøy av døde dyr. F.eks en revesaks!

Med litt flid kan man bruke hele huden som et slags kostyme: mye det samme som utstopping, men du erstatter "stoppen" med

deg selv. Her er det viktig å gjøre en grundig garvejobb ellers så blir ikke dette noe festantrekk!

Ellers så lager man mye klær av dyr. I gamle dager så laget man faktisk skinnklær av ekte dyr, nå brukes det mest skai, eller cordura.

Personlig så synes jeg dette fort blir litt vel Davy Crokket, særlig hvis man går for langt med frynsene.. En artig hatt burde være innenfor rekkevidde for de fleste, men også her begrenser bruken seg hvis det ikke blir ordentlig garvet.

Som Yhaug påpeker så er det ofte mat de blir brukt til, alle dyr er i større eller mindre grad spiselige,- det er bare kvaliteten som skiller dem ernæringsmessig. Kvalitetsforskjellene er på den annen side påtagelig.

Det bør også påpekes at tidsvinduet der de kan spises er lite, kort sagt så smaker noelunde ferske dyr best og de blir betydelig dårligere etter selv få uker i romtemperatur. Viktigst av alt er det å verifisere at dyrene er død før man begynner måltidet, på store dyr kan utfallet av eventuelle feilvurderinger her bli fatale.

Er man i tvil om et dyr er dødt anbefaler jeg å pirke litt borti kroppsåpninger med en relativt lang spiss pinn, får man ikke reaksjon kan man våge seg nærmere,- først etter å ha lyttet på hjertet/holdt et lite speil foran snuten for å sjekke åndedrettet bør bespisningen starte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

:D

Ok. Da vil jeg prøve at komme med litt mere konstruktivt inlegg i denne tråd.

Man kan lave mye fint av det vilt man nedlægger. Men i denne tråd er det vel de dele av dyret som vi ikke spiser der siktes til.

Har et par ting fra klovbærende vilt som jeg syntes er fine. Kanske ikke fruen syntes at dette er et hit, men er noet som vil passe fint inn i trofæ rommet eller i jakt bua.

Av ben fra rådyr har jeg lavet knakerekke til at henge overtøjet på. Man skære benene av cirka 20 cm over nederste led. Så legger man dem i en kraftig saltlage "vann og salt" i nogle dage så de er blevet saltet godt. Derefter tar man en platebit eller noet plank. Der fester man/fiksere man benene så de kan ligge og tørke. De festes så det de danner en 90 grd. vinkel i det nederste led. Dette gøres enkelt ved at plasere spiker eller skruer på hver side av benet nedi planken/platen Når de er tørket helt inn, kan tage sin tid. kan de fjernes fra planken. Da har man fine kroge/knage til at montere på fks. en bjørk man kløver på langs på 80 cm-100cm med bark og alt. Man trimmer lengden på benene til ønsket længde, og ser til at de er lige lange. Og Sliper/skære/filer enden av benstumpen så den er rund med en diameter som passer i hele mm. Denne ende skal blive til en slags dybel som skal sitte i Bjørken. Man bore hul i bjørk stammen som passer dimension av de ben plugger som er gjort og disse limes i bjørken så klovene peker opover. Da er det bare at henge den på veggen og henge jaktdressen på denne når man kommer trøt hjem fra en lang jakt tur.

Efter samme prinsip kan man lage bein til stole, fotskammel og lignende av bein fra større klov vilt. Fks. elg og hjort.

Skufferne/geviret fra elgen kan blive en fin rygstøtte på en stol. Her er der kun fantasien som setter grenser.

Hilsen speikey

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sett bilde av den knagge rekka, tror den kunne passet inn på sætra.

 

 

For min del har jeg ikke helt vokst fra meg tanken å bruke lemmenårene til noe fornuftig.

-Lemmenfrakk, sydd sammen av en respektabel mengde lemmen. Ville garantert sjarmert det motsatte kjønn i senk..

-G-streng til fruen, bestående av bare ett lemmen

-Frysetørket lemmen til leirduebanen

-Ballbinge til ungene, mange lemmen fyllt med byggeskum

-Sjongleringsballer - den vet jeg fungerer

-Hus isolasjon

-For pensjonisten med god tid; vegg til vegg-teppe

-BP kunne muligens brukt de som tettemateriale i Mexicogulfen

m.m..

 

Ekorn slips var det visst noen på SL som hadde laget, også en fiffig løsning.

Link to comment
Share on other sites

"Og mannen han gjekk seg i vedaskog, hei fara i vedaskog.."

Noen som kan den sangen? Han fikk vel laget all verdens greier av ei enkelt kråke! -De var så flinke slik, før i tiden! :lol:

 

Litt mere seriøst så har jeg sett kjempefine votter sydd av beverskinn! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sett bilde av den knagge rekka, tror den kunne passet inn på sætra.

 

Skal se om jeg får til at legge et billede av en sådan. Lavede en for en del år siden. Hænger vist hos brormann i danmark. Skal se om jeg kan få ham til at sende et billede jeg kan legge inn her.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne sett bilde av den knagge rekka, tror den kunne passet inn på sætra.

Her er et billede av knagerekke.

ic1nkm.jpg

Ja. Billedet er så op/ned. Veit ikke lige hvorfor det blev sådan når jeg satte det inn her. Men jeg håber at i klare at snu dataen op/ned hjemme. Da blir det rigtigt hehe

Speikey

Link to comment
Share on other sites

Foruten skinn og gevir som jeg lager råhudbacking og bue/ pilnocker av, plukker jeg ut leggsener fra elgen. Tørker de, banker og separerer de. Bruker de som backing på hornbuer. Google "Hornbows" om du blir nysgjerrig;)

Når leggbena er skrelt fri for skinn og dritt, kapper jeg ut de rette, flate sidene. Bruker disse til "inlays" i div trearbeide. Restene blir det kokt kraft på :wink:

IMG_1061.jpg

 

Til og med kjærringa syns det er moro å separere elgsener...og pus venter tolmodig på rester som kan lekes med :D

Elgsener.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden det er freddan, så våger jeg meg utpå med ei skrøne vedr. Lage ting av dyr :wink:

Det var en gatemusikant som en dag ble fullstendig utkonkurert av en liten unselig fyr like ved, som spilte de vakreste toner på ei merkelig fløyte. Folk stimlet rundt fløytespilleren, og kastet penger i hatten hans så det monnet. Gatemusikanten var nyskjerrig hvordan denne fløytespilleren kunne ha så vannvittig fint fløytespill, så ved neste anledning spurte han konkurenten. Hva fa..er fløyta di lagd av som spiller så bra. ?

Velll... Jeg kjøpte en 2 kilos oksepikk hos slakteren på hjørnet. Den hulet jeg ut, og lagde fløyte av.

Gatemusikanten tenkte, at kan han, så kan jeg. Dermed bar det i vei til slakteren.

Han slamret inn døra, og ropte... Heeey... Gi meg 2,5 kilo oksepikk som jeg kan kan lage fløyte av..

Slakteren klødde seg omtenksomt på nesen... Hhmmm... Vi er dessverre utsolgt for oksepikk, men vi har 3 kilo grisefitte hvis du vil lage munnspill... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...