Jump to content

Får ikke godkjent søknad???


dragonen

Recommended Posts

:?::?::?:

Leverte for noen dager siden 3 søknader på håndvåpen. "Tar ca 14 dager" var beskjeden.

Søkte på kaliber: .45, .32 og 9mm

Har hatt, men har ikke nå noen håndvåpen. Hvorfor fikk(/får, venter fortsatt på papirene, men fikk beskjed på tlf) jeg ikke da godkjent alle tre søknader? Begrunnelsen var at jeg måtte delta i et program med .32 kaliberet. For under ett år siden søkte jeg også på tre håndvåpen: .45, 9mm og .22. Da fikk jeg alle tre godkjent. Uten at jeg noen gang har deltatt på noe stevner, kun møtt opp og skutt i klubben, type rekreasjonsskytter. Benyttet meg av 45 og 9mm tillatelsene og kjøpte to håndvåpen, men solgte de etter kort tid. Dette benyttet hun som bakgrunn til at jeg fikk godkjent de samme kaliberene igjen nå, men for å få 32 kal måtte jeg vise til "aktivitet i program"

 

Har alltid forstått det slik at man kan ha 3-4 håndvåpen til "rekreasjonsskyting"?? Men nå må jeg plutselig vise til program?? og hvordan skal jeg få deltatt på et program uten våpen???

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret følger bare retningslinjene dem har fått, fikk samme svar en gang æ leverte inn søknaden. Æ svarte dem følgende. Det er som å be en langrensløper å bruke hoppski i langren sporet, kan brukes men egne seg overhode ikkje. Fikk den innvilget da.

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre er å argumentere for at du skal kjøpe deg en liten lommepistol som skal benyttes til spesialfelt, og denne er da ikke særlig egnet for felt etc.

 

Alternativt å kjøpe de 2 du har fått innvilget, og så sende søknad på .32 senere, da de to andre ikke passer i boksen til spesialfelt f.eks..... :)

 

Rekreasjonsskytteren

 

Skyter fra tid til annen, mest trening men deltar også sporadisk på stevner. Forholdsvis beskjeden aktivitet.

 

Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program.

Ved medlemskap i/tilslutning til flere forbund kreves det minst 4 fremmøter (organisert trening eller stevne) pr år pr forbund.

 

Kan erverve og inneha inntil (dvs maks) 4 våpen innen det enkelte forbunds reglement som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor aktivitetskravet er oppfylt. Våpnene må ha forskjellige bruksområder.

Link to comment
Share on other sites

45 blir for militærfelt, og 9mm blir for grovfelt. Velger man den løsningen, så

har man sperret seg selv for 32 Grovpistol såfremt du ikke har så mange stevner at du

kan søke reservepistol.

 

Trådstarter har jo gått i baret her, for 9mm og 32 går jo begge til grovfelt

uansett om 9mm er totalt uegnet når det gjelder å konkurere mot en som har 32 grovpistol.

Link to comment
Share on other sites

.32 til 25m/bane grov og 9mm til grovfelt? Var det jeg hadde tenkt meg om en drøy måneds tid. (les en Glock for moroskyting og eventuell senere IPSC og en seriøs pistol med anatosmiske skjefter osv når jeg ønsker skyte bedre enn mine klubbkamerater og på andre stevner)

 

Mener det blir kranglete og bruke banepistolen til feltbruk da banepistolen helst skall treffe der siktene er og på banepistolen skyter jeg rullende. Videre starter vel feltskyting direkte og sikteskruing er da ikke optimalt uten prøveskudd.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Men 9mm kan jo også benyttes i militær? Således får man vel ikke godkenne en 45 i samme søknad? Skal forøvrig søke for første gang. Ved førstegans søknad er det mange som sies Max 3 våpen uansett. Det finner jeg litt rart hvis alle har forskjellige våpen konkurransformer? Rundetider har sett.

Link to comment
Share on other sites

1: 45 (acp?) søkt til Militærfelt? Skal være grei skuring (men enkelte kontor kan finne på å nekte ved søknad om 9mm samtidig).

 

2: 9mm er søkt til Grovfelt? Grei skuring om ikke 45 lager problemer (avtrekksvekt for Grovfelt er 1000g så våpenteknisk reglement er ikke identisk med Militærfelt). Sperrer for 5.

 

3: 9mm er søkt til Grovpistol? Samme som for 2. Men sperrer for 5, da man ikke kan argumentere med egnethet grunnet antall skudd i magasin (om 32 har 5 skudds magasin).

 

4: 9mm er søkt til Spesialpistol? Helt grei skuring (merke og modell må/bør være oppgitt på søknad).

 

5: 32 (S&W long?) er søkt til Grovpistol? Grei skuring, men ikke sammen med 2 og 3. 5 sperrer forøvrig for 2 og 3 ved samtidig søknad.

 

Korrekte bruksområder for samtidig godkjenning er 1 + 4 + 5.

 

Kombinasjonen 1 + 5 må være omsøkt og i hus, før søknad på 2 (med egnethets begrunnelse, som kun slår inn om 5 har maks 5 skudds magasin). Søknad på 3 blokkerer 5 totalt (med untak som reservevåpen).

 

Utifra hva som er sagt, virker det på meg som våpenkontoret har sitt på det tørre.

 

Det hadde hjulpet litt om trådstarter hadde oppgitt omsøkte bruksområder.

 

 

P.s. StockII

At et våpen "kan" benyttes, er en definisjon som pod mer eller mindre har oppfunnet i sitt rundskriv, i forskrift er det klart uthevet at dette utsagnet kun gjelder ved sammenligning av programmer med identiske tenkiske våpen reglement. Ellers er det ett våpen pr program som gjelder (styrt av aktivitet).

Verdt å merke seg er at Militærfelt og Grovpistol/felt har skilt lag, grunnet forskjellige krav til avtrekksvekt. Dette er det desverre ikke alle våpenkontor som har fått med seg (mye grunnet pods feilaktige fremstilling i rundskriv).

Derfor er det i dag fullt mulig å få innvilget 45acp (Militærfelt) og 9mm (Grovpistol/felt) samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Mener det blir kranglete og bruke banepistolen til feltbruk da banepistolen helst skall treffe der siktene er og på banepistolen skyter jeg rullende. Videre starter vel feltskyting direkte og sikteskruing er da ikke optimalt uten prøveskudd.

Denne kjøper jeg ikke. Å skru (f.eks) 14 eller 18 knepp fra presisjonsinnstillingen for å skyte felt er ikke noe verre enn å skru de samme kneppene i forkant av et hurtigpistolstevne. Eller mellom presisjon og duell. Og om det skulle vise seg at man er et par knepp for høy eller lav, så ser man det på de første par standplassene. Som likevel er såpass enkle at det ikke er noe problem å treffe innersonen selv om man skulle være 1-2 cm feil i høyden. Dette fungerer fint for alle de som bruker samme (match)pistolen til både felt- og baneskyting. Uansett om det er snakk om en grovpistol eller en standardpistol.

 

Dessuten er det på mange feltstevner mulighet til å skyte noen skudd på ei prøveskive før man går ut.

 

Dessuten kan man skyte inn pistolen på siste treningen før stevnet.

 

Og disse "ubeleilighetene" er en liten pris å betale for å faktisk kunne være konkurransedyktig i grovfelt (evt finfelt for oss som også skyter fin-/standard-/hurtigpistol med små patroner)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å legge så mye tenkearbeid i dette hvordan en skal skaffe seg flest mulig våpen før en deltar i sitt første stevne. Skaff deg et par våpen først. Delta på noen approberte stevner. Da går søknadene gjennom som varm kniv i smør. Politiet er på rett vei, de legger stadig mer vekt på aktivitet = deltagelse i approberte stevner.

Link to comment
Share on other sites

Eller hvorfor kaste bort tiden med å vente til du har egne våpen å stille i stevner med? Lån våpen fra folk i klubben, skyt stevner i løpet av dine 6 første måneder, og plutselig har du faktisk mer enn nok aktivitet til å få det du ønsker i første søknad.....

Link to comment
Share on other sites

Akkurat Skjef, selv har jeg i 2011, 6 starter i finfelt, 2 i revolver og i i grovfelt. I tilegg ett stevne i hurtig fin og en i hurtig grov ( i morgen), alle er forsåvitt klubbstevner. I tilegg rekker jeg få med meg ett åpent stevne med fin og revolverfelt i påsken som er distriktsmesterskap (er svensk og skyter for en svensk og en norsk PK) för jeg kan söke om erverv.

Så er det trening bane finpistol en gang i uken.

 

Allt er skutt med klubbvåpen som treffer sånn noelunde der jeg sikter hvis jeg gjör jobben min. Synes dette er ypperlig bra med stevner også for oss nybegynnere med klubbvåpen. Får masse erfaring og alle er hjelpsomme :D

Det skall faktisk ikke så veldig mye til for man havner i kategorien "mosjonsskytter" og til og med "konkurraseskyttere" er innen rekkevidde som nybegynner hvis man står på littegranne.

 

Domino, min kunskap om handvåpensikter er begrensede, men de militäre våpen jeg har holdt på med i 20 år har som regel trengt kontrollskyting etter skruing på siktene. Dette da man ikke kan stole på att 5 klikk höyre etter 5 klikk venstre alltid er det samme i virkligheten. Hvis feltskytingen starter med en stasjon med mål på 25-50 meter kan det väre vanskelig og se treffene, spesiellt med finpistol. Selv "safer" jeg som regel på förste stasjon og samler skuddene på den enkleste/de enkleste tavlene for og se treffbilden hvis mulig. Da taper jeg jo poeng siden jeg ikke får treff i alle tavlene. Det er jo greit nå, når jeg tar det som övelse, men neppe noe jeg vill holde på med over tid. Jeg vill jo vinne! (må jo sette seg noen mål ikke sant)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med matchpistoler er at siktene er rimelig stabile og skrur man det samme antall knepp tilbake, så er man der man startet. Uansett så er det fortsatt min erfaring at de fleste feltarrangører (iallfall i min landsdel) har ei innskytningsskive til disp for de som trenger det. Og man kan skyte inn på forhånd. Militærpistolen min sikter jeg uansett alltid midt i med, da den kun brukes til felt og NROF-skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...