Jump to content

Dagbladet ikke for bue jegere?


RoarN

Recommended Posts

Hei.

 

Ser under lederen i Dagbladet fra mandag 14.mars, at det sies nei til jakt med pil og bue.

 

De synes det er et usedvanlig dårlig forslag.

Sitat:

"Selv om jakt også er rekreasjon , må grunnlaget likevel være forvaltning av naturens ressurser, ikke lek.

 

Makan!!

 

Klarer ikke å finne artikkelen i nettutgaven.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Her traff du spikeren mitt på når det gjelder dagbladet. Jeg bråsluttet med hela gjøklista da jeg fikk med meg bladets hovedbudskap i alt som har med våpen og gjøre. Dagbladet er i mot våpen i privat eie.

Så jeg leser ikke papirutgaven, og jeg klikker ikke på linker som hører nettutgaven til, om alle hadde gjort det samme vil jeg gå ut i fra at det ville blitt synlig på lommeboka deres til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Einig med siste talar. Dagbladet er ei avis som er anti-"oss". Eg slutta å kjøpe møkka for ti år sia og eg håper ingen andre kjøper den heller. Dei slit heftig og eg smiler kvar gong eg ser dei nesten går dukken. Eg har eit inderleg håp om at dei er konk om kort tid. Så gjer hobbyen din ei teneste og ikkje kjøp Dagbladet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er vel ganske nøyaktig det samme som lederartikkelen i bladet jakt eller jeger hund og våpen ( husker ikke hvilke av disse 2 det var) uttalte når dette ble nedstemt i 2001.

 

Husker godt redaktøren var kritisk til at NJFF gikk inn for buejakt med en "alt som er gøy bør være lov" holdning som han skrev dengang...

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er vel ganske nøyaktig det samme som lederartikkelen i bladet jakt eller jeger hund og våpen ( husker ikke hvilke av disse 2 det var) uttalte når dette ble nedstemt i 2001.

 

Husker godt redaktøren var kritisk til at NJFF gikk inn for buejakt med en "alt som er gøy bør være lov" holdning som han skrev dengang...

 

Isåfall vil denne type retorikk "alt som er gøy trenger ikke være lov" lett slå tilbake på enhver jaktform, også hundejakt.

T :)

Link to comment
Share on other sites

Her meiner visst fleire debattantar at likar du ikkje budskapet så angrip budbringaren.

Ja, på den måten at ein bør markere at ein er ueinig i bodskapen ved å ikkje støtte bodbringaren i form av å ikkje kjøpe produktet han leverer. Noko som eg ser på som ein god måte å gjere det på. Og heller støtte dei ein er einig med.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært bedre å fronten våpenforskriven og blysaken enn å prøve å få til buejakt på dette tidspunkt?

Støtter den tanken.

Buejakt er her i landet er, slik jeg oppfatter det, en ønskedrøm fra en liten meninghet. Og temaet er så kontroversielt, spesielt ute i den ikke-jaktende befolkning, at det ikke er gavnlig å flytte fokus for mye over til dette temaet, på bekostning av f.eks. blysaken, og "hus-inkvisisjons-regelen".

 

edit: rettet en leif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på Dagbladet kan nok diskuterast , men eg oppfattar ikkje Dagbladet som noko anti jakt. Vil heller sei at jakt ikkje akkurat er eit prioritert tema for den avisa, som for dei fleste andre aviser. Eller skal vi kanskje sei at bladet Hjemmet er antijakt fordi dei ikkje skriv om det?

 

Den som påstår at Dagbladet er imot våpen i privat eige kan gjerne legge ved link, fordi dette har eg ikkje fått med meg .

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært bedre å fronten våpenforskriven og blysaken enn å prøve å få til buejakt på dette tidspunkt?

Støtter den tanken.

Buejakt er her i landet er, slik jeg oppfatter det, en ønskedrøm fra en liten meninghet. Og temaet er så kontroversielt, spesielt ute i den ikke-jaktende befolkning, at det ikke er gavnlig å flytte fokus for mye over til dette temaet, på bekostning av f.eks. blysaken, og "hus-inkvisisjons-regelen".

 

edit: rettet en leif.

 

Synes egentlig denne type krisemaksimering kan ligge, jeg...

Vi buejegere jakter på ordinært vis vi også, nemlig, i tillegg til buejakt. Og vi har kjempet og frontet de sakene du nevner, så det er slettes ikke et enten-eller... Alle av oss buejegere er erfarne jegere som kun ønsker en ny dimensjon i vår jaktutøvelse.

For hvis vi skal forholde oss til den ikke-jaktende delen av befolkningens ønsker og prioriteringer, så kan man like gjerne la hele blysaken, våpenforskriftene, vanlig jakt og buejakt også for den saks skyld ligge, de er ikke populistiske nok. La oss heller slå et slag for nei til atomkraft og hardangermaster, nei til høye strøm- og bensinpriser, bedre veier og eldreomsorg, for å nevne noen. Det er disse tingene som hvermanns er opptatt av.

Ingen grunn til å trekke meninger til folk som ikke bryr seg inn i debatten for å understreke egne synspunkter. Dette er en altfor billig og gjennomskuelig argumentasjon.

T :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også lei av at vi som jegre og skyttere alltid skal gå "med lua i hendene" for å ikke provosere andre. Hvorfor skal vi tråkke så forsiktig mens alle andre interessegrupper kjemper for alt de ønsker å oppnå? Og er ikke-jegre/skyttere egentlig så skeptiske til jakt både med og uten bue egentlig? -På meg virker det som om motstanden mot både buejakt og alle andre former for jakt som er litt utenfor normalen kommer fra andre jegre og skyttere mer enn fra utenforstående :? Om man i tillegg tenker på hvordan forhandlinger virker generelt så er det vel ofte slik at man ender opp med en mellomting mellom det man krever og det motparten krever, så da er det vel om å gjøre å kreve mye så vi i det minste ender opp med litt.

 

Vi bedriver lovlige hobbyer og har ingen grunn til å gjemme oss bort, vi bør kreve vår rett på linje med andre idretter som feks fotball hvis ikke så vil vi jo bli overkjørt gang etter gang..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Enig med det Glenn skriver.

Hvorfor skal vi ikke prøve å få legalisert buejakt, bare fordi det jobbes med en blysak?

Jeg ville gjerne ha legalisert håndvåpenjakt også, så ta gjerne det med et samme.

 

"Litt" satt på spissen, fungerer det slik: Fremmet forslag om elg jakt med Leopard. Når vi da havner på at det begrenses til jakt 12,7. Vil motparten være fornøyd med at de hindret "gærne elgjegere" å kjøre rundt i skogen med stridvogn. Veldig viktig at muligheten for motorisert jakt med grove kaliber ble hindret.

Skal de jakte med mitraljøse må den i alle fall bæres ut i skogen. Og kalibret er jo ikke i nærheten av det som er på Leoparden.

I bunn og grunn fornøyd med resultatet.

 

Gjentar at jeg har overdrevet dette eksemplet.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Meninghet, eller rettere en sekt, slik jeg ser det:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sekt" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Kvintessensen fra denne linken:

"Sekt kommer av latin secta og betyr rett og slett følge eller tilhengerflokk".

Sekt kommer av latin secta og betyr rett og slett følge eller tilhengerflokk. Ordet brukes i flere sammenhenger, f.eks. om politiske sekter. Denne artikkelen drøfter den vanligste bruken av ordet i Norge: nemlig religiøs sekterisme.

 

Det er i hovedsak to definisjoner på sekt-begrepet:

 

* Definisjon 1: Den første er en tradisjonell og sosiolog-faglig formell definisjon. Den er ikke negativt ladet, men simpelthen en definisjon på religiøse grupper som har sprunget ut fra et større trossamfunn på grunn av avvik i lære og/eller praksis, gjerne mer konservativt enn opphavet. Etter denne definisjonen er størrelse nesten eneste kriterium.

* Definisjon 2: Den andre definisjonen, som brukes i dagligtale, er negativt ladet og beskriver en lukket religiøs gruppering med sterke ledere, betydelig kontroll over medlemmenes adferd, og eventuelt sanksjoner knyttet til ønske om utmelding. Denne definisjonen følger ikke nødvendigvis kirkesamfunn-linjer eller størrelsen på samfunnet – en lokal forsamling innenfor et etablert kirkesamfunn kan være sekterisk.

 

Så det var ikke nr 2 du mente?? :shock:

Jeg mener det er plass til alle i naturen! Er det virkelig så vondt å se noen ha glede av noe annet en deg selv??

Har dere som er innbitte selverklærte hatere av bue, noensinne prøvd?? Har du/dere snakket seriøst med en buejeger??

Jeg jakter ikke med bue, men har en kompis som gjør det.... Etter å hørt og sett på hva han gjør så ønsker jeg disse velkommen ut i naturen med bue!!

Link to comment
Share on other sites

Nåh...

Ser det er skrives her, av flere, på en måte som tilsier at man antar at er en våpen og jakt interessert så er man også for Buejakt (Og håndvåpenjakt for den saks skyld.)

Nå er ikke det et faktum, uten at jeg skal påberope meg massene i ryggen så er i allefall undertegnede skeptisk til de siste to jaktformer i Norge. (Men for bruk av blyhaggel der det ikke utgjør nevneverdig risiko)

Forøvrig syns jeg at Dagblabal'et har en av de bedre redaksjonelle linjene... uten at det betyr at jeg kjøper det hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Da er nok mange som er skeptiske til buejakt. Eg har sjølv vært svært skeptisk til buejakt, heilt fram til at eg prøvde da sjølv. Da er derfor at me søker om ein prøve ordning og ikkje ein permanent ordning. Da er for å vise at dette er ein jaktform som tåler samanlikning med alle andre godkjente jaktformer. Me ber ikkje om at alle skal være for buejakt, men at de lar oss få lov til å gjennomføre ein prøveperiode før de bestemmer dere for å være for eller imot. Husk at me alle jakter med rifle/hagle nå og me hadde ikkje søkt om buejakt viss me ikkje var heilt sikre på resultatet.

Viss me ser på andre Europeiske land som har innført buejakt så har ikkje da medført noen negative konsekvensar for jakta generelt heller stikk motsatt.

Trur de verkelig at me vil drite oss så jævlig ut i løpet av ein treårig prøveperiode, at all jakt i Norge vært skadelidande av da? :shock:

I staden for å jobbe mot nye jaktformer (som fungerer i alle andre land da blir praktisert i) så burede me alle jobbe for å bevare og utvide da tilbodet og muligheitene me har i dag.

La tvilen komme oss til gode og gi oss lov til å bevise at dette fungerer, da vil de ikkje angre på. :D

Aun Egil Vikør

Nestleiar NBJF

Link to comment
Share on other sites

Skepsis til buejakt er naturlig hos alle oss som ikke er tilstrekkelig opptatt av bueskyting til å ha noe særlig kunnskap om det.

Det ligger naturlig i mennesket å være skeptisk mot noe "nytt", eller i dette tilfellet flere tusen år gammelt...

Reaksjonen er gjerne først motstand, så vurdering, så evt medhold etter hvert som kunnskapen øker.

 

Utfordringen for buejegerforbundet er å møte denne skepsisen med god informasjon, utholdenhet og daglige inntak av pågangsmot.

 

Det syns jeg det ser ut til at de får til på en god måte.

 

Utfordringen til alle oss jegerkolleger som ikke selv ønsker å drive med buejakt, er naturligvis å føre debatten saklig og med respekt for jegerkolleger med annet verktøy.

 

Dagbladets reaksjon syns jeg ikke er hverken påfallende eller uventet. Desken der består ikke nødvendigvis av jegere/skyttere, og tydeligvis ikke av buejegere. Men det er da ikke underlig? Når vår nærmeste assosiasjon til buejakt er en katt eller svane i parken skadeskutt med leketøysbue blir naturligvis oppfatningen negativ.

Alle som har noenlunde kjennskap til dagens bueteknologi er istand til å forstå forskjellen, men vi utgjør et mindretall folkens. Så tålmodig opplysning er svært viktig.

 

Det er fortsatt slik at det er bedre å tenne lys enn å forbanne mørket....

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje seie eg er so veldig interressert i buejakt.

Kanskje fordi eg er ein sopass middelmådig jeger at det er meir enn vanskeleg nok med kruttvåpen... :wink:

Men eg meinar definitivt at buejakt bør verte lov. Eg kan ikkje sjå nokon særleg god grunn til at det ikkje skal vere det, rett og slett.

 

Dagbladet har eg aldri likt...

Link to comment
Share on other sites

 

Det postive for buejakt er jo at sentrale personer i POD er for dette.

 

Insinuerer du at private meninger påvirker tjenestemenn i POD i denne sak? :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...