Jump to content

svake skudd til skadedyr skyting innendørs


kilden

Recommended Posts

er det muligt og få fatt på svært svake skudd til salong

tenker på hastigheter ned mot 200 m/s gjerne okså lette kuler.

er tiltenkt for skytting innedørs på skadedyr med minst mullig fare for rikosjetter

feks trekuler plastkuler, er jo ikke lov med luftgevær, samt att et rimmeligt

lugtgevær har som regel drittavtrekk. Dessuten er vel heller ikke luftgevær lov.

Link to comment
Share on other sites

Lokaliser noen som har haglpatroner for .22 LR

 

Fiocchi, eller CCI ladet slike og de ble i allefall solgt i Norge ca 1982.

 

De legger alle "innedørs skadedyr" flate, men husk skytebriller, ALT rikosjerer mot hardlakkerte lister og Pergogulv! Ta med hørselvern i samme slengen og send familien på slektsbesøk..... :)

Link to comment
Share on other sites

Lokaliser noen som har haglpatroner for .22 LR

 

Fiocchi, eller CCI ladet slike

CCI. Jeg har ikke prøvd dem på annet enn ballonger, og til slikt duger de opp til en 3-5 meter. For noen år siden var det en flittig bruker på USENET (n.f.jakt) som la ut en festlig liten videosnutt om åtejakt på husmus med .22LR hagl :lol: Så jeg regner med at de duger på mus på opp til et par meter også. 8)

de ble i allefall solgt i Norge ca 1982.

Jeg kjøpte en pakke slike for adskillig færre år siden. Men siden jeg ikke husker om dette var før eller etter 2005, er jeg usikker på lovligheten av å selge slike patroner i forhold til blyhaglforbudet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

okei så har jeg tre annbefallinger

eikenøtter er det bare et navn eller er det faktisk trekule. kan det da brukes demper

hagleskud for 22 er det da snakk om 22 hylser med pellets. da er det vel uaktuelt med demper

winchester 200-220 ms høres jo ut som et halvslapt luftgevær, men prosjektilet veier vel kansje tre ganger

så mye som en 4,5 mm diabol.

skyteavstand ca 10 - 20 meter

 

luftgevær er vel i norge ikke lov til og bruke på rotter mus fugler (levende)

men om det skal brukes så må jeg jo gå til innkjøp av nokk et våpen $$$$

har cz'n som jeg gjerne skulle brukt.

mvh

ben

Link to comment
Share on other sites

Har du et salongrifle fra før av så er det fornuftig å bruke dette med svakt ammo: .22 Short, Eikenøtter eller .22 Haglepatroner.

 

Jeg stå på mitt at det er ikke tillatt å benytte luftvåpen til jakt, men at til skadedyrutrydding så er det tillatt. Om du mener det motsatt vennligst vis meg hvor det står.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden var det en flittig bruker på USENET (n.f.jakt) som la ut en festlig liten videosnutt om åtejakt på husmus med .22LR hagl :lol: Så jeg regner med at de duger på mus på opp til et par meter også. 8)

mus på opptil et par meter, det er svært, er det da husmus eller andre mus?

jeg personlig har aldri sett såpass store mus.... ;)

 

(sorry sako,måtte bare;) )

Link to comment
Share on other sites

sorry sako,måtte bare;)

Du måtte vel det 8)

 

Også jeg som vanligvis er så forb... nøye med å skrive "på XX meters hold", av innlysende årsaker. Denne ene gangen glemte jeg det... :oops::lol::mrgreen:

 

Til topic: Såkalte "eikenøtter" bruker blykule. "Eikenøtter" er det som 'kanerne kaller "22 BB Cap" og kalles eikenøtter pga. bunnstempelet. Og jeg for min del ville nok ikke skutt .22LR haglpatroner med demper montert på børsa ;)

 

EDIT: Rettet faktafeil som skyldtes at jeg rotet med hodet mitt :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei grevling.

det heter vel att okså under skadedyr felling så skal en utøve humman jakt med dertil egnet/lovligt utstyr

det står vel klinkende klart att luftgevær i norge ikke er tillat til noensomhelst jaktform.

 

 

la oss snu på flisa istedet for att du ber meg om og vennlist finne ut hvor i tekst det står att en ikke

kan bruke luftgevær så kan du finne frem til tekst hvor dette er unntak.

 

mvh

Ben

Link to comment
Share on other sites

Får dere tak i Aguila ammo i Norge? De har en versjon av .22LR uten krutt og med nok primer til å få kula ut av løpet og litt til.

 

Edit: Legger til produktbeskrivelse fra Cabelas

 

The Super Colibri fires without a powder charge. It pushes a light 20-grain bullet at 500 fps with little noise. Will not cycle in most semi-automatic firearms. Great for young shooters and for use in revolvers. For use with handguns only. Per 500 rounds.

Available: .22 Super Colibri.

 

Regner med at det funker i kortløpet rifle også, selv om det sikkert er lurt å sjekke løpet for obstruksjon for hvert skudd inntil man føler seg trygg :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei grevling.

det heter vel att okså under skadedyr felling så skal en utøve humman jakt med dertil egnet/lovligt utstyr

det står vel klinkende klart att luftgevær i norge ikke er tillat til noensomhelst jaktform.

 

 

la oss snu på flisa istedet for att du ber meg om og vennlist finne ut hvor i tekst det står att en ikke

kan bruke luftgevær så kan du finne frem til tekst hvor dette er unntak.

 

mvh

Ben

Luftgevær kan kun brukes til skadedyrfelling, etter at man har søkt om dispensasjon. Altså uansett ikke automatisk.

Forøvrig er ikke luftgevær forbudet til jakt, tuftet på kravene til human jakt, der er det nok helt andre motiver som ligger bak (og samtlige ligger i spekteret kontroll behov og kontroll muligheter).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...