Jump to content

Kjedet meg litt og så kjøpte disse:


Lynvingen

Recommended Posts

Kan si at jeg har brukt den siste mye i forsvaret, og er kjempefornøyd med den :) Har og den versjonen uten fingerbeskyttelse, og er like fornøyd med den. Eneste er at jeg automatisk er litt mer forsiktig når jeg ikke har fingerbeskyttelse.

Den nederste er vel en såkalt "joikesabel med søringssperre"! "Joikesabler" har vi vel både en og to og tre tråder om!

 

Jeg vet ikke riktig hva den Cold Steel-kniven skulle brukes til - brevvekt, kanskje? (Edit.: Er skaftet hult, så man kan sette den på et kosteskaft, og bruke det som bjørnespyd?).

 

Kniver er slett ikke kjedelig (men det er kanskje kjedelig at kontoen blir tømt!), man må velge hvilke man skal ha med på jakt, og får man felt noe, må man velge hvem av de knivene som er med, som skal få æren av å flå eller partere et-eller-annet! Så kan man ettepå si at man har "slaktet mye vilt" (1 hare og 1 fjellrype) med den-eller-den kniven!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Cold Steel jaktkniv- men det står Freedom Arms på den :D - og den er jeg meget fornøyd med.

Lett å sette opp - og har ikke brukket - selv om noen ribbein på hjort har forårsaket "hardkjør".

 

Samekniven som jeg har - er fra første generasjon Strømeng, og den har jobbet for meg i 33 år :shock: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke riktig hva den Cold Steel-kniven skulle brukes til - brevvekt, kanskje? (Edit.: Er skaftet hult, så man kan sette den på et kosteskaft, og bruke det som bjørnespyd?).

 

Kniver er slett ikke kjedelig (men det er kanskje kjedelig at kontoen blir tømt!), man må velge hvilke man skal ha med på jakt, og får man felt noe, må man velge hvem av de knivene som er med, som skal få æren av å flå eller partere et-eller-annet! Så kan man ettepå si at man har "slaktet mye vilt" (1 hare og 1 fjellrype) med den-eller-den kniven!

 

Cold Steel=Brevvekt?, morroklumpen! Ikke bjørnespyd men Elgspyd! Hvorfor ikke? Snart går halve nabolaget rundt med Pil og Bue, så hvorfor ikke Spyd!He he..

Men ble litt facinert av denne artige saken så why not Teste den ut?

 

Sjekk videoen:

" target="_blank

 

Min neste kniv blir denne:

http://www.youtube.com/watch?v=ivOvUThM ... re=related" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke den eneste som kjøper ting når du kjeder deg. Du har jo kjøpt ganske billige kniver, så blir ikke store tapet der. :lol:

 

Jeg forventer ikke stort av Bear Grylls-produktene fra Gerber.

Serrateringa inners på bladet gjør disse knivene helt ubrukelig til overlevelse og "bushcraft"-bruk. Skal man lage noe fornuftig i tre må man ha en glatt egg her hvor man har mest mulig kraft. Hvordan amerikanerne gang på gang ødelegger denne muligheten med serratering og/eller en jæv.. stor choil forstår jeg ikke, men knivene blir ihvertfall ikke brukbare i skogen. Det gjør meg rett og slett forbanna! :mrgreen:

 

Hvordan cold steel'en vet jeg ikke hvordan er å bruke, men one-piece konstruksjonen er god nok grunn til å kjøpe en for å se nærmere på. Argumentet til CS er at dette skal være en billig, enkel og solid kniv. Egner seg anatgelig best til å ha slengende i bilen, fram til man trenger et eller annet skarpt.

 

I Muela-saken regner jeg med det er 440C stål i. Burde være en helt grei jaktkniv.

Link to comment
Share on other sites

Den nederste er vel en såkalt "joikesabel med søringssperre"!

 

Jeg har hørt fra min far, som er fra Meløy kommune i Nordland, at det kalles kjerringstopp. I følge enkelte på forumet er han også en "søring", så det er vel derfor han har et annet navn på det...

Link to comment
Share on other sites

eller en jæv.. stor choil

 

Hva er en "choil" på en kniv?? Aldri hørt det uttrykket før.

 

Har ikke noe godt norsk navn på det enda.

Inners på bladet, mellom der eggen slutter og skaftet begynner.

På mange (amerikanske) kniver er denne overgangen laga som en stor radieforma grop, slik at man kan legge pekefingeren der om man ønsker å holde hånda nærmere bladet for bedre kontroll. Gjerne kalt "finger choil". (Grepet blir derimot dårligere og mindre behagelig om man vil bruke både kraft og presisjon.)

Andre ganger er choilen bare en stor avstand fra skaft til egg. Spesielt typisk på bowiekniver.

Link to comment
Share on other sites

Hva er en "choil" på en kniv?? Aldri hørt det uttrykket før.

Har ikke noe godt norsk navn på det enda.

Inners på bladet, mellom der eggen slutter og skaftet begynner.

(Kuttet ned sitatet. Jegermeistern.)

 

Takker, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Enig med deg at det er en unødvendig greie, bedre at skaftet har en for som gjør at du har god kontroll på bladet.

Link to comment
Share on other sites

Den grønne finske kniven. Kommer ikke på navnet (nest nederst) er en sabla god allround kniv. Litt spiss til fikleflåing.. men perfekt til fisk, filetering, skjære brød, spikke hyggestilkpinner, skjære opp pølsa til bikkja og sist men ikke minst til å skave tørkakjøttet foran jegertv'en.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan amerikanerne gang på gang ødelegger denne muligheten med serratering og/eller en jæv.. stor choil forstår jeg ikke, men knivene blir ihvertfall ikke brukbare i skogen. Det gjør meg rett og slett forbanna! :mrgreen:

 

Du er nok ikke den eneste som sliter med å forstå hvorfor de tuller det til på den måten. Hvis noen kan gi en god forklaring på dette så er det bare å komme med den. Hvorfor de også liker å ha kniven så "innmari" høyt på hofta er også en gåte.

 

 

**********************

Wade

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de også liker å ha kniven så "innmari" høyt på hofta er også en gåte.

Forskjellige vaner, vettu. Husk at amerikansk friluftsliv fra gammelt av er sentrert rundt hest, og ikke ryggsekk og beksømstøvler som her i fattiglandet.

 

Skal du ri hele dagen og ha med deg en stor bowie, hvor vil du helst feste den? Trolig høyt i beltet bak høyre hofte, hvilket er hvorfor klassiske bowieslirer ofte har beltefestet i linje med nederste del av skaftet.

Skal du ri hele dagen og ha med deg en liten kniv? Trolig høyt i beltet foran venstre hofte. De fleste "pouch"-slirer er fremdeles sydd for å bæres på venstre side med halvhøy innfesting og skaftet vinklet noe fremover.

 

Selv ha'jække nubbsjans til å gå med noen form for dingleslire, for det irriterer vettet av meg når sliren treffer låret for hvert skritt jeg tar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
eller en jæv.. stor choil

 

Hva er en "choil" på en kniv?? Aldri hørt det uttrykket før.

 

Har ikke noe godt norsk navn på det enda.

Inners på bladet, mellom der eggen slutter og skaftet begynner.

På mange (amerikanske) kniver er denne overgangen laga som en stor radieforma grop, slik at man kan legge pekefingeren der om man ønsker å holde hånda nærmere bladet for bedre kontroll. Gjerne kalt "finger choil". (Grepet blir derimot dårligere og mindre behagelig om man vil bruke både kraft og presisjon.)

Andre ganger er choilen bare en stor avstand fra skaft til egg. Spesielt typisk på bowiekniver.

 

Som Metallurgen sier, men i tillegg legger man tommelen utover knivryggen. Det kan gi et meget godt grep, men jeg tror ikke amerikanerne er helt enige med seg selv på dette punktet. En "choil" er ofte til stede, men med skarpe kanter og null integrering i resten av skaftet. Cold Steels SRK er et godt eksempel - du kan holde som beskrevet, men behagelig over tid er det ikke.

Ontario RAT 5 gjør det bedre, men litt runding av kantene hadde ikke skadet der heller.

Beste jeg har sett er en H-1 sak fra Spyderco laget av Ed Schempp - utgått av produksjon - men den har ett særdels gjennomtenkt skaft. Ergonomi - ikke så aktuelt i klassiske tollekniver, men med moderne produksjon og materialer er det nærmest et krav.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...