Jump to content

A-Tec MAXIM versus SONIC 45


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hvis du tar en titt her: http://weewoostorage.com/katalog2011/

Og blar til side 13/14 så finner du litt info om den.. Den er 26cm lang, veier 450g, aliminumsdemper med foringer av stål for å hindre utbrenning av demperen. Står litt til der også..

 

Jeg tror ikke denne ser så værst ut heller, i forhånd til f.eks S&L Hardcore TMD demperene er jo ikke akk vakre..

Link to comment
Share on other sites

A-tec Maxim har jo 6 moduler framover.. Hvordan fungerer det om man fjerner et par tre moduler... Blir det noe dempeeffekt igjen, og vil demperen tåle det (kal. 30-06)

hvorfor skulle ikke demperen tåle det? :lol:

dempe effekten vil selvfølgelig gå mye ned!

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke skjønner hvorfor jeg lurte på om den tåler det "tveraa", så kan jeg forklare det for deg..... Når man slipper masse trykk inn i et kammer med begrenset mulighet for trykket til å komme ut, så vil det bli større trykk om det er mindre volum å fordele trykket på, og det var det jeg lurte på om kunne skade demperen :twisted:

 

Men nå har jeg prata med Anders (A-tec) og fått svar på det jeg lurte på, så da blir det Maxim på meg. Var visst ikke noe prolem å fjerne moduler, måtte bare passe på å ikke skyte den for varm

Link to comment
Share on other sites

Har og lest ett eller annet sted (fra A-Tec) at det er en av de flotte tingene med Maxim, at man kan ta av modulene. Så er bare å kjøre på det.

 

Har forøvrig testa min Maxim litt i helga, mtp varme. Skjøt 20 skudd på rappen, og kunne fortsatt ta på demperen. Den er i tillegg tapet inn med kammo-tape.

 

Dette er dog 223, moderat ladd. Har vel en del å si vil jeg tro? Skulle tro at 30-06 utvikler mer varme.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke skjønner hvorfor jeg lurte på om den tåler det "tveraa", så kan jeg forklare det for deg..... Når man slipper masse trykk inn i et kammer med begrenset mulighet for trykket til å komme ut, så vil det bli større trykk om det er mindre volum å fordele trykket på, og det var det jeg lurte på om kunne skade demperen :twisted:

 

det er ikke noe problem, trykket blir mindre av å ta av moduler :wink: mindre motstand for trykket og komme ut derfor også mindre trykk og mindre dempning.

syns det er logisk jeg :D

setter man på flere moduler vil trykket øke, men det vil ikke øke mye siden trykket ikke slippes inn i ett tett kammer.

Link to comment
Share on other sites

Valget datt på denna demperen for min del og.

Løp er sendt børsemaker for kapping og gjenging, så ventetida blir nok umenneskelig lang framover.

Virker som ein del kjøpelystne venter på svar ang testing av denna demper`n..

Link to comment
Share on other sites

jeg syns at det er litt betenkelig at det ikke oppgis hvor mye sonic 45 demperen demper noe sted..

 

Måling av demopereffekt er som kronografering. Det er små forskjeller i oppsett, kaliber, patron og våpen gjør enormt store utslag på målingene. Derfor må en sørge for å teste så mange dempere som mulig samtidig, montert på det samme våpenet, med det samme oppsettet, med de samme patronene og helst på samme dag og med så kort tid imellom som mulig.

 

Slike tester bør og skal gjøres av uhildet tredjepart slik at resultatene ikke blir trukket i tvil om de avviker fra oppgitte målinger - som vil avvike om de er gjort på ett annet våpen, med ett annet oppsett og med andre patroner.

 

Generelt sett vil stort volum foran munningen og stort volum generelt sørge for bedre demping.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk montert min sonic45 på min tikka t3 6.5x55 i går.

Det jeg har og si så langt etter ca 20 skudd er bare bra, jeg valgte og beholde lengda på løpet og ballansen på den ble meget bra.

Mye bedre en noen annen rifle med demper jeg har skutt med ca samme lengde på løpet.

lyd og rekylen er jeg også veldig fornøyd med.

Ikke minst fikk jeg meget bra sammling syns jeg nå i allefall selv, i dritt været. (3 skudd på 150 meter samlet på størelse med en femkroner)

Børsemakeren syns også den var meget godt laget. (Han lager egene rekyldempere så kan litt om kruttgasser osv)

Gleder meg til og se test for jeg er sikker på den kommer bra ut,og for en fin pris da gitt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vært på posten å henta rifla mi nå med Sonic 45.. Ble overrasket over å bra lyddemperen ser ut først å fremst!! Så skal jeg skyte inn rifla på lørdag så da kan jeg gi tilbakemelding på demperen på lørdagskvelden eller noe..

Den er 25,7cm lang ut ifra hva jeg klarte å måle og den ser ganske fin ut :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk endelig testet demperen på lørdag, og jeg er fornøyd. Har ikke hatt demper på 30-06 så kan dessverre ikke sammenligne, men rekylen og lyder var jeg veldig fornøyd med. Jeg kappet løpet til 51cm.

 

Har dere fått med en slags nøkkel til demperen for å skru fra hverandre modulene? De 2 minste leddene bakers og fremst er vanskelig å skru fra hverandre. Fikk kun med demper, ikke nøkkel, eske eller noe annet. Ser ut som de 3 hakkene som er i hver modul er ment for en slags nøkkel.

Link to comment
Share on other sites

Hentet min Sonic 45 i Drammen idag. Benyttet meg av introduksjonstilbudet på kr 2000,- inkl kapping, gjenging og kroning.

 

Kvalitetsinntrykket på demperen er meget bra, og børsemakerarbeidet på løpet er aldeles utmerket! Vekten på demperen er 510 gram, tror dette er mer enn oppgitt.

 

Skal prøveskyte med kronografering med og uten demper til lørdag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg fikk en sauer 202 xt i forrige uke med en maxim demper, og fattern har sauer 202 classic men med s&l hardcore TWISTER ... Altså ikke sonic 45 men maximen syntes vi dempet bedre. Vi har ikke noe utstyr til å måle med så vi tok det på hørselen. Begge i 30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei Forum,

Det er mulig jeg er på "jordet" nå i henhold til "tekniske" ting, altså av hva jeg burde vite...men de av dere som evt. har Sonic 45 og kjenner noen som har A tec maxim, kan dere sjekke om det går ann å skru Sonic 45 på en av de modulene til A-tec en?

 

Skulle gjerne ha vist om det går ann å kombinere modulene til sonic på en A tec. Ser for meg at de 1400kr er billigere hvis man vil øke "lengden" trykket/dempning istedet for ca. 400kr pr modul på a tec...dersom det går ann å kombinere disse to..

 

 

hmmm...

Link to comment
Share on other sites

Hei Forum,

Det er mulig jeg er på "jordet" nå i henhold til "tekniske" ting, altså av hva jeg burde vite...men de av dere som evt. har Sonic 45 og kjenner noen som har A tec maxim, kan dere sjekke om det går ann å skru Sonic 45 på en av de modulene til A-tec en?

 

Skulle gjerne ha vist om det går ann å kombinere modulene til sonic på en A tec. Ser for meg at de 1400kr er billigere hvis man vil øke "lengden" trykket/dempning istedet for ca. 400kr pr modul på a tec...dersom det går ann å kombinere disse to..

 

 

hmmm...

 

Sjangsen for at det skulle fungere er vel lik 0.. Kanskje litt innpå minussiden og.. :P

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig testa min Maxim litt i helga, mtp varme. Skjøt 20 skudd på rappen, og kunne fortsatt ta på demperen. Den er i tillegg tapet inn med kammo-tape.

 

Dette er dog 223, moderat ladd. Har vel en del å si vil jeg tro? Skulle tro at 30-06 utvikler mer varme.

Med 300 wby mag så kan man skyte i hvertfall tre, kanskje til og med fem skudd før det blir så mye mirage at man ser tre blinker på en gang... :)

 

Ta på den? Nei takk... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei Forum,

Det er mulig jeg er på "jordet" nå i henhold til "tekniske" ting, altså av hva jeg burde vite...men de av dere som evt. har Sonic 45 og kjenner noen som har A tec maxim, kan dere sjekke om det går ann å skru Sonic 45 på en av de modulene til A-tec en?

 

Skulle gjerne ha vist om det går ann å kombinere modulene til sonic på en A tec. Ser for meg at de 1400kr er billigere hvis man vil øke "lengden" trykket/dempning istedet for ca. 400kr pr modul på a tec...dersom det går ann å kombinere disse to..

 

 

hmmm...

 

 

Det går ikke ann å kombinere disse.

De er ikke oppbygd på samme måte

Gjengene på hver modul er snudd 180 grader i forhold til hverandre så om gjengene skulle ha passet ville du fått utvendige gjenger mot utvendige gjenger og motsatt..

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke ann å kombinere disse.

De er ikke oppbygd på samme måte

Gjengene på hver modul er snudd 180 grader i forhold til hverandre så om gjengene skulle ha passet ville du fått utvendige gjenger mot utvendige gjenger og motsatt..

 

Regnet egentlig med det, men kunne ikke vite helt sikkert.

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...