Jump to content

A-Tec MAXIM versus SONIC 45


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg har ikke hatt maxim, men en tmm5 som nå er byttet ut med en sonic 45. Sonic'en har nå skutt en del hundre skudd. Tmm5'en fikk også en del skudd. Begge hadde to ekstra moduler. Kaliberet er 308 med 47cm pipe.

 

Med sonic'en skyter jeg 3 skuddsserier med god pause, og sliter litt med mirage. Tmm5'en tålte litt mer før miragen tok helt av. Kunne skyte 3-5 skuddserier. Forskjellen er liten, men allikevel merkbar.

 

Tmm5'en var et hælvete å få fra hverandre etter x-antall skudd. På sonic'en er dette svært enkelt med verktøy. Uten verktøy er det samme greia.

 

Vekt: Merker ikke forskjell. Utseende: Sonic 45 mener jeg er finest.

 

A-tec demperne har jeg erfart(og hørt fra andre) at har en tendens til å skru seg løs under skyting. Dette fører til endring av treffpunkt. Dette skjer ikke med sonic'en pga konstruksjonen.

 

Jeg skrev for litt siden i en annen tråd om at jeg fikk problemer med presisjon med sonic'en. Jeg konkluderte med at det hadde vært noe rusk og skiit i gjenger på en eller flere av modulene, som førte til at modulene ikke ble strammet likt. Muligens også at det ble skjevheter på ett av de ytterste leddene. Etter rens og ny montering gikk den bra igjen. Hadde aldri dette problemet med tmm5'en, selv om den ble demontert og leddene var skrudd noe ujevnt stammet til.

 

Men for min del: prisen tipper sonic 45 over til å bli beste kjøpet til mitt bruk. Også dersom tmm5'en hadde kosta 2000kr. Som sagt har jeg ikke testet maxim, men går ut ifra at den er sammenlignbar med tmm5 modellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I 308 er det hvertfall ingen problem å skyte uten hørselvern uten ekstra moduler med Maxim..

Men på bane er det selvsakt noe annet!

Blir ikke børsa fremtung med 4 ekstra moduler? Jeg kunne heller tenkt meg å plukka av moduler, men har ikke prøvd noe slikt enda

Link to comment
Share on other sites

I 308 er det hvertfall ingen problem å skyte uten hørselvern uten ekstra moduler med Maxim..

Men på bane er det selvsakt noe annet!

Blir ikke børsa fremtung med 4 ekstra moduler? Jeg kunne heller tenkt meg å plukka av moduler, men har ikke prøvd noe slikt enda

 

Ikke noe problem nei, men det er nok trøkk til at det er skadelig for øret likevel, så bruk verna om du har mulighet. Noen skudd på jakt gjør nok ikke noe, men ville slengt på et par øreklokker under trening!

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke noe om drammen sin avdeling, men jeg har hørt om 4 tilfeller fra JD fauske.

 

Du skrever her at gjengejobbene på Fauske ikke holder mål, det er direkte pissprat.

Jeg tror du bør gjøre en liten undersøkelse før du slenger slike beskyldinger ut i luften, det som er fakta er at et parti med dempere fra Sonic var skeiv.

jeg har 3 børser som er gjenget av JD på Fauske og jeg kan ikke si annet en at jeg er strålende fornøyd med jobben de har gjort og i disse dager sender jeg dem min nyeste børse (sauer 200STR).

Hvis fortsatt mener at jobbene som er gjort er piss så kan du komme hjem til meg så skal du få se de jobbene som er gjort av dem, så kan vi sammenligne det med den jobben du har gjort :winke1:

Ikke for å skryte så alt for mye av han som gjenger for dem men jeg kan ikke huske at jeg har sett bedre jobber.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 rifler som er gjenget av JD på fauske og gjengene på begge er thigt og fine. Måtte få kappet det ene løpet for å få gods nok til gjengene, og etter kapping og kroning skyter den nå trekløver i stede for snus boks samlinger på 100 m. I begge børsene (223 rem og 308W) har jeg tilnærmet likt treffpunkt med og uten demper. At børsene ble levert tilbake ferdig gjenget, kappet og kronet samme dag som jeg leverte dem fra meg for å få jobbe gjort, er og et stort pluss. Leiv Vidar har og 2 våpen som er gjenget av han som gjør jobben for JD, og de er og tilnærmet perfekte. Bortimot null bevegelse i demperen hvis du prøver, når du skrur den inn på gjengene.

 

Skjønner ikke hvorfor JD i forskjellige tråder skal få "Tyn". Har kun gode erfaringer med jobb og service fra JD fauske, og de som jobber der kan sine ting og vell så det.

 

Demperen jeg bruker er en Sonic 45 og jeg er strålende fornøyd. Berger hørselen, begge børsene skyter tettere med demper enn uten. Liten rekyl. Bygger lite på løpet (11 cm).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
I 308 er det hvertfall ingen problem å skyte uten hørselvern uten ekstra moduler med Maxim..

Men på bane er det selvsakt noe annet! Blir ikke børsa fremtung med 4 ekstra moduler? Jeg kunne heller tenkt meg å plukka av moduler, men har ikke prøvd noe slikt enda

 

Jeg sliter med øresus når jeg skyter uten demper/hørselsvern, og prøvde å redusere antall moduler på en .30 maxim-demper jeg har på en 6.5x55 som er kappa ned en del. Med denne klarer jeg greit å skyte i skogen uten å få ekstra øresus med front + 2 moduler + bakstykket. Dvs jeg har tatt av 3 moduler. Og i mitt våpen påvirker ikke dette treffpunkt, det er det samme med demper, uten demper og med avkorta demper. Lucky me...

 

Hvis jeg skulle kjøpe enda en demper, ville jeg glatt ha valgt Maxim foran Sonic. Den virker mer forseggjort, og i tillegg er finishen på Sonic'en forferdelig dårlig. De ser bomba ut etter kort tid... Maxim'en har så langt vært med i skogen en hel sesong + 2 sesonger på banen, og ser omtrent ny ut enda. I mine øyne er det et kvalitetsstempel...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testet Sonic 45 på min Howa 1500 med 6,5x55. Luuurer på om jeg ikke må kjøpe et par moduler til.. Syns ikke den dempet like godt som f.eks a-tec maxim! Men demper greit nok til å skyte uten hørselvern, og det er jo det viktigste!

 

Måtte justere noen få knepp venstre etter demperen kom på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...