Jump to content

Salongrifle for voksne


Keith

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne ha bytta ut salongrifla mi med noe bedre, og den trenger ikke være halvauto heller....

 

Men jeg vil helst legge dette randtenningskalibret i grava, og tenkte:

 

Hvorfor er det ingen som lager ei vanlig salongrifle i et SENTERTENT pistolkaliber?

 

Ta feks en CZ...... en trenger vel ikke akkurat være rakettingeniør for å kamre det våpnet i 9mm enten kort eller Para, det burde være rom både i kasse og i magasin, og det ville bli litt av ei småviltbørse, og ikke minst litt av ei entusiastrfle.

 

En hjemmelader kunne kose seg og støpe kuler eller velge på øverste hylle blant ørten hundre høykvalitets mantlede kuler.

 

Men hvorfor er det INGEN som lager slike børser?

 

Er det en verdensomfattende politisk konspirasjon, satt i scene for å holde pistolammu ute av hendeene på rifleskyttere? Har det noe med krigsvåpenlover i sør-europeiske og latinamerikanske land å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på et 357magnum løp til mini-mausern, med en demper hadde det vært artig! Spørs om magasinet vil mate med rand-patroner??

Frister også stort å bygge en 45ACP-rifle ved å korte inn en svensk mauserkasse og tilpasse for 1911-magasiner, det hadde virkelig blitt salongrifle for voksne!

Link to comment
Share on other sites

Dette var jo en genial ide :!:

Akkurat slikt som får lommeboka til krympe til noe enda mindre... :oops:

 

Men hva bør vere utgangspunktet til et slikt prosjekt :?:

Og et pistolkaliber som 9mm vil det prestere på hold oppmot 100m :?:

 

Må jo spørre, ung og dum som jeg er :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å stille et sikkert ufattelig tullete spørsmål, men siden jeg ikke kan alt så tar jeg meg friheten til å spørre likevel 8)

 

Hva er forskjellen fra en randtenningspatron og andre patroner? (Bortsett fra størrelsen naturligvis)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare for å stille et sikkert ufattelig tullete spørsmål, men siden jeg ikke kan så tar jeg meg friheten til å spørre likevel 8)

 

Hva er forskjellen fra en randtenningspatron og andre patroner? (Bortsett fra størrelsen naturligvis)

 

Har ikke noe med størrelse å gjøre, man fikk vel randtenningspatroner opp til over 12mm prosjektiler i gamle dager.

 

Randtenningspatroner har tennsatsen fordelt over hele hylsebunnen og er i praksis umulige å lade om.

Tennstiften treffer i kanten av hylsa og skuddet går av.

 

De "andre" patronene har en tennhette man enkelt kan støte ut og lade om. Tennstiften treffer i midten, og man kan enkelt bytte tennsats når man lader.

 

Se på en .22 og en sentertent patron så skjønner du fort forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

man fikk vel randtenningspatroner opp til over 12mm prosjektiler i gamle dager.

 

Finnes en randtent patron til ombygde 18lødige kammerladere, kulediameter i underkant av 16mm.

Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på et 357magnum løp til mini-mausern, med en demper hadde det vært artig! Spørs om magasinet vil mate med rand-patroner??

Frister også stort å bygge en 45ACP-rifle ved å korte inn en svensk mauserkasse og tilpasse for 1911-magasiner, det hadde virkelig blitt salongrifle for voksne!

 

 

Mønsteret har du jo fra krigens England.... heldempet og!

Link to comment
Share on other sites

Dette var jo en genial ide :!:

Akkurat slikt som får lommeboka til krympe til noe enda mindre... :oops:

 

Men hva bør vere utgangspunktet til et slikt prosjekt :?:

Og et pistolkaliber som 9mm vil det prestere på hold oppmot 100m :?:

 

Må jo spørre, ung og dum som jeg er :wink:

 

Jeg er gammel og dum jeg, men eneste dumme spørsmål er de du aldri torde å stille......

 

Utgangspunktet måtte være et våpen som er rimelig lett å få tak i, og med vårt lov- og regelverk, så må man jo styre unna halvauto..... (så forresten en TVfilm nettopp: Norge er DET ENESTE LAND I HELE VERDEN HVOR MAN HAR HATT SALGS OG BRUKSFORBUD MOT SKATEBOARD!!!!)

 

Min preferanse ville være en slik fin og mye solgt salongrifle fra Brno, det bare MÅ jo gå an å få klemt inn en pistolpatron i den lille børsa der! Med tofot, lyssterk kikkert og teleskopdemper, helst i pakketilbud fra feks Jaktdepotet (tekstreklame, sponsormidler mottaes med takk....) ville DET ha vært en vinner.

 

)mm ut av et karabinløp presterer utrolig mye bedre enn mange tror. Kel-Tec USA lager en halvauto som selvfølgelig er ulovlig å importere nå. De fotteller at 9mm ut av ei kort 16 tommers pipe yter ca 50% mer enn ut av et kort pistolløp (de lager og selger pistoler med 3 tommers løp).

 

Deres data er som følger 400 ft-lbs ut av pistolløpet, 600 ft-lbs ut av karabinløpet.

 

Det sier seg selv at det gir mye mer på 100 meter og ville være et skikkelig BRA småviltkaliber, sammenlignet med ertespretten, .22 LR som burde ha blitt pensjonert etter så lang tid.

 

Finnene er berømt for sin bruk av 9mm karabin under Vinterkrigen, de brukte Suomi med under 16 tommers pipe SVJH, og benyttet dette til ildoverfall på valig nærstridshold med utrolig bra resultat. Jeg har studert en russisk 37mm antitank-kanon, erobret i 1939 eller så der, hvor innslagene etter 9mm kulene kunne sees godt60 år senere, så det tok tydeligvis hånd om mannskapet det..... burde holde til alt vilt under rådyr i allefall.

 

Det sies at 45 ACP girt litt mindre hastighetsgevinst ut av ei karabinpipe enn 9mm Para, det har med balistikken å gjøre, men så har vel 45 ACP et forsprang til å begynne med, etter manges mening....

 

Annet aktuelt kaliber kunne være 9mm Kort, som antakelig ville dra god nytte av ei karabinpipe, lite rekul også....

Link to comment
Share on other sites

Sånn uten å målt tror jeg ikke en får lurt en 9mm inn i en salongriflekasse. Men om en har god tid, fres og dreibenk kan en jo lage en låskasse.

Et annet nokså rimelig alternativ er å bygge om en hagle til feks 357mag. Kjenner en en snill børsemaker kan en sikkert få en stubb .358-løp gratis, og demper lager en av det tomrommet som blir foran innleggsløpet.

Link to comment
Share on other sites

Sånn uten å målt tror jeg ikke en får lurt en 9mm inn i en salongriflekasse. Men om en har god tid, fres og dreibenk kan en jo lage en låskasse.

Et annet nokså rimelig alternativ er å bygge om en hagle til feks 357mag. Kjenner en en snill børsemaker kan en sikkert få en stubb .358-løp gratis, og demper lager en av det tomrommet som blir foran innleggsløpet.

 

COW:

 

.22 LR oal 0.975"

380 ACP oal 0.98"

32 ACP oal 1.03"

9mm P oal 1.16"

 

Som du ser er det ikke mye om å gjøre......

 

Når det gjelder løse kammer til hagler så selges de, bl.a. på QXL, men DET er liksom ikke noe alternativ!

Link to comment
Share on other sites

COW:

 

.22 LR oal 0.975"

380 ACP oal 0.98"

32 ACP oal 1.03"

9mm P oal 1.16"

 

Som du ser er det ikke mye om å gjøre......

 

Når det gjelder løse kammer til hagler så selges de, bl.a. på QXL, men DET er liksom ikke noe alternativ!

 

Tenkte mer på et innlagt skikelg løp, ikke slike adaptere.

 

Hva med diametere? En 9mm er jo endel "feitere" enn en 22LR og de fleste salongrifler dimensjonert til nettopp 22LR.

Link to comment
Share on other sites

COW:

 

.22 LR oal 0.975"

380 ACP oal 0.98"

32 ACP oal 1.03"

9mm P oal 1.16"

 

Som du ser er det ikke mye om å gjøre......

 

Når det gjelder løse kammer til hagler så selges de, bl.a. på QXL, men DET er liksom ikke noe alternativ!

 

Tenkte mer på et innlagt skikelg løp, ikke slike adaptere.

 

Hva med diametere? En 9mm er jo endel "feitere" enn en 22LR og de fleste salongrifler dimensjonert til nettopp 22LR.

 

Studer en Camp Carbine, det ER ei salongrifle!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes vel en del rifler i pistolkalibre men de aller fleste er enten lever action eller halvauto. Sistnevnte er for det meste bannlyst av Geheime Polizei Departement.

 

Jeg vet ikke om det finnes noen slike i Norge: Destroyer karabin:

 

Spanish_Destroyer_Carbine_1772.jpg

 

De er morsomme små rifler i 9mm Largo, en nedskalert Spansk Mauser.

 

Jeg vet hvor vanskelig import/eksport er i dag, men i alle fall som en conversation piece har Rhineland Arms http://www.troupsystems.com/MAUSER/mauser_conversions.htm konverteringssett for å gjøre en Mauser om til .45ACP for standard 1911 magasiner. Det finnes flere slike ferdige kits og jeg mener å ha se ferdige Mausere også.

 

LE No4 konverteringer og DeLisle er vel allerede nevnt og er stort sett to sider av samme sak.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes endel sivile rifler i USA, enkeltskudd og bolter, som er kamret for 22 Hornet, 222 og 223, 221 Fireball.

 

Felles for dem er at de alle har Ooomph nok til å tåle 9mm Para med god margin.

 

Og felles for 22X-familien er at de har støtbunn lik .380 Automatic, dvs et enkelt løpsbytte og en er halveis i mål, et fungerende magasin og er er i mål. Hvor vanskelig er det å få til for en god børsis?

 

Hele poenget er at en må få ei lita og lett rifle, som tilsvarer ei bra salongrifle, og ei rifle som er5 SIVIL, slik at byråkratene ikke begynner å få problemer med synet og balansen....

Link to comment
Share on other sites

Det finnes endel sivile rifler i USA, enkeltskudd og bolter, som er kamret for 22 Hornet, 222 og 223, 221 Fireball.

 

Ingen av disse passer i noe som jeg tenker på som salongrifle, en 9mm blir kort i de kassene. Men artig prosjekt. Når jeg kommer meg hjem skal jeg se på om jeg kan få 357magnum til å mate i mini-mauseren (som er kamret i 6,5Grendel, samme bunndiameter). Går det må jeg nok snakke litt med børsemaker om en jobb...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes endel sivile rifler i USA, enkeltskudd og bolter, som er kamret for 22 Hornet, 222 og 223, 221 Fireball.

 

Ingen av disse passer i noe som jeg tenker på som salongrifle, en 9mm blir kort i de kassene. Men artig prosjekt. Når jeg kommer meg hjem skal jeg se på om jeg kan få 357magnum til å mate i mini-mauseren (som er kamret i 6,5Grendel, samme bunndiameter). Går det må jeg nok snakke litt med børsemaker om en jobb...

 

Enkleste løsning blir jo T/C Contender-rifle...

 

Men til de låsekassene der ville jo 9mm Mauser / Largo passe, akkurat som den lille militær-karabinen vist over her. Oge en .45 Win Mag, om en har større støtbunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de heldige som har en Marlin i .45, det er en festlig rifle å skyte med. (jeg har jo også et brukbart utvalg i Leveraction i pistolkaliber, som sikket kan være et brukbart alternativ for enkelte til "voksen Salong")

 

Dog kunne jeg selv godt tenkt meg et "full -size" bolt gevær i f.eks .357 mag (tilpasset DE magasiner 8) )

eller gjerne 9mm med 1911 magasiner. Det blir fort litt hurtigskyting og slikt med halvauto, og med LA så skyter jeg jo nesten kun på korthold og med dårlig tid. Men med en slik voksensalong tror jeg at man kunne kost seg med billig ammo, samtidig som man fårfokus på presisjon og litt lengere hold.

Link to comment
Share on other sites

hva med ei remington seven kasse, 223 støtbunnen burde kunne tilpasses 9x19mm temmelig enkelt, hvis den ikke detter rett inn uten tilpasning. noen som har en 223/222 bolt og kan prøve?

 

9mm Winmag er vel et alternativ om du skal ha mere ooomph.

Link to comment
Share on other sites

hva med ei remington seven kasse, 223 støtbunnen burde kunne tilpasses 9x19mm temmelig enkelt, hvis den ikke detter rett inn uten tilpasning. noen som har en 223/222 bolt og kan prøve?

 

9mm Winmag er vel et alternativ om du skal ha mere ooomph.

 

De fleste fokuserer på .22 LR når det blir snakk om salong.

 

Legg merke til at .22 WMR, altså .22 Magnum er lengre enn de fleste pistolpatroner og err ladet til omtrent samme trykk som 9mm Para.

 

Da er det snakk om løpsbytte, magasin og evt rekylfjær i en halvautomat for å komme i nærheten.

 

Og her er antakelig magasinet den største vanskeligheten. Å lage seg magasiner er imidlertid overkommelig: kjøp et par bøker på Paldin Press av B. Holømes, der står det en trenger å vite....

Link to comment
Share on other sites

Fordi staten ved sin lydige og overivrige tjener, direktoratet, har bestemt at US Carbine er Arma non grata og ingen kamrer våpen i kalibret i hele verden...... og med den intense motviljen mot alt som har med våpenet og kalibret å gjøre hos etaten, vil det bare lage problemer, tror jeg.

 

Irrasjonelt? Hva er det som er så rasjonelt med et forbud mot våpen i kaliber 50, egentlig?

 

Men claro, .30 US bør passe i ei hvilken som helt rifle som kamrer .22 Hornet, eller deromkring....

 

Vitsen med denne tråden er ikke å lage unnskyldning for enda flere militære våpen, men å peile seg inn på sivile jaktvåpen som kunne bli like normale og lovlige som .22 LR rifler, med litt større bruksområde og kraft.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om salongrifle for voksne, så savner jeg egentlig litt bedre definisjon på hva vi legger i bruken og hva man vil oppnå.

 

For min del har jeg to rifler jeg definerer som salongrifler.

Den ene er min CZ452 i 22lr, den andre er min CZ452 i 17HMR.

 

Hvorfor jeg har disse to kalibrene, og hva det gjør for meg:

 

22lr: Billig billig billig, stille (m/demper), kort sikkerhetsavstand (mindre enn 2km). Desverre over normalen utsatt for rikosjetter, og utsatt for vindavdrift. Blir aldri byttet ut, beste verktøyet til trening som finnes.

Bruk Trening, og Kråkejakt innenfor 70m med sub amo og demper (skikklig smyge børse).

 

Nøkkelord 22lr: Veldig rimlig amo, Veldig stille i sub, kort sikkerhetsavstand. Vindutsatt, rikosjettmaskin. Opp til Hares størrelse.

 

17HMR: Vilt til og med rev (nåja), kråkebørse ut til 150m, Meget god presisjon, brukes med demper (støyer som en 22lr med demper og stinger amo med demperen montert). Brukes også til trening. Rikosjetter forekommer sjeldent (V-Max kula knuses som oftest), relavtivt kort sikkerhetsavstand (Max 3km men normalt som med salong om kula slår i bakken først). Utsatt for vindavdrift.

 

Nøkkelord 17HMR: Rimlig amo, Presisjon, Stille i sub, nogså kort sikkerhetsavstand. Vindutsatt. Til og med Revs størrelse

 

17hmr kan godt erstattes med 22wmr, bare med forskjellen at presisjon er likt med 22lr, avhengig av amo. Og at den er bedre egnet på rev enn 17hmr.

 

 

Hva jeg ønsker av en voksen salong?

 

Rimlig amo, effektiv til minst 70m i sub hastighet (minst 100m med fullkraft amo), kort sikkerhetsavstand, Presisjon på 100m som en god 22lr på 70m, lite vindutsatt innenfor 100m, Stille, ikke mere støy enn en 22wmr/17hmr med demper, slagkraft betydligt over 22wmr på 100m (tung kule i forhold til 22wmr), sentertent patron som er rimlig å lade selv, Kan brukes i lett tilgjenglige våpen (rimlige å kjøpe/bygge om).

 

Pistol kalibrer høres intresange ut (spesielt siden kula ikke skal gå til neste fylke), og er rimlige og enkle å lade om i store antall.

Det første kalibret jeg da tenker på er 9mm (9x19?). Skal ha pistol i dette kalibret senere i år, så jeg lurer på hvilken hastighet og presisjon en kan oppnå med denne patronen i ett karabin løp (47cm)?

Samt hvor stor sikkerhets avstand en må regne med i en slik konfigurasjon?

 

Bruksområde slik jeg ser det for meg er alt fra rev til Kråke, med kort sikkerhetsavstand (har 223Rem, men den går jo til neste kommune om man ikke passer på).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Utgangshastigeht ligger antakelig 25% over, dvs 1250 ---> 1560 fps

 

Men lader man med 147 grains kuler har en ca 1050 ----> 1310 fps

 

Lader man nednoe, bør det gå greitt å holde seg subsonisk.

 

9mm kuler rikosjerer MINDRE etter min erfaing, enn .22 LR, det tror jeg kommer av at det høyere momentet (massefarten) gjør at kulene knuses, mens 22 spretter som tennisballer!

 

Dårlig balistikk gjør at max rekkevidde begrenses. Fulmen kan sikkert regne ut dette på den 3. desimalen.

 

Ellers laga du ei fin oppsummering av det jeg tenkte på, men jeg står over 17 kaliber jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Ca 400-475m/s altså. Hørtes slettes ikke ille ut, noen formening om vindavdrift på 100m v 3m/s vind 147grs kule i 1310fps?

 

Og om du ikke liker kaliber som mest minner om å skyte synåler, så kan du jo bare lese 22wmr i steden for 17hmr vet du. :wink:

 

Håper Fulmen har ork til å regne ut max rekkevidde, samt max effektiv rekkevidde når han har tid? (Please :D ).

Link to comment
Share on other sites

ved å ønske seg en rifle i et svakt kaliber kan man spørre et par spørsmål.

 

1) hva er målet med rifla?

2)mye skal ammoen koste?

3)langt hold skal man skyte på?

 

om målet er å trene mye, om målet er å skyte billig, om målet er å ha noe man lett kan lage et godt kulefang til, da er svaret 22LR

 

du kan godt bruke 30US, 9mm eller en annen pistolpatron, men da koster patronene deg fort over 1,- pr stk å du må lade selv om de ikke skal koste over 2,- pr stk som oftest. en anna ting er at slike våpen ikke er hyllevare og ikke er billige å få laget. noe som også taler til 22LRs fordel. å det med å slippe å lade enda flere tusen patroner i året....... det er iallefall til 22LR sin fordel.

 

men 30US er jo en lekker liten patron da ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan kun svare for meg selv, men her er min liste:

1) hva er målet med rifla?

2)mye skal ammoen koste?

3)langt hold skal man skyte på?

1: Jakt (Rev og ned), men med kort sikkerhetsavstand (ala 22lr/22wmr/17hmr). Helst nærmest mulig 22lr eller mindre. Normalt ikke for trening om amoen da ikke kommer ned mot 1 kr.

 

2: Det samme eller mindre enn 22wmr/17hmr, hadde for min del vært flott.

 

3: Max 150m men normalt opp til 100m med bedre presisjon enn 22wmr/17hmr/22lr i litt vind.

Link to comment
Share on other sites

Kan kun svare for meg selv, men her er min liste:
1) hva er målet med rifla?

2)mye skal ammoen koste?

3)langt hold skal man skyte på?

1: Jakt (Rev og ned), men med kort sikkerhetsavstand (ala 22lr/22wmr/17hmr). Helst nærmest mulig 22lr eller mindre. Normalt ikke for trening om amoen da ikke kommer ned mot 1 kr.

 

2: Det samme eller mindre enn 22wmr/17hmr, hadde for min del vært flott.

 

3: Max 150m men normalt opp til 100m med bedre presisjon enn 22wmr/17hmr/22lr i litt vind.

 

mye er anslagsenergikravene for aktuelt vilt på 100meter? 9mm pistol(selv i rifle) tror jeg sliter med de fleste slike krav....

30 US vil nok og ha relativt lang sikkerhets avstand. men vil vel klare krav for rev....

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe krav til anslagsenergi til småvilt, fjernet for mange år siden.

 

Hva en skal med en slik rifle? Si det, hva skal en med noe annet enn en rifle i 308 og en hagle i 12/76? Fordi prosjekt er artig selvfølgelig, og fordi en synes en har bruk for akkurat en slik!

 

Med dagens priser på 22-ammo er det ikke langt igjen til en hjemmeladet 9mm eller 357mag.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe krav til anslagsenergi til småvilt, fjernet for mange år siden.

 

Hva en skal med en slik rifle? Si det, hva skal en med noe annet enn en rifle i 308 og en hagle i 12/76? Fordi prosjekt er artig selvfølgelig, og fordi en synes en har bruk for akkurat en slik!

 

Med dagens priser på 22-ammo er det ikke langt igjen til en hjemmeladet 9mm eller 357mag.

om det ikke er krav til anslagsenergi, så er det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

For meg er sikkerhetsavstanden det viktigste poenget med en slik rifle. Om man tar gåsejakta, så har jeg ett par steder som fordrer 17hmr/22wmr. Dette da en 223R/6.5x55 vil kunne gå tvers over fjorden og opp i bygda. Der aktuelle skyte avstander er fra 150m og ned (normalt 70-110m).

 

Hastighet og annslagsenergi på 100m, bør vel ligge i regionen 1400fps/170ft-ibs (426m/s 230j). Dette er omtrent det samme som de kraftigste 40grs 22wmr patronene.

Link to comment
Share on other sites

For meg er sikkerhetsavstanden det viktigste poenget med en slik rifle. Om man tar gåsejakta, så har jeg ett par steder som fordrer 17hmr/22wmr. Dette da en 223R/6.5x55 vil kunne gå tvers over fjorden og opp i bygda. Der aktuelle skyte avstander er fra 150m og ned (normalt 70-110m).

 

Hastighet og annslagsenergi på 100m, bør vel ligge i regionen 1400fps/170ft-ibs (426m/s 230j). Dette er omtrent det samme som de kraftigste 40grs 22wmr patronene.

 

En 9mm klarer lett de krava der, med ei såpass tung kule at den tåler en god del vind, ca 400J ut av et pistolløp opp i mot 600J ut av et rifleløp. Samt at sikkerhetsavstanden ikke er vesentlig større enn .22 LR og antakelig mindre enn .22 WMR.

 

Pluss at det kunne bli ei lett og hendig lita rifle! Det er viktig det og.

Link to comment
Share on other sites

Etter 3 minutter søking kom jeg over disse gutta i UK som lager akkuratt slike rifler som man spør etter her. Og siden de holder til i et europeisk land burde det være mulig å importere til Norge.

pcdetail_1.jpg

 

http://www.armalon.com/pc.shtml

http://www.armalon.com/pricelist.asp?li ... list_query

 

Riflene er levert med 16" løp, men det må vel gå ann å få "special made Norwegian 19" barrel." Engelskmenne er jo tross alt forståelsesfulle hva våpenlover angår.........

Og så ville jeg heller ha et kort 5-skudds magasin enn de som er avbildet.

 

Jeg kommer nok til å kontakte disse utpå høsten med en forspørsel. Hvem vet, kanskje det blir liten farsott?

(Helst burde Alms importere og heldempe. Da skal jeg stå langt framme i køen, med ladesett i ene hånda og innvilget søknad i den andre.)

Link to comment
Share on other sites

Vet av de Armalon-riflene, men de er ikke helt "salongrifler" siden de bruker en låskasse i full lengde. Har en lyst på noe slik er det en enkel sak å bygge om en mauser til 45ACP, og det til en lavere pris enn de 10000kr en slik Armalon koster.

Link to comment
Share on other sites

Ellers har man jo http://www.mechtechsys.com/ - som man kan sette 1911 eller Glocken i, men jeg vet ikke om det er lov å ha her i Norge, moro hadde det vært og hatt i alle fall!

 

Glem halvautomat, det kollidereer med en pågående kampanje i direktoratet om to-håndsvåpen.

 

I allefall kan du bare glemme den Mechtech-saken, det har vært lufta før, med svært negativt resulatat, det kunne muligens avstedkomme et nytt rundskriv og enda flere forbud.....

Link to comment
Share on other sites

Ellers har man jo http://www.mechtechsys.com/ - som man kan sette 1911 eller Glocken i, men jeg vet ikke om det er lov å ha her i Norge, moro hadde det vært og hatt i alle fall!

 

De kommer vel i samme klasse som andre onde halvautomatiske karabiner kan jeg tenke meg. Kan ikke tenke meg at stasi lar dere få kjøpe slike ting som Beretta Storm og Bushmaster i 9mm for jaktbruk i gnore.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok uansett at for min og det fleste andres del, er en bolt karabin i pistol kaliber tingen.

Det er ikke en plinker jeg ser for meg, men ett rasende kjekt jaktverktøy, til gås og rev på steder en ellers kun kan skyte med det vi normalt kaller salonggevær.

Og da med mindre vindavdrift og kansje betydligt høyere anslagsenergi i viltet som fordel fremfor 22wmr.

 

Grunnen pistolkalibrene dukker opp i denne diskusjonen, er vel muligheten til å slenge avgårde en relavtivt tung kule i moderate hastigheter.

 

Dette får meg til å tenke på kulebanen på standard 9x19mm kaliber, blir denne krumere enn på en 22lr ut til 100m?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok uansett at for min og det fleste andres del, er en bolt karabin i pistol kaliber tingen.

Det er ikke en plinker jeg ser for meg, men ett rasende kjekt jaktverktøy, til gås og rev på steder en ellers kun kan skyte med det vi normalt kaller salonggevær.

Og da med mindre vindavdrift og kansje betydligt høyere anslagsenergi i viltet som fordel fremfor 22wmr.

 

Grunnen pistolkalibrene dukker opp i denne diskusjonen, er vel muligheten til å slenge avgårde en relavtivt tung kule i moderate hastigheter.

 

Absolutt en liten, lett boltrifle, ikke mye større enn en Anschütz salongrifle eller ei enkeltskuddsrifle, bygget på feks Bajkal Ish18 hadde absolutt vært noe.

 

Det kunne også ha bidratt til å fjerne direktoratets dårlig funderte frykt for slike to-håndsvåpen det snakkes om med beven i røsten.....

 

Spesielt om dette kunne ha blitt akseptert som et rimelig begynnervåpen på linje med ei salongrifle.

 

Nå ser vi jo den stikk motsatte tendensen, hvor man har fått seg til å nedlegge et ReichsVerbot mot en liten salong, i svar plæstill med magasinet i kolben, tenker på en Walther-modell....

 

I Australia oppdaget man, etter at man tromma igjennom forbud og innlevering for noen år siden at folk leverte inn gammalt skrap og gikk på sporten og kjøte boltrifler med dyrt scope - eller Sniperrifler som det plutselig het DA.....

 

Som hjemmelader og kulestøper blir det billigere for meg å skyte rifle i pistolkaliber enn 22 LR, mer arbeidssomt tiktignok, men mye mer interessant til (nesten) samme pris.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har ikke jaktdepotet denne i 7.62x39 i katalogen sin?

http://jaktdepotet.iblad.no/flash/?catid=11

 

main015-1.png

 

The CZ 527 Carbine is an intermediate range Brush gun, chambered in .223 Remington and 7.62 x 39’’ . This handy little rifle has a 5 round detachable magazine, open sights, a straight comb Turkish walnut stock, hammer forged barrel, single set trigger and weights in at less than 6 pounds.

CZ 527 has won more awards in the "light rifle" category in Europe than any other rifle - ever. Designed to fit the small base calibers perfectly, the CZ 527 is a true micro length Mauser style action and features controlled round feed, a detachable magazine, hammer forged barrel and single set trigger. The dovetail on all CZ 527’s is 16mm.

 

* True micro length action

* Controlled round feed

* Hammer forged barrel

* Single set trigger

 

 

Price (MSRP) US$ 662.00

Product number (SKU) 03050

 

Ammunition

Ammo 7.62x39

Magazine capacity 5

Magazine type Detachable

Rate of twist 1:9 in

 

Dimensions

Weight 5.9 lbs

Overall Length 37.4 in

Barrel Length 18.5 in

LOP 13.5 in

Dovetail 0.6 in

 

Features

Barrel hammer forged, blued

Stock Walnut

Trigger SS

Sights fixed

 

Hvordan er 7.62x39 å dempe? Eventuellt i subhastighet?

http://cz-usa.com/product_detail.php?id=15

Link to comment
Share on other sites

Det var ei nett rifle gitt!

 

Dersom Idar tar den inn i katalogen til en fornuftig pris, skal jeg jaggu vurdere å kjøpe meg en 7.62x39!

 

Også kunne Idar bestille en Norwegen-modell av salongen, kamra for 9mm, det hadde vært kjekt det også, og ei finfin småviltrifle!

 

7,62x39 i subhastighet er enkelt, gå over til Jegerjenter, der ligger det en tråd om akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Ca 400-475m/s altså. Hørtes slettes ikke ille ut, noen formening om vindavdrift på 100m v 3m/s vind 147grs kule i 1310fps?

 

Og om du ikke liker kaliber som mest minner om å skyte synåler, så kan du jo bare lese 22wmr i steden for 17hmr vet du. :wink:

 

Håper Fulmen har ork til å regne ut max rekkevidde, samt max effektiv rekkevidde når han har tid? (Please :D ).

 

 

I annen sammenheng har jeg blitt nødt til å finne fram den tyske ladeboka fra Dynat Nobel : Wiederladen.

 

Den boka inneholder en tabell med max skuddvidde (Gesamtshussweite und gefahrzonen)

 

Inneholder mye interesant:

 

Hagle 200 meter

Hagle med blyklædd: 1200 meter

 

Rifle

Hochleistung : 5000 meter

Gebrauchspatronen : 4000 meter

5,6mm patronen 3000 meter

 

Pistol:

9mm, 357 Mag : 2000 meter

7,65mm, 9mm kurz : 1500 meter

6,35mm : 800 meter

 

Finkaliber:

Luftgevær diabolo : 250 meter

Eikenøtt rundkugel : 300 meter

22 Hagle : 150 meter

22 kurz : 1000 meter

22 Long : 1300 meter

22 Long Hi vel : 1500 meter

22 Win Mag : 1800 meter

 

Effektiv skuddvidde tar man ut av en vanlig tabell, som feks har vært publisert i Guns & Ammo annual hvert år, her er det kulefallet som er avgjørende, dersom kula faller mer enn blinken (25 cm omtrent i boka mi) sier jeg pass og venter på bedre mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe krav til anslagsenergi til småvilt, fjernet for mange år siden.

 

Hva en skal med en slik rifle? Si det, hva skal en med noe annet enn en rifle i 308 og en hagle i 12/76? Fordi prosjekt er artig selvfølgelig, og fordi en synes en har bruk for akkurat en slik!

 

Med dagens priser på 22-ammo er det ikke langt igjen til en hjemmeladet 9mm eller 357mag.

 

Artig prosjekt er viktig!

 

Og i dag oppdaga jeg en litt annen tvist på dette herre:

Før i tida hadde jeg en AM. Derringer i kaliber 45 / 410, den hadde jeg det litt moro med, og mye vondt, rekylen slo formelig skytehanda i biter, men det var noe annet også:

 

Jeg oppdaga at jeg kunne bruke 444 Marlin messinghylser i utysket! Ladet med hagl, eller med buckshot hadde jeg en ny dimensjon. Ladet med tre round balls, to .375" stappet helt ned, toppa med en .433" med en rulle-crimp over den øverste kula for å holde alt på plass, ladet med en ladning Pyrodex, både smalt det, ble tre hull i skiva og jeg fikk en respektabel rekyl!

 

PGA de spesielle kammeret, med Colt 45 i bakkant og 410 skrånende ned til 410 dimensjoner foran, var dette kammeret hardt mot .410 hylsene, de sparkk stort sett etter en gangs bruk.

 

Rett før det ble registreringsplikt på hagler, forta jeg meg å kjøpe en ekstra, i et kaliber jeg vanligvis ikke hadde så mye bruk for, .410. En nett liten sak en enkeltskudds Baikal. Denne saken er mye mindre enn den vanlige Isj 18.

 

Ettersom det er snakk om et reint 410-kammer, med 10,2mm løp i følge stemplet, tenkte jeg som så:

 

HVa om man fant fram 444 Marlin-hylksene og gav dem enda en omgang i ladepressa?

 

Lada med to .401" pistolkuler godt trykket ned i hylsa over Pyrodex, eller over 5 - 6 grain pistolkrutt (hvilket stemmer godt med data fra Handloaders Digest, Reduced Load roundup)

 

Tror det kunne bli en moroladning, kanskje det går an å treffe en låvevegg også - innefra.

 

Ikke ei salong rifle, men kanskje en god gammeldags Frukthagerifle?

 

Årsaken til at man velger 444 Marlin og ikke 44 Magnum, er at førstnevnte kaliber har litt støøre hylsedimensjon, og det ser ut til å passe bedre i 410 kammeret ut fra dimensjoner å dømme.

 

Årsaken til at man velger .401" kuler, i stedet for .433" rundkuler er åpenbart, dersom stemplet stemmer og løpet ER 10,2mm blir .433" litt for mye og dersom man sertilbake på Derringeren, blir .375" en god del for lite.

 

Må finne fram det jeg har av gamle remedier, tror denne må testes ut i sommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 10 months later...

På tide å få denne tråden opp igjen.

 

Jeg vill presisere at med max sikkerhetsavstand, så tenker jeg egentlig ikke så mye på max avstand man kan skyte kula (normalt i 33-45 graders utgangsvinkel i forhold til bakken, ala skyte kråker i tretoppene). Selv om dette også selvfølgeligt er inntresangt.

Men mer på max avstanden en rikosjett kan sprette etter neslag i vann eller bakke.

Jeg sjekka litt med flatt nesdslag (utgangspunkt ca2m over vannflate, treffpunkt var 100m ut i sjøen og sjøen var speilflat).

 

45acp (svak konkuranse ladning) tok tre sprett og stoppet etter mitt syn innenfor 100m Max 200m fra første nedslag.

 

38S gikk litt lenger slik det så ut for meg, stoppet mellom 100 og 200m Max 300m etter nedslag i vann.

 

Merk at dette kun er synsing, da jeg kun løftet siktet mot en tareklase ca 100m ut i sjøen fra der jeg sto og skjøt på blink. Og jeg hadde ikke noen til å stå og se fra siden så jeg fikk mer pålitlige avstands mål.

Men konklusjonen min er uansett at kula på disse to kalibrene absolutt ikke klarer å karre seg 4-500m etter treff i bakke/vann/vilt.

Noe som gjør de svært så egnede til gås og revejakt på kinkige steder.

 

Jeg har også begynt å vurdere om ikke tunge kuler med dårlig BC, er det som passer best til mitt bruk som sentertent salong (skyteavstand 110m og ned, med minimum sikkerhetsavstand, spesielt etter nedslag/treff).

Dette da jeg tror en tung kule med elendig BC, ikke kan gå like langt som en kule med god BC. Tenker jeg riktigt her?

 

Og vil en dårlig BC, ha noen spesiell innvirkning på vindstabilitet på så korte hold som 100m med så tunge kuler?

 

Er der noen som har testet disse pistolkalibrene i rifle nå?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...