Jump to content

Hjortejakt ble rettsak..


Cameron

Recommended Posts

Utdrag fra gårsdagens lokalavis Gudbrandsdølen dagningen:På Hjortejakt med kombi..Jegeren sier:Idet jeg skulle heve børsa for å skyte på en Hjort,gikk skuddet av som et rent uhell:Uheldigvis var det haglpatronen som gikk av og traff Hjorten..i baken!Virker litt amatørmesig denne jegeren og stressa spør dere meg..Og hva skal man med haglpatron i på Hjortejakt?Jeg ville ikke slipt han til på mitt terreng iallefall!

Link to comment
Share on other sites

Må vel nesten regne med at han ikke med overlegg brukte hagla på hjorten. Kombi på hjortejakt hadde ikke vært mitt valg men. Synes dog historien høres litt merkelig ut. At man hiver opp geværet etter en hjort, og feil skudd går av høres litt merkelig ut. Kan selvfølgelig skje da.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært rifleløpet som gikk av,hadde vel det gått i baken på dyret og..Og om jeg ikke husker feil,så var Rådyra fredet på dette tidspunkt,og fuglejakta starter 1.10,dette tror jeg var i september.Uansett en merkelig episode synes jeg,men har bare jaktet i 25år,så andre mener sikkert at dette skjer ofte og er ok liksom..

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så rart å bruke en kombi til kombinert hjort og fuglejakt? Det er da mange kombier og drillinger som er kjøpt inn til det bruket. Hvis ikke dette skulle vært godtatt, hadde det vel ikke vært noe poeng med kombivåpen i godkjent storviltkaliber? At man klarer i farta å dra av skuddet, eller fyre av feil løp i en jaktsituasjon er selvfølgelig ikke bra, og vitner vel mest om litt urutinert våpenbehandling. Men er dette virkelig noe man skal havne i heisen for? Et hendelig uhell mener nå jeg. Siden dyret ble truffet i bakparten, hadde det vært skadeskyting om våpenet hadde vært en ombygd mauser i .308 med en fast 4x kikkert også.

Link to comment
Share on other sites

O`salige du som aldri har gjort et dumt valg... Cameron, det er ofte der problemene begynner, det skjer eit uhell, folk får vite om det ( tabbe deluxe ) og så ruller saken vidare frå munn til munn, for å havne i ein rettsal til personer som i grunn skulle beskytta meg og deg mot kriminellle og sikre vårt samfunn, men må bruke verdifull tid på piss...

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at sånt skjer, men det finnes sannelig mange som går omkring i skogen, som absolutt ikke burde gjort det. Disse gjør dumme ting som aldri kommer frem. Hører tilfeller av skyting fra bil, og rådyr påskutt med lerduhagl. Det er ingen som sier noe på at en seriøs jeger er uheldig nå og da, men det finnes også endel "cowboyer" der ute.

Link to comment
Share on other sites

Det ER for mange cowboys der ute!Det var poenget mitt!Har sett mye rart og hørt om enda mer i løpet av 25 år..sier ikke at jeg aldrig har gjort feil,men gjør mitt beste for å unngå skadeskyting.Det som irriterer meg,er at det er de samme folka som hver gng skal forsvare stygg jakt!Lurer på hvordan de selv er på jakt..Har opplevd "jegere"som sitt på skytebana og skryter av skadeskytinger,om avskutte bein osv,og ler av det..har faen meg ikke noe i skogen å gjøre!Er man så urutinert og full av adrenalin at man skyter før kolben er på skuldra,og i tillegg fyrer av feil løp,så har jeg lov til å synes det er litt stygt!Men kan hende han har lært no av det,og får mer erfaring etterhvert..for min del,har jeg ikke fingen på avtrekker før jeg skal skyte hjortevilt :wink:

Link to comment
Share on other sites

-Kombier med frittliggende løp er ikke jaktvåpen
En nærmere utdypning hadde vært fint.

 

Her omkring brukes det mye kombi til rådyrjakt og annet, og avisene har heldigvis mere å skrive om enn alle blemmene det med fører. Men det er jo ofte bare nødvendig å trekke av engang til for ønsket resultat.

Mange trener vel litt for lite med våpenet sitt vil jeg tro, det med to muligheter og høy puls/stress, med fører nok at feil løp går først en del ganger.

 

Personlig har jeg styrt klar av kombi, da det etter mitt syn ikke er en god rifle eller hagle.

Link to comment
Share on other sites

Frittliggende vs lodda er diskutert her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=3045&p=396072&hilit=loddet+vs+frittliggende#p396072

 

Kort oppsummert så tåler ikke frittliggende konstruksjoner den behandlingen jaktvåpen fort blir utsatt for i felten. Et lite støt på våpenet, og man vet ikke lenger om løpene samskyter.

Link to comment
Share on other sites

Noe som skremmer meg mer enn kløner og amatører....det er de ufeilbarlige!

De som aldri gjør noe feil, og som heller ikke ser for seg muligheten for at de kan feile...

Og jeg har møtt noen sånne, det ligger igjen kadavre av skadeskutte dyr som de ufeilbarlige ikke kan innrømme å ha skutt på, og det kommer til å fortsette på den måten så lenge det finnes ufeilbarlige mennesker som ikke klarer hverken å innse eller innrømme egne feil.

 

Selv har jeg prestert det samme kunststykket den første elgjakta eter at jeg gikk fra kombi til drilling.

På kombien var rifleløpet på den bakerste avtrekkeren, men på drillingen er det fremste avtrekker som er til rifleløpet.

Noen som ser muligheten for feilgrep der eller? :roll:

 

Liten 4 spirs elgokse på rundt 90 meters avstand, har godt siktepunkt i kikkerten, klemmer inn avtrekkeren og skuddet går.

Spekulerer på totalt manglende skuddreaksjon og brekker våpenet for å lade om, og da blir jeg stående med en uavfyrt riflepatron mellom fingrene...

Så etter en god stund rister elgen oppgitt på hodet og rusler videre.

En annen av gutta hadde stått nærmere og sa det raslet i buskene som om noen hadde drysset en neve sand over bladverket.

 

Etter det lærte jeg å tenke, og tenke en gang til, før jeg trakk i en avtrekker.

Nå sitter refleksen der.

Link to comment
Share on other sites

Det ER for mange cowboys der ute!Det var poenget mitt!Har sett mye rart og hørt om enda mer i løpet av 25 år..sier ikke at jeg aldrig har gjort feil,men gjør mitt beste for å unngå skadeskyting.Det som irriterer meg,er at det er de samme folka som hver gng skal forsvare stygg jakt!Lurer på hvordan de selv er på jakt..Har opplevd "jegere"som sitt på skytebana og skryter av skadeskytinger,om avskutte bein osv,og ler av det..har faen meg ikke noe i skogen å gjøre!Er man så urutinert og full av adrenalin at man skyter før kolben er på skuldra,og i tillegg fyrer av feil løp,så har jeg lov til å synes det er litt stygt!Men kan hende han har lært no av det,og får mer erfaring etterhvert..for min del,har jeg ikke fingen på avtrekker før jeg skal skyte hjortevilt :wink:

 

 

Så enig, så enig

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at det er de som alltid forsvarer skadeskyting som skadskyter ofte sjøl,og synes det er helt greit i tillegg..rart det der :roll: Og om man irritere seg mer over de som ikke skamskyter dyr,enn over cowboyer som skyter i hytt og vær,ja da er du i mine øyne i mangel på jaktmoral og bør ikke kalle deg jeger!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kanskje skrevet i en annen tråd om da jeg nesten fikk lokket inn revirbukken, men den sto lydløs i krattet like ved. Da jeg ble lei, og skulle pakke ned kikkerten, sprang den av gårde, med masse ulyd!

 

Irritert gikk jeg ned til hytta. Der spratt det opp en bukk til, den la i firsprang mot skogkanten, men stoppet der, for å ta tobeiningen nærmere i øyesyn. På ren refleks gikk børsa opp, trådkorset fant bogen, fingeren fant avtrekkeren, og det sa - klikk! Jeg gikk med kombien, med hagleløpet på fremre avtrekker! Og bukken ventet selvfølgelig ikke de par sekundene det gikk før jeg fattet sammenhengen, og fant bakre avtrekker!

 

Forresten begynner vel den gamle Panzer-SS-mannen, Joseph Alois Ratzinger, å trekke på årene. Når han faller for den endelige aldersgrensa, bør det ikke være vanskelig å finne verdige kandidater til å erstatte han, ved å lese diverse tråder her inne!

Link to comment
Share on other sites

Kjenner til saken og vedkommende, og jeg har min klare mening... Se hva jeg skrev på facebook :wink:

 

Wonderboy "H" imponerer stort må jeg si! Ikke bare klarer han å skyte en hjort i rompa med hagle, men stiller også i retten som den bomsen han er! Noen burde bli beskyttet mot seg selv.... Kjøper heller ikke årsaken til skadeskytinga, har jaktet nok med kombi til å vite at slike ting "aldri" skjer. Tipper nissen dro av feil løp, det er som kjent vanskelig å ha fokus på mer enn to ting samtidig, for enkelte.... :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Det ER for mange cowboys der ute!Det var poenget mitt!Har sett mye rart og hørt om enda mer i løpet av 25 år..sier ikke at jeg aldrig har gjort feil,men gjør mitt beste for å unngå skadeskyting.Det som irriterer meg,er at det er de samme folka som hver gng skal forsvare stygg jakt!Lurer på hvordan de selv er på jakt..Har opplevd "jegere"som sitt på skytebana og skryter av skadeskytinger,om avskutte bein osv,og ler av det..har faen meg ikke noe i skogen å gjøre!Er man så urutinert og full av adrenalin at man skyter før kolben er på skuldra,og i tillegg fyrer av feil løp,så har jeg lov til å synes det er litt stygt!Men kan hende han har lært no av det,og får mer erfaring etterhvert..for min del,har jeg ikke fingen på avtrekker før jeg skal skyte hjortevilt :wink:

 

Helt enig, har faktisk heller ikke noen problemer med og mene at da er du så lite rutinert med våpen at du enda bare burde hatt tilgang på lånevåpen på skytebana...

Er vel ikke så rart å bruke en kombi til kombinert hjort og fuglejakt? Det er da mange kombier og drillinger som er kjøpt inn til det bruket. Hvis ikke dette skulle vært godtatt, hadde det vel ikke vært noe poeng med kombivåpen i godkjent storviltkaliber? At man klarer i farta å dra av skuddet, eller fyre av feil løp i en jaktsituasjon er selvfølgelig ikke bra, og vitner vel mest om litt urutinert våpenbehandling. Men er dette virkelig noe man skal havne i heisen for? Et hendelig uhell mener nå jeg. Siden dyret ble truffet i bakparten, hadde det vært skadeskyting om våpenet hadde vært en ombygd mauser i .308 med en fast 4x kikkert også.

 

Selvfølgelig er det det, tenk om det hadde vert et rifleskudd som suste avgårde i ukjent retning med det potensialet som det kunne medbringe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at det er de som alltid forsvarer skadeskyting som skadskyter ofte sjøl,og synes det er helt greit i tillegg..rart det der :roll: Og om man irritere seg mer over de som ikke skamskyter dyr,enn over cowboyer som skyter i hytt og vær,ja da er du i mine øyne i mangel på jaktmoral og bør ikke kalle deg jeger!

 

 

Jeg fortsetter å presisere at jeg ikke er perfekt.

 

Men det er altså en viss forskjell på å forstå hvordan skadeskyting kan skje, og å bifalle skadeskyting.

Selv de beste kan feile, selv om de selverklært "beste" selvsagt ALDRI gjør noen feilgrep, noensinne! :roll:

 

Derfor er jeg skeptisk til de som ALDRI har skadeskutt noe som helst.

Samtidig mener jeg at personer som stadig presterer å skadeskyte kanskje burde finne en annen hobby, hvis de ikke er interessert i å gå i seg selv og finne en årsakssammenheng som de kan lære av for å prestere en mer human og sikker jaktutførelse.

 

Burde være unødvendig å legge til at jeg nærer liten tiltro overfor både de som konsekvent fordømmer enkelttilfeller av skadeskyting.

Det er noe med karaktertrekkene hos den kategorien som gir meg en litt besk smak i munnen...

Link to comment
Share on other sites

Det ER for mange cowboys der ute!Det var poenget mitt!Har sett mye rart og hørt om enda mer i løpet av 25 år..sier ikke at jeg aldrig har gjort feil,men gjør mitt beste for å unngå skadeskyting.Det som irriterer meg,er at det er de samme folka som hver gng skal forsvare stygg jakt!Lurer på hvordan de selv er på jakt..Har opplevd "jegere"som sitt på skytebana og skryter av skadeskytinger,om avskutte bein osv,og ler av det..har faen meg ikke noe i skogen å gjøre!Er man så urutinert og full av adrenalin at man skyter før kolben er på skuldra,og i tillegg fyrer av feil løp,så har jeg lov til å synes det er litt stygt!Men kan hende han har lært no av det,og får mer erfaring etterhvert..for min del,har jeg ikke fingen på avtrekker før jeg skal skyte hjortevilt :wink:

 

Helt enig, har faktisk heller ikke noen problemer med og mene at da er du så lite rutinert med våpen at du enda bare burde hatt tilgang på lånevåpen på skytebana...

Er vel ikke så rart å bruke en kombi til kombinert hjort og fuglejakt? Det er da mange kombier og drillinger som er kjøpt inn til det bruket. Hvis ikke dette skulle vært godtatt, hadde det vel ikke vært noe poeng med kombivåpen i godkjent storviltkaliber? At man klarer i farta å dra av skuddet, eller fyre av feil løp i en jaktsituasjon er selvfølgelig ikke bra, og vitner vel mest om litt urutinert våpenbehandling. Men er dette virkelig noe man skal havne i heisen for? Et hendelig uhell mener nå jeg. Siden dyret ble truffet i bakparten, hadde det vært skadeskyting om våpenet hadde vært en ombygd mauser i .308 med en fast 4x kikkert også.

 

Selvfølgelig er det det, tenk om det hadde vert et rifleskudd som suste avgårde i ukjent retning med det potensialet som det kunne medbringe.

 

Her var det vel mer snakk om at det var et hagleskudd som gikk av, ikke at han traff dyret i rompa..

Link to comment
Share on other sites

"Jegeren" skjøt hjorten i rompa med hagle, og dyret ble avlivet noen timer senere, i nabokommunen. Årsaken til rettsaken er at "jegeren" ble utestengt av grunneierlaget i 2 år, og søker derfor erstatning for å "måtte" leie jakt andre steder! Makan til frekkhet spør du meg! :twisted:

 

 

Hvis den omtalte "jeger" har en lang merittliste på den typen jakt så er det vel ikke sikkert at noen leier ut til ham uansett...

Link to comment
Share on other sites

Rådyra fredet på dette tidspunkt,og fuglejakta starter 1.10,dette tror jeg var i september...

 

Fuglejakta ( rype, orrfugl og storfugl) starter 10.09 hos oss.

Kva som er tilfelle i det aktuelle terrenget veit eg ikkje.

Jeg skrev jo det:1.10!Terreng på noen hundretusen mål er forbeholdt storviltjegere!De er vel redde for at Elgen blir skremt..så får dem nesten ikke solgt småviltkort heller..glad jeg er ferdig med det terrenget!Mye Cowboyer der,og denne gjengen har har visstnok gjort mye ulovlig har jeg hørt..total mangel på jaktmoral!Datoen er ikke så viktig heller,man skyter ikke Hjort i baken med hagle!Slike kjøttjegere gjør alt for å få dyret ned,skuddavstand og treffområde er ikke så viktig..herregud jeg har møtt mange slike gjennom åra,både på vestlandet og østlandet..om noen vil forsvare dem,gjør gjerne det,men ikke kritiser dem som synes de ikke har noe på jakt å gjøre!Et eksempel:vet om en som tømte magasinet på en Elg på flere hundre meters avstand,den løp med blod rennende fra baken ned i tettbygd strøk..men er vel sikkert ok det for noen her?Jeg har ikke kritisert de som har vært uheldig noen ganger etter å ha skutt mange dyr,og kanskje truffet noen cm for langt bak en gang eller to.Det er råtassene som skyter i panikk som bør utestenges!

Link to comment
Share on other sites

I dagens GD sto det en artikkel om nevnte sak. Og "jegeren" tapte rettsaken så det susa! Hadde han lagt seg flat, og innrømt tabben og ikke lekt "cowboy", hadde han spart minst 35 000,- :wink:

 

"LILLEHAMMER: Hjortejeger xxx skjøt i 2008 en hjort med kombigevær (hagle og rifle i samme våpen) på området til Fåberg Vestsides Jakt- og Fiskeforening (FVJFF) i Fåberg vestfjell. Hjorten fikk haglladningen i baken, og ble avlivet senere etter skadeskytingen.

 

Grunneierlaget vedtok etter diverse møter, forliksrådsbehandling, politianmeldelse og samtaler om å utelukke xxx fra jakt i området i to år.

 

Men politiet mente xxx ikke kunne straffes for uhellet. xxx krevde derfor grunneierlaget for dekning av hans advokatutgifter, med vel 25.000 kroner, etter at politiet hadde henlagt saken på bevisets stilling. xxx mente at når politiet henla saken, burde også FVJFF gitt seg og betalt hans utgifter.

 

FVJFF fikk først vite i april i 2009 at hjorten var skutt med hagle.xxx på sin side hevdet at han straks varslet jaktoppsynet om det han betegner som et uhell med et kombigevær. FVJFF bestred erstatningskravet fra xxx.

 

FVJFF fikk medhold

Nå har Sør-Gudbrandsdal tingrett frifunnet grunneierlaget fullt ut, og xxx er dømt til å dekke lagets advokatutgifter med vel 10.000 kroner. I tillegg kommer hans egne advokatutgifter, slik at hjortejakta i 2008 ble veldig kostbar for jegeren.

 

Ikke uaktsomt

Retten fastslår at det ikke var uaktsomt av grunneierlaget å politianmelde xxx, og laget kan ikke være ansvarlig for utgiftene xxx hadde til advokat. Det var heller ikke uaktsomt av laget å utelukke xxx fra mer hjortejakt. Det var i lagets fulle rett å utøve privatrettslige rettigheter uavhengig av straffeloven, slår tingrettsdommer Torunn E. Kvisberg fast i dommen.

 

Hun avviser også at det ble inngått et bindende forlik mellom xxx og lagets formann, xxxxxxx, slik xxx har hevdet. Forliket var avhengig av styrets godkjenning, noe som ikke skjedde."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...