Jump to content

Bore ut en forsenkning i hettehull for å få inn tennhette


fredrik

Recommended Posts

Hei

Måtte bore en liten forsenkning i hettehullet for å få inn tennhetta i GFL-hylsene mine. Måtte bore litt "dypt" for å få plass til hylsene og da tar man litt rundt tennhetta.. Dårlig forklart, så et par bilder viser det kanskje bedre:

 

b1e9be41.jpg

 

bd337c9f.jpg

 

Det er altså en ring rund tennhetta hvor litt gods er fjernet. Hetta måtte virkelig presses hardt inn (hardere enn på f.eks winchester-hylsene mine), så jeg tror absolutt den sitter godt nok :)

 

Er det noen betenkligheter med å gjøre dette på denne måten?

 

EDIT:

Ser at forsenkningen ser veldig dyp ut på det første bildet, men det er den altså ikke..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen betenkligheter med å gjøre dette på denne måten?
Jeg fikk store betenkligheter med en gang jeg fikk se den dype forsenkningen i hettelomma på bildet. En fjerner ikke bare viktig gods fra selve hylsehode på denne måten, men også støtten og motholdet til tennhetta. Husk, det er et stort trykk også i tennhetta når kruttet forbrenner.
EDIT:

Ser at forsenkningen ser veldig dyp ut på det første bildet, men det er den altså ikke..

Neivel. Da går det sikkert fint. Hvilke tennhetter bruker du? Det kan være en løsning å bruke annet merke tennhetter.
Link to comment
Share on other sites

Etter noen harde ladninger blir de sikkert mye lettere å få satt inn.

Jepp, og blir de for løse er det bare å lime de fast :wink: K

Jepp! Og hylsene til fredrik er klargjort med forsenkning for å få plass til ei skikkelig limfuge. :mrgreen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Neinei fredrik. Jeg tuller!

Link to comment
Share on other sites

Hetter skal sitte godt. Jeg er mer skeptisk når en hette går lett inn, da tyder det på at hylsa nærmer seg ferdig. Frese ut i toppen av hettelomma hadde jeg aldri gjort, tennhetta er ganske tynn og svak, og jeg har utbuling på toppen av hetta på enkelte ladninger uten noen utfresing. Sannsynligheten for gasslekkasje bakover øker kraftig, og det er ikke ønskelig.

 

Bytt hetter istedet, Remington bruker å være ganske små i størrelsen. Boring i hettelomma med bor høres utrolig unøyaktig ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort tilsvarende med militære nitede hylser. Jeg brukte håndholdt gradfjerner fra RCBS. Det så omtrent ut som dine hylser. Har ikke hatt noen problemer med det. Har naturligvis inspisert hettene etter avfyring og ompressing av hylsa. I og med at verktøyet er håndholdt fjernes såpass lite gods om gangen at jeg har full kontroll.

 

Tennhetter kan absolutt gå av ved for mye maktbruk. Det er derfor det er lurt å bruke vernebriller og gjerne ørepropper også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå gjort dette på ca 20 hylser.. Som en test.. Jeg har da boret helt øverst i hettelomma, og så tatt en forsenker for å få en fin kant på hettelomma. Er akkurat like tungt, kanskje tyngre, å sette inn hettene sett i forhold til Norma og Winchester-hylsene..

 

Skal testskyte noen med forsiktige ladninger..

 

Er forøvrig 223 det er snakk om her :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker i hvertfall ikke det jeg ser på bildene dine (får håpe det ser mye verre ut enn i virkligheten).

 

Når man får problemer med trange hettelommer, er det enkleste (og sikkreste?). Å bruke riktig verktøy til jobben, og da tenker jeg på en håndholdt hettelommefres (t.d. de som brukes til å fjerne nitinger for militær amo).

 

Så vet man i det minste at man aldri kan ta for mye.

Link to comment
Share on other sites

Når eg bruker håndholdt isetter så merker eg god forskjell på forskjellige hylsemerker. Alt i fra eingangskutt norma 308 der hettene nermast detter nedi lomma til parizan der eg virkelig må ta i.

 

Eg er ialefall ikkje redd for å ta litt i. Har enda ikkje klart å avfyrt ei hette på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to ganger opplevd hetteavfyring under isetting av nye hetter. en gang i enstasjonspresse, og en gang i håndholdt hetteisetter. Begge gangene var det snakk om militære hylser hvor nitingen var fjernet. Hetta entret litt skjevt og da kan det smelle. Ikke noen problem, verneutstyret er på plass, men harahjerte får man jo. Dette har ført til at jeg for min del velger å sette i hetter som en separat operasjon når jeg lader i progressiv presse.

 

Nå skal det sies at disse to hendelsene er i løpet av flere tusen skudd enn jeg har giddet å telle, så noe hyppig problem er det ikke hos meg heller. Som oftest blir hettene bare deformert om de entrer skjevt. Jeg rekker som regel å kjenne at noe er galt før det smeller.

Link to comment
Share on other sites

Noen hylseholdere kan være litt romme/slarkete, slik at hylsa ikke alltid blir sentrert over tennhetta. Da blir det vanskelig å få hetta inn, og den kan bli skjev. Ved å være våken og følge litt med, greier en lett å finne ut hvordan hylsa må plasseres for at hetta skal entre lett. En skrå kant på hettelomma gjør det sikkert lettere å treffe, men tror ikke det er en god løsning å bore. En liten snei med avgraderingsverktøyet for å runde kanten, men ikke mer. Som ellers, er det ikke bare å bryte på, men en hjelpende hånd kan være løsningen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har gjort det samme med noen federalhylser til 223'en og har ladet disse en 5-6 ganger uten å merke noen forskjell fra andre hylser.

Mange, om ikke alle?, federalhylsene er ringnitede og er så å si umulig å få inn Federalhetter i uten denne operasjonen.

 

Syns det ser ut til at du har tatt mye gods...I stedet for å bruke en bor så bør du bruke en forsenker, helst med 60*. Da får du bort graden uten å ta for mye gods.

Link to comment
Share on other sites

For å berolige alle her inne så kan jeg beskrive eksakt hva jeg har gjort:

1) Tatt en 4,5mm stål-bor og bare frest litt helt øverst i hettelomma. Ikke dypere enn en mm ned i hettelomma.

2) Tatt en forsenker og bare fjerna den verste kanten rundt hettelomma.

3) Pressa inn tennhette. Går greit inn første mm, og så blir motstanden merkbart værre.

 

Er det ikke så enkelt som at siden motstanden ved innpressing av hette er ganske stor, at hetta sitter minst like godt som i en Norma-hylse, hvor motstanden er langt mindre når man presser inn?

 

Og hva kan egentlig gå galt? Noen med litt belegg som kan forklare meg det?

 

Har merket på et par hylser at jeg har boret for dypt, og at motstanden ikke har vært all verdens når jeg har pressa inn hette. Disse har blitt kassert.

 

Nå finnes det jo verktøy som kan gjøre denne jobben helt nøyaktig.. Noen som kan si hvilket verktøy, og hvor det selges?

Link to comment
Share on other sites

 

Syns det ser ut til at du har tatt mye gods...I stedet for å bruke en bor så bør du bruke en forsenker, helst med 60*. Da får du bort graden uten å ta for mye gods.

 

Hei

Jeg har brukt en forsenker på bildene over. Her tok jeg veldig mye med forsenkern, så løsningen for min del ble som beskrevet over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var akkurat på Landerø å kjøpte 1000 stk CCI-hetter.. De gikk perfekt inn! :D

 

Så da var all boringa bortkasta.. De 20 hylsene jeg hadde gjort dette med har jeg merket med tusj, så de skal testes...

 

Hvorfor ikke være lur og skrote de hylene du har modifisert med en gang så risikerer du ikke at de blander seg med andre hylser og gir deg en aha opplevelse en gang i framtiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...