Jump to content

Patroner som har vert ein tur i tumbleren


Kenrin

Recommended Posts

Vel no har eg klart å "tumble" ferdig ladde patroner.

Dei blei "tumblet" ca. 3 timer

Det eg no lurer på er om det er noken som har skutt ferdig "tumblet" patroner, og event. kor stor risiko det er å skyte dei.

 

Hadde aldri turt og bruke de....Kansje hvis det er komprimerte ladninger men ikke ellers...

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært meg som hadde gjort det , hadde jeg nok kastet disse i "myra". Patroner er så billige at jeg ikke ville tatt sjangsen på å bruke tromlete patroner . Vil ikke risikere å skade sidemannen eller meg selv på banen pga noe sånt . Men det er meg da ... :wink: Btw, har hørt/lest at slikt kan gå bra alikevell, men mener at krutt som blir tromlet til støv , blir for skummelt til at jeg ville brukt de.

Link to comment
Share on other sites

Dette er det mange meninger om, noen har det for seg at dette ikke kan bryte ned kruttet og at det derfor er trygt. Etter min mening "bullshit" og ikke noe jeg vil risikere.

 

Gamle Våpenjournalen hadde et par artikler med bilder av revolvere som var sprengt i fillebiter etter at patronene hadde fått en runde i tumbleren. Mener tittelen var "Hvordan lage en håndgranat"

Har i et dumt øyeblikk skutt med .44mag som har vært i tumbleren, rekylen var klart mye større.....

 

Bank ut kulene, kvitt deg med kruttet og start på nytt, så dyrt er ikke krutt at du trenger å drive med potensielt svært farlige eksperimenter :?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha banket ut ei kule ser kruttet heilt fint ut, men for ordens skyld så har eg ikkje tenkt å skyte dei med mindre det er noken med "gode erfaringer" på områder som kan komme med ein logisk forklaring at det ikkje er farligt.

Link to comment
Share on other sites

Erik. P hevdet hardnakket at å trumle skarpe patroner var det fabrikkene gjorde på gamle SL. Så kan hver enkelt avgjøre hvor mye lit de fester til de ulike forklaringene.

 

Empirisk har det vært tilfeller av løpssprengning som har vært litt uforklarlige i både DFS og håndvåpenkretser der en av variablene har vært nettopp tromling av ferdige patroner.

 

Mitt ståsted er bedre safe - enn sorry

Link to comment
Share on other sites

For å parafrasere Sauer150

 

Det er ikke ettertrykkelig bevist at "tumbling" av ladde patroner har ført til SEE (secondary explosion effect) eller andre former våpen sprengninger. Det er heller ikke bevist det motsatatte.... :?

 

vil du avfyre noe poteniselt farlig (som kanksje sparer deg rundt en 5kroning) i et våpen du har betalt mange tusen for?

Link to comment
Share on other sites

Kan nokon forklare meg kva forskjelen på å tromle patronene i 2-3 timar, eller å ha dei liggande og riste i bilen til og fra jakt i mange ganger den tiden.

Har ammo som har ligget i bilen minst 100timer før den er brukt utan å merke noko spesielt med den.

 

beagle

Link to comment
Share on other sites

Kan nokon forklare meg kva forskjelen på å tromle patronene i 2-3 timar, eller å ha dei liggande og riste i bilen til og fra jakt i mange ganger den tiden.

Har ammo som har ligget i bilen minst 100timer før den er brukt utan å merke noko spesielt med den.

 

beagle

 

Hvis du i hele tatt lurer på denne forskjellen, så kunne det vært artig å få svar på en del spørmål fra deg først?

Hvor i landet bor du som har så dårlige veier at dette er sammenlignbart?

Hva slags bil har du?

Hvor fort kjører du?

Har du vurdert å bytte støtdempere?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i hele tatt lurer på denne forskjellen, så kunne det vært artig å få svar på en del spørmål fra deg først?

Hvor i landet bor du som har så dårlige veier at dette er sammenlignbart?

Hva slags bil har du?

Hvor fort kjører du?

Har du vurdert å bytte støtdempere?

 

:)

 

Svar på spørsmål kjem

1: Bur i sogn men køyrer rundt i sogn og fjordane , oppland og buskerud på jakt/ skyting.

2: Alt ettersom WV caravelle, WV transporter, Mitsubhisi Lancer eller Subaru forrester.

3: Fort nok til at det er mange sinker i trafikken som eg tek att. Så fort som eg tykkjer det er forsvarleg.

4: Trur ikkje det er nødvendig. Er skifta på dei som det er behov for å gjere det på.

 

Er ikkje til å unngå at ein kjem vekk fra asvaltstripa og inn på tildels dårlige traktor/annleggsvegar når ein er på jakt. Og vegane som eg køyrer på kvar dag er ikkje av dei beste med hensyn til dekke. Men me finn ut kva bilar som er godt skrudde av det.

 

retta på ein irriterandes skrivefeil!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i hele tatt lurer på denne forskjellen, så kunne det vært artig å få svar på en del spørmål fra deg først?

Hvor i landet bor du som har så dårlige veier at dette er sammenlignbart?

Hva slags bil har du?

Hvor fort kjører du?

Har du vurdert å bytte støtdempere?

 

:)

 

Svar på spørsmål kjem

1: Bur i sogn men køyrer rundt i sogn og fjordane , oppland og buskerud på jakt/ skyting.

2: Alt ettersom WV caravelle, WV transporter, Mitsubhisi Lancer eller Subaru forrester.

3: Fort nok til at det er mange sinker i trafikken som eg tek att. Så fort som eg tykkjer det er forsvarleg.

4: Trur ikkje det er nødvendig. Er skifta på dei som det er behov for å gjere det på.

 

Er ikkje til å unngå at ein kjem vekk fra asvaltstripa og inn på tildels dårlige traktor/annleggsvegar når ein er på jakt. Og vegane som eg køyrer på kvar dag er ikkje av dei beste med hensyn til dekke. Men me finn ut kva bilar som er godt skrudde av det.

 

retta på ein irriterandes skrivefeil!

vil se den bilen/vegen/sjaføren som klarer få like mange rystelser på en biltur eller 10 som patronene får etter noen timer i trommelen.....

Link to comment
Share on other sites

Kan nokon forklare meg kva forskjelen på å tromle patronene i 2-3 timar, eller å ha dei liggande og riste i bilen til og fra jakt i mange ganger den tiden.

Har ammo som har ligget i bilen minst 100timer før den er brukt utan å merke noko spesielt med den.

 

beagle

 

 

Har du noen gang jobbet med vibrerende utstyr..(den hørtes litt kinky ut :lol: ) ?? eller kanskje hørt om utrykket "whitefingers".

 

Fyr opp trommelen din, hold på den i ca 30-60 min..... etterpå tenker jeg du har en kjedelig følelse i handa.

 

 

Les litt om slik skade her; http://www.nhi.no/amv/asp/document.asp?id=972

Link to comment
Share on other sites

Tror kansje det var et uhell at de ferdige patronene til Kenrin ble tromla (Correct me if I*m wrong?)...

Ivertfall slik jeg forstod det...

Som sagt over så kan det vere SVÆRT FARLIG å avfyre ferdigladde patroner som har hatt en tur i trommelen (uhell eller ikke) :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgang på strekklapputstyr, men etter en nøye vurdering har jeg droppet dette som et forskningsprosjekt. Grunnen er rett og slett at det er for mange variabler til at man kan komme med noen fornuftig konklusjon. Det tryggeste er å kassere all slik ammo og ta det lille tapet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgang på strekklapputstyr, men etter en nøye vurdering har jeg droppet dette som et forskningsprosjekt. Grunnen er rett og slett at det er for mange variabler til at man kan komme med noen fornuftig konklusjon. Det tryggeste er å kassere all slik ammo og ta det lille tapet.

 

Tøys Fulmen, hæren kjører for tiden et langvarig forsøk i Afghanistan.

 

Åssen tror du kassene med 12,7 ammo blir håndtert i kjøretøyene, lagt i bomull?

 

Burde være MYE større energi enn en lten tumler og timesvis for ikke si ukesvis av tumling, siden de neste aldri skyter, SVJH kjørte Guderian, Patton og andre lignende forsøk en 5 års tid.... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgang på strekklapputstyr, men etter en nøye vurdering har jeg droppet dette som et forskningsprosjekt. Grunnen er rett og slett at det er for mange variabler til at man kan komme med noen fornuftig konklusjon. Det tryggeste er å kassere all slik ammo og ta det lille tapet.

 

Tøys Fulmen, hæren kjører for tiden et langvarig forsøk i Afghanistan.

 

Åssen tror du kassene med 12,7 ammo blir håndtert i kjøretøyene, lagt i bomull?

 

Burde være MYE større energi enn en lten tumler og timesvis for ikke si ukesvis av tumling, siden de neste aldri skyter, SVJH kjørte Guderian, Patton og andre lignende forsøk en 5 års tid.... :D

tror faktisk ikke de patronene som er med i kjøretøy kke blir ristet på samme måte som patroner blir i trommel.

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i Høggern.....

 

De blir rystet mye MER.

 

Enkelte vil vite at soldater har fått nyreskader på lasteplanet på gamle GMC'er, og DER sto ammokassene også.

 

Prøv å sett deg på en hylsevibrator, og rapporter tilbake hvor mange år det tar før du får noen skade!

(PS anbefales ikke for kvinnelige lesere!)

:D:D

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i Høggern.....

 

De blir rystet mye MER.

 

Enkelte vil vite at soldater har fått nyreskader på lasteplanet på gamle GMC'er, og DER sto ammokassene også.

 

Prøv å sett deg på en hylsevibrator, og rapporter tilbake hvor mange år det tar før du får noen skade!

(PS anbefales ikke for kvinnelige lesere!)

:D:D

 

kansje rystet mer, men ikke med samme frekvens.

 

du mener altså at krutt ikke vil endre kornstørrelse i en hylsetrommel?

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig tror jeg det er en myte at tromlet patroner vil forstøve kruttet, med endret brennhastighet som følge. Jeg tok et halvt grain krutt (VV135) og forsøkte å knuse dette i en keramisk morter. Det var plent umulig å knuse kruttet, og krevde en real kraft til trykke et kruttkorn flat. Kan ikke under noen omstendigheter se for meg at en puslete vibrator er i stand til å knuse eller forstøve krutt som jeg ikke klarer i en morter. Mulig andre krutttyper er anderledes, men N-135 kan umulig ta skade av en tur i tromleren..

Dersom det skule være noe hold i dette med forstøving, ville vi alle oppleve en endring i brennhastighet ettersom vi nærmet oss siste rest i kruttboksen..

 

Men igjen, mulig andre krutt typer oppfører seg anderleds, men jeg betviler..

 

Helt klar sak for Mythbusters :)

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

. Og moderne norsk ammo blir faktisk testet og vedlikeholdt.

det er ikke jeg umiddelbart enig i.

er ikke mer enn et halvt år siden det kom et helt lass miljøamo til afghanistan som ikke holdt mål........

 

edit:skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mulig andre krutttyper er anderledes

 

Det er hele poenget mitt. Du kan teste med ett krutt, men du kan ikke trekke noen konklusjon for andre krutt. Hvor mange krutt vil du teste før du er sikker? Og hvilke forhold skal det testes under? Full/halvfull hylse, stor/liten hylse, få/mange patroner i trommelen, vibrator eller trommel? Det eneste man kan oppnå med noen sikkerhet er å bekrefte myten, å motbevise den er i praksis umulig. Og da er man jo like langt.

Link to comment
Share on other sites

...hvis du ser bort fra miljøhysteriet så stemmer det vel? Vanligvis blir vel ting testet skikkelig?.

blir de testet skikkelig? hvis de vanligvis blir testet skikkelig, hvorfor ble hverken 9mm eller 7,62 miljø testet skikkelig da?

 

...Det skal være et vedlikeholdssystem for ammo. Hvorvidt det fungerer skal jeg ikke si noe om.

vedlikeholde ammo? den blir brukt før den er 20 år gammel..... så roteres sikkert ammo i skarpe oppdrag. men vedlikehold?

hvordan vedlikeholdee man ammo?

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke detaljene, men ammoen blir jevnlig sjekket og delt i flere klasser: OK ammo, kun for bruk i krigstid, må vedlikeholdes, må testes, kun brukes i fredstid, sperret osv.

 

Vedlikehold kan være alt fra kontroll til bytting av emballasje eller komponenter (tennsatser el. Gjelder naturlig nok ikke håndvåpenammo)

 

Og all ammo brukes innen 20 år? Neppe, på 90-tallet brukte vi TNT og tennhetter som Adolf donerte i '45. Har sett mye skrammel i bruk.

 

jeg snakker om håndvåpenammunisjon. den har 20 år holdbarhet militært i norge..

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok rett i Høggern.....

 

De blir rystet mye MER.

 

Enkelte vil vite at soldater har fått nyreskader på lasteplanet på gamle GMC'er, og DER sto ammokassene også.

 

Prøv å sett deg på en hylsevibrator, og rapporter tilbake hvor mange år det tar før du får noen skade!

(PS anbefales ikke for kvinnelige lesere!)

:D:D

 

kansje rystet mer, men ikke med samme frekvens.

 

du mener altså at krutt ikke vil endre kornstørrelse i en hylsetrommel?

 

For alle praktiske formål: JA

 

Det er testet.....

Link to comment
Share on other sites

 

Tøys Fulmen, hæren kjører for tiden et langvarig forsøk i Afghanistan.

 

Åssen tror du kassene med 12,7 ammo blir håndtert i kjøretøyene, lagt i bomull?

 

Burde være MYE større energi enn en lten tumler og timesvis for ikke si ukesvis av tumling, siden de neste aldri skyter, SVJH kjørte Guderian, Patton og andre lignende forsøk en 5 års tid.... :D

 

Pattons ammo hadde nok en helt annen omløpshastighet enn norsk ammo i Afghanistan. Og moderne norsk ammo blir faktisk testet og vedlikeholdt. Godt mulig det ble gjort i Pattons tid også.

 

Komprimerte 250 grs kruttladninger vil neppe ha så stor friksjon grunnet risting at det gir noen forstøving av kruttet. Men jeg kan jo legge noen i bilen så kan vi måle om et par år? Asfalten i dette landet er jo ikke noe å skryte av.

 

Det må da finnes noen med anleggsmaskiner på dette forumet?

 

For ikke a STØTE noen (pun intended) vil jeg foreslå å få tak i en miter-ammoboks og fylle med finsand og endel GODT KORRODERTE TOMHYLSER. Fest det hele på lasteplanet eller nær motoren på en hjullaster og kjør rundt en 14 dagers tid.

 

Rapporter tilbake om ikke hylsene er blitt betydelig blankere......

 

Er ikke så vanskelig å teste dette som folk tror om bare VILJEN er til stede (og en har lyst til å leke mythbusters)

Link to comment
Share on other sites

 

Tøys Fulmen, hæren kjører for tiden et langvarig forsøk i Afghanistan.

 

Åssen tror du kassene med 12,7 ammo blir håndtert i kjøretøyene, lagt i bomull?

 

Burde være MYE større energi enn en lten tumler og timesvis for ikke si ukesvis av tumling, siden de neste aldri skyter, SVJH kjørte Guderian, Patton og andre lignende forsøk en 5 års tid.... :D

 

Pattons ammo hadde nok en helt annen omløpshastighet enn norsk ammo i Afghanistan. Og moderne norsk ammo blir faktisk testet og vedlikeholdt. Godt mulig det ble gjort i Pattons tid også.

 

Komprimerte 250 grs kruttladninger vil neppe ha så stor friksjon grunnet risting at det gir noen forstøving av kruttet. Men jeg kan jo legge noen i bilen så kan vi måle om et par år? Asfalten i dette landet er jo ikke noe å skryte av.

 

Vel så er Afghanistan et veldig godt prov på at myten er feil..... og Patton, ammoen skulle jo kjøres med GMC fra Normandie, tvers gjennom Frankrike og opp til Bayern, for ikke å snakke om Sjukov tvers igjennom Russland, med DE lastebilene, på DE veiene!!

 

Krig hadde ikke vært mulig om denne myten hadde vært sann.

 

Den hadde NOE for seg i den gamle svartkruttiden, som antakelig er kilden (men av mindre betydning i komprimerte ladninger), fordi svartkrutt er et mekanisk agglomerat, som lett brytes ned. Røysvakt krutt er et resultat av organisk kjemi, det er et slags plaststoff, som er lett, fleksibelt og hardt, egenskaper som til sammen gjør at det IKKE påvirkes særlig av rystelser, heldigvis.

 

Tenk bare hva AK-ammoen som Taliban bruker, har vært utsatt for før den i det hele tatt kommer til fronten, fraktet fra Kina over Himalaya på gietestier!

Link to comment
Share on other sites

Mulig andre krutttyper er anderledes

 

Det er hele poenget mitt. Du kan teste med ett krutt, men du kan ikke trekke noen konklusjon for andre krutt. Hvor mange krutt vil du teste før du er sikker? Og hvilke forhold skal det testes under? Full/halvfull hylse, stor/liten hylse, få/mange patroner i trommelen, vibrator eller trommel? Det eneste man kan oppnå med noen sikkerhet er å bekrefte myten, å motbevise den er i praksis umulig. Og da er man jo like langt.

 

Fulmen da! Jeg trodde du var nysgjerrig vitenskapsmann jeg?

 

Du beskriver et forsøk det ikke tar stort mer enn ei uke å gjennomføre.

 

Tips velg tre kruttsorter Kjapt, middels og tregt fra både pistol og riflekrutt og abeid derfra ut fra matrisen du beskriver ovenfor.

 

Der det finnes vilje, finnes det muligheter.

Link to comment
Share on other sites

. Og moderne norsk ammo blir faktisk testet og vedlikeholdt..

det er ikke jeg umiddelbart enig i.

er ikke mer enn et halvt år siden det kom et helt lass miljøamo til afghanistan som ikke holdt mål........

 

Det derre er vel en helt annen sak og helt OT i forhold til denne tråden?

 

Jeg har en kompis som har vært ammunisjonsoffiser, både i Norge og ute.

 

I følge ham er det DE er interessert i om hvorvidt ammoen TENNER pålitelig, det er kriteriet for å kassere ammo. Det blir vel nærmest det stikk motsatte av det vi snakker om her og uten relevans?

 

Mitt tips er at miljøammoen ble avvist fordi:

 

A: Teorien om at vi overhode behøver miljøammo er totalt feil

 

B: De som har laget den har gjort en helsikes dårlig jobb.

 

Det er antakelig ingen fare for at DEN ammoen skal eksplodere, snarere tvert om!

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at miljøammoen ble avvist fordi:

 

A: Teorien om at vi overhode behøver miljøammo er totalt feil

 

B: De som har laget den har gjort en helsikes dårlig jobb.

 

Det er antakelig ingen fare for at DEN ammoen skal eksplodere, snarere tvert om!

 

Det er vel at den "eksploderte" som gjorde at den ble lagt på "hylla". Heldigvis hadde de ikke avhendet/kassert den gamle miljøfiendlige ammoen...

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at miljøammoen ble avvist fordi:

 

A: Teorien om at vi overhode behøver miljøammo er totalt feil

 

B: De som har laget den har gjort en helsikes dårlig jobb.

 

Det er antakelig ingen fare for at DEN ammoen skal eksplodere, snarere tvert om!

 

har du kilder på disse to teoriene?

 

miljøammo ødela våpen og var potensielt farlig å bruke.

sannsynligvis fordi den ikke var godt nok testet til den bruken den skulle ha......

Link to comment
Share on other sites

Her er det litt for mye synsing uten at nødvendig kunnskap er til stede.

 

La oss få noen fakta klart for oss før noen skader seg:

 

Vibrering av ferdigladd ammunisjon kan føre til mekanisk nedbryting av kruttkorn.

Mekanisk nedbryting vil føre til øket forbrenningshastighet og øket trykk.

Det skal ikke særlig mye til av mekanisk endring før trykket stiger til farlig nivå.

 

De forhold som påvirker mekanisk nedbryting er mange. Jeg vil nene noen få: Frekvens, amplityde, peak akselerasjon, kruttype, fuktighetsinnhold, rest løsemidler, alder, stabilisatorinnhold, korngeometri, ladetetthet, patrontype, egenfrekvenser for både kruttkorn og patron, +++++ mange andre.

 

Det er kun en regel som gjelder dersom en har gjort tabben med å vibrere ferdig ammo - kasser.

 

Jeg håper at deltakerne på tråden avstår fra å skyte slik ammunisjon, og i hvert fall avstå fra å anbefale andre å skyte slik ammunisjon.

Debatten er ellers interessant og kan godt videreføres.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun en regel som gjelder dersom en har gjort tabben med å vibrere ferdig ammo - kasser.

 

Jeg håper at deltakerne på tråden avstår fra å skyte slik ammunisjon, og i hvert fall avstå fra å anbefale andre å skyte slik ammunisjon.

 

tiltredes.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen da! Jeg trodde du var nysgjerrig vitenskapsmann jeg?

 

Joda, men for at jeg skal gå løs på et prosjekt bør to ting ligge til grunn:

 

1. Det må være en artig utfordring og ha en viss nytteverdi for meg. Å knuse myter er riktignok alltid moro, men nå har jeg faktisk aldri hatt noe behov for å tromle ferdig ammo.

 

2. Det må være mulig å trekke noen holdbare konklusjoner. Og her faller prosjektet helt sammen.

 

jeg kan jo teste noen få kruttsorter i noen få kaliber, men hvilke konklusjoner kan jeg trekke fra et slik eksperiment? Hvis ingenting skjer har jeg kun si at det virker trygt under de forutsetningene, men en slik konklusjon har ingen generell verdi. Andre vibratorer, krutt og/eller kaliber kan gi andre resultat. Og du kan være sikker på at en slik test vil bli gjengitt i forenklet form til konklusjonen er at dette er helt trygt, og så går noen på en stygg smell.

 

Per-S: Artig å få litt reell ekspertise på dette temaet, har du noen harde fakta å komme med? Vi vet jo at ammunisjon får tidvis ganske røff behandling og jeg vil derfor anta at det er forsket en del på problemstillingen. Røyksvakt krutt er tross alt ganske solide saker, og det er faktisk en del som gjør dette uten problemer. Har du noen eksempler på forhold som gir store utslag?

Link to comment
Share on other sites

Her er det litt for mye synsing uten at nødvendig kunnskap er til stede.

 

La oss få noen fakta klart for oss før noen skader seg:

 

Vibrering av ferdigladd ammunisjon kan føre til mekanisk nedbryting av kruttkorn.

Mekanisk nedbryting vil føre til øket forbrenningshastighet og øket trykk.

Det skal ikke særlig mye til av mekanisk endring før trykket stiger til farlig nivå.

 

De forhold som påvirker mekanisk nedbryting er mange. Jeg vil nene noen få: Frekvens, amplityde, peak akselerasjon, kruttype, fuktighetsinnhold, rest løsemidler, alder, stabilisatorinnhold, korngeometri, ladetetthet, patrontype, egenfrekvenser for både kruttkorn og patron, +++++ mange andre.

.

 

Dette er ikke fakta Per, det er synsing.

 

Du har ikke fakta å stille opp med som substantierer dinne påstander, derfor er det synsing, og de tilleggsopløysninger du kommer med er dermed rein gjetning.

 

Ja krutt kan brutes ned mekanisk, men det er svært vanskelig. Har DU opplevd at et RCBS kruttmål, som er stål mot stål har stoppa opp pga et par små kruttkorn som kommer i klem?

 

Spørsmålet er ikke om hvorvidt kruttkorn kan destrueres, det er om hvorvidt en minimal påvrkning som vi finner i en hylsevibrator kan gjøre det.

 

Du har ingenting å vise for deg av fakta.

 

Jeg har testet det og trekker stikk motsatt konklusjon i forhold til deg.

 

Men i likhet med deg anbefaler jeg ingen å gjøre som meg, for da er man selv ansvarlig for hva man gjør. DVDS man må vite hva man gjør, undersøke nøye og trekke konklusjoner pga det man SER ikke det man tror.

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer en viktig nå, Keith. Man trenger ikke å male kruttet ned nevneverdig for å endre brennhastigheten. Krutt er ikke homogent, for å få de nødvendige egenskapene blir det behandlet med moderatorer som senker brennhastigheten i overflaten. Altså er det nok om slitasjen reduserer dette sjiktet.

 

Om jeg tror det er stor sjanse for at slikt skjer? På ingen måte. Problemet er bare at med mindre man definerer mekanismene som forårsaker slik slitasje og betingelsene det skjer ved kan man ikke forutsi noe som helst. Og det er et forskningsprosjekt som er utenfor vår rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Her er det litt for mye synsing uten at nødvendig kunnskap er til stede.

 

La oss få noen fakta klart for oss før noen skader seg:

 

Vibrering av ferdigladd ammunisjon kan føre til mekanisk nedbryting av kruttkorn.

Mekanisk nedbryting vil føre til øket forbrenningshastighet og øket trykk.

Det skal ikke særlig mye til av mekanisk endring før trykket stiger til farlig nivå.

 

De forhold som påvirker mekanisk nedbryting er mange. Jeg vil nene noen få: Frekvens, amplityde, peak akselerasjon, kruttype, fuktighetsinnhold, rest løsemidler, alder, stabilisatorinnhold, korngeometri, ladetetthet, patrontype, egenfrekvenser for både kruttkorn og patron, +++++ mange andre.

.

 

Dette er ikke fakta Per, det er synsing.

 

Du har ikke fakta å stille opp med som substantierer dinne påstander, derfor er det synsing, og de tilleggsopløysninger du kommer med er dermed rein gjetning.

 

Ja krutt kan brutes ned mekanisk, men det er svært vanskelig. Har DU opplevd at et RCBS kruttmål, som er stål mot stål har stoppa opp pga et par små kruttkorn som kommer i klem?

 

Spørsmålet er ikke om hvorvidt kruttkorn kan destrueres, det er om hvorvidt en minimal påvrkning som vi finner i en hylsevibrator kan gjøre det.

 

Du har ingenting å vise for deg av fakta.

 

Jeg har testet det og trekker stikk motsatt konklusjon i forhold til deg.

 

Men i likhet med deg anbefaler jeg ingen å gjøre som meg, for da er man selv ansvarlig for hva man gjør. DVDS man må vite hva man gjør, undersøke nøye og trekke konklusjoner pga det man SER ikke det man tror.

 

Da får vel nesten du legge ut testen din da Keith, slik at vi andre får se fakta?

Jeg har opplevd at et Rcbs kruttmål stopper opp pga kruttkorn i klem. Hva skulle det i såfall bevise, eller ikke?

Jeg har kun snakket med folk som driver med kuler og krutt til dagen om dette, så jeg har imidlertid ikke noen "beviser" angående temaet.

Imidlertid kan jeg fortelle deg med 100% sikkerhet at Per har lært og kan mer om dette temaet enn det jeg eller du kan jukse oss til i løpet av en mannsalder med hjemmelading.

 

Og om Per ikke nødvendigvis "beviser" dette for deg og andre med eksempler og vitenskap, er det viktig at du vet følgende; det er ikke nødvendigvis fordi han ikke kan, men fordi det muligens ikke vurderes som verdt innsatsen. Det synes jeg du skal ligge deg på minnet.

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer en viktig nå, Keith. Man trenger ikke å male kruttet ned nevneverdig for å endre brennhastigheten. Krutt er ikke homogent, for å få de nødvendige egenskapene blir det behandlet med moderatorer som senker brennhastigheten i overflaten. Altså er det nok om slitasjen reduserer dette sjiktet.

 

Om jeg tror det er stor sjanse for at slikt skjer? På ingen måte. Problemet er bare at med mindre man definerer mekanismene som forårsaker slik slitasje og betingelsene det skjer ved kan man ikke forutsi noe som helst. Og det er et forskningsprosjekt som er utenfor vår rekkevidde.

 

Der kolportere du enda en myte Fulmen.

 

Ved å beskrive moderatorer eller inhibitorskjikt som enkelte kaller det, som et LAG, nærmest som den røde fargen på slike sjokoladegodter, så har du skapt en tanke som er lett å tro på.

 

Imidlertid behndles kruttet i våtfase med dette stoffet, det ligger ikke som et LAG, men trekker igjennom, krutt kan sammenlignes med en gammeldags fotografisk film (de gamle brannfarlige kinofilmene VAR nærmest krutt!), de trekker vann og behandles i våt fase. Derfor er det lite som kan slites av, konsistensen er (nesten) homogen.

 

Men selvsagt KAN noe slites av.

 

Spørsmålet er om en hylsevibrator har energi nok til å gjøre det. I følge min erfaring har den ikke det.

 

Jeg synes det er enklere om en dugelig kar med anleggsmaskin eller lastebil som kjører anleggstrafikk, tar ei bøtte og gjør fast på egnet sted, fyller med hylsepoleringsmiddel (AKA Media) og endel tomhylser som virkelig trenger polering, og kjører på jobb med dette ei uke og rapporterer tilbake.

 

Så kan vi vurdere hvilke krefter ammunisjon i en HumVee utsettes for, og kanskje finner noen ut at de ikke TRENGER å kjøpe seg hylsevibrator!

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i at slike inhibitorer ikke er noe lakksjikt, det må nødvendigvis være en gradvis økning i konsentrasjon når man går fra senter og utover mot overflaten.

 

Men som Streken sier bør vi lytte når Per-S taler, han vet nok ganske mye mer om dette enn oss amatører.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i at slike inhibitorer ikke er noe lakksjikt, det må nødvendigvis være en gradvis økning i konsentrasjon når man går fra senter og utover mot overflaten.

 

Men som Streken sier bør vi lytte når Per-S taler, han vet nok ganske mye mer om dette enn oss amatører.

 

 

Begynte på et langt svar, men falt ut.

 

Long story short: selv fagfolk kan ta feil.

 

Jeg har kjørt dette forsøket gjentatte ganger, forst ved en tilfeldighet og ved en feil, siden av nysgjerrighet.

 

Det hele var såpass ubemerkelsesverdig at jeg ikke fatta større interesse enn å fastslå for meg selv at det ikke er FARLIG om en kommer i skade for å tromle noen ladde patroner, eller at det kan være praktisk og helt OK å gi dem ca 15 minutter, om man har helpresset riflepatroner og trenger å få fjernet smøremiddel fra hylsene.

 

Ellers er jeg ikke mye interessert, ingewnting jeg kan si eller gjøre vil få noen av dere til å skifte TRO.

Link to comment
Share on other sites

La meg si det slik: Inntil jeg ser noen komme med et gjennomtenkt forskningsprosjekt som vil kunne produsere resultater med generell gyldighet kommer jeg til å sable ned ideen etter beste evne. Ikke fordi jeg tror så mye på myten men fordi en feilaktig konklusjon kan medføre fare for andre.

 

Men alt jeg kan gjøre er å si min mening, hva folk velger å gjøre i kjelleren er utenfor min kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Morro å se at det diskuteres, skal skal ikke skal skal ikke henge meg på denne tråden. Men for å få litt listefyll så glimrer jeg til :P

 

Det er ikke tvil om at det KAN være farlig enten en liten mikroskopisk sjanse, moderat eller ekstremt farlig, HVORFOR ta en unødvendig risiko? Helt til noen har bevist det motsatte. Og da mener jeg ikke synsing, men vel dokumentert materiale.

Det finnes helt sikkert andre spennende ting en kan bruke fritiden sin til, slik som FORNUFTIG bruk av vibratoren på kjerri.... mener hylsene.... :P:P

 

Adios, nå stikker jeg å pusser mine to nye våpen

en deilig å lekker remington 870 Super magnum (12/89)

og min ruger 22/10 halvauto med nøttestokk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...