Jump to content

Patroner som har vert ein tur i tumbleren


Kenrin

Recommended Posts

På grunn av jobben min er det en rekke forhold omkring ammunisjon og forsvaret jeg er avskåret fra å diskutere, derfor kan jeg ikke svare på alle spørsmål som er fremkommet.

 

Men, det har forekommet krutt som har blitt mekanisk nedbrutt pga vibrasjon, og det har ført til trykkøking i våpen. Derfor vibrasjonstestes all ny ammunisjon som taes i bruk av forsvaret. Vibrasjonsfrekvens og nivå bestemmes av hvilke vibrasjonsnivå ammunisjonen utsettes for, og hvilke frekvenser som er mest kritisk.

Utstyret som brukes kan sammenlignes med en høytalermagnet som kobles til en lettmetallramme der ammunisjonen festes. så er det bare å sette i gang heavy metal. De største testoppsettene har magneter som tåler 5-10 kW pådrag. Det gir muligheter for å reprodusere vibrasjonsmønstre fra alle mulige kilder, og i tillegg kjøres frekvenssveip for å finne egenfrekvenser.

Krutt som brukes i forsvarets ammunisjon blir laget for å tåle ganske mye vibrasjon, men ikke uendelig mye. Det taes derfor prøver av ammunisjonen som undersøkes for endringer, og det kan føre til kassaksjon av ammunisjon som har blitt utsatt for store påkjenninger.

 

Forholdene for ammunisjon som er ladet med sivile kruttyper er mer usikker. Pris er en viktig egenskap, og normalt utsettes ikke hjemmeladet ammo for ekstreme påkjenninger, det er som oftest ferskvare som ikke lagres så altfor lenge.

Krutt for hjemmelading er derfor ofte rene nitrocellulosekrutt med eller uten overflatebehandling (for å få kjemisk progresivt krutt). Disse kruttene kan være sprø og dersom de utsettes for vibrasjon kan det bli så store spenninger at sprekker oppstår. Dersom det også er temperaturendringer i kruttet kan det øke de latente spenningene i kruttkornet slik at det lettere sprekker. Disse sprekkene vil føre til kraftig øking av brennhastighet selv om de ikke er synlig ved visuell inspeksjon av de enkelte kruttkorn.

 

Dersom noen ønsker å eksperimentere med vibrasjon av krutt, så bør kruttet testes i en "closed bomb", ikke i et våpen.

Slikt utstyr er dyrt, og det er ikke lett tilgjengelig, det krever også litt mengde krutt for å gi pålitelige data, og så må alle tester kjøres flere ganger.

 

Og så har man data fra en lot av en type krutt.

 

Konklusjonen min er besnærende lik Fulmens, dette er ikke verd bryet, de data vi får har så begrenset gyldighet at de forteller lite om den mulige fare vi utsetter oss for.

 

Derfor min anbefaling, ikke skyt vibrert ammo, og ikke oppfordre andre til å skyte slik ammo.

Link to comment
Share on other sites

På grunn av jobben min er det en rekke forhold omkring ammunisjon og forsvaret jeg er avskåret fra å diskutere, derfor kan jeg ikke svare på alle spørsmål som er fremkommet.

 

Men, det har forekommet krutt som har blitt mekanisk nedbrutt pga vibrasjon, og det har ført til trykkøking i våpen. Derfor vibrasjonstestes all ny ammunisjon som taes i bruk av forsvaret. Vibrasjonsfrekvens og nivå bestemmes av hvilke vibrasjonsnivå ammunisjonen utsettes for, og hvilke frekvenser som er mest kritisk.

Utstyret som brukes kan sammenlignes med en høytalermagnet som kobles til en lettmetallramme der ammunisjonen festes. så er det bare å sette i gang heavy metal. De største testoppsettene har magneter som tåler 5-10 kW pådrag. Det gir muligheter for å reprodusere vibrasjonsmønstre fra alle mulige kilder, og i tillegg kjøres frekvenssveip for å finne egenfrekvenser..

 

Her falt jeg av lasset et øyeblikk, fant frem brillene og gikk ned i kjelleren.....

 

5 - 10kW 5000 watt 10000 watt vibrasjonsmotor, gett!

 

Nedi kjelleren fant jeg fram min Dillon hylsevibrator, men den har ikke påstemplet noe watt.....

Derimot er det en bitte liten motor, mindre enn ei slik vifte vi har på soverommet om det blir varmt om sommeren.......

 

Å diskutere med deg Per, er som å forsøke å diskutere hjemmeladning for .25 ACP, med en av kanonmannskapet på USS Missouri, som dreiv å schtappa kruttposer løpet, hver på 4,5 kilo stykket.....

 

Selv en proff ekspert kan ta feil.

 

Jeg har prøvd DETTE jeg, det dere driver med er en annen sak, og med referanse til miljøammunisjonen nevnt over her, for dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Tja, da fortsetter jeg vel med å IKKE tromle ferdigladet ammo! Får håpe det går bra med de som gjør det. Da jeg leste denne tråden så fikk jeg et "flashback" til eldgamle sluttstykke, der en hevdet at det fint gikk å lade patroner med rødfiskkrutt. Han ga seg ikke han heller, men det er vel neppe mange som bruker det kruttet til hjemmelading nå for det..............da hadde vi nok lest om det i avisa kanksje t.o.m. på nest siste sida.

Link to comment
Share on other sites

som oftest går ting bra.

men fra at det har gått bra 50 ganger til å påstå det er helt risikofritt, er ikke det samme........

 

jeg kjenner en hjemmelader som påstår han har ladet ammo med rødfiskrutt å skutt det i pistol uten problem. at han har alle fingrene og pistolen i god behold betyr ikke at det er en trygg ting å gjøre...

Link to comment
Share on other sites

Keith, jeg er ikke lett å diskutere med.

 

Husk på at jeg har fått gullmedalje med dobbel eikeløv fra Norsk kverulantforening

 

Da er vi to.... men jeg ble vel kasta ut av den gutteklubben der, formedelst et ubøyelig tempearment og et arsenal av gode argumenter.....

 

Det som slår meg er at du argumenterer etter de samme linjer som ammunisjonsfabrikkene gjorde, den gang Joyce Hornady SKAPTE hjemmelader-industrien.

 

Uten folk som ham, og med bare folk som deg, hadde ikke dette vært noen diskusjon i det hele tatt.

 

Spør deg selv hva er det som representerer størts risiko for hjemmeladere?

 

1 Spørsmål på nettet at typen "hva er beste ladning i kaliber xxxxxx?"

 

2 Idioter som SVARER på sp 1 i åpent forum MED ladedata........

 

 

For å understreke dety poenget gikk det en gang for mange år siden en diskusjon på NJUUS om lading av et konkret riflekaliber. På trposs av advarseler om ikke å publisere data i et åpent, ikke kvalitetssikret forum som er åpent og lesbart for alle, uten innmelding, fortsatte dette. To dager etter kom det korreksjon fra en av deltakerne: han måtte innrømme at hanhadde gjort en feil, i sine data hadde han oppgitt ladninger, men skrevet FEIL ktuttype - en potensiell våpensprenging, men andre ord.

 

Det triste er at denne feilaktige og potensielt farlige ladningen ligger søkbart og åpent tilgjengelig på nettet via Google, og kan når som helt, og muligens for alltid være en fare for nybegynnere.

 

Sammenlignet med dette er dine megavibarsjonsmaskiner og mine rystemopeder temmelig ufarlige saker.

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at Pers elefantvibratorer nok er ment for mer enn en liten håndfull patroner, tipper de kjører hele kasser på veldig mange kilo i det maskineriet. Og ikke glem militærets regler for dimensjonering: Hvorfor lage det smått når man kan lage det stort? Og hvorfor stoppe med stort når man faktisk kan lage det DIGERT?

Link to comment
Share on other sites

Keith.

Nå vet jeg litt om vibrasjons tester av diverse elementer. Alt fra stålkuler til tunge mekaniske innretninger. Det som settes opp på en vibrator av typen Per-S beskriver har det vondt og vil slites ned over tid. Krutt korn vil rundes i kantene pga mekanisk slitasje dette skjer og i en hylsevibrator. Dette støvet som da oppstår i variabel mengde avhengig av mekanisk påvirkning, og har en annen brennhastighet en de opprinnelige kruttet. Hvor stor dette avviket er kreves mer test utstyr enn det en dødelig har lyst til å anskaffe.

Har hatt det litt moro med slikt utstyr på (dengang Sjøforsvarets sprengstoff labb) og resultatene var underholdende.

Så dine påstander Keith er jeg redd for. :evil::evil:

Hva du finer på å gjøre er meg totalt likegyldig, men du påstår ting som kan villede folk med manglende kunnskaper til å utsette seg selv og omgivelsene for opplevelser som kan ende med tildels tragisk utfall.

 

Fullmen det å helle myr vann på min gode venn Per er noe vi gjør med jevne mellom rom. Det er få ting i denne verden han er så lett til å overtale til, da utenom skyting. :P:P

For en god diskusjon og noen gode historier så spanderer han muligens myr vannet. Ellers kan jeg gjøre det. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jan! Les Fulmens betenkning om forsvarets dimensjonering over her!

 

Som sagt kan jeg ikke si noe som helst som vil rikke dere i deres tro!

 

Og selvsagt har både du og Per rett I DEN DIMENS`JON DERE BEFINNER DERE!

 

Men mitt enkle spørsmål er : har dere prøvd med en vanlig hylsevibrator?

 

Det har jeg, og jeg lever i beste velgående.

 

Slik dere argumenterer skulle man - overført til hjemmeladning - slett ikke ta sjansen på å lade selv.

 

Og det ble da også i sin tid frarådd på det sterkeste av fagfolk.... fordi man ikke har kontroll på alle faktorer, og fordi det er så mye som kan gå galt...... Jada....

 

Eller slå opp i manualen til den sivile versjonen av P80, der sier man rett ut at hjemmeladninger ikke anbefales med denne pistolen.... det sier fagfolk....jada....

 

Og for all del lad ikke med blykuler, for det tåler ikke denne pistolen--- sier fagfolk.

 

Og nå sier fagfolk at denne pistolen ikke tåler helmetallkuler heller.

 

Nei det er nok best å slutte å skyte, først som sist.

Link to comment
Share on other sites

på en måte er det morsomt å lese keiths betraktninger.

det fyker masse påstander rundt som jeg lurer på er begrunnede eller bare synsing.

 

at man kan tromle patroner, skyte de, uten merkbare trykkendringer er jeg ikke i tvil om. men det betyr ikke at det er ufarlig. det gikk bra den ene gangen man testet, eller de 50 gangene, men det er vel ingen vitenskapelig bevist og sikker garanti for at det er ufarlig?

 

hva som anbefales i forsvarets manualer ang hjemmeladd ammo har vel endel å gjøre med at den som "eier" våpenet (forsvaret)ikke ønsker at en eller annen luring skal lade ammo som ikke er trygg sikkerhetsmessig eller som sliter mye på våpenet og bruke den i forsvarets våpen. det er en bekymring som er reell. er mye rar hjemmeladning ute å går. derfor vil forsvaret ha std ammo i sine våpen for da har de iallefall til en viss grad kontroll med hva våpa brukes med. å de kan eventuelt finne grunner til at våpen blir ødelagte. (feks kaputte løp etter bruk av 9mm miljø)

i de fleste av forsvarets våpen jeg vet om, så er det bare lov å bruke ammo som er godkjent av forsvaret. dvs at endel sivil ammo og hjemmeladninger ikke er godkjent.

 

å om jeg ikke husker helt feil, så anbefales ikke miljøkuler i polygonriflede løp. feks P80.

Link to comment
Share on other sites

KEITH.

 

Du bør lese grundigt hva jeg skrev.

1.Jeg bryr meg ikke om hva du holder på med.

2.Du beveger deg i en sone hvor sikkerhetsmargin er farlig små.

3.Og derfor skal du ikke råde andre til å passere grense hvor de ikke har den fulle kontroll.

4.At du ikke evner å se dette er et alvorlig problem.

 

Jeg har selv lekt med ting på gale siden av streken, og det gjør jeg forsatt. Men da gjør jeg det alene eller sammen med folk som har tilstrekkelig fagkunnskap om leken. Men jeg går ikke ut å anbefaler leken til andre av den grunn.

 

PS.

Argumentene dine blir ikke bedre av å skifte tema eller å laterliggjøre andre personer.

Link to comment
Share on other sites

KEITH.

 

Du bør lese grundigt hva jeg skrev.

1.Jeg bryr meg ikke om hva du holder på med.

2.Du beveger deg i en sone hvor sikkerhetsmargin er farlig små.

3.Og derfor skal du ikke råde andre til å passere grense hvor de ikke har den fulle kontroll.

4.At du ikke evner å se dette er et alvorlig problem.

 

Jeg har selv lekt med ting på gale siden av streken, og det gjør jeg forsatt. Men da gjør jeg det alene eller sammen med folk som har tilstrekkelig fagkunnskap om leken. Men jeg går ikke ut å anbefaler leken til andre av den grunn.

 

PS.

Argumentene dine blir ikke bedre av å skifte tema eller å laterliggjøre andre personer.

 

Pass, jeg gir meg her jeg, før det blir ubehagelig....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...