Jump to content

spesialfelt


Vargar

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe meg en pistol til spesialfelt. Har festet blikket på Sig Sauer P 232 .380 ACP og sikler litt på den. Vil, om det blir aktuelt, velge den i rustfri utgave for å få stålramme.

 

Er det noen som har erfaringer med denne? Hvordan står den seg i forhold til en Walther PP/PPK? Jeg har hørt at den skal ha et litt bedre avtrekk.

 

Sist, men ikke minst, hvor kan jeg få kjøpt/bestilt en? :)

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt på kaliberet også. Jeg har også en pistol i .380, og det er ikke helt kurant å få fatt i komponenter til lading.

Er vel ikke så vanskelig, bortsett fra hylser? Vanlige small primer tennheter, 9mm kuler (disse finnes jo i utallige utgaver) og krutt, er vel heller ikke no problem.

Er vel dette med hylser da...

Link to comment
Share on other sites

Tenk litt på kaliberet også. Jeg har også en pistol i .380, og det er ikke helt kurant å få fatt i komponenter til lading.

Er vel ikke så vanskelig, bortsett fra hylser? Vanlige small primer tennheter, 9mm kuler (disse finnes jo i utallige utgaver) og krutt, er vel heller ikke no problem.

Er vel dette med hylser da...

 

Eller du kan gjøre som jeg gjorde en gang, forlenget kammeret med 1,8 mm og åpnet støtbunnen litt, vips har du en 9mm :D

Hylsr hvor du enn snur deg på banen :D

 

Husk å ta en tur innom våpenkontoret for endring av kaliber i våpenkortet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan gjøre som jeg gjorde en gang, forlenget kammeret med 1,8 mm og åpnet støtbunnen litt, vips har du en 9mm :D

Hylsr hvor du enn snur deg på banen :D

 

Husk å ta en tur innom våpenkontoret for endring av kaliber i våpenkortet :mrgreen:

Nå trenger man ikke å ta noen tur til våpenkontoret, så lenge man fortsatt kan avfyre orginal kaliberet i våpenet.

 

Høres litt ut som en ulykke på vent det der. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Brassy.

Kan du oppgi hvilke skytebaner du frekventerer slik at andre som bryr seg om livet og helsa kan holde seg borte fra de banene? Kanskje du også kan oppgi når du har tenkt å skyte med idiotpistolen din så kan det gis nabovarsel også.

Makan til d...t.

Link to comment
Share on other sites

Trist å høre alle betreviterne her inne som tror de kan og vet alt.

 

Jeg kan fortsatt tenke, spessielt når jeg lade.

At dere andre (Vingemuttteren og ATK ) mister hodet når dere setter dere forrann ladebenken er deres problem :mrgreen:

 

Les en gang til hva det er snakk om før dere maler fanden på veggen :!::!::!:

 

PS: våpenet er det skutt mange tusen skudd med nå, helt uten noen som helst problemer.

Men nå vet jo ikke dere hvilket våpen dette gjelder da . .

Link to comment
Share on other sites

Brassy, når du kaster ut kommentarer som at kammeret i din pistol forlenget du med... så er det ganske trygt å tro at utgangspunktet var en 380 slik du ordla deg. Så godt som alle pistoler i 380 er blowbackmekanismer som ikke tåler 9mm parabellum. Når du nevner 9mm hylser som finnes i fleng på banen så kan man ikke tro annet enn at du mener 9mm Parabellum. Når du i ettertid bringer 9mm Glisenti inn i omtalen så virker det hele noe useriøst. Passer altså 9mm Parabellum i magasinet til 380 ACP selv med korte kuler? Det skiller 4,5mm om en sjekker totallengde mellom 380 ACP og 9mm Para i følge Cartridges of the world. Om du virkelig har tatt en normal blowback 380 og utvidet kammeret til 9mm Parabellum dimensjoner, med fare for at du eller andre kan stappe 9mm Parabellum i kammeret, så har du gjort noe som etter min mening er uansvarlig. Om du snakker om en av de få pistolene med skikkelig låsing som fåes i 380, så fås de jeg kjenner til også i 9mm Para så da blir det bare tull alt.

Hvorfor oppgir du ikke hvilket våpen det er snakk om så du riktig kan gnis nesene til oss bedrevitere i det?

Du har misforstått totalt når det er Vingemutter og jeg som mister hodet foran ladebenken etter ditt syn. Det er jo det stikk motsatte som er tilfelle når jeg advarer mot en potesielt farlig praksis.

Link to comment
Share on other sites

I en vanlig .380, vil vel kortere magasin være det, som gir "sikkerhet" her. Jeg antar uten å kunne prøve, at de fleste 9 mm patroner blir for lange til magasinet. Derved blir benyttet ammo et "spesial" prosjekt. 9 mm (x19) hylser, kan brukes, men hjemmeladeren setter kulene så dypt at patronene går i magasinet. Ladedata må selvfølgelig bygge på .380, ellers blir trykk for høyt for konstruksjonen. For nåværende eier er dette trygt nok, men evt nye eiere kan kammre ei normal 9x19 direkte i kammeret og om uhellet er ute, bli skadet. Hm, så vanskelig kan det vel ikke være å få tak i .380 hylser?

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213614981

 

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... *+9014+***

Link to comment
Share on other sites

Miste hodet og miste hodet, jeg kunne nok trygt ha gjort lignende stunt. Og sluppet godt unna med det i all eve, men man selger kansje unna våpenet en dag. Hva da? Etter mitt syn en ulykke på vent, er noe mulig vill noen før eller siden gjøre det. Og derfor er man normalt noe restriktive med slike stunt.

 

Hvordan skyter den med orginal amo etter at kammeret er forlenget?

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ganske forundret mange ganger når glupe tips om modifikasjoner blir fremført med den største selvfølgelighet. Og når det kommer til å forsvare stuntet, avslører det en overaskende mangel på selvkritikk og generell forståelse av hvordan informasjonen kan oppfattes av andre. Det kommer jo overhode ikke fram om hvordan det blir ladet og i hva det blir brukt i. Forbeholdene for andre burde stå i kø, men nei ingenting. Burde vært presisert ganske grundig. Så i sin iver på å finne opp hjulet på nytt, ble din stolthet en smule såret, hmm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg venter på opplysninger om hvilken pistol Brassy så kjekt modifiserte. Han indikerer at det er noe mer enn en vanlig blowback 380 han har brukt. I så fall er det drøyt å slenge ut en lettvint komentar som omhandler hva andre eventuelt skulle gjøre med sine standard blowback pistoler.

Jeg beklager overfor trådstarter og de som ville vite mer om 380 pistoler at dette skar ut, det har jeg min del av skylda for. Men det er det eneste jeg beklager i denne tråden.

Jeg har sett resultatet av en våpensprengning, det var en S&W mod 36 som gikk i lufta, så vidt jeg husker gikk deler av tønna og toppstrapen i filler. Det må flydd godt med metall rundt omkring. Hva grunnen til våpensprengningen var, vet jeg ikke men den som hadde ladet ammunisjonen og skytteren hadde noen tanker om hva som hadde skjedd. Utrolig nok gikk det bra med skytteren, men han virket litt sjokkert

For å prøve å spore tråden tilbake til trådstarter så nevner jeg at 380 hylser finnes til ca 2.5 kr per stk hos hjemmelading. Ellers finnes det et alternativ for de som vil ha noe ekstra i forhold til 380 ACP; 9mm Ultra tror jeg det het. Den ble visstnok kamret i Walther PP som en litt kraftigere politipatron enn 380. Den er vel bare marginalt kraftigere enn 380 siden den skulle brukes i blowback pistoler. Dette om 9mm Ultra tar jeg helt ut av hukommelsen så det er rom for feil i det jeg referer til. Heldigvis kan interresserte sjekke i litteraturen, Wikipedia er ofte en god plass å begynne. Husk bare at det ikke er alt i Wikipedia som er kvalitetssikret.

Link to comment
Share on other sites

Brassy, når du kaster ut kommentarer som at kammeret i din pistol forlenget du med... så er det ganske trygt å tro at utgangspunktet var en 380 slik du ordla deg. Så godt som alle pistoler i 380 er blowbackmekanismer som ikke tåler 9mm parabellum. Når du nevner 9mm hylser som finnes i fleng på banen så kan man ikke tro annet enn at du mener 9mm Parabellum. Når du i ettertid bringer 9mm Glisenti inn i omtalen så virker det hele noe useriøst.

Brassy har ikke nevnt 9mm Glisenti, det er det HighPower som har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Nei Varg7, her var det mere synsing om andre ting enn om akkurat det du lurte på! Det eneste jeg vet om pistolen er at den ser kul ut!?!

 

Er det egentlig vits å diskutere hvorvidt det er forsvarlig å skyte en sånn ammo i en slik pistol, når det trådstarter egentlig spør om, faktisk ikke har noe med dette å gjøre? Har fulgt denne tråden på grunn av spørsmålet om pistol til spesialfelt, men det eneste fornuftige svaret så lang har vært hvem som importerer den pistolen. Kammeret er ikke av de forumer som følger tråden mest, her det det utrolig mange som vil rope høyest om ALT annet enn det tråden dreier seg om, her har dere klart å holde dere til skyting (nesten).

 

Jeg skulle gjerne visst mere om denne pistolen selv så da synes jeg at spørsmålet kan stilles på nytt:

 

Hei!

 

Vurderer å kjøpe meg en pistol til spesialfelt. Har festet blikket på Sig Sauer P 232 .380 ACP og sikler litt på den. Vil, om det blir aktuelt, velge den i rustfri utgave for å få stålramme.

 

Er det noen som har erfaringer med denne? Hvordan står den seg i forhold til en Walther PP/PPK? Jeg har hørt at den skal ha et litt bedre avtrekk.

 

Sist, men ikke minst, hvor kan jeg få kjøpt/bestilt en? :)

 

Og neida! Dere trenger ikke svare opptil flere ganger på dette innlegget! Svar på Varg7 sitt spørsmål heller!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tafset på en Sig Sauer 230 for noen år siden når jeg snuste på .380...

Jeg syns den var unødvendig stor og klumpete til å være en blowback pistol i det kalibret.

Men npresisjon og slikt er vel etter alt å dømme bra. Kan være en fordel i spesialfelt... men så lenge en skyter mot .22 pistoler :?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Vurderer å kjøpe meg en pistol til spesialfelt. Har festet blikket på Sig Sauer P 232 .380 ACP og sikler litt på den. Vil, om det blir aktuelt, velge den i rustfri utgave for å få stålramme.

 

Er det noen som har erfaringer med denne? Hvordan står den seg i forhold til en Walther PP/PPK? Jeg har hørt at den skal ha et litt bedre avtrekk.

 

Sist, men ikke minst, hvor kan jeg få kjøpt/bestilt en? :)

Har du vurdert SIG P238 da? Også i .380 acp

 

http://www.sigsauer.com/Products/ShowCa ... egoryid=67

Link to comment
Share on other sites

Har lest denne tråd og jeg er hoderystende til enkeltes svar på Brassy`s løsning på det som for enkelte kan være et hylseproblem (mangel på dem) i kal 380.

 

I beste Kammerånd skal det haseleres og uthenges etter noter, om en ikke skriver det en selv mener er fasit.

 

Kan ikke se at Brassy nevner noe om lading, der han først skriver om en mulig løsning på hysemangelen.

Han regner det nok som selvsagt at ALLE skjønner at det MÅ brukes ladedata til det opprinnlige kaliber ved en slik endring :D

 

At noen ikke skjønner dette og ber om å få opplyst hvor hans hjemmebane er, er et lysende eksempel på at vedkommende bør (MÅ) gå gjennom sine egne laderutiner.

Ja kanskje det er han som bør opplyse hvilke baner han frekventerer...

 

 

PS: den dagen dere vet halvdelen så mye om lading, som Brassy har erfart gjennom 100`vis av skudd gjennom mange 10-år i DFS, NSF, NJFF og jakt i inn og utland, så skjønner dere nok at det er på tide å lese Ladeboken en eller tre ganger til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ingen i denn tråden som har stilt seg tvilende til Brassy's kompetanse når det gjelder lading....

Men jeg stiller svært stoe spørsmål i vedkommedes kompeetanse i hva man poster på et åpent internett forum :shock:

 

Å i det hel tatt slenge ut en slik nedsnødd påstand som at det #bare# er å brotsje opp en .380 for å forenkle hylsetilgangen er så uansvarlig og dumt at jeg er sjokkert. Det gjøres interessante og spennende modifikasjoner på mange våpen, jeg har gjort en del selv. Men jeg skriver da for pokker ikke på nett om slike ting som defintivt medfører fare andre menneskers liv og helse!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror akkurat det poenget har kommet ganske godt frem nå.

 

Min personelige meing er at i siste instans så er det den personen som eventuelt fysisk gjør et eller annet basert på informasjon fra for eksempel et nettforum uten å etterprøve eller kvalitetssikre dette, som sitter igjen med ansvaret for egne handlinger.

Link to comment
Share on other sites

Man vil som regel danne seg et inntrykk av en person ut fra hva vedkommende skriver. Både ut fra det faktiske innholdet i bidragene til vedkommende, og hvilken tone han/hun velger å bruke i sine innlegg. For eksempel kan man oppleve at en bidragsyter som velger å uttrykke seg som en dust også blir oppfattet som en. Jeg sier ikke at det er det som har skjedd med Brassy. Men jeg vil heller ikke utelukke det...

 

 

Edit: Skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...