Jump to content

Kjøp av Colt AR-15


jeromoeren

Recommended Posts

Hei,

 

Nybegynner her, så muligens "dumme" spørsmål for noen.

 

Vel, jeg har lyst til å begynne med praktisk skyting, og driver å googler litt etter våpen. Uten å ha prøvd så er det AR-15 som frister, og Colt 6721 er det som pr nå frister mest. Etter hva jeg skjønner så er dette våpenet godkjent av Politiet (Colt AR-15 Hbar).

 

Spørsmålet er hvor (og er det mulig) kan man kjøpe dette i Norge?

 

Jeg har ikke funnet noen referanser til hvor det kan kjøpes, så hva med evt importere selv? Er dette mulig i praksis? Noen erfaringer? Tips?

 

JE

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har lyst til å begynne med praktisk skyting, og driver å googler litt etter våpen. Uten å ha prøvd så er det AR-15 som frister, og Colt 6721 er det som pr nå frister mest. Etter hva jeg skjønner så er dette våpenet godkjent av Politiet (Colt AR-15 Hbar).

Tja..... 6721en er IKKE våpnet POD hadde i hodet da de skrev det. Da de skrev det, var det en modell fra Colt som het Ar15 H-Bar. I dag har alle nye navn.

6721 er uansett for kort for den norske våpenforskriften og er i originalkonfigurasjon IKKE lovlig i Norge.

 

Spørsmålet er hvor (og er det mulig) kan man kjøpe dette i Norge?

 

Ingensteder. Har ikke sett noen som importerer LE modellene fra Colt.

 

Jeg har ikke funnet noen referanser til hvor det kan kjøpes, så hva med evt importere selv? Er dette mulig i praksis? Noen erfaringer? Tips?

 

JE

 

I praksis kan du glemme å importere den fra USA. Slike våpen med kamret/kammer merket 5.56 NATO er det heller ikke eksport på.

 

 

"Normal" prosedyre i praktisk er:

 

1. Ta nybegynnerkurs (som de fleste klubber krever) og begynn med pistolskyting

2. Etter min 6mnd, kjøp eget våpen og gjerne få litt mer erfaring med det.

3. Ta sikkerhetskurs i Praktisk.

4. Begynn å skyte og kjøp rifle etterhvert.

 

 

Merk, det finnes ikke eget kurs for rifle enda. Man tar sikkerhetskurset med pistol og må således kunne håndtere dette på en sikker måte først.

Det har vært snakk om å utvikle eget kurs for rifle en stund, men er ikke sikker på om det er ett "standalone" kurs eller ett som bygger videre på pistolkurset (og således må ha det først).

Personlig, så håper jeg det blir det siste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du bør vurdere er 16" Bushmaster fra pvas.no eller practac.no og legge resten av pengene i sikt og ammo.

Det er liten praktisk forskjell på Bushmaster og Colt sine ar15 våpen.

Colt har nok noe høyere kvalitet men vil koste deg vesentlig mer (minst det dobbelte) før du sitter med den i hendene her på berget ,kontra en Bushmaster.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for raske svar.

 

Når det gjelder kurs så er dette greit. Følger denne prosedyren...

 

Så, da forstår jeg det slik at Colt dessverre blir uaktuelt. Men, for all del, Bushmaster er sikkert vel så bra.

 

Neste spørsmål; selges det ikke Carabin modeller i Norge? Er ikke dette tillat? (ref Capsicum sin webshop. Det er ingen carabiner der, men de selger kolber til carabin...)

Link to comment
Share on other sites

Capsicum selger 16" men de er med A2 stokk.

Problemet er at med 16 løp og innskyvbar blir våpnet for kort etter forskriftene. Minimum er 84cm og med innskyvbar ender mean på ca82cm. Dvs man må da modifisere receiver extensionen slik at man ikke kan skyve den helt inn.

 

Til praktisk kan man like godt kjøpe BM som Colt.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som ikke skjønner hvorfor alle skal ha så korte børser som mulig?

 

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med korte børser men har prøvd en 16" med carabin handguard. Synes det ble ganske stutt og personlig synes jeg handguarden ble for kort. Ser poenget med kort og hendig børse på kjappe stager med korte hold men praktisk rifle skytes også på lengre hold enn 15 meter! Selv har jeg en 18" med rifle length handguard som jeg trives veldig godt med. De ekstra tommene gir deg også litt mer fart som kan komme godt med når popperne står langt ute i myra.

 

Jeg mistenker at mange kjøper våpen etter hva de synes ser kult ut, ikke nødvendigvis hva som er best egnet til konkurranser i praktisk rifle. Selvfølgelig skal folk få lov til å gjøre som de vil så lenge de holder seg innenfor lovverket, men har inntrykk av at form ofte går foran funksjon når det handles rifler. Merkelig nok ser jeg mer til disse tacticoole riflene på nett enn på konkuranser.

 

Hilsen en som synes det er morsomst å skyte, ikke posere.

 

(Dette var ikke ment mot deg jeromoeren, mer en lufting av litt tanker jeg har etter å ha lest litt her inne :)

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som ikke skjønner hvorfor alle skal ha så korte børser som mulig? ... Jeg mistenker at mange kjøper våpen etter hva de synes ser kult ut, ikke nødvendigvis hva som er best egnet til konkurranser i praktisk rifle....

Hilsen en som synes det er morsomst å skyte, ikke posere.

 

Der er jeg helt enig med deg på alle punkter. Det er MANGE som liker best/er bedre på å vise frem den korte opp-h..ra børsa si enn å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som ikke skjønner hvorfor alle skal ha så korte børser som mulig?

 

Jeg har ikke så veldig mye erfaring med korte børser men har prøvd en 16" med carabin handguard. Synes det ble ganske stutt og personlig synes jeg handguarden ble for kort. Ser poenget med kort og hendig børse på kjappe stager med korte hold men praktisk rifle skytes også på lengre hold enn 15 meter! Selv har jeg en 18" med rifle length handguard som jeg trives veldig godt med. De ekstra tommene gir deg også litt mer fart som kan komme godt med når popperne står langt ute i myra.

 

Jeg mistenker at mange kjøper våpen etter hva de synes ser kult ut, ikke nødvendigvis hva som er best egnet til konkurranser i praktisk rifle. Selvfølgelig skal folk få lov til å gjøre som de vil så lenge de holder seg innenfor lovverket, men har inntrykk av at form ofte går foran funksjon når det handles rifler. Merkelig nok ser jeg mer til disse tacticoole riflene på nett enn på konkuranser.

 

Hilsen en som synes det er morsomst å skyte, ikke posere.

 

(Dette var ikke ment mot deg jeromoeren, mer en lufting av litt tanker jeg har etter å ha lest litt her inne :)

 

Så du skyter bare open pistol også da, eller ??

 

Sånn iht til din egen argumentasjon...

 

For min del skjønner jeg ikke hvorfor folk i utgangspunktet skal ha sterke meninger om andres våpen og valg av utstyr, eventuellt fremheve egne valg som det eneste riktige... :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette et diskusjonsforum hvor folk skal få lufte sine meninger? Jeg bare kom med min mening, sa også at folk må få gjøre som de vil. Mine meninger er igrunn bare det, mine meninger. Har aldri sagt at jeg har fasiten på noe som helst :)

 

Når det kommer til pistol skyter jeg production :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hirrhirrhirr - muligens ett litt billig poeng av meg, men jeg har etterhvert havnet ganske kraftig i leiren for at folk får gjøre som de vil, innenfor lovlige rammer.

 

Hva rasjonalet deres er, har jeg funnet ut at jeg rett og slett gir f..n i. Litt under mottoet om "jo mer jeg lærer - jo mindre vet jeg". :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flashman, en forskjell fra pistol er at POD ikke i samme grad følger med som på rifle.

De har jo påpekt den store forskjellen på solgte våpen til rifle og deltakelsen på stevner.

I deres øyne er det for mange "samlere".

 

Og jeg er for så vidt enig med deg men jeg vil ikke at de som kjøper slike våpen fordi de synes dem er "tøffe" og "kule" skal ødelegge for meg som bruker dem på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så uenige i konklusjonen, Cardinal.

 

Og jeg mener at vi står oss på å få en så høy og stabil aktivitet, med så mange stevnedeltagere som overhodet mulig, men allikevel har jeg den oppfattelsen av at folk må, innenfor lovlige rammer få pusle med sitt, uavhengig av "smakspolitiet". En rifle som eieren faktisk synes det er artig å holde på med, tror jeg det er større sjanse for at eieren bruker og da trengs strengt tatt ikke en sånn "senedovernesen" holdning, fordi du ikke bruker den samme satsen som fjorårets NM vinner. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Merk, det finnes ikke eget kurs for rifle enda. Man tar sikkerhetskurset med pistol og må således kunne håndtere dette på en sikker måte først.

Det har vært snakk om å utvikle eget kurs for rifle en stund, men er ikke sikker på om det er ett "standalone" kurs eller ett som bygger videre på pistolkurset (og således må ha det først).

Personlig, så håper jeg det blir det siste.

 

Hvorfor? Er det så farlig med folk som ikke vil skyte pistol? Jeg kunne godt tenkt meg å begynt med praktisk rifle; jeg har ikke prøvd det, men det hørest svært interessant ut. Men jeg har absolutt ingen interesse av å drive med pistolskyting!

Link to comment
Share on other sites

De fleste AR pusherene leverer karabiner med justerbare kolber i dag. Kolbene må selvfølgelig plomberes så du overholder lovlig lengde! Dette er en smal sak,og du har fortsatt tre trinn med justering igjen.

 

Når det gjelder valg av rifle og utstyr: Kjøp det du har lyst på, og drit i hva andre måtte mene!

 

Liker du old school looken, så kjøper du det, liker du spacede racerifler fulle av ymse funksjoneringstvilsomme deler, så kjøper du det..

 

En 16" AR er i aller høyeste grad konkurransedyktig, selv på de lengre holdene. Til og med en 11,5" henger veldig greit med til 300meter hvis mannen bak gjør jobben..

Link to comment
Share on other sites

"Normal" prosedyre i praktisk er:

 

1. Ta nybegynnerkurs (som de fleste klubber krever) og begynn med pistolskyting

2. Etter min 6mnd, kjøp eget våpen og gjerne få litt mer erfaring med det.

3. Ta sikkerhetskurs i Praktisk.

4. Begynn å skyte og kjøp rifle etterhvert.

 

 

Merk, det finnes ikke eget kurs for rifle enda. Man tar sikkerhetskurset med pistol og må således kunne håndtere dette på en sikker måte først.

Det har vært snakk om å utvikle eget kurs for rifle en stund, men er ikke sikker på om det er ett "standalone" kurs eller ett som bygger videre på pistolkurset (og således må ha det først).

Personlig, så håper jeg det blir det siste.

 

Og det er nok den fremgangsmåten som Cardinal beskriver her som også vil være fremgangsmåten i fremtiden. Jeg tror aldri det kommer til å bli eget godkjenningskurs for rifle. Blir det ett slik kurs, så blir det isåfall ett påbyggingskurs til pistol. Altså at man må ha pistolkurset først

Link to comment
Share on other sites

........ Jeg tror aldri det kommer til å bli eget godkjenningskurs for rifle. Blir det ett slik kurs, så blir det isåfall ett påbyggingskurs til pistol. Altså at man må ha pistolkurset først

 

Jeg synes man bør tenke om igjen den tanken. Hvorfor skal man ikke kunne starte med rifle? Totalt sett så er det mange flere rifleskyttere enn de som skyter pistol. Kanskje de hadde likt å stille på praktisk rifle også og ikke bare DFS/jaktfelt. For de folkene så er pistol ikke noe alternativ og jeg tror ikke de vil gå gjennom pistolfasen bare for å kunne få skyte rifle etter x antall år.

Link to comment
Share on other sites

For de folkene så er pistol ikke noe alternativ og jeg tror ikke de vil gå gjennom pistolfasen bare for å kunne få skyte rifle etter x antall år.

Kanskje enda en god grunn for å gjøre det nettopp på den måten det gjøres i dag, for å "luke ut" de som kjøper seg denne type rifler kun for å ha en "kul" rifle.

Selv har jeg lite interesse av pistol, men tok alikevel skrittet å begynne med pistol i '98 for å en gang kunne skyte rifle. Ser ikke helt problemet med å gjøre det på denne måten dersom man er seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Tja - for min del startet jeg med kurs i praktisk rifle, sånn i 90/91 og det gikk faktisk flere år før jeg tok pistolkurset.

 

Fremfor å tvinge skyttere som er interessert i praktisk rifle til å bruke mange tusen kroner på en gren som ikke intresserer dem (Pistol), ville jeg heller foreslått at forbundet åpner for rene riflekurs, men heller stilte krav til pålagt, dokumentert aktivitet på medlemsnivå i tråd med det som gjelder for klubbene tilsluttet forbundet pr idag (for klubbene er vel dette å arrangere minst ett level I stevne pr år, fritt etter hukommelsen).

Link to comment
Share on other sites

Det har nok ikke noe med å gjøre at man ikke ønsker konkurranse fra noen DFS skyttere nei.... :mrgreen:

 

Og jeg er en av de som mener at vi vil gjøre oss selv en bjørnetjeneste ved å ha egne riflekurs.

 

Det kan kanskje komme til noen som vil bli aktive, men problemet ligger i at vi vil da tildra oss enda flere folk som vil ha en AR eller annen rifle, kun fordi den er "tøff", og at de ikke har som hensikt å delta i det hele tatt. Og dette vil slå negativt ut for forbundet overnfor myndighetene, ref. Cardinals tidligere innlegg. Og at man har lyst på en rifle, er ikke ervervsgrunn i Norge i dag(så kan vi selvfølgelig være enige eller uenige i det)

 

Dette kunne selvfølgelig vært løst med ett aktivitetskrav, men dette er vel egentlig myndighetenes oppgave. Forbundet har ikke kapasitet til å kontrollere at over 2000 medlemmer har vært aktive med riflene sine(tenkt tall, siden ikke alle medlemmene har rifle)

 

Og Forbundsting og Styret har vel i de senere år vært enige om at "listen" for å skulle få erverve rifle bør ligge på det nivået det gjør idag. Altså at man må gå veien om pistol

 

Er man uenig i dette, så kan man få klubben sin til å fremme forslag på Forbundstinget, som forøvrig er den 10. april på Radisson Blu Gardermoen

Link to comment
Share on other sites

Er man uenig i dette, så kan man få klubben sin til å fremme forslag på Forbundstinget, som forøvrig er den 10. april på Radisson Blu Gardermoen

 

Dette er nå litt av en Catch22 da. De fleste som vil kjøpe rifle uten å gå om pistol har antagelig ikke pistol, er følgelig ikke medlemmer av NFPS, og får ikke stilt noe forslag til Forbundstinget via klubb. :lol:

 

Men det var kanskje meningen? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Wow... Her kom det mange svar, og det meste ble vel egentlig VELDIG off-topic!

 

Jeg ser poengene til alle sammen her alle veier... Hvorfor jeg ønsker carbin eller ikke er strengt tatt ikke tema her. Jeg lurer bare på hvor handle, hvilke våpen er lovlig (det gir seg vel litt utfra hvor man kan handle), og hva er lov til å gjøre (f.eks bygge om til carbin med plombering).

 

Når det gjelder fremgangsmåten for å kunne skyte praktisk rifle synes jeg denne er fornuftig, og jeg tenker å følge denne.

 

Personlig når det gjelder diskusjonen her om riflekurs eller ikke, så vil jeg tro at de fleste her har vært innom forsvaret i en eller annen grad, og da skutt noen runder med AG3. Altså de vet hvordan det er å skyte rifle. Jeg synes pistol er morsomt, men det som fenger meg mest, og som jeg savner fra forsvaret var praktisk skyting med rifle (i en eller annen form, AG3, mp5, etc)

Link to comment
Share on other sites

Dette er nå litt av en Catch22 da. De fleste som vil kjøpe rifle uten å gå om pistol har antagelig ikke pistol, er følgelig ikke medlemmer av NFPS, og får ikke stilt noe forslag til Forbundstinget via klubb. :lol:

 

Men det var kanskje meningen? :mrgreen:

 

Var vel ikke tiltenkt slik, men man må uansett gjennom en klubb. Og det finnes ikke egne rifleklubber, og det kommer vel aldri til å gjøre det eller.

 

Men sånn som jeg ahr oppfattet de fleste klubber(og jeg har kontakt med endel av de i løpet av året) Så er det ganske bred enighet i forbundet om at man ikke ønsker eget riflekurs. Da man mener det potensielle "tapet" vil være større enn gevinsten

Link to comment
Share on other sites

Hei til opprinnelig trådstarter. Jeg kan dele litt erfarnger med AR-15 type rifler m.m. om du vil.

Jeg har vært instruktør og bruker på HK 416 siden den kom til vår avdeling. Mitt våpen er en normal lengde HK, dvs 16,5" sånn ca. Jeg har noen få ankepunkt på dette våpenet(samme for andre AR-15 kloner+Colt). Med en justerbar lengde kolbe(innfellbar) så er kolben mindre stabil enn jeg liker. Derfor valgte jeg en Olympic Arms med fast kolbe a la M16 til mitt private våpen. Denne gir meg bedre kinnkontakt og er noe mer stabil. Et annet problem med AR-15 konseptet er at vanlige kikkertsikter må monteres for langt tilbake hvis man ikke bruker en extended montasje. Picatinny skinna er for kort på låskassa(eller Upper Reciever). Dette gjelder uansett løpslengde. Noen monterer siktet på et forskjefte som har Picatinny rails på toppen. Dette fungerer dårlig, fordi disse forskjeftene ikke er stabile nok til å holde treffpunktet konstant(dette har vi prøvd med HK 416).

For meg har det optimale AR-15 våpenet en 16,5" pipe av tung profil, fast M16 type kolbe og enten en M4 Picatinny forlenger/forhøyer og et vanlig kikkertsikte. Det finnes også sikter (a la) Trijicon som er korte nok til å gi riktig øyeavstand når det monteres på låskassen. Aimpointen som HK 416 har er også utmerket til en praktisk rifle.

Jeg har til nå hatt en Zeiss Diavari 1 1/4-4x med skinne og MAK hurtig avtagbare montasjer for Picatinny rails på mitt private våpen. Dette er en topp funksjonell løsning(om enn noe kostbar).

Å montere et sikte med rett høyde og øyeavstand på en AR-15 kan være en utfordring. Det er lurt å se på hva andre har fått til å fungere før en handler sikter og montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk slik her i verden at man må gjøre en liten innsats for å oppnå det man ønsker, nå sitt mål. Hvis man synes han/ho (avhengig av preferanser og kjønn) som sitter i kassa på Rema 1000 er virkelig lekker kan man prøve seg med et smil og høflig anmodning om å gå ut en kveld, man setter seg ikkje ned og sutrer over at man ikkje engang blir tilbudt en koselig liten avsuging uten å ha utvekslet et eneste ord med ho...

Vil man ha noe å si, være med på å påvirke en klubbs/forenings vei videre; meld deg inn og vær aktiv.

Vil man ha en Ar-15/annen gøyal rifle; gjør en innsats for det, som alle vi andre som skyter praktisk rifle har gjort.

Det å arrangere et eget riflekurs er i praksis bare tull.. NSPS og lokale klubber har begrenset med ressurser, alt blir jo gjort på dugnad/frivillighetsbasis og folk har begrenset med tid.

Ikkje minst bor ikkje alle i Oslo/det sentrale østland. Det er enkelte steder vanskelig nok å arrangere et vanlig kurs i ny og ne, det å måtte arrangere egne kurs for rifle OG pistol..

 

Uansett har eg en ekkel mistanke om at mange her ikkje er praktiske skyttere eller har innsyn i sporten. Praktisk skyting generelt og rifle spesielt er alt annet enn rambofile guttunger som vil ha ei tøff rifle. Enhver rifle er satt opp etter det som skytteren mener er det optimale for han/ho (iht. løpslengde, stokk, balanse vs. vektfordeling, bipod og optikk vs. avstander, etc.), ingen vil risikere penger og resultater for å henge på unødvendig skrot på rifle. Og det å nevne feltskyttere/DFS/andre uten nevnte kurs i forbindelse med en sport som har så høy grad av sikkerhet (hvis du ser en fortvilet person i skuddsikker vest på et feltstevne så er det nok en praktisk skytter..)..

 

Men det var jo litt OT... Til trådstarter; før du bestemmer deg, prøv det du kommer over av rifler, hvis du betaler for ammo eller spanderer en kopp kaffe er det nok ikkje det minste problem (bare gi et vink hvis du er i området, så kan du få prøve min DPMS). Se på andres løsninger, finn ut hva som passer for DEG, om ikkje annet for å spare litt penger på prøving og feiling.. Lykke til.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei til opprinnelig trådstarter. Jeg kan dele litt erfarnger med AR-15 type rifler m.m. om du vil.

Jeg har vært instruktør og bruker på HK 416 siden den kom til vår avdeling. Mitt våpen er en normal lengde HK, dvs 16,5" sånn ca. Jeg har noen få ankepunkt på dette våpenet(samme for andre AR-15 kloner+Colt). Med en justerbar lengde kolbe(innfellbar) så er kolben mindre stabil enn jeg liker. Derfor valgte jeg en Olympic Arms med fast kolbe a la M16 til mitt private våpen. Denne gir meg bedre kinnkontakt og er noe mer stabil. Et annet problem med AR-15 konseptet er at vanlige kikkertsikter må monteres for langt tilbake hvis man ikke bruker en extended montasje. Picatinny skinna er for kort på låskassa(eller Upper Reciever). Dette gjelder uansett løpslengde. Noen monterer siktet på et forskjefte som har Picatinny rails på toppen. Dette fungerer dårlig, fordi disse forskjeftene ikke er stabile nok til å holde treffpunktet konstant(dette har vi prøvd med HK 416).

For meg har det optimale AR-15 våpenet en 16,5" pipe av tung profil, fast M16 type kolbe og enten en M4 Picatinny forlenger/forhøyer og et vanlig kikkertsikte. Det finnes også sikter (a la) Trijicon som er korte nok til å gi riktig øyeavstand når det monteres på låskassen. Aimpointen som HK 416 har er også utmerket til en praktisk rifle.

Jeg har til nå hatt en Zeiss Diavari 1 1/4-4x med skinne og MAK hurtig avtagbare montasjer for Picatinny rails på mitt private våpen. Dette er en topp funksjonell løsning(om enn noe kostbar).

Å montere et sikte med rett høyde og øyeavstand på en AR-15 kan være en utfordring. Det er lurt å se på hva andre har fått til å fungere før en handler sikter og montasjer.

 

Takk for konstruktiv tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk slik her i verden at man må gjøre en liten innsats for å oppnå det man ønsker, nå sitt mål. Hvis man synes han/ho (avhengig av preferanser og kjønn) som sitter i kassa på Rema 1000 er virkelig lekker kan man prøve seg med et smil og høflig anmodning om å gå ut en kveld, man setter seg ikkje ned og sutrer over at man ikkje engang blir tilbudt en koselig liten avsuging uten å ha utvekslet et eneste ord med ho...

Vil man ha noe å si, være med på å påvirke en klubbs/forenings vei videre; meld deg inn og vær aktiv.

Vil man ha en Ar-15/annen gøyal rifle; gjør en innsats for det, som alle vi andre som skyter praktisk rifle har gjort.

Det å arrangere et eget riflekurs er i praksis bare tull.. NSPS og lokale klubber har begrenset med ressurser, alt blir jo gjort på dugnad/frivillighetsbasis og folk har begrenset med tid.

Ikkje minst bor ikkje alle i Oslo/det sentrale østland. Det er enkelte steder vanskelig nok å arrangere et vanlig kurs i ny og ne, det å måtte arrangere egne kurs for rifle OG pistol..

 

Uansett har eg en ekkel mistanke om at mange her ikkje er praktiske skyttere eller har innsyn i sporten. Praktisk skyting generelt og rifle spesielt er alt annet enn rambofile guttunger som vil ha ei tøff rifle. Enhver rifle er satt opp etter det som skytteren mener er det optimale for han/ho (iht. løpslengde, stokk, balanse vs. vektfordeling, bipod og optikk vs. avstander, etc.), ingen vil risikere penger og resultater for å henge på unødvendig skrot på rifle. Og det å nevne feltskyttere/DFS/andre uten nevnte kurs i forbindelse med en sport som har så høy grad av sikkerhet (hvis du ser en fortvilet person i skuddsikker vest på et feltstevne så er det nok en praktisk skytter..)..

 

Men det var jo litt OT... Til trådstarter; før du bestemmer deg, prøv det du kommer over av rifler, hvis du betaler for ammo eller spanderer en kopp kaffe er det nok ikkje det minste problem (bare gi et vink hvis du er i området, så kan du få prøve min DPMS). Se på andres løsninger, finn ut hva som passer for DEG, om ikkje annet for å spare litt penger på prøving og feiling.. Lykke til.. :)

 

Igjen konstruktivt, og takk.

 

Hvilket område befinner du deg i?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere utgaver av AR-15 der forskjeftet med 1913 er integrert i upperen. Der kan du montere de største og legste kikkertsiktene uten problemer med stabilitet.

Er personlig glad i magpul prs kolben på mine sivile våpen, justerbar både i høyde og lengde.

Link to comment
Share on other sites

 

Igjen konstruktivt, og takk.

 

Hvilket område befinner du deg i?

 

 

Bor i sivilisasjonens navle; Sogn og Fjordane (Sunnfjord for å være litt meir nøyaktig). Og vil igjen oppfordre deg til å prøve det du kommer over. Alle kategorier har sine egne fordeler og ulemper, bare å finne det som passer best for deg, enten det er en AR i rosa digicamo (uten å nevne navn på eier..), et medlem av AK-familien med originale sikter, en JP CTR-02 eller... Listen over tillatte våpen er ikkje lang, men med litt tid og penger er mulighetene mange, du kan bygge opp ei perfekte rifle for deg og dine behov.

Besøk Capsicum hvis du bor i nærheten av Skien, eller bare send en mail eller to. Du skal jaggu lete lenge for å finne en forretning med større og bedre kompetanse, service og utvalg i Norge..

Link to comment
Share on other sites

Bilder av optiske sikter på AR15:

normal_or15Zeiss_diavari_red.jpg

Zeiss siktet.

normal_or15leupoldIIred.jpg

Leupold 1-4x VX-II på M4 riser skinne. Her er normal øyeavstand med siktet oppnådd.

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... r_Ired.jpg" target="_blank

Diverse alternativ

http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... intred.jpg" target="_blank

Micro aimpoint på M4 Riser skinne.

 

Det finnes som noen nevnte også montasjer som har ringer langt nok frem og i riktig høyde. For min del synes jeg det er greit med en M4 riser skinne fordi jeg da kan sette på forskjellige sikter og M4 skinna var rimeligere enn de hele montasjene jeg fant hos Midway. Microaimpointen kommer i riktig høyde med M4 skinna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...