Jump to content

Holdbarhet på vilt kjøtt (hjort)


niliv

Recommended Posts

Holdbarhet:

Kjøtt: Viltkjøtt er magert, og tåler derfor relativt lang tids opphold i fryseboksen.

 

Hjort, elg, rådyr og villrein: 1 år.

Villsvin: 6-9 måneder.

Viltkarbonade: 3-6 måneder.

Pateer/posteier: 6 måneder.

Ryper: over 1 år

Skogsfugl: over 1 år

And: 4-6 måneder.

Duer, fasan: når hel. 3-4 måneder for fileter i plast.

Sjøfugl: 3 måneder.

All vill fugl bør fryses med hel med fjær. Dette beskytter kjøttet. Også sjøfugl kan med fordel fryses runde.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det svaret krone :-) . eg e faktisk enig med deg . at kjøtt kan lagres lengre en 1 år og er veldig spiselig for det . eg skulle gi sjefen min noe hjortekjøtt til jul det stod 2009 på det . altså ca 1 år gammelt , og han hadde vert innpå en side sikkert den som storebjørn har vert inn på :-) og der sto det at det måtte kastes , og idioten grrr.... kastet det :evil: . han skal få flere ganger Nott. tror den siden som han har vert innpå er en sånn snobbete gourmet kokk side . som har uttalt seg , og de skal jo helst ha kjøttet før det e skutt de :-S

Link to comment
Share on other sites

Som det skrives er viltkjøtt veldig magert, og er man flink å renskjære for fett og hinner, flink å pakke luft tett, så er det utrolig hvor lenge det holder seg. som krone også nevner er kjøtt på 6 året i frysen intet problem så fremt det har vært lagret i stabil temperatur -18 eller kaldere, og pakken er tilnermet lufttett. Man merker fort om det har vært hull i pakken, da vil det bli en annen farge på overflaten av kjøttet som er forårsaket av frysetørring og oksidasjon.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på ingen måte verken kokk eller ekspert på oppbevaring av kjøtt. Men etter anbefalinger om innpakkningsmåte, har sauekjøttet vårt fått betydelig lenger levetid enn før. Før man merker noen form for endring i bruk (montro om ikke tipset kom fra SL i sin tid?).

 

Det jeg har lært og erfart er viktigt, er at kjøttet må pakkes inn så tett som råd er mot luft. Der er jo alle enige, men så kommer det som gir den store uttellingen på toppen av dette. Og det er lystett innpakkning, selv blinkene fra fryser pæra er for mye lys. Så ett par tre lag med svarte bossekker o.l. Utenpå annen innpakkning av kjøttet, gir svært lang holdbarhet. Hvor lang den kan bli vet jeg ikke, men vi begynner å snakke om mange år forutsatt at tempraturen er stabil, og luft ikke kommer til.

 

For vår familie har dette betydd at fjorårest sauekjøtt er akkurat like godt i dag eller neste år, som det før var etter tre-fire måneder i fryseren. Men man bør pakke i bruksdeler (bryter man forseglingen er det liten vits i å legge kjøttet ned i frysen for lengre tid igjen).

 

Jeg hadde ikke trodd at lystett innpakkning skulle være så viktig i en fryser, men det er det.

Link to comment
Share on other sites

I 2008 spiste vi noen ryper min onkel fant i frysen. På posene stod det "Lirype -92" :!: Vi spiste altså 16 år gamle ryper, det var ikke en voldsom usmak på dem, men jeg må si ryper som er noe "yngre" har hatt en både friskere smak mye bedre tekstur. De gamle rypene ble veldig tørre selv med moderat varmebehandling. Så jeg har hvertfall konkludert med, at selv om ryper kan lagres i frys i godt over 1 år, så går best før datoen ut en gang før rypene har ligget i 16 år hvertfall :P

Link to comment
Share on other sites

Holdbarhet:

Kjøtt: Viltkjøtt er magert, og tåler derfor relativt lang tids opphold i fryseboksen.

 

Hjort, elg, rådyr og villrein: 1 år.

Villsvin: 6-9 måneder.

Viltkarbonade: 3-6 måneder.

Pateer/posteier: 6 måneder.

Ryper: over 1 år

Skogsfugl: over 1 år

And: 4-6 måneder.

Duer, fasan: når hel. 3-4 måneder for fileter i plast.

Sjøfugl: 3 måneder.

All vill fugl bør fryses med hel med fjær. Dette beskytter kjøttet. Også sjøfugl kan med fordel fryses runde.

 

Dei første åtte punkta på lista her, kan ein diskutere opp og ned, avhengig av om ein vakumerer, kor godt ein vakumerer og kor kresen ein er. Det siste punktet om sjøfugl blir direkte feil. Å fryse ned t.d. ein skarv, med vomma full av halvt nedbrutt feitfisk som småsild/brisling (som i seg sjølv toppen har ein månads haldbarheitstid), kan umuleg vere gunstig for kjøttkvaliteten på fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Skitt inn-skitt ut er det noe som heter. Skal man tenke på å lang holdbarhet på det man legger i fryseren,

må man tenke på råvarebehandlingen fra man har skutt. Renslighet i alle faser, vomming, flåing, henging, skjæring,

pakking og merking. Oppvokst på gård med slakting og tilbereding av såvel vilt og tamt, med foreldre som lærte meg å

sett pris på og behandle kjøttet på så rett en måte som mulig. Har noen ganger fått høre av enkelte! er det så nøye.

Ja det er nøye, er det dyr jeg har vært med på og når det blir slakta/nedskjært hos meg, er det jeg som bestemmer.

tar det for lang tid kan de heller finne seg en annen hobby.

 

Når det gjelder pakking så har jeg vacumpakker, blir mest brukt på kjøtt som gjerne kan mørnes lengre men må taes

når det passer seg slik. Pakkes og mørnes videre i kjøleskap før innfrysing.

Det meste av kjøttet blir pakka i plast+ alufolie og så tilslutt gråpapir. Så får hver enkelt pakke påskrift hva den inneholder.

Eks.Hjort, ytre 700gr skutt dd mm åå pakka dd mm åå. Gjerne navn på skytter og/eller type dyr.

Bruksområde feks grytekjøtt,småsteik biff.steiker osv. Dette høres kanskje voldsomt ut men,når det blir endel kjøtt i

fryserne så er det enklere å finne hva en skal ha. kjøttet tåler bedre å bli flytta på når det er ordentlig pakka.

 

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

et triks jeg har lært for at ande/gåse bryst skal holde seg lengre, er først og rense de godt, skylle de og legge de i en glass skål og pensle de med soyaolje. legg plastikk over skålen og latt det stå 4-5 dager i kjøleskapet. pakk 2 og 2 bryst sammen, sug luften ut av posen og frys ned. da holder kjøtte seg lengre :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
Holdbarhet:

Kjøtt: Viltkjøtt er magert, og tåler derfor relativt lang tids opphold i fryseboksen.

 

Hjort, elg, rådyr og villrein: 1 år.

Villsvin: 6-9 måneder.

Viltkarbonade: 3-6 måneder.

Pateer/posteier: 6 måneder.

Ryper: over 1 år

Skogsfugl: over 1 år

And: 4-6 måneder.

Duer, fasan: når hel. 3-4 måneder for fileter i plast.

Sjøfugl: 3 måneder.

All vill fugl bør fryses med hel med fjær. Dette beskytter kjøttet. Også sjøfugl kan med fordel fryses runde.

 

 

Du spiser mye kjøtt da skjønner jeg. Dette var SVÆRT beskjedne tidsrom vil jeg påstå.

Trådstarter: Som flere skriver, viltkjøtt er magre greier, så det kan trygt lagres i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Må ta opp igjen denne tråden.

 

Har 2 rådyr ytrefilet pent vakuum pakket fra viltslakter, disse er 2 år gamle.

Ligget i fryseren hele tiden.

Er disse etandes?

 

Callandor

 

 

Så absolutt. Det finnes jo ikke fett på noe slikt, så det kan spises like godt som om det hadde vært skutt i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...