Jump to content

Unge jegere


cowboy-gutten

Recommended Posts

Hei

 

 

Jeg hører historer på skyterbanen og i skogen om da di var små ja da rappet de med seg hagla til far og gikk til skogs.

De hadde ikke fått lov naturlig vis men interesen har jo som regel over. Og kommer hjem igjen med hare på sekken.

 

ja da var det ikke kjeft å få! :wink:

 

Men skulle en 10 åring prøve det samme i dag så hadde det godt greit, hvis han ikke hadde blit opp daget av en eller anen i dress med kofert i hånda å en coffein fri latte i den andre hånda som med en gang ringer nød numeret.

 

 

Poenget mit her er : Hvorfor

 

Hvem lager regler for jakt? Er det en med slips på stortinge eller er det jegerne selv ?

Jeg bare må vite det!

Hva er grunnlaget for at ikke buejegerne kan jakte i norge!

Hvem av caffe late folka i oslo har grunnlag og erfaring til å si at du må ha våpen skapp du!

Nå har det blitt diskutert det med bly rester i på skutt vilt, men langt i fra om de lar buejegerne få jakte!

Det er jo regelveket som har påbudt blyspiss til storvilt jakt eller?

Nå blir det jo umulig å kjøpe å selge vilt kjøt.

 

Hvem bestemer dette ! Det er da ikke en av "gamleKara på finnskogen som har ødelagt for seg selv å funnet på dette tulle!

 

Å når en skars jeger fant som endelig har blit 14år gammel og endelig fått lov p bli med gamle far på jakt så skal man bli sett på som en kriminel. Å når 14åringen forteler på skolen dagen etter om orrhøna han skøyt. Ja hva for man høre da?

Morder, har du ikke moral du eller og Dyreplager! Hvor blir det av rekruteringa da

Det holder ikke å aransjere jakt dager for Damer og ungdom. Hvis ungdomene sitter på sekken eller går med en "tung" hagle i fugle tomt terreng. Og kommer hjem etter på å tenker ER DETTE JAKT. Da er det ikke verdt det! Og detter er heler ingen fasitt for hvordan jakt dager med jakt-foreninger er! Men det hvar da ikke lenge siden det gikk an å ta jeger prøven på skolen, som valg fag , istenden for tysk og spansk. Det eneste tyske ordet man bør kunne er jo: DOOOOOOOOT og Merkel!

 

Men det er ikke noe håp for jakt framover i tiden dessvere! HUSK HVEM SOM LAGDE REGLENE FOR HVA DE KAN GJØRE DET VAR OSS!!!!!

Det er fakta innse det :(

Man skal sitte inne å spill data eller plage andre på skolen i dag

Jeg håper att istenden for å plage 14 åringene med å aransjere jaktdag. så møt opp på skolene i en time, ha et foren drag på skolene om hvorfor og fordi! La de unge komme til meg Hvar det EN som sa engang.....

Jeg skal faktisk bidra til dette selv :!:

 

Jeg spiste orrhøna som jeg kjøt i høst på selveste nytt år aften og tenkte det er for mye å la en så god kultur og tradisjon som jakt falle for data og xbox og faen skap!

 

Dette innleget hvar ikke men som en trusel eller kritikk!

 

Foresten mye skrivefeil men forstå innholde er det som er vikting!!!

Og admin for sende meg en pm hvis jeg har sagt noe uetisk!

Link to comment
Share on other sites

Må vel egentlig si jeg ville hat forståelse for at noen ville ringt politiet vis de

hadde set en 10åring i skogen alene med hagle. Å da kommer man inn på det

med våpenskap, er vel letere for den 10åringen å lure seg ut med hagla om

den står i kleskapet en innlåst i et våpenskap. Så den regelen med våpenskap

fra første våpen er ikke så dum bare man tenker lit på det, har full forståelse

for at det blir ekstra kostnad for en ung førstegangsjeger.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror han vil fram til , er at det er vanskeligere å være 14 år i dag, med "sunne" interesser en det var på sekstitallet, da jeg var fjortis.

Og det har han rett i. Holdninger har endret seg mye i samfunnet, og ikke nødvendigvis til det bedre. Er det ikke ett paradoks at det samfunnet vi har idag, som er så fokusert og opptatt av "sikkerhet og trygghet" for alle , er blitt ett gjennomført mye utryggere samfunn , enn det sekstitall samfunnet var?

Men å drømme seg vekk til tiden da en fjortis fikk hagle i komfirmasjons presang er det likevel ikke noe gavn i. Likevel , å beklage at noe som var bra, er blitt erstattet med noe som er dårligere må man vel likevel kunne tillate seg.

Link to comment
Share on other sites

Litt av en utblåsning, unge mann!

 

At det må eksistere regler vedr. jakt og våpenbruk er for de fleste av oss innlysende. Jeg var på din alder på åttitallet. og vokste opp på landet på gård. Jeg tjuvlånte våpen av min far i tide og utide, men det vanket ikke ros hvis jeg ble oppdaget, uansett hvor mange ryper/harer jeg bragte til gårds. Jeg ønsker på ingen måte å møte en 12-åring, eller for den saks skyld en 14-åring i skogen på jakt. Jeg gjorde svært mye dumt i den alderen, og tror nok at det gjelder for de fleste av oss. Det er trist at færre og færre unge blir fenget av jakt og friluftsliv, men det har nok mer men samfunnsutviklingen å gjøre, enn at unger ikke har muligheter for å surre rundt med våpen på egenhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsto dette innlegget på samme måte som Robinson.

Før i tiden var det kanskje ikke så mye "data og xbox og faenskap", så da var det idrett, fiske, jakt istedet.

Så man kan forstå en ung jegers frustrasjon over aldersgrenser o.l., selv om man ikke nødvendigvis er enig.

Når det er sagt, cowboy-gutten, så er det to ting man kan gjøre hvis man lurer på lover og regler:

 

1: http://www.lovdata.no" target="_blank

2: søkefunksjonen her på kammeret.

 

På dette forumet er det mye å lære,

og massevis av tråder der vi diskuterer de samme temaene som du tar opp med tanke på buejakt, bly i kjøtt osv..

Bare bruk følgende metode: Tenk over hva du skal skrive, skriv det, tenk en gang til og evt. juster litt, så poster du.

Velkommen skal du være uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er bra med friske meninger i ett ungt sinn!

Jeg var og ung på 70-80 tallet og jeg kan tilstå at jeg rota litt med fars hagle, konsekvensen av det var en oppstrammer av gubben, som i dag nok ville blitt betegnet som barnemisshandling!

Så det var nok ikke så enkelt "før i tiden", som noen skal ha det til.

Barn har ingenting med og fly rundt med våpen og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

"Men skulle en 10 åring prøve det samme i dag så hadde det godt greit, hvis han ikke hadde blit opp daget av en eller anen i dress med kofert i hånda å en coffein fri latte i den andre hånda som med en gang ringer nød numeret. "

 

 

Hehe, Bra sagt!! Men det er jo det som skjer, uansett om du e 14 år uten jegerprøven, eller 25 og har tillatelse til og bære våpen, så går jo en del folk "mann av huse" når di ser en kar med våpen!!

Link to comment
Share on other sites

er selv 16, og hadde mitt første jaktår i fjor. fårstår godt dine frustrasjoner, men er enig med reglene vi har

j

eg ser bare på di 2 årene siden jeg var fjorten, hvordan tankegangen har forandret seg.

 

er redd for at en 10 åring, eller fjortenåring kan lett glemme konsekvensene ved våpen. sikker bakgruilnn er ikke så nøye med hagle, men kan likevell skade opp til 300m

 

reglene er her for en grunn, og alle burde følge de. har så klart tjuvlånt hagle, men aldri blitt oppdaget. hadde ikke blitt ros å få heer heller :D

Link to comment
Share on other sites

var vel heller ikke greit og gå ut som 10åring og jakte før i ræva, da folk hadde hår i tia heller men, det er noe helt annet en i dag, med tanke på terrengene som har blitt borte av boligfelt og industri feks.

har et fint terreng der jeg er født og oppvokst, men omtrent umulig å få slept bikkja der som veia går igjennom og omringer terrenget. pluss at 1000mål av det terrenget som var veldig bra, er i dag kun ei evig stor høgsflate, det er dyr der, ja. vært og oppservert flere elg der, men har hus, vei og jernbane som bakrunn. ergo, det nytter ikke å jakte der, så oppe på den flata får dyr og fugler være i fred. da jeg var 10 år hadde jeg kanskje ikke tenkt på samme måte?

hadde jeg tjuvlånt børsa hass far og ikke fikk kjeft om jeg kom hjem med fugl eller hara, og jeg viste det var det på den flata, kunne det gitt fatale konsikvenser for og bare å slippe og få kjeft. så å få opplæring på jegerprøve kurs da man er 14, ga MYE erfaring og ta med videre, uansett hvor verdensmester man var, etter en ti talls timer på elgpost med far/bestefar som skytter.

 

må inrømme at det var like morro og være med på jakt i det heletatt da jeg var 10 år jeg, selv og jeg bare gikk bak skyttern/jegern.

jeg lærte meg terrenget og hvor dyra kom, noe som er viktig, om det skal klaffe i skogen!

 

 

bra du har sterke meninger :)

Link to comment
Share on other sites

Litt vel ekstremt eller hva, Cowboy.

 

Du må huske at Norge i dag er det en veldig høy prosent av befolkningen som jakter, spesielt i forhold til mange andre land, samtidig som at den prosenten er i stadig vekst. Og det å bli kalt lystdreper osv. er noe man bare må finne seg i, men tross alt godtar 80% av Norges befolkning jakten, i motsetning til Italia der det er blitt omtrent umulig å jakte. Dette skyldes nok landets lange jakttradisjoner.

 

Jeg synes ikke det med våpenskap er så mye å fly i luften for, det er jo kun en sikkerhetsgreie. Det hindrer jo også at våpnene blir frastjålet...

 

Men jeg må likevel innrømme at det er feil folk som styrer jakt, det kommer alt for mye dritt derifra! Vi får takke og bukke til alle som tørr å si ifra :wink:

 

(Kaffe Latte???!! Nei, her går det på kruttsterk :!: )

 

Skitt jakt!!!

Link to comment
Share on other sites

Du har sterke meninger og fornuftig tankegang til og være 14 år, hvis man vil se på det fra den rette siden.

Jeg husker godt da jeg var på din alder, fløy i skogen både på jakt og i andre æren.

Ville helst jakte alene og skjønte ikke helt hvorfor jeg ikke var gammel nokk til å gå med børse alene i skogen, jeg følte meg jo gammel nokk. Men i senere tid skjønner jeg hvorfor jeg ikke kunne det. Det er letter å se nå som jeg har blitt eldre, og snakker med de på 14 år om jakt og lignende, de er ikke så voksne som de liker å tro. Men hvis jeg ser til bake på hvordan jeg var da jeg var 14, så kjenner jeg meg igjen i dem som nå er 14. Man kan lett bli skremt av det, men sånn er det bare. Det vil du også se om 3-4 år :wink:

Men det at det kan virke som det er feil folk som lager lover og regler skal jeg være enig med deg i. Så der bør vi jegere sette ned foten og tørre å si hva vi mener, selv om vi tror vi blir over sett.

Det med "de andres" meninger om jakt er også noe vi kan gjøre noe med. Er det folk som stiller seg skeptisk til jakt så vis forståelse for det. Jeg blir litt skeptisk nårr folk snakker om samtidskunst, for det er fremmed for meg, akkurat som at jakt er fremmed for de som snakker om kunst og alt det der. Fortel om jakta, opplevelsene og følelsene rundt det, så kanskje de også får sansen for det. Og hvem vet, kanskje er det den du fortalte om jakt til som sitter og bestemmer lover og regler om 10-15 år :wink:

 

Edit, er 18 år :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt off-topic, men det ser så tåpelig ut at jeg ikke klarer å la være;

 

Hva er galt med å ha melk i kaffen :?::?: Jeg forstår ikke hva det har med noe som helst å gjøre. Man kan da for svingende omtrent ikke finne en eneste bortgjemt krok i dette landet uten en kafé med et helt greit utvalg lenger heller.

 

Jeg er oppvokst på gård, har tatt fjøs i hele min ungdom og stemmer mot rovdyr, men jeg liker sannelig omtrent alle de relativt nye kaffesortene. Det samme gjelder de fleste jeg kjenner, og det er litt av en broka forsamling gitt.

Link to comment
Share on other sites

Dette kaffelatte utrykket er jo ikke rent for og såre noen din bondeknøl! :mrgreen: ( Bor på gard selv asså )

 

Kaffe latte er ikke kaffe med melk, men melk med kaffe! Det er 80% vispet melk og 20% kaffe.. men jaja :lol: OT..sorry :oops:

Kaffelatte folk er noe vi i bygden ( ihvertfall her ) bruker om byfolk.. Altså forstå meg rett..!

 

Enig i noe av det du skriver! B.la dette med "kaffelatte" folka. Det at det skal bestemme! Det er likens i denne ulvedebatten som går om dagen..

 

Da skal de sitte noen på et kontor i Oslo og si at ditt og dattn om ulvestell og jakt osv..

Noen av det folka er VELDIG kunnskapsrike også! Men vi hadde et eksempel nå i fjord vinter..

Vi hadde funnet ferske ulvespor og SNO skulle komme og sjekke.. For at SNO skal telle ulven så må den kunne følges i 3 mil og gjøre 2 sånne ulvekjennemerker ( husker ikke hva det var ). *

Men da det SNO folka kom så klarte det bare og spore den i 2 mil og den hadde gjort bare et ulvekjennemerke.. Så vet dere hva? Da var det plutselig ikke ulv.. Hva det var lurer jeg på den dag i dag :mrgreen:

 

Vi "svartkaffe" drikkere kan da ikke sitte i bygda og bestemme hvor mye melk "byfolka" skal få ha i kaffen heller..

 

Sorry visst jeg tråkket noen fra Oslo på tærne, men da det med en klype humor:)

Link to comment
Share on other sites

Litt sånn der off topic: Når man sjøl flesker til med "kaffelatte", "dress" "kontorrotter", "asfaltslitere" og andre velvalgte uttrykk, bør man ikke være så innihampen overrrasket om de som lager reglene (og som, siden de ikke alltid er interessert i å pendle tre timer til og fra jobb hver dag, som oftest bor på steder med mer enn treogtjue folkeregistrerte og gudsforlatte sjeler) ser på en som en innavla hillbilly med trangt syn, snus i munnvikene og heimert på baklomma. :roll:

 

Eller for å være litt mer direkte: Slike karakteristikker overfor byfolk legger ikke akkurat grunnlaget for å kunne formidle bygdefolks opplevelse av virkeligheten på en særlig effektiv måte. Ikke glem at selv blant byfolk - ja selv blant rikspolitikere bosatt midt i Oslogryta - finner man en og annen jeger.

 

Men litt sånn der "oss mot de derre der" slår jo ofte an i diskusjoner. Problemet er bare at det slår omtrent like godt an begge veier. :roll:

 

 

 

Og forøvrig liker jeg for min del både kruttsvart skaukaffe og caffe latte med halvslappe håndledd. Alt etter hvor jeg befinner meg 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det plutselig en 14 åring dere prater til...

 

Ja du har mange meninger blabla bla .

Svar på spørsmålet med fakta

IKke da jeg var unge(.........) men nå syns jeg reglene er helt greie..

Ja jeg er en dum 14 åring men det har dere vært å.

 

Jeg spøte foresten om hvem som lager reglene og på virke grunn lag.

Men ikke har jeg fått noe svar. Er det pågrunn av manglene kunskaper fra deres side :shock:

eller at dere ikke gider å ramse opp allle mulige regler.

 

Jeg har sett på Lovdata.no og finer ingen svar der

det står bare paragraff 1 kap 2 .... Oslo er en representativ del av hele lande . blablablabla!

det står veldig litte om grunnlag for reglene.

Link to comment
Share on other sites

Er det pågrunn av manglene kunskaper fra deres side :shock:

eller at dere ikke gider å ramse opp allle mulige regler.

 

Neppe en bra måte å fiske etter svar på...

 

Manglende kunnskap er vel ikke et problem på kammeret.no :mrgreen:

Angående at vi ikke gidder å ramse opp alle mulige regler, tja, jeg gidder ihvertfall ikke.

Som sagt før, bruk søkefunksjonen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hmm. kunnskap om hvem som har laget reglene er meg klekkende likegyldig, da jeg ikke får gjort noe med dem.

 

hvis jeg feks søker på google etter jakt tider på bever, og finner jakttiden, så søker jeg vel aldri etter på: hvem bestemmer når vi skal jakte bever?

 

regler er regler, thats life, face it!

Link to comment
Share on other sites

Lovene om jakt lages etter akkurat samme prinsipp som andre lover. Hva er den lovgivende forsamlingen i Norge? Jo stortinget. Det er altså stortinget som vedtar lovene. Dette gjør de selvsagt ikke alene. Vanligvis er det regjeringen som fremmer lovforslag, dette skjer etter en ganske omfattende prosess med høringer osv. I denne delen av prosessen er det mulig for organisjoner som f.eks. NJFF å påvirke. Mye av den praktiske gjennomføringa underveis blir tatt hånd om av byråkrater.

 

De lovene som vedtas er ofte vide, de setter en ramme. Så er det opp til departementet og forvaltningen der å utdype rammelovene med de regler og forskriftene vi må forholde oss til. Når det gjelder jakt er det direktoratet for naturforvaltning som står for det meste av dette. Våpenlovgivningen er det andre som står for, et eller annet politidirektorat kanskje? Mattilsynet kommer inn når det er snakk om å legge ut åte for åtejakt.

 

Har du spørsmål om jaktlovgivning, f.eks. om hvordan en regel skal tolkes er det direktoratet for naturforvaltning (dirnat.no)du henvender deg til. Men i tvilstilfeller har det vel vist seg at direktoratet også kan ta feil om hvordan regler skal tolkes. Til sist er det evnt høyesterett som avgjør hvordan lovene skal tolkes.

 

(en jurist vil sikkert framstille dette annerledes, dette er en forenkla kortversjon. Har forøvrig en mistanke om at noe av det grunnleggende stoffet her er pensum på ungdomskolen. God grunn til å følge med i samfunnsfagtimene!)

 

Når det gjelder kunnskapsnivået til de som bestemmer varierer det selvsagt mye. Derfor er det høringer hvor diverse grupperinger med fagkompentanse og/eller meninger kan uttale seg. Selv må jeg si at jaktlovgivningen i Norge i all hovedsak er bra! Spesielt sammenlignet med mange andre europeiske land. Det er selvsagt noen saker mange henger seg opp i som godt kunne vært annerledes, men det meste er da bra!?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...