Jump to content

Vil noen ha en elev i lading?


Melk

Recommended Posts

Heisan kammerfolket, og god jul!

I år var jeg så heldig at kjærsten min hadde kjøp et ladesett av merket RCBS.

Jeg har null peiling på om dette er bra eller dårlig da jeg egentlig ikke har satt meg inn i "lade egne patroner" stadiet enda. Jeg har ønsket meg dette, men jeg hadde da ikke trodd at jeg skulle få dette til jul! :)

Det jeg ser etter nå, er om det finnes en eller annen som kan lære meg litt om denne kunsten?

Er klar over at jeg bør spandere på meg et ladekurs og kanskje kjøpe meg boken "ladeboken", men jeg hadde satt stor pris på litt læring av en som kanskje hadde litt peiling på dette, og som kunne gitt meg litt praktisk læring. kaliberet jeg kommer til å lade , er .243

Jeg bor i området Buskerud, så det hadde vært kjempe kult om kanskje noen kunne tatt noen runder opplæring med meg noen kvelder hvis det hadde vært mulig?

Send meg en PM hvis det høres ut som noe du kunne tenke deg.

PS.

Har sett etter noen ladekurs, men finner ikke så mye... Hvor finner jeg slike kurs?

 

Mvh

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Oi! Den kjæresten bør du ta vare på! :mrgreen:

 

Skulle gjerne hjulpet, men jeg bor nok et par, tre timers kjøring unna. Sjekk ut youtube, der er det mye nyttig om hjemmelading.

 

Et par eksempler:

 

(RCBS)

 

Basic Reloading - 1

Basic Reloading - 2

Basic Reloading - 3

Basic Reloading - 4

 

Ellers er jo så klart fysisk hjelp/opplæring det beste. Håper det er noen hjelpsomme sjeler i nærheten, så får du ha velkommen i den vidunderlige hjemmeladerverdenen! :)

Link to comment
Share on other sites

Tullball! Er vel ikke snakk om å kun holde seg til fabrikkammo.

Men når ferskinger skal begynne med å eksperimentere når de enda burde venne seg til rutiner er jeg litt skeptisk til. All den tid man ofte ikke er alene på skytebaner. Om man vil sprenge ting er det helt greit. Og man lærer mye. Men hva om noen andre kommer til skade pga feks eksperimenttrang med pistolkrutt i riflekalibre osv?

 

Hva man legger i ordet "eksperimentere" er nøkkelen til hvordan dette tolkes.

Link to comment
Share on other sites

ja, fy.

 

 

er man under 50 år. ikke jaktet i 35 av dem, og få innlegg på kammeret. da må man bare holde seg til fabrikk ammo og ikke si noe.

 

har man kronograf og litt normalt omløp i hodet, så er da det ikke noe farlig.

 

:lol:

Skal være rimelig surrete for å sprenge noe . Regner med at han ikke skal eksprementere med pistolkrutt i 243. ikke på de første ladningene i hvertfall

Kjøp deg en boks N-160 evt Mrp og følg tabellene så er det bare å sette igang

Link to comment
Share on other sites

Tror mange kommer langt ved hjelp av Ladeboken, og selvfølgelig flittig bruk av denne.

Bør leses mere en en gang!

Ellers ligger det en del fine instruksjons videoer her: http://www.leeprecision.com/html/HelpVideos/video.html" target="_blank

Disse kan være til nytte for en som er ny i ladekunstens verden, og som trenger råd og tips til å sette opp ladeutstyret og komme i gang med en særdeles fin hobby :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kommer man langt med litteratur og sundt bondevett. Som sagt er spørsmålstegnet hva man legger i "eksperimentering".

 

Sub ladninger i rifle med pistolkrutt feks, er det eksperimentering? Eller er 3 forskjellige ladninger med 3 forskjellige settedybder i kombinasjonen N150 og 155 grs sierra MK i 308w eksperimentering?

Link to comment
Share on other sites

Visst en ikke har problemer med og lese Engelsk vil eg heller anbefale Ladeboken/Ladedataboken til Hornady, Handbook of Cartrige Reloading(7th edition).

Synest at dei 80-90 sidene i denne er bedre skrevet og med bedre skisser enn hva eg har fått ut av de fleste andre ladebøker.

Dette er det jo så vanleg en del som blir sur av..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

når man eksperimenterer selv så lærer man godt av sine feil. hehe. .

I rovdyrdebatten hevdes det ofte at ulv og bjørn vil bli mer sky, og trekke unna mennesker, dersom det blir drevet jakt på disse artene. Rovdyrtilhengerne hevder derimot at heller ikke rovdyr har særlig evne til å lære etter at de er døde. Et argument som nok inneholder en ikke ubetydelig grad av sannsynlighet.

 

Hvis man starter som heimelader "med blanke ark", og i tillegg "eksprimenterer", har man faktisk lagt et mulig grunnlag for at man IKKE får lære noe som helst mer, heller ikke av sine egne feil. Derfor er et råd om å lese "Ladeboken" eller tilsvarende litteratur før man begynner å lade, abolutt på sin plass. Hvis man lader ut fra "dagliglivets logikk", og mer eller mindre gode skolekunnskaper, kan resultatene bli så ymse. Eldre versjoner av Ladeboken nevnte jo gjengen som skulle lade "kraftig" jaktammunisjon, og fylte hylsa med krutt fra 8 -10 "svake" rødfis. De fleste overlevde, faktisk. Hvorvidt de sa "hehe" etterpå, sier historia ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

høggern,jegermaister: det er faktisk forskjell på å barbere seg og skjæra av seg hue, som en vis mann en gang sa. :roll:

Selvfølgelig.

Jeg vet jo ikke hva du mener med "eksperimentere", det kan jo være alt fra å prøve 3 forskjellige COL på 3 forskjellige ladninger (alle funnet i en ladetabell, da kaller ikke jeg det for å eksperimentere) til å lade riflepatroner subsonic med pistolkrutt(da må du eksperimentere litt).

Jeg mener fortsatt at den første perioden bør man lære seg rutinene og bruke tida på det, ikke på å "eksperimentere" for mye. Er mange rutiner som må innarbeides. Det er som å kjøre bil.

Link to comment
Share on other sites

høggern,jegermaister: det er faktisk forskjell på å barbere seg og skjæra av seg hue, som en vis mann en gang sa. :roll:

Tja eller kanskje ein bør høyre på folk som kan sine saker, så kanskje ein har både synet, hørsla, hendene og ikkje minst livet i behold.. Eg er faktisk rimelig takknemlig for å ha sånne ressurspersoner her inne, ikkje minst veldig takknemlig for fortsatt å være i live etter å ha flakka et par år på "road of reloading" uten vite kva eg dreiv på med.. Det er like godt å ta sånne ting til seg før du har ei rifle bretta rundt hodet ditt, då kan det være litt seint.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

hva jeg gjør kommer jeg nok ikke til å skrive, for sporer du vel opp laderommet mitt og konfiskerer det. :lol:

Helt ærlig, etter å ha lest det du skriver i denne tråden så bryr jeg meg ikke så mye om hva du gjør på laderommet. Håper bare ikke du skader noen andre om eksperimenteringa skulle gå galt.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med hjemmeladingen. Dette er en fantasisk morsom aktivitet som vil gi deg mye glede og kunnskap.

Det krever litt innsats å starte med lading, å skaffe seg en god "lærer" som du har gjort er et viktig skritt på veien.

Som flere her har nevnt, kjøp "Ladeboken" den på norsk altså. Det finnes massevis av god litteratur om lading men "vår egen" "Ladebok" er blandt de aller beste så hvorfor ta sjansen på misforståelser med språk osv.

Les boka og følg med når "lærer'n" viser deg hvordan dette skal gjøres så er du i gang.

 

Det viktigste, slik jeg ser det, er å legge opp til idiotsikre rutiner når du lader. Dobbeltsjekk at du har riktig krutt, les tabeller, ikke tro at du husker hva som er riktig ladevekt selv om du har ladet samme patron "ørten" ganger, ikke lad sammen med noen som kan forstyrre deg, er du i tvil så la det være........... osv. osv.

 

Kan høres litt sært ut å skulle opptre så rigid, men på den måten sikrer du deg å beholde både fingre, syn og forstand samt at våpnene dine får en nomal levetid.

"Hardlading" er aldri lurt hverken på jakt eller på banen. Masse rekyl og dårlig presisjon gir hverken kjøtt på bordet eller medaljer i skapet.

 

Igjen: Les Ladeboka og du får en lykkelig framtid som hjemmelader! Good luck!

Link to comment
Share on other sites

Alikavel Kvamsgutten så kjem ein aldri utenom det faktum at Høggern KAN det med å lading av patroner.. Men for guds skyld, kjør på og test ut, sjansen for at det går bra er stor.. Men det er dei små prosentvise sjansene som ikkje går bra, som desverre blir huska og som folk kjenner på kroppen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke denne tråden her, men generelt over kammeret! :)

 

Høggern har ifølge meg RETT her og i mange andre tråder! For han har veldig gode argumenter og han er jammen god til og skrive!;)

 

Jeg synes det var et dumt forslag og si til en nybegynner at man kan eksprementere uten og utdype mer hva han mente!;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må først komme med en beklagelse: Jeg kommer til å si noe j**lig off topic nå..

 

Dette er en tråd jeg ble glad over å se da den dukka opp.. Prisverdig at noen ser hvilken ressurs forumet er, og utrolig vettugt å søke om en mentor her innenfor temaet lading :)

 

Så dukker noen opp..skal vi si med noen få vellykkede erfaringer innenfor fagfeltet, og foreslår at det å gjøre alle tabbene sjøl kan være vel så bra.. Hmm..jeg hadde gitt blanke f. i akkurat det hvis dette var forumet for Hardangersøm. Det er vi dog ikke..drit deg ut på dette fagfeltet, og du har desverre mer enn et blødende hull i pekefingeren å slite med..

 

Det blir derfor ennå mer provoserende for meg å se at tråden, som i utgangspunktet var et oppriktig ønske om å søke veiledning blir redusert til aggressiv personnlig kamp om synspunkter... :(

 

Er personlig prestisje så inni ....... viktig at vi egentlig glemmer hvorfor vi startet dette forumet? Og at vi skal risikere at noen kommer til å betale dyrt for det?

 

 

Jeg er ikke med på det..

 

Som en unnskyldning til trådstarter, tilbyr jeg meg herved en helg med veiledning innen lading..hvis trådstarter gidder å reise fra buskerud til austagder og være med på det.. :)

 

Og ja..jeg er både 50 og har mer enn 30 år med hjemmelading bak meg.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg på, har selv sett at rødnakken er mer eller mindre perfeksjonist i det som kommer ut av han her på forumet.

Tror det kan lønne seg å takke ja til den "sinte mann" å kjøre seg en sving...

Honnør til deg O "Sinte nakke" :wink:

 

Noen ganger er det ålreit! :D

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg egentlig blir litt skremt av hvordan hjemme ladningen blir lagt frem.

Jeg er klar over at man skal holde tunga rett i munn når man driver med dette, men stadig vekk blir man minnet på at man er heldig hvis det “bare” går en finger eller to dersom uhellet dukker opp.

 

Vell, jeg har såpass respekt for våpen og kuler, at jeg kommer nok til å holde meg safe med 2-3 forskjellige ladninger max. Eksperimentering tørr jeg rett og slett ikke.

 

Jakter en del fugl og har nylig startet med rådyrjakt uten at sistnevnte har gitt noen resultater enda. Hvis jeg bare kunne få lært meg hvordan jeg kunne lage ammunisjon til disse jaktformene, og kanskje “twike” dette slik at ammunisjonen passer mitt våpen, sier jeg meg langt fornøyd med det.

 

Kaliber.243 er etter min mening så latterlig dyrt å kjøpe i butikken, at det å lade selv har blitt et must for meg hvis jeg skal fortsette med dette flotte kaliberet, pluss at hele prosessen synes jeg virker spennende!

Mulig jeg også kommer til å lade noe 308, men det blir bare for å hjelpe en kompis.

 

Jeg vil igjen benytte sjansen til å takke Rufus, Flyfisher,Hans Kristian og Raudnakke for noen fantastiske tilbud. Jeg kommer til å benytte meg av flere av tilbudene da jeg føler at hjemme lading ikke bare er noe man gjør for at man skal få billigere ammunisjon, men det er faktisk en fullverdig hobby, og noe man bør sette seg godt inn i hvis man skal kjøre safe.

I første omgang kommer jeg til å møte Rufus da han ikke bor så langt unna. I følge profilen hans, er han lærer, så kanskje det er et pluss også? ;)

 

Raudnakke: Du skal ikke se bort i fra at jeg faktisk takker ja til tilbudet, men jeg tror ikke jeg har mulighet til å reise så “langt” før ut på vår parten. Høres det greit ut for deg? Så håper jeg du ikke bare gjør dette som en “unnskyldning”, men at du faktisk kunne tenkte deg å hjelpe en fersking med denne fantastiske hobbyen 8):lol:

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg egentlig blir litt skremt av hvordan hjemme ladningen blir lagt frem.

Jeg er klar over at man skal holde tunga rett i munn når man driver med dette, men stadig vekk blir man minnet på at man er heldig hvis det “bare” går en finger eller to dersom uhellet dukker opp.

Om uhellet virkelig er ute er du faktisk heldig om det bare er våpenet som blir ødelagt.

Hvis du blandet pistol og riflekrutt, hvis du gjør andre svære tabber så er du faktisk heldig om det bare går en finger. Kan ramse opp endel mulige scenarioer som gjør at du kan sprenge ting:

-Eksperimentering med krutt du ikke vet alt for mye om (sa noen rødfiskrutt?)

-en "null ladning" kombinert med dårlig kulehold, dvs tennhetta vil dytte kula ut av hylsa, kula sitter helt bak i løpet, neste kule blir dytta litt inn i hylsa (det og pga dårlig kulehold) så skyter du plutselig 2 kuler med ladning for 1. (Sprengt våpen med bilder vist fram i et jaktblad for noen år siden)

-forbytting av 2 krutt (jeg har feks et pistolkrutt som heter Norma P4 i hylla, og jeg har og et riflekrutt som heter Norma N4 , med sistnevnte er en vanlig ladning i 6,5X55 ca 45 grs bak en 140 grs kule. Da får jeg ca 3600 bar og 840 msek, Om jeg tilfeldigvis bytter til P4 med samme ladning vil jeg få ca 19 400 bar og 1029 msek.)

 

Men nei det er vanligvis ikke farlig å lade selv, for de fleste bruker hodet uten å bedrive for mye egeneksperimentering og unngår slike blemmer jeg nevnte her, dette er bare skrekkeksempler på hvor galt det kan gå.

Altså skriver jeg ikke dette for å skremme noen men dette er som raunakke påpekte ikke forumet for hardangersøm hvor en nål i fingern og såret stolthet er det værste som kan skje. Man kan skade seg selv eller andre om man gjør skikkelige tabber. Å jeg er redd for at om det skjer mange personskader pga lading kan det medføre innskrenkinger i våre muligheter til å bedrive slikt.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lada sjølv i over 10 år, men no veit eg ikkje om eg tør lenger.... :wink:

 

Spør til revolver: Eg trur folk enkelte misforstår kvarandre sin måte ordlegge seg på, og so er det fenomenet med å alltid skulle ha rett og aldri gje seg...

 

Eksprimentering kan vere so mangt. Om ein startar på startladinga og jobbar seg oppgjennom med eit halvt grain i slengen til ein finn beste prsisjonen utan å sjå trykkteikn, so er det "eksprimentering" i mine auge. Vel og merke heilt trygg eksprimentering, og det som heimelading ofte består av.

Eksprimentering treng ikkje nødvendigvis å bety å køyre N160 krutet gjennom kaffikverna før ein fyller hylsa, sjølv om det og er innanfor definisjonen "eksprimentering"... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det forekommer meg at det er noen som har fått kranglekake til jul og de ukvemshetene som det tenderer til i denne tråden skyldes dåelig og upresis formulering.

når man eksperimenterer selv så lærer man godt av sine feil. hehe. istedenfor noen andre som bare sier hva man slal skru på.

Kna veldig lett missforståes til å være både atalt, naivit ignorant og navlebeskuende. UTen at det nødvendigvsi må være det (Jeg leser det nemmelig med glimt i øyet og ironi faktor)

Ja er vel sånn man kan sprenge litt ting også mens man lærer. Spennende. Og læringseffekten kan være enorm.

 

Lese i samme ånd.

Men så tar det av.... :(

Hjemmeladning er ikke farlig så lenge man bruker huet, utforsker og gjør seg kjent med de variablene man har innenfor den "røde streken". En annen ting er å alltid ha med seg huet. :oops:

 

Hassel VS Uberti 1-0

Og det var etter minst 6 år som lader av pistol ammo... og pinadø 10 år siden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...