Jump to content

Kniver på lager hos Busse, Scrap Yard og Swamp Rat


Edward

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle varsle om kniver på lager hos Busse-familien. Disse er tilgjengelige kun fra produsent, og kun i noen få uker, dager, eller minutter av gangen. De selges i annenhåndsmarkedet i USA til betydelig høyere priser enn fra fabrikk. Jepp, det er riktig -- en bedre investering må du til Citibank etter!

 

Scrap Yard's "lille" 10-toms camp knife/chopper er tilgjengelig i Limited Edition (polert blad) -- akkurat nå. Koster mindre enn den vanlige utgaven koster ubrukt i annenhåndsmarkedet.

 

1196829392508-1608835093.jpeg

 

Jeg har absolutt null bruk for en så stor kniv, men hvis jeg blir litt trøttere nå så ender jeg sikkert opp med å bestille en likevel.

 

Kjøp her: http://www.scrapyardknives.com/knives.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uten at jeg har håndtert disse knivene - hvordan er de f.eks i forhold til Fallknivens diverse modeller ??

 

Jeg har en F1 av gammel modell med ATS34 stål og nummer på ryggen av klingen samt en WM1 som jeg vant på SF06 da jeg av en eller annen grunn endte opp på det laget som vant stafetten..

 

I den siste tiden har ønsket om en større "feltkniv" meldt seg og jeg har drevet å sniffet litt på den litt større Fallkniv modellen, men har holdt litt igjen av en eller annen grunn...

 

Bruksområdet er definert av meg til å være feltarbeid i mil. sammenheng, hvilket vel betyr at bruken består av alt fra brødskiveskjæring til (høyst hypotetisk) spikking på "slemminger".. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg liker Fällkniven også, begge er gode brukskniver.

 

Likheter:

- konveks egg, selv om Fällkniven nok er litt "mer" konveks. Dette gir en sterk og samtidig skarp egg. Litt klønete å holde skarp dersom man insisterer på å bruke slipejigg, derimot ganske lett dersom man kan bruke musematte og sandpapir, eller lærstropp.

- "Godt" stål.

- Solid konstruksjon med gjennomgående tange (bare nesten på SYCKO og SRKW).

 

Forskjeller, bortsett fra stållegeringene:

- Grepet. Jeg synes alt fra Busse er litt bedre å holde i enn Fällkniven (selv om de også er greie) og at Micartaen til Swamp Rat/Busse er helt overlegen. Ville foretrukket Micarta til en liten kniv, og Resiprene C (Scrap Yard) til en stor hugge-kniv.

- Slirer. Fällkniven kommer med litt forskjellige varianter av gode slirer, Busse-familien kommer oftest helt uten slire. Busse legger litt opp til at man skal få laget en customslire.

- Busse differensialherder noen av de store knivene, slik at stålet blir hardere i eggen og mykere i ryggen.

 

Stålet:

- Fällkniven bruker primært laminert VG-10 (rustfritt). Veldig godt allround rustfritt. Lamineringen gjør at den tåler litt mer uten å brekke. Lett å slipe for å være rustfri.

- Busse bruker INFI (semirustfritt). Vanskelig å se gjennom all hypen, men skal være et veldig godt allround stål.

- Swamp Rat bruker 52100 (ikke-rustfritt kulelagerstål). Gammelt, godt, og enkelt høykarbonstål, bra allround om du takler mulighet for litt rust. Lett å slipe.

- Scrap Yard bruker S-7 (ikke-rustfritt "shock steel"). Brukes vanligvis i pressluftbor-bits, og er spesielt egnet til hugging i harde materialer. Holder ikke eggen spesielt godt, og jeg ville ikke valgt dette i en liten kniv.

 

Til militært feltarbeid, hvilket jeg har begrenset erfaring med (særlig spikking av slemminger), er det kanskje litt hip som hop hvilken produsent du velger. Jeg ville spesielt sett på Fällkniven S1 og A1, 6-7 tommerne fra Busse-familien, samt et par andre:

- RD6 og RD7 fra Ranger

- First Strike eller Shadow Scout fra Fehrman

Faktisk ville jeg heller sett på Ranger (billigst) eller Fehrman ("best" -- CPM 3V stål er sexy og slirene ser helt topp ut), men det kan ha noe med å gjøre at jeg ikke har noen fra før!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et plutselig innslag av rykkninger i kredittkortet, og bestilte meg en mini Mojo... hups..

:)

Hadde litt pes med siden jeg også, men fikk denne forklaringen per mail :

Just enter the address as you normally would but add IA for the state code and 51638 for the zipcode. Then put your correct address in the comments section. Also, for international shipping you must choose the "International Charge" and add it to your shopping cart, it is an additional $33 on top of the regular charge but this allows for expedited international shipping. This is the only way I ship, it is more secure and trackable.
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et plutselig innslag av rykkninger i kredittkortet, og bestilte meg en mini Mojo... hups..

 

Mini Mojo eller Mini Uncle Mojo?

 

Minien har en "blade catch", en liten krok på oversiden av bladet til å fange motstanderens blad med, når man er i knivkamp. :lol:

Uncle'n er en "kastrert" versjon -- uten krok -- og ellers lik.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har håndtert disse knivene - hvordan er de f.eks i forhold til Fallknivens diverse modeller ??

 

Jeg har en F1 av gammel modell med ATS34 stål og nummer på ryggen av klingen samt en WM1 som jeg vant på SF06 da jeg av en eller annen grunn endte opp på det laget som vant stafetten..

 

I den siste tiden har ønsket om en større "feltkniv" meldt seg og jeg har drevet å sniffet litt på den litt større Fallkniv modellen, men har holdt litt igjen av en eller annen grunn...

 

Bruksområdet er definert av meg til å være feltarbeid i mil. sammenheng, hvilket vel betyr at bruken består av alt fra brødskiveskjæring til (høyst hypotetisk) spikking på "slemminger".. :oops:

 

Nå kom Edward med et lenger innelgg, men kan jo komme med mine 2 cent også.

 

Skaft: Busse micartaskaft er definitivt de tøffeste, men de er litt klumpete og antagelig mest brukbare når man holder kniven "vanlig". De er også svært baktunge da de gjerne kunn borer de tre hullene der naglene skal gå, og ikke noe mer. Gummiskaftene synes jeg er svært tykke i forhold til bredden.

Fallkniven har et rettere skaft, og fra de erfarene knivfolka jeg har snakka med, så er dette å foretrekke om man skal bruke kniven til noe annet enn å hugge med. Skaftet blir mer behagelig i andre grep.

 

Stål: Fallkniven har en høyere slitasjemotstand pga høyere karboninnhold. Eggen vil holde lenger, men vil også være sprøere. Egentlig ikke et stål man skal hugge med.

Busses INFI vil ikke holde eggen like bra, omtrent som 12C27 de gangene det er herda riktig, men er til gjengjeld er dette svært seigt. I en situasjon der du absolutt ikke ville at kniven skal knekke, så er nok dette et bedre valg.

S-7/SR77 er nok enda seigere, men blir nok ikke så hardt at man blir helt fornøyd med eggholdbarheten. 52100/SR101 vil nok ligne svært mye på cold steels CarbonV, og dette er et stål som man kan få skarpt lett.

 

Fehrman kan nok være svært gode kniver. CPM3V har nok endel medre slitasjemotstand i forhold til INFI, samtidig som det muligens er seigere også. Designa ligner mistenkelig mye på Busse... Men jeg er alltid litt skeptisk til folk som blander inn religion på komersielle sider. :?

 

Det finnes mye å velge i. Det kommer vel mest an på hvor mye du tenker å legge i. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dæggern !

Jeg kjente jeg fikk et lett anfall av humrende latter når denne kniven dukket opp !!!!!!

MAkan til massiv sak !

Det er ikke bare lengden som er svær, det er faenmeg en rimelig grov dimensjon på stålet over ryggen på bladet også !

Jeg trenger ikke bare slire til den, men muligens en caddie også !

Ligger ved et bilde der den er sammen med et par andre kniver..

 

 

Swampratminimojo.jpg

 

Vi snakkes karer, jeg må ut og pumpe jern, og da kun for å bygge større never ! :D

Link to comment
Share on other sites

Må berre humre til Crokodile Dundee " thats not a knife, THIS is a knife " når eg ser den slegga di av ein kniv Salamander.... :lol::lol:

 

Har hatt kniv fetish i mange år, men desverre så har eg mista/ødelagt meir kniver enn nødvendig. Tenkte eg skulle kjøpe meg ein fin kniv.. Så sitt igjen med berre 5 - 6 stk for tida.. Og det er meir eller mindre skrapjern..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har god erfaring med denne typen:

 

ON8616.jpg

 

 

"Fjorårets" modeller av Ontario RAT (Randall's adventure and training) knivene er å få kjøpt rimelig.

hyggelig pris i forhold til kvalitet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Tusen takk Edward! Akkurat en slik kniv jeg har kikket etter. Lurer på et par ting dog.... Hva er sjansen for å få en kniv når man har bestilt? De produserer vel ikke ubegrenset?

 

Hvordan får man lagd en passende slire? Eller finnes det noe standard man kan få kjøpt? Jeg har en kvinnelig kollega som lager kniver, men slirene er stort sett i norsk tolleknivtradisjon, med fine utskjæringer i læret og jeg synes ikke slikt passer denne kniven...

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg forstod den posten jeg linket til i bildet, så får alle som bestiller gjennom email.

 

Når det gjelder slirer, må man få noe laget. Det pleier å være mulig å kontakte noen gjennom forumet til Swamp Rat etter at knivene har blitt tilgjengelige, og en stund etter det igjen pleier nettbutikken å ta inn noen spesiallagede kydex- og/eller lærslirer.

 

Jeg ville trodd at din kvinnelige kollega kunne satt sammen en slire av amerikansk type om hun ville, og hadde riktig lær (3-4 mm vegetabilsk garvet). Jeg vil påstå at det er lettere å lage en amerikansk sidesydd slire enn en tradisjonell norsk, uten at jeg har prøvd å lage en norsk.

 

Alternativt er det kanskje noen her på forumet som kan hjelpe deg. En eller to sysler litt med kydex, ihvertfall. Jeg har jobbet litt med lærslirer i amerikansk tradisjon selv (og har noe av det norske markedets kanskje aller beste veg-tan lær liggende) men har ikke tatt i nål og tråd på snart to år og kan ikke påta meg noe oppdrag. Når jeg endelig klarer å motivere meg til å lage noen slirer -- hvilket jeg burde, siden jeg har 5 kniver uten slire -- skal jeg ihvertfall legge ut en bildespesial i en egen tråd her på forumet. Det er strengt tatt ikke så veldig vanskelig å lage selv. Man trenger littegrann verktøy og et par små porsjoner nøyaktighet og tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke dum den.

 

Kommer du deg til Lillestrøm, så kan du finne Jørn Jensen lærhandel. Han har det du trenger av lær og verktøy, og er også personen du kan spørre om tips. I tillegg til litt småverktøy, er det stor fordel å ha en søylebormaskin til å bore hull for tråden.

Du trenger nødvendigvis ikke naturgarvet lær, men du må IKKE ha rårandslær.

 

Er noen greie demoer her:

http://beknivessite2.homestead.com/pouchsheath.html

http://www.knivesby.com/dan-sheath-tutor-1.html

Link to comment
Share on other sites

Fremfor Jørn Jensen anbefaler jeg to andre steder; Skinnlåven ved Hønefoss for verktøy og diverse kurs, og C. Hemsen på Frogner i Oslo for lær. Hemsen har noen tyske forparter (Fall-leder) som er mye bedre enn alt annet jeg har prøvd.

 

Jeg bruker forsåvidt bare en syl for å lage hull med.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og takk for nyttige svar! Jeg maser litt til jeg. Ser at kniven har en stålkvalitet som heter 154cm. Den ligger i "ja takk" delen når det gjelder dine preferanser på stål Edward. Hva hindrer den kvaliteten i å ligge i "ja takk veldig gjerne"?

 

Skal forøvrig få kollegaen min til å gi meg et kurs i sliresying, så får vi se om resultatet blir i nærheten av brukbart.

Link to comment
Share on other sites

154 CM er en amerikansk versjon av ATS 34 (Japansk). Disse er en videreutvikling av 440C.

Det er rustmotstandig, og har en god slitasjemotstand. Det er ikke like seigt som de lavlegerte ståla og stål med lavere karboninnhold, men til vanlig bruk er ikke dette noe problem.

 

Det er ikke at det er noe dårlig stål, at det ikke er rangert høyere, det er bare at det finnes stål som er enda bedre, men disse stålene blir mye sjeldenere brukt innen masseproduksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nesten 4 måneder siden jeg bestilte 2 stk DMDC fra Scrap Yard. Hørte ikke noe, hørte ikke noe, svarte ikke på email, svarte ikke på email, svarte endelig på email og sa "snart" (tidlig i mai), post på forumet forrige uke som sa "neste uke", post på forumet for et par dager siden som sa "et par uker".

 

Jeg kansellerte ordren min nå.

 

Skjønte ikke helt hva jeg skulle med så små kniver i SR-77 uansett -- særlig ikke nå som Swamp Rat kommer med en liten kniv i 154CM.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Fikk mine to for en uke eller to siden også. Skikkelig fine kniver, og klart mer fristende å ha med på jakt enn Game Warden.

 

Littegrann misfornøyd med Okuden kydexslirene jeg bestilte med. Den ene kniven har litt for smalt skaft til å sitte ordentlig fast i noen av de to slirene, og i tillegg synes jeg han har slurvet skikkelig med avstanden mellom maljene -- han har ikke giddet å sørge for at det er mulig å montere Tek-loken på skrå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
154 CM er en amerikansk versjon av ATS 34 (Japansk). Disse er en videreutvikling av 440C.

Det er rustmotstandig, og har en god slitasjemotstand. Det er ikke like seigt som de lavlegerte ståla og stål med lavere karboninnhold, men til vanlig bruk er ikke dette noe problem.

 

Det er ikke at det er noe dårlig stål, at det ikke er rangert høyere, det er bare at det finnes stål som er enda bedre, men disse stålene blir mye sjeldenere brukt innen masseproduksjon.

bra stål men sprøtt . knakk tuppen på en 154cm jeg har.

så bør ikke brukes i store kniver. men i små som skal bli veldig skarpe.

Link to comment
Share on other sites

154 CM er en amerikansk versjon av ATS 34 (Japansk). Disse er en videreutvikling av 440C.

Det er rustmotstandig, og har en god slitasjemotstand. Det er ikke like seigt som de lavlegerte ståla og stål med lavere karboninnhold, men til vanlig bruk er ikke dette noe problem.

 

Det er ikke at det er noe dårlig stål, at det ikke er rangert høyere, det er bare at det finnes stål som er enda bedre, men disse stålene blir mye sjeldenere brukt innen masseproduksjon.

bra stål men sprøtt . knakk tuppen på en 154cm jeg har.

så bør ikke brukes i store kniver. men i små som skal bli veldig skarpe.

 

154 CM/ATS 34 blir ikke skarpere enn andre stål (f.eks. 12C27 og rene karbondstål), men bør holde eggen brukbar lengere ved kutting/skjæring i mykere materialer som kjøtt og tau.

Link to comment
Share on other sites

Fikk mine to for en uke eller to siden også. Skikkelig fine kniver, og klart mer fristende å ha med på jakt enn Game Warden.

 

Littegrann misfornøyd med Okuden kydexslirene jeg bestilte med. Den ene kniven har litt for smalt skaft til å sitte ordentlig fast i noen av de to slirene, og i tillegg synes jeg han har slurvet skikkelig med avstanden mellom maljene -- han har ikke giddet å sørge for at det er mulig å montere Tek-loken på skrå.

 

Jeg kjøper gjerne den ene sliren, dersom du er interessert i å selge?

 

Har ikke fått tid til å lagen en selv :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Kommer denne uken hos Scrap Yard - men i Swamp Rat's "SR 101" bladstål:

 

Scrapper5CG.jpg

 

Steel: SR101

Handle: Resiprene C Mudder Style

Blade Length: 5 1/4"

Blade Thickness: Approx. 3/16" Possibly thinner at .165"

Overall Length: 10 1/4"

 

Blir visst litt valgmuligheter når det gjelder farge, både på skaft og blad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...