Jump to content

Lisensjakt på ulv i Agder og Telemark.


Fudge

Recommended Posts

Under denne jakta var flere av skadefellings gruppa til SNO deltagende. Selv om lederen var fra den lokale skadefellingslaget.

 

Ulven skal undersøkes opp og i mente og forhåpentligvis (etter søknad) vil ulven havne i Lyngdal igjen. Men det er nokså uklart enda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

gir mange arbeidplasser disse ulvene(og andre store rovdyr) et himla liv for å få montert inn datautstyr på de, så er det helikopter, pickuper, snøskutere og masse karer. og så når det plutselig finnes et dødt dyr da skal det obduseres i det vide og brede!! aha her har vi ulv nummer 33 eller 41 felt siste åra og like viktig å studere alle sammen.

 

en tanke som spant seg ut når jeg leste tråden og helt klart en avsporing fra min side 8)

 

har ingen greie på ulvejakt men forundrer meg at det er så vanskelig å få has på de :shock: de holder seg rundt saueflokkene og de er jo relativt store dyr..

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte tidlig i denne tråden var jeg sikker på at det var to dyr som jeg så spor etter. De valgte følge det ene og mente det bare var ett spor. Det var både teoretisk og praktisk umulig for ulven og legge disse to separate sporene på den tiden fra første mann så sporene til jeg så spor to.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte tidlig i denne tråden var jeg sikker på at det var to dyr som jeg så spor etter. De valgte følge det ene og mente det bare var ett spor. Det var både teoretisk og praktisk umulig for ulven og legge disse to separate sporene på den tiden fra første mann så sporene til jeg så spor to.

Bare en ting å gjøre, ut å spore. Samle inn møkk og hår som sendes inn, dokumenter dette med bilder og GPS posisjoner. Sporer dere lenge nok, vil dere også finne rester etter et og annet måltid.

Dette er trolig eneste måten å få gjennomslag hos SNO/NINA.

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn at det er klart så var de sporene jeg hintet til helt tilbake til dagene før ulven ble felt.
Da starter man sporing så snart man har en visuell observasjon av individet eller av spor/sportegn. Dette får dere til ved å informere lokalbefolkningen som er på "riktig side", om hva dere ønsker å oppnå. Bruk gjerne lokalpresse, grunneierlag osv for å spre budskapet :wink:

 

Ellers kan man lese litt om andres betraktninger av politikerne/forvaltningen

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3967422.ece

Link to comment
Share on other sites

Den siste rapporterte bør dere vel nesten bare få leve? :idea:

(Så sant infoen i artikkelen er korekt).

Kan ikke se ironien i dette, er dyret sykt skal det etter min mening avlives umiddelbart. For å spare det for lidelsene.

Ulven er et "villt" dyr, som kun gjør det den kan. Det er forvaltningen som etter min mening er helt på villspor.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en bekjent som hadde sett ulven idag tidlig og i tillegg tatt en bilde av den. Et heller uskarpt bilde (som ligger på fvn). Men det var ingen tvil om det var ulv. Hvis de rette folkene kan påvise at den har skabb så må den felles.

 

Sikkert derfor de fant blodspor etter ulven her tidligere. At den blør fra halen som er hårløs..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk akkurat mail fra njff. Og det er nå åpnet for linsens jakt på en ny ulv. Det har gjeldt for aust agder og telemark noen dager. Den er nå utvidet til vest agder. Denne lisensen gjelder for region 1 og 2. Samme regler som sist. Kr.sand og mandal er ikke med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...