Jump to content

Lisensjakt på ulv i Agder og Telemark.


Fudge

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg skjønar ikkje heilt kvifor det skal jaktast "mann av huse" på denne ulven. Agder har truleg verdas dårlegaste elgstamme, og om den blir desimert av ulv må det kunna bli god medisin for å få stamma i orden att.

 

Men eg skjønar at rovvilt som ulv gjev mange her på forumet ein slags "macho-status" å skriva negatívt om. Og aller gildast blir det om dei kan jakta på slikt vilt, og attpåtil lovleg. For så å skryta av det her på forumet. Kvifor ikkje reisa til Canada der ein kan leggja ned haugevis av slikt vilt, det må vel vera lettare´enn å jakta på ein einsleg ulv her i landet?

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønar ikkje heilt kvifor det skal jaktast "mann av huse" på denne ulven. Agder har truleg verdas dårlegaste elgstamme, og om den blir desimert av ulv må det kunna bli god medisin for å få stamma i orden att.

 

 

 

mvh Lindu

 

Det er fordi det ikke skal være ulv i agder !

 

Mvh Fudge

Link to comment
Share on other sites

Til dei som er imot jakt på ulv og som les denne tråden og har lyst å skriva noko:

 

Lag dykk ein ny tråd der det kan diskutera dette. Denne tråden bør væra fri for "for eller mot ulve jakt".

 

Eg er klar til å spora videre om den kommer over i Rogaland /Jær komunane.

Link to comment
Share on other sites

[

 

Men eg skjønar at rovvilt som ulv gjev mange her på forumet ein slags "macho-status" å skriva negatívt om. Og aller gildast blir det om dei kan jakta på slikt vilt, og attpåtil lovleg. For så å skryta av det her på forumet.

 

mvh Lindu

 

Hei Lindu

tror du bommer kraftig nå for min del er det ingen macho status som driver meg men frykten for at bikjene skal havne i den helvetes ulvekjeften så vær gang det blir felt ulv er det julekveld hos meg

Link to comment
Share on other sites

Ule e faen meg skade dyr, de dreper en hau med sau og eter de ikkje heller.Ulven er på linje med mink.

Dette er faktisk nesten alvorlig ment...

Når ulven er på vei dit, og "alt tilgjengelig personell" sporer og følger med - og fyren faen meg har ÅTE ute, hvorfor er han ikke på post?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var med å sporte på ulven i dag. Var et stykke unna når de etterhvert fant dagens spor, men da vi kom til granholtet den rundet i var det spennende å krype i tetta å følge helt ferske spor. Ble spent når det smalt ca 300m unna. Går inn som den beste jaktopplevelsen min til nå, (og det uten børse).

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har vært med. Her ser vi hvor mye ressurser sok kreves for å ta ut ett enkelt dyr. Her tok det tre uker, heldigvis synes det å ha vært bra sporings- og jaktforhold. Kan noen av de involverte prøve å sette opp en oversikt som viser tidsbruk, utkjørte kilometer med bil, estimat på antall km til fots osv.?

Dette kan brukes for å vise hvor mye det "koster" å ta ut ett enkelt stort rovdyr under gode forhold og dyktige jegere. Jeg tror det er på tide at de ansvarlige for rovviltforvaltningen begynner å forstå hva det egentlig koster å håndtere store rovdyr. I andre deler av landet mener jeg å ane en slags oppgitthet når skadefellingsløyve ikke blir gitt begrunnet med at tidligere skadefellingsforsøk ikke har ført til felling.

Link to comment
Share on other sites

Det han sikter til er nok den jakta som foregikk i regi av et interkommunalt skadefellingslag. Det er etter min mening helt feil å kun gi disse lov. Her i traktene var det mange som ville med, men som av ulike grunner ikke fikk lov eller ble spurt.

 

Dette førte til en veldig ueffektiv jakt, fordi de rett og slett ikke var mange nok. Ulven var her oppe i hele høst og gjorde mye skade. Her var mange som ville jakte på den, men kunne ikke pga bestemmelsene. Det jaktlaget var heller ikke veldig mye ute og jaktet. Så ulv kunne vært felt langt tidligere enn dette. Her må fylkesmannen ta selvkritikk. De sier selv at de var veldig glad for å ta ut denne ulven som gjorde skade, men det de aller helst vil er at ulven skal forsvinne ut av området på egen hånd og til et nytt område.

 

Sno hadde ikke noe med utførelsen av jakta og gjøre. Deres jobb ble å verifisere skadde og drepte dyr. De har hatt en travel høst..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...