Jump to content

Muligheter for hjortejakt?


tech357

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg er en jeger som har jaktet elg, rådyr og småvilt i mange år, men jeg har aldri hatt muligheten til en skikkelig smygjakt på Hjort. Ser for meg at dette må være en av de beste/vanskeligste jaktopplevelsene, en jeger kan få her i Norge.

 

Så spørsmålet mitt er som følger:

 

Er det noen som vet om muligheter for denne type hjortejakt, uten at det koster skjorta og litt til?

Link to comment
Share on other sites

Jo det er spennende med smygjakt på hjort men det gir veldig sjelden uttelling i terreng med normale bestander, det blir ofte noen hjerteformede hvite romper man ser forsvinne inn i tetta. Hvis man stadig går i terrenget så vil hjorten ganske snart trekke vekk og/eller bli veldig vâr.

 

Regner meg som relativt erfaren hjortejeger og vil nok råde deg til å heller sitte på egnede utsiktspunkter og speide. Ser man skytbare dyr så kan man heller stille innpå dem, er man riktig heldig så kan man få dem på hold fra der man sitter.

 

Mulig du kjenner bøkene til Hans Hille Schjelderup (5stk) om hjortejakt fra 2.V.K. og opp til de senere år. Han skriver i alle? at : "beste jegeren i skogen gikk ikke på jakt, han satt på jakt"

 

Jeg har drevet litt med kursing i praktisk hjortejakt uten gevær og utenom sesongen, mest adferd og hva man ser etter o.s.v., siden du bor så nær så kan jeg godt ta et slik kurs hvis det er ønskelig, selvsagt helt gratis men du må komme deg over Boknafjorden selv.

Send en pm om det har interesse.

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

Om du ikkje tenker å betale skjorta av deg, anbefaler eg deg å organisere deg med fleire jegarar. Det fins mange jaktvald som driv utleige, men det er også mange av dei som ikkje har eigne heimesider. Eit tips er å kontakte rådhuset i kommunene. Dei har ofte info om grunneigarar som driv utleige i kommuna.

 

Har lagt med nokre heimesider du kan sjekke ut:

 

http://www.jakt.ws/Utleige.htm

 

http://hjortejakt.com/html/utleie.htm

 

http://www.stordalsferien.no/index.php/ ... hjortejakt

 

http://bjoerkedal.com/hjortejakt_til_leige.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøv deg på smygjakt, noe mer spennende skal man lete lenge etter. Ganske krevende, og faktisk ganske slitsomt selv om man går utrolig sakte, man må ha øynene fremover, trå varsomt, speide, stoppe..må vær fullt konsentrert hele tiden. Men å komme inn på dyr er egentlig veldig greit visst man har rett vind osv..jaktet kun smyg forrige høst, og kom på det nærmest 5 meter inn på kolle og kalv. For en opplevelse, de ble stående å se på meg i opp mot et minutt før de sluntret avgårde. Skjøt 2 bukker på smyg i løpet av 5 dager, var nok litt heldig også. Og det må vel tilføyes at det ofte ble kvit rompe som forsvant fremfor meg. Og legg merke til alle de tingene som foregår rundt deg i skogen når du går så stille fremover, du får med deg alle lyder og bevegelser. Jeg for min del har aldri sett så mye ekorn 8)

Men har ingen jakt til høsten, så om noen har terreng å leige bort til høsten så er jeg interessert( off topic) (bor på sunnmøre)

Link to comment
Share on other sites

hei du kan jo prøve smyg jakt den 10 august etter rådyr bukken tror det er like krevende i et skogsterreng som hjorte jakt (ikke jorde bukk) mange spennende timer for en bilig penge.

og mange muligheter for å få tilgang til jakt :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
[fint :D veit dere om det er bra me rådyr der også?

 

Varierer litt fra plass til plass i kommunen, men generelt ganske bra. Hvor i Aure skal du jakte? Gårdsnavn,stedsnavn?

 

er ikke helt sikker på hvor terrenget ligger skulle få kart og kontrakt i posten i morra så kan se da.

 

men det er sikkert bedre med rådyr der en her på ringerike i hvertfall :shock:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
noen som veit noe mer om åssen det er med hjort og rådyr i aure.

fikk karte i dag å terrenget ligger på ertvågsøya

 

 

Har jakta på Ertvågøy, fikk ikke noe vi men det regnes som veldig bra. Fint og jakte der, med mange små åpne plasser og oversiktlig tereng. Vet andre som virkelig har hatt bra jakter på ertvågøy. :D

Link to comment
Share on other sites

noen som veit noe mer om åssen det er med hjort og rådyr i aure.

fikk karte i dag å terrenget ligger på ertvågsøya

 

 

Har jakta på Ertvågøy, fikk ikke noe vi men det regnes som veldig bra. Fint og jakte der, med mange små åpne plasser og oversiktlig tereng. Vet andre som virkelig har hatt bra jakter på ertvågøy. :D

 

hei er det bra med både hjort og rådyr eller bare hjort?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har ein kompis som jakta i Åkrafjorden, plassen der linken her viste til, og han var i allefall meget skuffa. Måtte betale ganske mykje for jakta ( ca 6-7.000.- pr. mann for å jakte, uansett om dei skyt dyr ) og i tillegg betale rundt 90.- pr kg kjøtt, for å ta dyret med seg heim. Då begynner det å bli ganske dyrt å jakte må eg sei....

 

Prisene som eg er vant til er frå 1.500.- til 3.000.- pr. dyr ( og ikkje pr. person ) , og frå 20.- til 60.- pr kg. Det blir ein ganske stor forskjell... Men sjølvsagt alt er inkludert i pakka i Åkrafjorden, overnatting, mat osv. Så alt er relativt.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet du stiller kommer litt ann på hva du selv er interessert i, er det snakk om trofejakt :oops: Eller er det snakk om å skyte mest mulig og sist er du interessert i kjøttet eller er det bare selve jaktopplevelsen du søker og gjerne heller vil skyte flere dyr?

Ta gjerne å svar på det så er det mye lettere å annbefale det du søker etter :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var hos Åkrafjorden Jakt i fjor høst. Fantastisk terrreng - masse dyr - og god forpleining.

 

Det er b r a t t terreng enkelte steder så det hjelper å ha sånn noenlunde kondis :D

 

Litt mere en noenlunde kondis var min erfaring :mrgreen:

Men vi var 4 mann 4 dager og fikk en 12 tagger og en hind så det var en ok tur!

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet du stiller kommer litt ann på hva du selv er interessert i, er det snakk om trofejakt :oops: Eller er det snakk om å skyte mest mulig og sist er du interessert i kjøttet eller er det bare selve jaktopplevelsen du søker og gjerne heller vil skyte flere dyr?

Ta gjerne å svar på det så er det mye lettere å annbefale det du søker etter :oops:

 

Du vet vel ikk hva prisen ligger på for rådyr jakt i polen, bukkejakta??

Link to comment
Share on other sites

Hos sveiobonden betaler du 250kr pr pers pr døgn, og 50kr kiloen for kjøttet vist du vil ha det i det hele tatt. det kan du velge! Dette er for Bukkejakta!

 

Hjortejakt betaler du 450pr døgn, da kan du også jakte rådyr. Kg prisen er den samme...

 

Har enda ikke funnet noen som er billigere en dette...

Link to comment
Share on other sites

Prisene som eg er vant til er frå 1.500.- til 3.000.- pr. dyr ( og ikkje pr. person ) , og frå 20.- til 60.- pr kg.

 

Ein totalt utenforståande skal vere heldig om vedkommande skal få hjortejakt til den prisen. I alle fall oppe hos oss.

Har inntrykk av at ein fort må ut med 3-5.000 per dyr, og endå meir for bukkane. Kilopris variera, hender jo kjøt er inkludert og då er det jo ein god deal!

 

Men for all del, kan jo vere heldig :D

Link to comment
Share on other sites

Sveiobonden er vel diskutert opp og i mente her på forumet og på gamle SL, uten at folk har klart å diskutere seg fram til ein felles "dom"... :D

Nokre er veldig godt fornøgd, nokre er skuffa.

 

Ja og de som er skuffa er de som kommer der og tror de skal bli holdt i hånden og peikt på kor dyra er. Opplegget er slik at man må gjere seg kjent med trekkruter til dyra selv, dvs slik som man måtte ha gjort vist man eigde eget jakt området...

Og ønsker man å dra ned til terrenget sommeren før jakta starter for å bli kjent, så er sveiobonden svært i møtekommende. Det ligger en campingplass med mulighet for å ta med heile familien midt i det ene terrenget. Da har man gode muligheter for å kartlegge bevegelser til feks Rådyr bukkene...

 

For de som må ha med seg en kjentmann 24/7 når man jakter, er ikke sveiobonden noe å tenke på. Da blir man bare skuffa!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Sveiobonden er vel diskutert opp og i mente her på forumet og på gamle SL, uten at folk har klart å diskutere seg fram til ein felles "dom"... :D

Nokre er veldig godt fornøgd, nokre er skuffa.

 

Ja og de som er skuffa er de som kommer der og tror de skal bli holdt i hånden og peikt på kor dyra er. Opplegget er slik at man må gjere seg kjent med trekkruter til dyra selv, dvs slik som man måtte ha gjort vist man eigde eget jakt området...

Og ønsker man å dra ned til terrenget sommeren før jakta starter for å bli kjent, så er sveiobonden svært i møtekommende. Det ligger en campingplass med mulighet for å ta med heile familien midt i det ene terrenget. Da har man gode muligheter for å kartlegge bevegelser til feks Rådyr bukkene...

 

For de som må ha med seg en kjentmann 24/7 når man jakter, er ikke sveiobonden noe å tenke på. Da blir man bare skuffa!

 

Vi tar alle tilbakemeldinger til etterretning. Og gjennom de 5 åra vi har organisert jakt for gjestejegere, har vi hvert år evaluert og forandret(forbedret?) opplegget for neste år. Både forbedringer i innkvartering, rutiner, utstyr og ikke minst flere terreng. Vi kan nå også tilby eksklusiv jakt med guide døgnet rundt for de som ønsker det. Men det koster selvsagt mer enn 450 kr som er prisen på grunnpakken som er for de som ønsker å klare seg selv.

 

Vi har også fått samarbeidspartnere i utlandet, og kan nå tilby jakt i Sør Afrika, Ungarn, Sverige, Estland og Latvia. Følg med på www.sveiobonden.no der info etterhvert blir oppdatert. Evt send en mail for tilbud om jakt i utlandet.

 

For de som ønsker å jakte sel, så var JanT første mann som brukte oss som utgangspunkt for seljakt. Han og kompisen skjøt 2 stk på ca en times tid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Hjortejakt betaler du 450pr døgn, da kan du også jakte rådyr. Kg prisen er den samme..."

 

For den som ikke er så heldig å ha eget terreng, kjempeavtale osv. - synes jeg dette er en grei pris.

Jeg antar at terrenget er bra :wink:

 

Vi har etterhvert fått flere ulike terreng fordelt på 4 ulike kommuner i regionen rundt Haugesund. Terrengene varierer noe i både flatt/brattlendt, type vegetasjon, tetthet av dyr og vanskelighetsgrad på å få tatt dyra. Men det er garantert dyr i alle terreng. På hjemmesiden vår er det etterhvert blitt en del bilder av jegere som har fått dyr i løpet av de 5 åra vi har drevet dette.

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i MagLars - men det jeg mente med bra terreng, er: Ikke så bratt at det er umulig å gå i (kan jo være sinnsykt med hjort der, men hva hjelper det hvis det er ufremkommelig).

Og man skal jo ned med hjorten også :(

Vel - ned kommer den jo til slutt, men "memories" fra mitt eget terreng - er det deler av dette jeg kvier meg skikkelig på.

Og tror ikke jeg ville fått leid ut denne delen :D

Link to comment
Share on other sites

No er det vel ikkje mange plassar på vestlandet som kan skryte av å IKKJE ha hjort på terrenget :D

 

Kunne ikkje dy meg :)

 

De fleste terrenger på vestlandet har hjort nokk til å fylle opp et kjølerom :roll:

 

Hvordan går det med monteringen av kjølerommet ?

Hva er brukernavnet til jaktkompisen din fra flekke ?

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i MagLars - men det jeg mente med bra terreng, er: Ikke så bratt at det er umulig å gå i (kan jo være sinnsykt med hjort der, men hva hjelper det hvis det er ufremkommelig).

Og man skal jo ned med hjorten også :(

Vel - ned kommer den jo til slutt, men "memories" fra mitt eget terreng - er det deler av dette jeg kvier meg skikkelig på.

Og tror ikke jeg ville fått leid ut denne delen :D

 

Alle våre terreng er fremkommelige. Vi kan bistå med transport av feldte hjort. Vi har traktorer, 4-hjulinger, og vi leier ut hester dersom noen ønsker å jakte fra hesteryggen.

Link to comment
Share on other sites

No er det vel ikkje mange plassar på vestlandet som kan skryte av å IKKJE ha hjort på terrenget :D

 

Kunne ikkje dy meg :)

 

De fleste terrenger på vestlandet har hjort nokk til å fylle opp et kjølerom :roll:

 

Hvordan går det med monteringen av kjølerommet ?

Hva er brukernavnet til jaktkompisen din fra flekke ?

 

 

Vel, her nede i Spania får eg ikkje gjort so mykje med det :) Tenkte å begynne på det når eg kjem heim om 3 veker om kompanjongen får tid innimellom vårarbeidet på garden.

 

Han har nok ikkje noko brukarnavn her på forumet, trur nok internett er mest til pynt der i huset :D

Link to comment
Share on other sites

har vert hos sveiobonden di to siste årene på hjortejakt, har ennå ikke felt hjort her men kommer til å ta turen opp i høst også. må si at jeg er veldi godt fornøyd med pris og opplegg!! syns det er bra at noen tilby jakt på den måten som sigve gjør slik at der er mulighet for alle å kunn jakte hjort til en rimelig penge!! stor takk til sigve.

Link to comment
Share on other sites

Ein ting er i alle fal sikkert. Eg likar tanken bak denne jakta då det desverre er slik mange plassar at du må enten vere grunneigar eller villig til å betale (altfor masse). Denne typen jakt vil opne for at ferske jegerar kan komme seg på storviltjakt for ein rimelig penge.

 

Merkelig at ikkje fleire har tenkt på dette, som oftast det jo leige av terreng i minimum 1 veke osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet rådyr hos sigve de siste årene, har altid skutt dyr der. kan gå inn på min hjemmeside å lese å se bilder fra turene...

 

Skjøt min aller første Rådyrbukk hos sigve i 07, i fjor skjøt meg å en kompis hver sin første dagen av bukkejakta. Jeg en spiss bukk og øyvind en liten 6takker.

 

 

www.jegerjan.piczo.com

 

Er bare å PM meg så kan dere få tlf nr å ringe så kan jeg fortelle hvordan jeg opplever å jakte hos Sigve....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...