Jump to content

Skremmende pristigning.


Mr.Polar

Recommended Posts

Da foreslår jeg at de som vil fortsetter med å importere fra utlandet selv og vi som støtter opp om det lokale næringslivet fortsetter med dette !!støtter jaktfall 100% her i denne saken og denne saken begynner å skli ut med personangrep så er det på tide å skjerpe seg her!

510 wisperer du har fortsatt ikke kommentert mitt inlegg ang kammersmellen og sponsing av denne ! :?:

Link to comment
Share on other sites

Tror du har skjønt ingressen i det jeg har forklart, ikke spikk fliser på enkeltstykker, se helheten.....

 

Jeg mener selv at jeg ser helheten. (selvfølgelig kan jeg ta feil)

Men for å trekke fram et tenkt eksempel. Et par goretex støvler som koster 1899,- hos min lokale forhandler får man for kr 1299,- hos en postordre forhandler på østlandet og for kr 799,- i utlandet(usa feks). forhandleren på østlandet kan sikkert kjøpe inn store partier, noe min lokale forhandler neppe kan(begge disse to har norske utgifter til lønn osv). Om jeg er frekk går jeg å prøver skoa hos lokal forhandler, finner rett størrelse og kjøper de på nett/postordre til en lavere pris. Vil det være forskjell for den lokale forhandleren om jeg bestiller støvla fra usa eller fra en postordre butikk i norge? Den lokale forhandleren tjener ikke penger på noen av de to billigst-for-meg løsningene.

 

 

 

Da foreslår jeg at de som vil fortsetter med å importere fra utlandet selv og vi som støtter opp om det lokale næringslivet fortsetter med dette !!støtter jaktfall 100% her i denne saken og denne saken begynner å skli ut med personangrep så er det på tide å skjerpe seg her!

 

Hva er "det lokale næringslivet" ?

Er det alle butikker i norge?

Er det butikker i nærområdet (innen 30 minutter med bil feks?)

Støtter jeg "Det lokale næringslivet" ved å handle på postordre fra sørnorge når jeg selv bor i nordnorge (2000 km å sende pakker) ?

 

For på samme måte som utenlands-import kan sparke litt av livsgrunnlaget vekk for norske butikker, kan postordre/netthandel fra for eksempel sentrale deler av landet sparke litt av livsgrunnlaget vekk for lokale små butikker i mer usentrale strøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener selv at jeg ser helheten. (selvfølgelig kan jeg ta feil)

Men for å trekke fram et tenkt eksempel. Et par goretex støvler som koster 1899,- hos min lokale forhandler får man for kr 1299,- hos en postordre forhandler på østlandet og for kr 799,- i utlandet(usa feks). forhandleren på østlandet kan sikkert kjøpe inn store partier, noe min lokale forhandler neppe kan(begge disse to har norske utgifter til lønn osv). Om jeg er frekk går jeg å prøver skoa hos lokal forhandler, finner rett størrelse og kjøper de på nett/postordre til en lavere pris. Vil det være forskjell for den lokale forhandleren om jeg bestiller støvla fra usa eller fra en postordre butikk i norge? Den lokale forhandleren tjener ikke penger på noen av de to billigst-for-meg løsningene.

 

Diskusjonen dreier seg om utenlandsimport Høggern.

Det er opp til hver enkelt hvor du ønsker å kjøpe dine varer i Norge, Du hjelper ihvertfall ingen norske forhandlere ved å kjøpe fra utlandet.

Ingen norsk forhandler er tvunget til å ta veil. pris viss de føler for noe annet, ikke sant?

Dette er litt kverulering, og det gidder jeg ikke å engasjere meg i...........

Link to comment
Share on other sites

510 wisperer du har fortsatt ikke kommentert mitt inlegg ang kammersmellen og sponsing av denne ! :?:

 

Ok :wink: Tenkte vi var så himla OT. Det er bare helt fantastisk at noen vil spandere så flotte premier som jakttur, optikk i høy klasse, kniver bla,bla bla. Det er faktisk like beundringsværdig som de i GB som ga bort lottopremien på 62mill!!!

Om mitt firma hadde gidd en kniv i premie skulle jeg klart å lagd like mye omtale om den som du som gir bort jakttur til fjerne himmelstrøk.

Jeg TROR ikke et så lite stemne (Vet ikke hvor mange 100stk) klarer å generere tilbake like mye som du ofrer. Om jeg skal ha en jakttur er det 2 ting som teller Pris og tilbakemld. fra tidligere kunder. Uansett om du sponser med 1mill så spiller det lite rolle om du har 1 misfornøyd kunde vi nye kontakter.

Hadde Kammmersmellen hatt pressedekning og kjente figurer hadde det vært noe annet. Se bare hvor Redbull salget har steget i Norge siste år. De får igjen så det monner.

Men dette er en diskusjon som er helt på sidelinjen!! Men all ære til deg og Jaktfall for at deres bedrifter går så bra at dere kan avsette penger til samfunnsnyttige formål :wink:

Jeg har mer tro på reklamene på kammeret. Der finner dere den store kundegruppen.

 

Ellers er jeg enig med Høggern, hva er forskjell på utenlandsimport og om jeg handler varen på en Norsk nettbutikk?

Link to comment
Share on other sites

Bjørnar: Jeg skjønner hva du mener, at det koster å drive butikk i Norge. Men hva har det seg når to butikker i Norge, med relativt like forutsetninger opererer med to helt forskjellige priser? Regner med at endel butikkeiere ser sitt snitt i å dra kontoen full og feit.

Synes også du prater litt tull. Men en ting er jeg enig i, det er at vi ikke burde gå i klinsj, så ikke oppfatt dette som at jeg er sur på noen måte, vi diskuterer, det burde gå an. (Det var tross alt du som tok opp "meg" som eksempel :roll: )

 

Du kjøpte jo faktisk ikke 50 stk til deg selv ...

Selv om du hadde importert 500 stk, er ikke differansen mer enn rundt 300,- pr Leatherman allikevel....

Jo, desto flere kniver, desto lavere pris enkeltvis, og samlet..

 

Iom at en privatperson har påtatt seg dette for kammerkolleger, har du samtidig undergravd 50 Leatherman salg i Norge via forhandlere.

Jeg TVILER på at samtlige som kjøpte av meg hadde gått i butikken for å kjøpe en om de ikke hadde oppdaget mitt gruppekjøp

 

Utlegg på titusenvis av kroner var det vel ikke, men et forskudd?

Jeg LA ut av egen lomme, ergo utlegg.

 

Nei, det er ikke det samme jeg driver med, fordi jeg tar en fortjeneste pr. produkt for å holde liv i 2 ansatte samt lokaler+++

Okay, tenkte kanskje "målet" med butikken var å få ut varer til kunder så billig som mulig.

 

Denne tråden dreier seg om en butikks muligheter til å klare seg økonomisk (kort oppsummert), og da er ikke dine gruppekjøp noe som i utgangspunktet gagner en eneste norsk butikk, det bør du tåle å høre uten å føle deg fornærmet, det er sannheten, og ingenting annet....

Hvilken lokal butikk skal jeg støtte? Om jeg støtter den ene, burde jeg få dårlig samvittighet om den andre konker?

 

Vi er tross alt i 2010, og internetthandel fra andre siden av kloden er lekende lett, og billig. Om man kan spare flere tusen, for samme vare, hvorfor ikke? Er det snakk om hundrelapper, ja da handler jeg lokalt, men jeg orker ikke å "gi" bort penger for å være grei. Som nevnt tidligere tror jeg det sitter endel griske butikkeiere, som har mest fokus på en feit bankkonto. Sier ikke at alle er slik, men noen er.

 

Kim, setter stor pris på om du bare godtar dette, uten å dra det lenger, det er ingen av oss som er særlig tjent med å gå i klinch pga. en annen trådstarter, enig?

Enig

 

Som forummedlem og kunde av Jaktfall, setter jeg stor pris på deg, men du kan nok være irriterende for de som selger Leatherman, du ser den? :wink:

Både ja og nei. Jeg er rørlegger, jobber fra 7-3 hver ukedag, og betaler skatt av inntekt.

Men jeg går ikke å irriterer med over de som jobber svart av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det heldigvis tilbud og etterspørsel som regulerer det meste av handel.

Om ikke hadde værdens største fabrikk produsert hestesko den dag i dag :)

 

usa tilbyr: billige priser, lang leveringstid osv. endel jobb ved feil/garanti/retur?

norsk internett butikk tilbyr: relativt billige varer, noe leveringstid, litt jobb/postgang ved feil/retur

lokal stor sportskjede tilbyr: relativt billige varer, ingen råd og ingen veiledning. laaang leverignstid ved ikke lagervare. smil ved feil og retur om man fortsatt har kvittering.

lokal ekspert sjappe tilbyr: stram pris, service råd og veiledning, noe leveringstid ved ikke lagervare, god kaffe, gode jaktskrøner, smil ved feil og retur?

 

Om man ikke tilbyr en av pris/stort vareutvalg/kort leveringstid/råd og veiledning/god kaffe så mister man kunder og går konkurs.

 

I tilegg, har man kun valg 4 ville prisene gått i været. (Kun 1 tilbyder) . Ved også ha valg 1 og 2 holdes prisene noe nede på 4. Hadde vi ikke hatt valg 4, ville valg 1 og 2 hatt enda lengre leveringstid, og enda mindre ekspertise på hva de holder på med(annet enn varesalg over internett).

Link to comment
Share on other sites

Kim Jørgen, det var det jeg visste: Du er en likandes kar, også når vi er uenige om noe!

Hyggelig at du svarer saklig og ikke tilspisser dette, det setter jeg stor pris på.

Denne tråden begynte med at jeg ble kritisert for noe som ikke stemte ifht. de opplysninger jeg sitter med, derfor måtte jeg reagere.

 

Beklager viss du følte deg personlig anstøtt, men saken din var et klokkerent eksempel, beklager derfor at du ble dratt inn i dette!

 

Import fra utlandet er og blir et problem som kommer til å vokse i fremtiden fordi verden legges mer opp til netthandel, også internasjonalt.

Personlig jobber jeg aktivt med å motvirke dette ved å til enhver tid jobbe for å bedre Jaktfalls innkjøpsvilkår, og videreføre dette til forbruker for å motvirke lysten til import.

 

Men angrepet fra Mr. Polar ble for usaklig til at jeg kunne la det stå uberørt.

 

Hadde vært triveligere på kammeret, viss flere var uenige med hverandre på en saklig måte, der er du ihvertfall et godt eksempel Kim! :wink:

 

Fortsatt skitt jakt, vi snakkes vel 8)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke det samme jeg driver med, fordi jeg tar en fortjeneste pr. produkt for å holde liv i 2 ansatte samt lokaler+++

Okay, tenkte kanskje "målet" med butikken var å få ut varer til kunder så billig som mulig.

 

 

Da har du vel misforstått litt ang. butikkdrift, vel? Alle som driver butikk må ha lønnsomhet, ellers er det bare å legge ned. Ingen som gidder å gi bort penger, regner ikke med du heller vil det? Det hender at det går an å gi kundene billige varer og drive lønnsomt, men en fortjeneste som dekker lokaler, lønn, varekost, andre kostnader OG IKKE MINST en viss avkastning til eier. Det siste blir jo spesielt uglesett i Norge, men det er jo dette som gir hver og en (som ikke jobber i det offentlige, da...) jobb og lønn her i landet.

 

Til slutt et lite tips til Jaktfall; Jeg handlet en Nightforce skinne av deg, kjempefornøyd, men jeg fant ikke direkte ut at du var importør i Norge, det var en her på forumet som pekte meg i retningen. Samme pris som om jeg skulle importert selv, så dyrt var det heller ikke. Men du burde få Nightforce inn som søkeord hos Google, ser du bruker Adwords, så lett å legge til det. Ved et søk på google, så kommer iallefall informasjonen om at du har dette opp.

Link to comment
Share on other sites

Kim Jørgen, det var det jeg visste: Du er en likandes kar, også når vi er uenige om noe!

Hyggelig at du svarer saklig og ikke tilspisser dette, det setter jeg stor pris på.

Denne tråden begynte med at jeg ble kritisert for noe som ikke stemte ifht. de opplysninger jeg sitter med, derfor måtte jeg reagere.

 

Beklager viss du følte deg personlig anstøtt, men saken din var et klokkerent eksempel, beklager derfor at du ble dratt inn i dette!

 

Import fra utlandet er og blir et problem som kommer til å vokse i fremtiden fordi verden legges mer opp til netthandel, også internasjonalt.

Personlig jobber jeg aktivt med å motvirke dette ved å til enhver tid jobbe for å bedre Jaktfalls innkjøpsvilkår, og videreføre dette til forbruker for å motvirke lysten til import.

 

Men angrepet fra Mr. Polar ble for usaklig til at jeg kunne la det stå uberørt.

 

Hadde vært triveligere på kammeret, viss flere var uenige med hverandre på en saklig måte, der er du ihvertfall et godt eksempel Kim! :wink:

 

 

 

Fortsatt skitt jakt, vi snakkes vel 8)

 

Visst du hadde fått inn en ordre fra f.eks Burma (bare for å ta et land i verden) på 500 jaktstokker. Hadde du puttet ordren i søppelbøtta og forbannet import fra utlandet, eller gnidd deg i hendene og begynt å pakke stokker? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen ikke fått med seg at toget er gått.

 

Jeg kjøper mye på internett. Bor midt i byen, men tilgang, tilbud, pris, utvalg OG SERVICE er bedre på "internett". Mye av det jeg kjøper er fra små butikker. Og jeg er sikker på at de også ligger på et hjørne i en by. Bare ikke i min. Ta for eksempel Potter Firearms. Liten sjappe som spesialserer seg på deler til pistoler, svarer på spørsmål på telefon og mail så raskt tidsforskjellen tillater. OK priser, rask levering! Hvor holder de til? i Australia.

 

Så hvorfor må jeg rundt hele kloden for å handle pistoldeler? De norske forhandlerene svarer ikke på mail. Ikke telefon heller. Er det noen som svarer, er det ikke "rette vedkommende". Han er ute. når jeg etter flere dager får tak i han er han ikke sikker, det var en kasse på lageret, skal se i ettermiddag. Legger igjen nummer og venter på svar i flere uker. Nye telefoner fører ingenstedshen. Men en telefon til Australia, mail med bestilling, og vips så er det en fin liten konvolutt med "Machine parts" i postkassen. ikke hundrevis av kroner i frakt/oppkrav for en liten fjær slik som er vanlig her i landet, men, kreditt kort og vanlig brevporto. jeg handler i slike små butikker over hele verden. Og felles er at de svarer raskt. Og leverer så fort det lar seg gjøre. Ett eksempel er når jeg sjekket muligheten for import av engangskutte 9mm hylser fra USA. sendte samme høflige mail til syv butikker. Alle svarte høflig, men negativt, innen fire dager. Men de svarte. Den ene sa at ved kjøp over 25000 hylser kunne de sende ut av USA. Ellers ville det ikke lønne seg.

 

Den lille lokale sjappen må løfte sitt sørgmodige blikk opp fra glassdisken og bort til tastaturet. Det er ingen ting i veien for å flytte store deler av omsettningen til internett og fremdeles ha gatedøren åpen.

 

Noe som ikke så mange vil erkjenne er at all denne "kunnskapen" den lokale sjappen har for min del blir satt på prøve. Før jeg kommer har jeg lest meg opp på emnet på internett. Ikke det at jeg stoler blindt på alt som står der, men jeg kan på et par dagers søkning sette meg bedre inn i et enkelt produkt enn det forhandleren kan.

 

En ting til. I våpenbutikken får jeg ofte følelsen av å bli anbefalt en vare som ikke er akkuratt det jeg trenger, men som er det forhandleren vil bli kvitt. På internett kan jeg la meg lure av tilbudene på forsiden, der også, men har allverdens tid til å selv vurdere produkter, med tester og kommentarer, opp mot hverandre.

 

Jeg foreslår at dere heller hiver dere på dette internett-toget, enn å stå og sutre over kunder som ikke lenger kommer inn døren. De kommer ikke! Ikke i dag. Ikke morgen. Men dere kan selv oppsøke dem, på internett.

Link to comment
Share on other sites

At netthandel har kommet for å bli er ingen hemelighet, jeg har faktisk handlet en god del i statene selv. Mesteparten av det jeg har kjøpt i statene har vært utstyr til svartkruttskyting som har vært vanskelig å få tak i her hjemme. Jeg kjøpte faktisk min første Nightforce kikkert der, men den andre kjøpte jeg hos Jaktfall. Hadde jeg vært kjent med den kundeservicen og prisene Jaktfall leverer hadde jeg aldri kjøpt den første i statene. De få kronene jeg sparte der er ikke noe å bry seg om. Det er faktisk bare snakk om småpenger når frakten og momsen er lagt til. Hvordan denne privatimporten vil skade butikkene her hjemme i tiden fremover kan vi bare spekulere i, men jeg må si jeg er glad jeg ikke jobber i en butikk som opplever denne privatimporten som et problem. Jeg finner det ellers litt festlig at kimjorgen som importerte 50 kniver selv, faktisk jobber som rørlegger! Om det er en gruppe fagarbeidere som vet å ta seg overbetalt for en tjeneste forsikringsbransjen ynder å la dem monopolisere, så er det nettopp rørleggere!! :lol: At Jaktfall og andre butikker innenfor jakt og friluftsliv skal få så på pukkelen for at de faktisk selger en vare, tjener noen kroner så skuta holder seg flytende over tid er jo bare helt på trynet! Her er det snakk om langt fremtreden misunnelse av type arbeid, ellers er det et kraftig utbrudd av jantelov! Er det ikke ønskelig at vi har veldrevne butikker som faktisk har et varelager som vi kunder nyter godt av når vi trenger en vare som mest? Det er en syltynn egg å skulle ballansere på for butikkene, om vi kunder krever at de skal ta ut minstelønn til ansatte og eiere, samtidig som de skal holde butikken åpen over tid, parallelt som de egentlig ikke tjener penger...... Nei, vi har en alt for stor kjøpekraft her i landet som det er, men jammen skal vi suge til oss en liten besparelse til ved å importere på egen hånd. Minner egentlig mye om å pisse i buksa når du fryser......

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det ellers litt festlig at kimjorgen som importerte 50 kniver selv, faktisk jobber som rørlegger! Om det er en gruppe fagarbeidere som vet å ta seg overbetalt for en tjeneste forsikringsbransjen ynder å la dem monopolisere, så er det nettopp rørleggere!!

 

Merkelig.. JEG er jo ikke nødvendigvis en pengegrisk jævel fordi om det koster noen kroner å ha rørlegger hjemme.

Det blir jo omtrent som å skylde på piloten for at flyreisa er dyr.

 

Monopol? Tja, hvordan skulle det blitt om alle og enhverman skulle drive med slikt arbeid, har sett mye lure løsninger som ikke er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Da har du vel misforstått litt ang. butikkdrift, vel? Alle som driver butikk må ha lønnsomhet, ellers er det bare å legge ned.

 

Og du har misforstått hva jeg skrev. Såklart må det dekke kostutgifter og alt det innebærer, det har jeg jo skrevet tidligere. Men NOEN priser seg ut, og grunnen til det kan man kanskje lese av på skattelistene året etter. I mine øyne blir det feil å starte butikk for å skaffe seg raske, enkle penger på konto.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at du svarer saklig og ikke tilspisser dette, det setter jeg stor pris på.

Hadde vært triveligere på kammeret, viss flere var uenige med hverandre på en saklig måte, der er du ihvertfall et godt eksempel Kim! :wink:

I likemåde! :)

 

 

Fortsatt skitt jakt, vi snakkes vel 8)

 

Takk det samme. Ja vi gjør nok det, om ikke med meg så hører du kanskje fra frua (det er jo snart jul) :lol:

Link to comment
Share on other sites

En noe håpløs debatt dette her, som aldri vil ta noen ende.

 

For å sette det litt på spissen;

 

"Alle" er klar over at nordmenn om få år i all hovedsak vil være individer boende i Sør-Europa, som lever av oljeinntekter/ avkastningen fra denne, og importerer alle konkurranseutsatte varer fra b.l.a. asiatiske land. "Ingen" arbeider i Norge, annet enn de som er engasjert i de virksomheter hvor en på norsk geografisk område har sitt komparative område, nemlig innenfor olje/ gass. Når oljeeventyret event. tar slutt, lever en av kapitalforvaltning.

 

Se parallellen med nedlagt industri/ fiskevær i landet vårt, og strømmen av mennesker til de større byene. Samtidig er der stadig færre yrkesaktive, og de som arbeider gjør dette innenfor skjermet sektor. Mange lever alt som renteister på statens regning - og noen har alt dratt til Spania...som trekkfugler.

 

Det geografiske Norge blir et "postboksselskap" med fet bankkonto....og dere er bekymret for at de lokale våpensjappene legges ned??? Mye som kommer til å bli lagt ned fremover og mange flere produkter som blir å finne i "A4" format.

 

PS! Jeg handler der hvor mine kostnader (etter en risikovurdering) anses å bli lavest mulig. Jeg ser på mulighet for reklamasjon, transaksjonskostnader, service, den sosiale nytten av å handle i lokal butikk, irritasjonen ved å måtte prate med en "idiot" bak disken på en av de andre butikkene, osv.

 

Jeg synes heller ikke synd på de som har aktuelle bransjer som levebrød - de har stort sett valgt sitt yrke på egen hånd. Norge er fortsatt et fritt land hvor ingen tvinges til å arbeide i en bestemt bransje, i alle fall ikke direkte eller enda.

 

...men nå skal jeg handle for en høvding hos Jaktfall. Gratis frakt, var det ikke så??? Tipper begge parter blir fornøyde med den handelen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det ellers litt festlig at kimjorgen som importerte 50 kniver selv, faktisk jobber som rørlegger! Om det er en gruppe fagarbeidere som vet å ta seg overbetalt for en tjeneste forsikringsbransjen ynder å la dem monopolisere, så er det nettopp rørleggere!!

 

Merkelig.. JEG er jo ikke nødvendigvis en pengegrisk jævel fordi om det koster noen kroner å ha rørlegger hjemme.

Det blir jo omtrent som å skylde på piloten for at flyreisa er dyr.

 

Monopol? Tja, hvordan skulle det blitt om alle og enhverman skulle drive med slikt arbeid, har sett mye lure løsninger som ikke er å anbefale.

 

Jeg tenkte litt i retning av at en ofte kan finne rørleggere ganske høyt opp på den skattelista du så fint nevner selv! :mrgreen: Da kan en jo lure på om det ikke er noen av dem som kanskje får en noe høy avkastning på jobben? Hørte jeg privatimport fra http://www.lavprisvvs.dk" target="_blank" ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at alle som kritiserer internettkjøp fra utlandet alltid kjøper norskproduserte varer, om det er¨å få tak i?

 

Jeg skal stå først i køen for å innrømme at jeg har handlet på nettet fra utlandet, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har kjøpt inn store antall for å selge videre! (kimjorgen tok ingen margin på videresalget, det er i det minste positivt).

 

Som jeg skrev, netthandel, også fra utlandet er kommet for å bli, men vi bør tenke oss litt om når det kommer til varer vi lett kan få tak i her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...