Jump to content

Hva er god pressisjon ????


ctm-4

Recommended Posts

Tikkaen min i 6,5x55 samler det meste på 2-3 cm i benk på 100 meter. 156 grains Oryx er den kula rifla går best med. Den samler godt innenfor 2 cm med 50 grain MRP2 bak, når skytteren har en god dag. Mange rifler som går bedre enn dette, men til vanlig jaktbruk holder presisjonen i rifla mi i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva forumets jegere synes er god pressisjon i ei jaktrifle.. Dette forutsetter da skyting ifra benk...100 m. Og hva greier rifla di på en treskudds serie skutt i benk... ???

 

Skjønner hva du mener :) , men for at alle vi som har rifler som ikke samler tre skudd på en klistrelapp ikke skal miste motet helt vil jeg for min del si følgende.

Presisjon fra benk er interessant i forbindelse med at du ser hva rifla og ladninger i seg selv presterer.

Praktisk presisjon i ei jaktrifle er hva du og rifla presterer i felt. God presisjon i ei jaktrifle er hvis du kan holde deg innenfor størrelsen på vital sone på viltet du jakter og på den avstanden du setter som maks, hver gang.

Så svaret på spørsmålet ditt blir kanskje at god presisjon i ei jaktrifle, også fra benk, avhenger av bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako .308. Her har jeg nesten ikke skutt i benk, annet enn ved innskyting før treningsskyting. Mener og tror jeg har fått et par småserier på tre skudd rundt 25 mm, men er usikker. Ligger oftest mellom 25 og 35 mm på treningsskyting, men er ganske variabel uten anlegg! Har brukt forskjellige slag patroner, men har skutt mest med S&B, American Eagle og Fusion. Alle går rimelig likt. Skyter kun fabrikkladede patroner, men har hjemmelading på programmet i vinter. Uansett, til storviltjakt er det god presisjon.

 

Har også en Brno Fox .222 Rem. Her skyter jeg mest i benk, og endelig har jeg funnet noen godladninger. Her har jeg klart å klore meg under 10 mm noen ganger nå, med 7 mm som pers. Ligger gjerne mellom 7 og 15 mm avhengig av kule. Berger 30 grs går best. V-max 40 er også bra. Begge vanligvis fra 7 - 12 mm (men skal innrømme at jeg også har slengt dem rundt på skiva og havnet på 25 - 30 mm noen ganger!) Norma 50 grs fmj er hakket under, med ca 15 mm. Skyter kun hjemmeladede patroner. Mener for øvrig at, ved toppjakt og smådyrjakt (feks kråke og rotte), bør man under 20 mm på hundre meter for å kunne kalle det god presisjon. Dette fordi viltet er såpass smått på lengre avstander.

 

Jeg skyter i hvert fall bedre med veslerifla, mye pga bedre avtrekk og total mangel på rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Leste i ei seriøs svensk bok som inngående behandlet rifler hagler og jakt angående presisjon (trur den heiter våpnet og jakten) men det husker jeg nå ikke helt da at dersom rifla jevnilg satte tre skudd innenfor en snusboks på hundre meter ca 7 cm så var det stort nok bra nok til all jakt selv om holde skulle strekke seg opp mot to hundre meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det ikke har blitt skrevet av trådstarter om man skyter med fabrikkammo eller hjemmeladet, noe som garantert vil utgjøre en forskjell i somme rifler. Min børse i 6.5x65RWS klarer 11mm, under normale forhold, og 9mm på 3 skudd, under sinnsyke gode dager. 300 Win Mag'n min som jeg testa med hjemmeladet ammo for første gang i går, samla ca 12mm på 3 skudd @ 100 meter. Med fabrikk ammo var jeg nærmere 25-30mm. Jeg har aldri prøvd å skyte fra benk, men bruker 2 fot. Det blir vel nesten det samme.

 

Rart å lese at denne snus boksen dukker opp igjen her oxo :)

Link to comment
Share on other sites

Tre skudd innenfor 7cm..........det er da ikke snakk om samling, men spredning og god dekning. Hadde ikke holdt til jakt for meg. Skjønner at om du har slik spredning og sikter midt i bogen på en elg så detter den, men man skal jo også føle at rifla går riktig. Må kunne stole på utstyret og det hadde jeg ikke gjort om jeg hadde spredning på 7cm.

Link to comment
Share on other sites

Rifler kan være så presise de vil, skytteren må også gjøre jobben hver gang, ikke bare 9 av 10 sånn som her

26102010296.jpg

Skudd 9 gikk idet jeg holdt på å avslutte avtrekket, emn litt for tidlig. Jeg hadde heller ikke pustet helt ut ennå. Var rett og slett for ivrig! Og det på en blink - uten NOE stress.

 

JEg skulle gitt meg etter de 5 første

26102010295.jpg

 

Alle kan deise inn 3 skudd noenlunde nært hverandre, og 3 skuddssamlinger beviser ikke positivt konsekvent presisjon, de kan derimot avkrefte den positivt.

Skyter ikke rifla 3 skudd bra, skyter den ikke flere noe bedre.

 

Hva som er bra presisjon varierer med rifle, skytter, bruk, forventning osv..

 

Viktigere for jakt er IMO førsteskuddet, etter puss, etter håndtering og transport, etter hva som helst. Her de 3 første idag.

26102010289.jpg

 

En slik serie kan være typisk for mange (annen ladning, derav høyere- og muligens dårligere pres)

26102010290.jpg

Her er de to øverst til venstre, pga. ulik plassering i skuldra og delvis ulikt press. De to under tror jeg skyldes ulikt kraft, men rett press på kolben

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med gromladningen samler jeg 10 skudd godt innenfor klistrelappen med to forskjellige kuler i 3006 (150 grs MK og 150 grs TSX). Dette er henholdsvis trening/konk kulene og jaktkulen jeg bruker.

Prøvde for morroskyld 2 mk og to tsx på 300 m også. 23 mm samling på disse fire. Dette var en toskuddssamling på 12 mm og en på 10 mm 2 cm under den andre. Vet ikke om MK eller TSX går høyest. Satt forøvrig 33 cm lavt på 300m.

 

 

Børsa er en m98 mauser kappet til 50 cm, 90 graders kroning og Tmm-4 demper. Timney jaktavtrekk, lett speedlock tenstempel og speedlock fjær og en S&B 3-12 i Leupold stålmontasje.

 

Har ikke fått til slik presisjon med noen annen børse jeg har prøvd, så er nok veldig heldig med akkurat denne.

Link to comment
Share on other sites

For meg er god presisjon samlinger under 2,5 cm på 100m. Når jeg er i skogen med rifla liker jeg tanken på at jeg skulle kunne ta en gås eller tiur på drøye 200 meter om jeg legger meg i lyngen med sekken som anlegg. Det er kjett å tenke på at det skulle være rifla som ikke presterte om jeg bommer (for det gjør jeg jo av og til). Jeg øver en del på dette holdet for forberede meg til slikt.

 

Og jeg tenker at det er greit å ikke tenke hva som er "personlig rekord", men hva jeg stort sett får til, slik noen over i denne tråden antyder. - Har en rifle som på en strålende dag har samlet under 1cm på 215 meter (3 skudd) - ble litt andektig da, og jeg tror ikke det skjer igjen med det første :) - slike opplevelser tror jeg flere av oss har hatt, men det er dette med repeterbarhet da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

God presisjon er for meg avhengig av hva slags type rifle det er snakk om. Jeg forventer tettere samlinger av en tung rifle med matchløp enn hva jeg forventer av en bøylerifle i .45-70. Jeg blir euforisk av 30 mm samlinger fra sistnevnte, men jeg blir skuffet om det er fra en .223 med tykk pipe.

 

For å illustrere:

 

24wys8o.jpg

 

Denne femskuddssamlingen er skutt med en Marlin 336 i .30-30 på 100 meter. "Slengeren" er min feil. Mer enn godt nok for all jakt jeg bedriver med denne riflen.

Link to comment
Share on other sites

God presisjon er at rifla setter førsteskuddet etter 3 dager med regn, kulde, mer regn, snøslaps, godvær og etter å ha hengt på ryggen under dragning av en elg eller hjort gjennom busker og ur, ikke mer enn 20mm. fra der sentersamlingen under prøveskytingen i vindstille i benken var. Og at den setter snittet av samlingen på samme sted fra liggende med støtte med kolen i bakken, fra sittende på en stubbe, og fra stående frihånd(joda, når en trekker av skal skuddet være der korset var når det smalt)

Avviker dette i noen grad blir den ikke brukt, da den for meg da ikke er brukandes. Jeg kan pine ørsmå samlinger fra benk med de fleste av mine børser(nei 375en går ikke like bra som 6Bren), men hvis den flytter treffpunkt under feltmessige stillinger...blir den ikke særlig brukt på jakt.

 

Jeg prøveskyter OFTE et skudd for å verifisere at treffpunktet ikke har forandret seg i en ovenfornevnt rifle.(litt for ofte har jeg hørt 8) ) Dette er kanskje noe av det som mange jegere synder mest mot, også de som er nøye med innskyting før jakta. noen må lære på den harde måten; Skadeskyting som skyldes treffpunktforanding i en lang sesong.

Det er i det hele tatt utrolig mange faktorer som i løpet av tid kan føre til dette. Løse skjefteskuer(det hotteste for tiden er vel løse dempere...), unger som ser sitt snitt til å tafse på tårn når en flår i bua, bæreren av rifla under draing av dyr snubler i en bekk osv+++

 

SJEKK TREFFPUNKT ofte er mitt kveldsforslaag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...