Jump to content

Samme lyddemper- to våpen


peik

Recommended Posts

Har ikke direkte erfaring med treveis bruk ennå, men jeg har akkurat gjenget tre løp til samme demper og tre forskjellige støtteringer mot løp (A-Tec TMM4 i kal..30 med 14x1mm gjenger).

 

D.v.s at de to siste løpene og demperen er ennå hos børsemaker, men jeg forventer ikke at der skal bli noen forskjell i forhold til å ha en egen demper til hvert løp (system rifle). Det eneste er at jeg forventer å få litt dårligere demping på 6.5x55 og 22-250 løpet, enn med en demper med korrekt diameter. Men utifra ett økonomisk synspunkt, burde dette være til å leve med.

 

Treffpunktsendringer vill være individuelle for hvert løp/rifle, pressisjon like så. Dette uavhengig av at demperens hull er større enn den strengt tatt må være, for beste demping av det minste kaiberet.

Link to comment
Share on other sites

Samme BR Reflex T8 på 3 rifler, 14x1.

 

.22LR, treffpunkt 0.2-0.3mrad under med demper - brukes kun med demper

.223Rem, treffpunkt 0.3-0.5mrad under med demper - brukes kun med demper

6.5-284, treffpunkt 0.4mrad under med demper - brukes både med og uten, på banen med brems.

 

Presisjon er den samme med og uten, men det er jo enklere å skyte små samlinger med rifler som ikke flytter på seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Husk på pussen av demperen, skyter du med samme demper i to våpen bør du vel pusse dobbelt så ofte. Har nylig gjort ren en A-Tec TMM-5 etter ca 800 skudd med 223 :cry: Det tok tid å få ut all guggen. Fra nå av skal jeg pusse demperen etter hvert 50 skudd.

Link to comment
Share on other sites

normal_7-1.JPG

 

Samme A-Tec demper for kaliber 30-06 og 22-250. Bruker nå demper konsekvent på jakt.

 

Prosjektet med dempning av lyd/rekyl med samme demper på disse rifler opplever jeg som vellykket. Særlig 22-250 er ubehagelig uten demper.

Treffpunktforandring på 30-06 med og uten demper er ca 10cm opp og litt ut. Liten betydning på min jakt.

Treffpunktforandring på 22-250 er ikke veldig stor, men pga jakt på mindre vilt, toppjakt, så betyr endringen mere. Bruker derfor demper hele tiden. (Fornøyd med presisjonen på 22-250 om jeg får 3 kuler i en pusselapp på 100m.)

Link to comment
Share on other sites

Har samme gjengene på disse:

Anschütz .22 lr

Brno .222 rem

Winchester .308w

Tikka M55 .308w

Alle gjenget 14x1.

Har en A-tec tmm-5 som jeg kan og har brukt på alle riflene, men som nå står mer permanent på Tikka`n.

Har en Hausken mini som jeg bruker på de to førstnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Fornøyd med presisjonen på 22-250 om jeg får 3 kuler i en pusselapp på 100m.

 

Klistrelapp? Hvis du mente pusselapp er vel størrelsen ganske relativ.

 

:lol: Godt det er noen som er observante, takk for korreksjonen, det var selvsagt en svart klistrelapp på skiva jeg tenkte på.

(Pusse burde jeg vel gjort også)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Husk på pussen av demperen

Hvorfor skal en pusse demperen?

 

K

 

Gammel tråd, men jeg lurer på det samme!

 

Er det noe vits å pusse demperen? Jeg demonterte min Maxim i dag, bare for å se. Lå en del løst støv inni der som jeg bare børsta ut med en liten børste.. Men lurte på om jeg skulle sette ting inn med litt olje der inne og..?

Link to comment
Share on other sites

Puss av demperen er nødvendig for min del med en A-tec TMM5 for et løp i 223 og en CTM4 for et løp i 30-06. Det blir en del karbonbelegg inne i demperen som sitter godt fast hvis jeg lar det bygge seg opp for lenge. Om noen ikke opplever samme karbonoppbyggingen som meg så er jo det fint for dem. Da trenger de jo ikke å pusse demperen.

A-tec har en side på nettstedet sitt som omhandler rengjøring av dempere. Sies det ikke noe om å ikke olje dempere på den siden?

Link to comment
Share on other sites

Forsøket endte med total fiasko, og muligens en farlig situasjon. Fresingen ble ikke gjort nøyaktig nok - jeg opplevde totalt uforutsigbar presisjon (eller mangel på sådan) med 338en, og stor endring av treffpunkt på 30-06en. Som var skutt inn med demperen fra før.

Det viste seg at 338 kula subbet i både her og der på sin vei gjennom demperen. Merker på tre av lamellene!!

Og da er det jo lett å forstå at det ikke kan bli allverdens presisjon.

 

Så min anbefaling skulle være klar: Ikke fres opp lyddemperen!

Link to comment
Share on other sites

Forsøket endte med total fiasko, og muligens en farlig situasjon. Fresingen ble ikke gjort nøyaktig nok - jeg opplevde totalt uforutsigbar presisjon (eller mangel på sådan) med 338en, og stor endring av treffpunkt på 30-06en. Som var skutt inn med demperen fra før.

Det viste seg at 338 kula subbet i både her og der på sin vei gjennom demperen. Merker på tre av lamellene!!

Og da er det jo lett å forstå at det ikke kan bli allverdens presisjon.

 

Så min anbefaling skulle være klar: Ikke fres opp lyddemperen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...