Jump to content

Jaktforbud i romjula


Clakz

Recommended Posts

Er det absolutt ingen måte å komme utenom dette? Da tenker jeg ikke fordi jeg absolutt vil jakte julebukker, men siden jeg skal studere, og det da ikke blir mye tid til jakt, er jo romjulen en glimrende tid til å jakte litt når jeg endelig er hjemme på "ferie".. Så det er jo virkelig synd :(

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ingen vei uten om dette. Og skal man være realistisk, så er det vel en av de tinga vi jegre bør holde fingra langt unna om man ikke skal tråkke en himla masse ikke jegre på tærne. Var en stor diskusjon rundt dette på SL. Og konklusjonen en kom til der dengangen, var at vi har alt å tape og lite å vinne på starte noe styr om dette. En eventuell endring av dette slik tingene nå er, vil nok ikke komme før sekuleringa tar neste steg (fjerning av en god del røde dager i kalenderen, med påfølgende fjerning av fri muligheten en i dag har på disse). Da kan man godt tenke seg at det blir lov å jakte i romjula (samtidigt som fri dagene der minsker såpass at man ikke kan påregne seg å ha fri i det hele utenom 1 juledag).

Man kan kansje jobbe i det stille med å fjerne de på politisk nivå, men når de rette folka får snusen i det detter himmelen ned. Så ta med børsa og noen blinker ut i naturen og kos deg på den måten i stedenfor. :wink:

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren skrev:

En eventuell endring av dette slik tingene nå er, vil nok ikke komme før sekuleringa tar neste steg (fjerning av en god del røde dager i kalenderen, med påfølgende fjerning av fri muligheten en i dag har på disse). Da kan man godt tenke seg at det blir lov å jakte i romjula (samtidigt som fri dagene der minsker såpass at man ikke kan påregne seg å ha fri i det hele utenom 1 juledag).

Jeg tror neppe Ola Nordmann hadde akseptert å få flere arbeidsdager, dersom vi hadde fjernet de røde dagene. Faktisk hadde konsekvensen vært at vi hadde fått en større frihet til å selv velge når vi vil ta ut fridagene. Jul, påske og alle fridagene i mai er jo bortimot verdiløse fridager for oss jegere. Tenk om vi kunne samlet disse på høsten istedenfor.

 

Ellers tror jeg romjulsfredninga blir praktisert litt ulikt over det ganske land. Vet om en Lensmann som har et stolt jaktbilde av seg selv og hunden plassert på kontoret. Bildet har en påskrift: Minne fra romjulsjakta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var en stor diskusjon rundt dette på SL. Og konklusjonen en kom til der dengangen, var at vi har alt å tape og lite å vinne på starte noe styr om dette.

 

Denne var i drøyeste laget! Det stemmer at det var en diskusjon om dette på SL, men å komme her og gjenta sitt eget syn fra den diskusjonen med henvisning til at det ble konklusjonen på diskusjonen er uhørt.

 

Det var om jeg husker rett flere som var for jakt i romjula enn i mot. De som var i mot hadde ofte religiøst baserte argumenter framfor faglige.

Link to comment
Share on other sites

Er det absolutt ingen måte å komme utenom dette? Da tenker jeg ikke fordi jeg absolutt vil jakte julebukker, men siden jeg skal studere, og det da ikke blir mye tid til jakt, er jo romjulen en glimrende tid til å jakte litt når jeg endelig er hjemme på "ferie".. Så det er jo virkelig synd :(

 

Kan jo dra til Sverige , der er det vel ingen romjulsfredning. Da slipper du også hele denne diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om rådyrjakt i romjula så er jeg for fredning med tanke på alle de rågeitene som kommer til å bli lagt for fote hvis det åpnes for romjulsjakt. Veldig mange ville fått noen ekstra dager til å fylle kvota på og selv om jeg har stor tro på den norske jegerstanden er jeg ørlite redd en del ville banket på for å sikre avkastning. Sorry............

Link to comment
Share on other sites

De som var i mot hadde ofte religiøst baserte argumenter framfor faglige.

 

Hele romjulsfredningen er resultatet av en hestehandel mellom Krf og AP for en 40-50 år siden. Husker ikke i hodet nøyaktig når. Ikke husker jeg hva AP fikk ut av det heller! Men, poenget er at det ikke ble forbud pga noe som helst faglig. Ihvertfall når det gjelder småvilt.

 

Romjuls jakt var helt vanlig i Norge tidligere, og når vi ser at det fungerer helt uproblematisk hos vår (klokere?) nabo i øst, syns jeg det er tull å gi opp pga redsel for at storsamfunnet vil reagere negativt. Sannsynligvis vil storsamfunnet ikke bry seg døyten, unntatt en marginal gruppe med religiøse fanatikere, og dyrevernere.

Link to comment
Share on other sites

Må vel egentlig si meg enig med vingemutter'n, hadde igrunnen ikke tenkt å si noe som helst, men....

De som har lyst å jakte kan jo gjøre det hele høsten, og etter jul, det er tross alt snakk om prioritering.

Jeg har vertfall ingen problemer med å gjøre andre syssler akkurat i romjula, syns det er godt med "litt fri" :mrgreen:

Er bra sikker på at det er flere som hadde stemt nei enn ja til jakt i romjula, om det hadde vert avstemming.

Mine meninger er ikke tufta på religion, for å si det sånn :D

Link to comment
Share on other sites

Faktisk kunne jeg meget godt ha tenkt meg småviltjakt i romjula jeg (kråke og rev hadde vert fint å gå etter når en likevel har tid til overs) , er forsåvidt relegiøs, men religionen er absolutt ikke til hinder for jakt i romjula. Derimot er folke opinionen rimligt sikkert i meget stor overvekt på at det er bra som det er. Så mitt syn er basert på at en kjemper kun slag en har reelle muligheter til å vinne (eller der gevinsten er stor nok til å oppveier risikoene). Dette er en slik sak det rett og slett ikke er verdt å bruke krefter på slik ståa er i dag.

 

Om jeg ikke tar helt feil, så var flertallet for romjulsjakt på SL, men når såpass mange i det flertallet brukte hillbilly argumenter, kombinert med en total ignoranse for at der faktisk er ett flertall i norge som ikke jakter og som synes det er greit. Så ble det slik jeg husker det resultatet som jeg sa. Dette basert på hvilken type personer som mente det, ikke anntallet (alle stemmer med hillbilly argumenter og opptreden trekt i fra, så var det ett klart flertall for å holde fred). :wink: Men om en skulle telle opp alle som kunne ha tenkt seg at småviltjakta var åpen i jula, så var der vel ca 90% for jakt, men de fleste mente i likhet med meg at den saken ikke var verdt å utkjempe.

Uffda den var litt slem, men jeg må innrømme at jeg siler ut stemmer som klart virker å være på pubertalt nivå (og da er det ikke alder jeg sikter til).

 

Nå er det ikke noen tvil om at der er enkelte som strekker litt på lovgivningen i romhjula (tydligvis till og med lensmenn), for min del ser jeg på julefredningen av småvilt som en hold fred og ikke forstyrr plakat (gjelder kun om der er noen å forstyrre). Nettopp fordi den ikke har noen fagligbegrunnelse for fredninga når en snakker om småviltsjakta. Men det er nå tross alt ett forbud da, og siden jeg er glad i innholdet i våpenskapet mitt. Så blir det blinkskyting for min del i jula. :|

Link to comment
Share on other sites

De som har lyst å jakte kan jo gjøre det hele høsten, og etter jul, det er tross alt snakk om prioritering.

Jeg har vertfall ingen problemer med å gjøre andre syssler akkurat i romjula, syns det er godt med "litt fri" :mrgreen:

:D

 

Er enig med deg at det finnes fullt av dager å jakte på ellers i året, men det er ikke der problemet ligger. Folk som jobber og sliter, studenter osv. har ikke frihelger året rundt, feriene brukes i stor grad sammens med mor og barn, da har du plutselig ikke så mange dager å ta fatt på til å dyrke hobbyen? Hvorfor skal disse knebles pga av at det er noen som tror på et eller annet mysterium?

 

Jakt har vært urgammelt og ikke preget av relegion eller "regulert" av storsammfunnet, (hvis man ser litt tilbake i tid) det er noe som har kommet i senere tid. (ikke galt å regulere, missforstå meg rett!) Men argumentene for å ikke i jakte i romjulen holder overhode ikke noe stand? Er dyrene sliten? Bråker det for mye? Blir gud forstyrret? eller hva er det?

Her er det snakk om noen stakkars dager der man kan få trimmet flesket litt med god samvittighet, bort fra mas og tjas.

Dette går nok ikke fordi vi har for mange som sitter bak skrivebordet med en smålubben engelsksetter som smatter på vafflene til far. Smiler nok stolt over sin "politiske kariere" hvor han mimrer tilbake og tenker "det var han/hun som fikk til avtalen om fredning i romjulen..."

 

Ja ja..hvis det er noen som er i tvil om jeg er for eller i mot fredningen i julen? Svaret er utelukket, NEI! Stort tøv! Det begrunner jeg med at det finnes ingen gode argument for å ha fredningen, for stor avskytning holder heller ikke mål. Det som ikke utrettes i løpet av høsten ellers, utrettes ikke i romjulen, i praksis vil vel snittjegerne være ute kanskje 1-2 dager (tror ikke det en gang) i denne perioden, her i nord er det temmelig mørkt så det ikke mange timene med effektiv jakt. Så hvorfor frede!!!!!!!!!! Hvorfor!!! :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis forbudet ikke har noen faglig eller religiøs begrunnelse (personlig er jeg i mot lover og regler som har religiøs begrunnelse, men jeg kan godta dem), så ser jeg ingen grunn til at folk ikke skal få lov til å bestemme over sin egen fritid og jakte i romjula hvis de vil.

Nå er jeg agnostiker og mine erfaringer med religionen strekker seg til kun ni år med kristendom på grunnskolen, men jeg kan ikke huske det stod "Bud 11. Du skal ikke jakte i romjula." i bibelen.

Link to comment
Share on other sites

Kansje man bør se det fra den andre siden? Det kan være at ett flertall i norge, nok vil synes at jegrene har jaktet hele høsten, og "jaget" folk ut av skog og mark (finnes jo endel som ikke trives med at det smeller dan og van). Kan det tenkes at flertallet vil stille seg på deres side om spørsmålet kommer opp? Kan det tenkes at jegre lett kan få ett stempel i den forbindelse som ikke er helt heldigt? Folk flest vil ha fred i jula, og at kansje ett par tusen skrotinger vil jakte, driter de tynt i. Man blir sørglig liten uten en bred støtte i folket for sin greie i dag, og her mener jeg vi har en ypperlig anledning til å miste støtte. Derfor er min holdning til dette mildt sagt lunken. :?

Link to comment
Share on other sites

Vi vet jo ikke hva flertallet av ikke-jegere synes om jaktforbudet.

Jeg foretok en liten tentativ undersøkelse blant mine ikke-jaktende kollegaer under forrige kaffepause. Var ikke én eneste som var i mot romjulsjakt. Svarene fordelte seg på bryr seg ikke om og visste ikke at det var romjulsforbud.

Godt mulig at det er store geografiske forskjeller i Norge på hva folk synes om forbudet.

 

Edit: Glemte en "ikke".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vingmuttern, joda det finnes folk som er lei av jegere som smeller i hytt og gevær, men jeg tror ikke det er mange faktisk, da snakker vi om den fanatiske turgåeren som må ha sine turer uansett vær, hvor mange av disse finnes i et jaktterreng? ikke mange og i slutten av desember er det bare de mest ivrige som er ute uansett, de tåler kaldt røft klima slik som det kan være i desember. Konfliktnivået her vil være fraværende, turgåere går sjelden der jegere er,dyrene er der det mat og skjul og en turgåer vil ha utsikt og generelle naturopplevelser.

Dessuten har jeg jaktet på smått og stort i snar 20 år og kan ikke se å ha møtt på en turgåer i fjellet/skogen etter at første snøflaket ramlet ned fra himmelen, ekstremt sjelden i så fall...

 

Poenget her er at det er fattet et vedtak på et ikkeeksisterende problem! Slikt at det nå er SKAPT et problem, litt hardt å kalle dette problem for det er bare latterlig egentlig, tull og tøv... Trolig noen som ikke fikk bestemme nok og så sin anledning til banke igjennom noe "vettugt" i demmes øyne.

 

Dette føles litt som om du skal kjøre ombord på ei ferge der du har en grette gammel billettør som ikke er fornøyd med jobben sin i det hele tatt, kommunikasjonen er ikke all verden: du veiver ned vinduet og skal betale, billetøren sier "ikke kjør for jeg sier kjør! Kjør..." Ergo bestemme bare for å bestemme...

Link to comment
Share on other sites

en ypperlig anledning til å miste støtte.

 

Jeg tror faktisk at på lang sikt er det større fare for å miste støtte ved å "gjemme" seg hele tiden i redsel for å støte resten av befolkningen. Hører de aldri om våre (sunne!) interesser blir det fort til at man blir sett på som en enda mere marginal gruppe en det man er. Det er tross alt ca. 360.000 registrerte jeger i landet (selv om bare halvparten betaler avgift og jakter hvert år).

 

Det er mange andre mindre grupper i samfunnet som får til mye mere en oss, nettopp fordi de "står på krava", og er flinkere til å bli sett og hørt i media.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt på vei fulstendigt enig i det som sies her, så ikke misforstå. Men disse mindre gruppene som får til ting, har vel normalt ikke slike fanatiske motstandere som vi har. Motstandere som er flinke til å bruke opinionen for det det er verdt. Og så lenge vi ikke makter å spre det gode budskap som det er, så er min mening at man bør prioritere sine mål etter hvor viktige de er totalt sett. Og i den forbindelse er tapet av Kjell Kristian Rike Stort (ikke som jeger, men som skytter og forkjemper for skytesporten). Vi trenger personligheter som har troverdighet og evne til å formiddle hvor bra det vi gjør egentlig er. Heldigvis har kvinnfolka endlig tatt steget inn i jakta, og jeg synes det er ekstremt viktigt å ta vare på disse samt få flere av de til å jakte. Og i den forbindelse ønsker jeg meg kvinnlige jegere som fronter slike spørsmål utad, det er det ikke så enkelt å rakke ned på oss mannfolk med gevær og drapslyst, når det er ett grepa kvinfolk med unga og rifla på tur som står som oponent. Om vi får en slik type til å fronte saken, så snur jeg tvert i oppfattningen om at dette er ett slag man kan vinne eller ei. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg skjønnar skepsisen din i forhold til befolkninga sin ikkje-jaktande majoritet, Vingemutteren. Men eg trur det skal gå an å argumentere slik at det ikkje skal bli noko problem.

Vi snakkar her om 3-4 dagar midt i romjula (syns fortsatt det skal vere fredning julehelga og nyttårshelga) so er å rekne som yrkedagar. Hvermannsen kan rusle i butikken og handle brød, gå på jernia og spør etter fustasjopphengforkoblinger, og til og med gå på polet og handle brennevin desse dagane. Mange er på jobb desse dagane. Då faller preget av heilagdag bort for min del, og dermed grunnlaget for fredninga.

 

På den andre sida er det mange heilagdagar der det kanskje hadde vore naturleg med fredning, der det ikkje er det. Feks er julefredninga frå 24 til 31 des. So er det lov å jakte på 1.januar, dag so raud som nokon!

Andre døme er palmesøndag?, himmelspretten og pinsehelga. Og 17.mai for den del. Eg byttar gjerne nokre dagar med jakt i romjula, la oss seie 27 - 30 des, mot fredning i pinse, himmelfart og 17.mai.

 

Dette synest eg vitnar om ei lite gjennomtenkt greie, som er særdeles inkonsekvent. Om det er håp om å få endra på dette, gjenstår å sjå. Men eg trur ikkje vi skal la vere å ta opp kampen for å miste støtte, eller for å framstå som hillbillys.

 

Eg for min del kunne gjerne tenkt meg å fått gått ein tur etter orrfugl eller rype i romjula. Ikkje det at det er so veldig viktig for meg, men det gjev sjølvsagt skogsturen ein ekstra dimensjon når børsa er med. Og det er jo ei tid når eg likavel er heime og har fri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...