Jump to content

Jakt/langholdsrifle tips og råd.


Trondheim

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Har planer om å bygge/bygge om rifle i løpet av vinteren og trenger derfor råd og inspirasjon.

Jeg har fra før en tikka t3 lite 6,5X55 som jeg ikke har lyst til å gjøre noe med da den samler bra og er lett til bevegelig jakt. Det jeg ønsker er en postering/langholdsrifle for hjort/rådyr og småvilt. + mange timer på skytebanen.

 

Har et pristak på 15-20000 uten optikk.

ønsker utskiftbart løp (flere kaliber)

flattskytende kaliber

lite rekyl

god syntetisk stokk

picatinny skinne

tofot

løst magasin

demper (hausken)

 

Er analfabet på riflebygging. :D

 

Tips og råd mottas med glede.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ønsker å bygge fra bunnen av må du vel finne deg en rifle å slakte først, eller kjøpe en låsekasse. Remington 700 er en populær kasse å bygge, eventuelt kloner av denne. Dersom du ønsker å gjøre det enklere kjøper du deg en ferdig rifle som oppfyller kravene. Det ligger mange gode prosjekttråder her på kammeret hvor man kan hente inspirasjon! Poacher har blant annet en lang og bra tråd om da han bygget rifle, men finner ikke den akkurat nå. Andre rifler som det er mulig å bruke er sauer 200 str, men den må vel gjerne modifiseres for å kunne skifte løp? Dersom du lar deg inspirere va M67 kjøper du en blaser r93 professional i 6,5x55 og dekker inn alle kravene, utenom å bygge riflen fra bunnen.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24345272

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24065477

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=43197

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du ikke vil øke budsjettet en smule tror jeg du bør kutte kravet til pipeskift.

 

Hva med å ta en kikk på Tikka T3 super varmint i 6,5x55? Der får du en tyngre rifle med justerbar kinnkontakt og ellers identisk mekanisme som du har fra før. Da får du råd til demper, picatinny og tofot innenfor budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Andre rifler som det er mulig å bruke er sauer 200 str, men den må vel gjerne modifiseres for å kunne skifte løp?

Det er det den ikke må... men skal du ha andre kaliber enn 6.5x55 eller .308 må du modde - se Poachers tråd. 6.5x55 er nå noe av det som er aller best egnet til denne typen skyting uansett - billig og skyte mye, og 200STRen lar deg bytte utskutte løp rimelig og kjapt.

Uansett tror jeg det er vanskelig å bygge noe som er vesentlig bedre egnet til langholdsskyting enn en Sauer 200STR. Skal du ha særlig håp om det bør du vite såpass mye at du ikke trenger å spørre, eller iallefall svært konkrete spørsmål. Ser Remington-slakt-rådene strømmer på allerede.

 

Skal du skyte istf. å spekulere og modde så kjøp en Sauer 200STR - enkelt og greit.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men skal du ha andre kaliber enn 6.5x55 eller .308 må du modde

 

Tror allikevel man kommer billigere ut enn å kjøpe en 202, ikke sant? En 202 med matchavtrekk (feks 202 Wolverine/Jaktmatch) kommer vel fort på 25 bærumstiere, og ved kjøpt av en 200 str har man da nesten 10 lapper man kan bruke på ekstra løp og/eller børsemakerarbeid (dersom man ønsker annet enn 6.5x55 og .308).

 

Kjøpte sjøl en 202 (mot bedre viten muligens..), og må si meg enig meg M67 her. Tror du skal lete lenge (og da mener jeg lenge) for bedre "bang for the buck" enn en 200 str i 6.5x55....

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er store operasjonen som skal til for at 202-løp skal passe i 200STR. Du får også kjøpt fine syntstokker til 200str fra McMillan. Ref: poachers tråd...

 

Jeg ville kjøpt en brukt 200str og jobbet videre derfra. Du trenger IKKE kjøpe ny for at det skal være bra greier. Du trenger vel strengt tatt ikke kjøpe ny stokk til den heller, men vil du det så er jo det en smal sak som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Et annet enkelt og bra triks er å kjøpe en TRG-22, men de er dyrere, og .308 har dårligere ballistikk - men den tåler (mye) mer feltmessig juling i de fleste former.

Begge utmerker seg som rifler som er lette å skyte bra med. Rett fra eska.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vil skyte mest mulig. Så det blir sauer 200 str, fant en på finn til 11000, men den er i finnsnes og sendes ikke. orker ikke å kjøre så langt i jakta. Har jo hjort igjen på kvota :D Er det den prisen de ligger på brukt? Hva er prisen på ekstra løp og hvor mange skudd greier de. Blir skutt med v-max, oryx og jaktmatch. Tenkte å dra 500-1000 skudd på bane i året, skyter knapt 100 nå. Noe som er alt for lite. :? Tenkte også å bruke lyddemper uten å kappe pipa da det blir post/banebørse. Noen meninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Fins 3 typer ferdigpiper til 200STR - i minst 3 fabrikat, Sauer, S&L og Heym

- 67cm "tynn", med bulb foran, grei jaktpipe

- 70cm tung pipe er vel 21mm foran

- 74cm enda tyngre pipe, også 21mm, denne er svintung om en skal opp fra liggende og ikke er dreven DFSer...

 

74cm gir lett 900m/s med 130grs kuler, og for enkelte "atom"-ladere, 900m/s med 140grs kuler :roll:

 

70cm er grei allround, IMO, de koster 3300-3500,-, tar 5 min å bytte og varer 2-6000skudd avhengig av behandling, flaks og hvordan du skyter. 4-5000 er vel vanlig?

.22LR omb. sett koster vel 5-6000,- magasiner 300,- omtrent.

 

Snart kommer .223 omb. sett :mrgreen: b

 

K

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål:
Passer 202 løp i 200str? (for å få fiks ferdige kaliber utenom 308w og 6.5x55?).

 

200stk kassa har lengere løpsinnfestning enn 202'en. Skal du ha ei 202 pipe inn i en 200str må pipas innfestning dreies slik at den blir like lang som på str pipa. Er man litt fingernem kan man sannsyligvis få til denne operasjonen med ei fil. Da bør man fjerne så mye material at man er marginalt under diameteren til innfestningspartiet til pipa, slik at den orginale flaten er den som er i kontakt med str kassa.

 

Personlig kan jeg ikke se noen god grunn til å sette inn ei 202 pipe som koster det dobbelte av ei str pipe.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor mye du vil lete, hvor viktig det er at den er ny og fin og og hvor viktig det er at du sparer noen kroner.

Sauere som er til salgs, er jo Sauere som ikke brukes - de er da enten nesten ikke skutt og helt fine, eller løpet er fullt av rust...

 

Løp koster som sagt 3300,- så får du Saueren under 10k så lønner det seg brukt, og om pipa som sitter i ikke er ei 10mm@100mheledagen-pipe, så kan det godt hende en kan smøre kostnaden ut litt, sannsynligvis er ei dårlig bruktpipe bare ei som må pusses litt mer enn ei ny.

Selv kapper jeg pipa på den jeg kjøpte brukt, Så ender opp med en kort (55cm) .308 pipe og en lang 6.5mm pipe (70cm). .308pipa er da ei "bedre" jaktpipe, kortere og greiere og større prosjektiler - og den lobber 155gr Scenar til 800m helt fint om det skulle være ønskelig. 6.5mm litt lenger, men det er så sjelden en får mulighet til at det nesten er akademisk.

Bruker US Optics Picatinnyskinne med 20moa tilt, og venter i spenning på stokk fra McMillan - via et Buskerud-firma.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Madsemann,

 

Det er mulig å lage en lett Sauer. Relativt lett.

 

Jeg har sett to Sauere som hadde "skeleton", altså uthult og gjennomhulla, laminatskjefte (lett tre også), og 45cm neddreid løp - det ene var så tynt at det ikke var til å tro.

Begge riflene var helt utrolig lette, men husker ikke hvem som hadde laget skjeftet. Er en i Songdalen JFF som har den ene - letteste.

 

Uansett er det jo lett å regne ut hva ei pipe veier, de originale veier jo et par kg, men kappa og neddreid skulle 800g være fullt oppnåelig, låskassa veier 1450g med magasin i. En KKC stokk veier 1.2-1.5kg, så finner du en lett en så klarer du 3.5kg... Den jeg snakker om over med sugerør-pipe er nok enda lettere.

 

Vet|us,

:mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

m67 Vet du ca hvor tung børsa blir? Tenkte å lete frem til jan/feb, har jeg ikke funnet noe bra til da blir det bestilt ny. Men som jeg har forstått er det ei veldig populær børse. Ser den kun fås med 6,5 og 308, hvordan er det og få til større kaliber f.eks 338 og 458 socom. Noe for jakt dette eller blir det bare en hel..... rekyl å plages med? Skal ha den i 6,5 men hadde vært interresant å prøvd disse kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Sauer sluttstykket tar patroner med hylsebunn opp til 12.01mm, dvs. 6.5x55 og .308/30-06 som er litt mindre.

Magasinene tar samme, de kan blokkes ut til å ta 12.7mm patroner, dvs. 6.5-284 f.eks., men IKKE større, for da går ikke magasinet inn i låskassa..

Alt av "belted magnum" er dermed utlukket. Det burde eksistert en patron basert på .284 Win-hylsa, men forlenget til 63-65mm - da kunne vi snakket bortimot 300Win Mag ytelser i Saueren.

Det er for lite gods i hylsehodet til at en kan utvide det på fornuftig vis.

Største brukbare .338" jeg kommer på blir 338-06 A-Square, den burde funke som snus i Saueren, samme med 35Whelen, 338Federal, 7mm 08 osv, 280Rem AI... Det vel enkleste om en MÅ ha .30 og mest mulig køl er 30-06 AI.

 

Skal du ha magnum systemrifle er S&L M97 det du trenger, den fås med magnum-bolt og lenger sluttstykkegang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

m67. takk takk da var det avklart.Tenkte bare å ha litt grovt kaliber i tillegg for gøy og erfaring. blir sauer, har ringt på en i sverige men den kommer på rundt 11000 med moms+import osv. Blir å holde et øye opp på div nettsteder og salgsfora. Hvor mye ga du for picatinny skinna? Skal til østerrike i juni/juli og tenkte og kjøpe med swarowski med ballistic turret derfra da jeg får den billig fra forhandler. Og ja garantien gjelder i norge og.

Link to comment
Share on other sites

vit at en str er stor og tung

En STR uten fiks og triks for å lette den veier vel rundt 6kg, mener min var 6.4kg med .22LR sett og 6-24x56 Zeiss DV.

Tipper den er enda et par hundre gram med 70cm 6.5x55 pipe. Og enda mere med en diger 35mm kikkert oppå, bly foran og bak og tofot...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tyngden bekymrer meg ikke da det blir bane og postering den blir brukt til. Må gå max 500 m til post. Men har annen og lettere stokk i tankene som kanskje blir satt på hvis den blir for tung. Noen som har erfaring med trijicon 5-20x50 eller nightforce. Swaro ser ut til å bli dyrere enn jeg regnet med. :( Eller har tips om annen optikk som er å anbefale? Skulle kanskje lagt dette i en annen tråd :?

Link to comment
Share on other sites

Vortex :mrgreen: eller all-out S&B /Hensoldt, IOR kan vel brukes, De nye Bushisene med mrad-klikk virker vel, de er jo OK optisk også - tåler sammenligning med mye sålenge det er greie forhold.

Er ytelse i mørket imperativt, er jo 56 og 72mm Zeiss rimelig selvskrevne.

 

Det er mye derute, og (nesten) alt er diskutert her før.. Søk på min Vortex-tråd, og på "er Zeiss oppskrytt" osv..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt på forumet de siste dagene ang modding av 200 STR og er stygt redd for at dette faller i smak. Blir trolig å kjøpe ny fra DFS og har allerede kjøper på originalstokken. Dvs at mannen må kjøpe ny stokk fra McMillan i løpet av vinteren. Noen som har erfaing med hvilken stokk som vil passe best? Har i overkant lyst på SIG 3000 og lurer på om den vil passe på kasse og løp til STR?

Link to comment
Share on other sites

Har lest litt på forumet de siste dagene ang modding av 200 STR og er stygt redd for at dette faller i smak. Blir trolig å kjøpe ny fra DFS og har allerede kjøper på originalstokken. Dvs at mannen må kjøpe ny stokk fra McMillan i løpet av vinteren. Noen som har erfaing med hvilken stokk som vil passe best? Har i overkant lyst på SIG 3000 og lurer på om den vil passe på kasse og løp til STR?

 

SIG SSG 3000 er vel bygd på same kasse som 200 STR. (?) Blir vel ikkje noko problem å få ein sånn stokk til å passe då.

Eller misforstår eg ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bedda STRen uansett om den stod i orginalstokk eller McMillan. STR kassa er forholdsvis enkel å bedde i forhold til mye annet siden ryggen til kassa fungerer som rekylklakk.

 

Tror nok at mange av DFSerne hadde gitt blaffen i å skru på skjefteskruene (lete etter "riktig" tiltrekningsmoment), hvis stokken hadde vært tilstrekkelig bedda og avstivett rundt låsekassa. Jeg har sett noen orginalstokker med en "seriøs" beddig hvor tiltrekkningsmomentet ikke har influert på presisjonen til rifla (så lenge skruene har vært tilskrudd).

I alustokken, som jeg har brukt til min STR, har jeg samme erfaring og vil tro at en McMillen har tilsvarende stivhet rundt låsekassa. Jeg har inntrykk av at den orginale trestokken holder noen tusen skudd før man begynner med momentnøkkelen eller får den avstivett og beddet.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig beddet eller søylebeddet?

 

Den fremre skjefteskruen kan ikke søylebeddes, da vil ikke skruen funger slik den er tiltenkt, men jeg ville satt inn en metallforing hvis ikke den orginale aluforingen til banestokken brukes. Den fremre skruen har som funksjon å holde fremre del av låsekassa ned i stokken, og det er to flater på siden av løpsinfestnigen som bærer trykket mot stokken. Den bakre skruen kan søylebeddes, men man oppnår ikke noe annet enn at materialet (pilaren) som er mellom skruhode og låsekasse er mere motstandsdyktig mot kompresjon, noe som er en fordel dersom stokkmaterialet er mykt (f.eks tre).

 

Legger med et bilde hvor jeg har merket av de tre punktene som beddes på STR kassa

normal_STRalu.jpg

 

På alustokken har jeg tatt ut litt materiale for å få feste og litt tykkelse på beddingen.

Link to comment
Share on other sites

En kan også lage en egen stokk med enkle hjelpemidler 8)

Her er mitt prosjekt, Ikke så proft, men det funker :D

viewtopic.php?f=38&t=14946

 

Jeg har ikke beddet stokken enda, om den blir beddet vil tiden vise.

 

Slik den er nå holder den fölge presisjonsmessig med dyre Sauer bygg her inne.

 

men er selfölgelig ikke helt moteriktig ettersom den mangler Mcmillan stokk, uber tactical sikte osv.

For min egen del er det treffene/presisjon som teller, ikke hvor mange lapper en legger i rifla.

 

For min egen del ble regnestykket slik:

 

Stokk: 200 kr i lakk/sandpapir

Sikte/montasje: 2800 kr ca (husker ikke helt da det er en stund siden)

Skinne: 1500 ca (jeg betalte ikke det, men tipper det ligger der i laget om en kjöper på nett noe sted)

 

(Men klart, skulle gjerne hatt Mcmillan og PMII osv :wink: )

 

Poenget mitt er at en kan starte i det små og så se hvordan behovet blir

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Min erfaring er at det ikke er nødvendig å bedde.

Men der er alltid et men.

Hvis stokken er utsatt for mye fukt og ikke er behandla så godt, så vil stokken få litt vridninger der anlegga for kassa ligger. da må man pusse og sjekke at trykket på anleggsflatene er likt ..eller sakt på en annen måte att anleggsflatene er steike rett i forhold til kassa.

Dette er ikke noe problem på en plaststokk. den blir ikke påvirket av fukt slik som tre.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Litt oppdatering: Våpensøknad sendt i dag på sauer 200 str 6,5x55 og ekstra løp i 308. Har forhørt meg i det vide og brede om kikkerter, men det blir vel vortex razor hd. Det er faktisk en i området her som importerer de. :P Har sjekket pris på gjenging av 3 løp + hausken demper. Konklusjon: ROGNE VÅPEN= grisedyrt. Noen som har erfaring med børsemakeren på Støren?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!!!. Du vil få ei helt rå rifle!. Har bygd opp ei sånn sjøl jeg for mange år siden, og det er ei rifle jeg er blitt meget glad i, litt tung, men du verden kor den rifla går. Er operatøren bak med, så går den hull i hull. Har ei i 6,5 med Aafløy stokk, Picatiny skinne, Meopta Meostar 3-12 x 56 med lys, Norma to fot og en Hausken Whisper demper på tuppen. Min er ikke sånn døds tung. Tror den veier rundt 5 kg med alt utstyret, og det går greitt å bære ut på post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...