Jump to content

Jakt-tårn og kunstig lys.


Mr.Polar

Recommended Posts

Jeg har som tiligere skrevet at jeg har skutt 5 rever så langt i år.

Men planen er å skyte flere. Å i den forbinnelse har jeg begynt bygging av jakt-tårn.

Men så lurer jeg på en ting..dette med kunstig lys

Kan jeg sette et lys på veggen av jakt-tårnet,eller må dette lyset stå på veggen til vedsjåen som står 1 m til side for tårnet,eller må lyset helt bort på husveggen som er 15 m lenger bort?

Åten er lagt ut,å i dag var det en milliard med kråker og ravn dær,men rifla er ikke innskutt..heldig for dem :mrgreen:

Venta på amo :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lov om jakt og fangst av vilt sier(min utheving):

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være mulig å bruke litt fornuft også. Glissgrent strøk, hus 15 meter unna, vedsjåg 1 meter unna, jeg hadde nok satt det lyset der det passet meg. Men så gjør man nå avogtil ting man ikke skriver om heller da 8)

Link to comment
Share on other sites

Om du tydelig gir faen (unnskyld språkbruken) i regelverket. Hvorfor spør du om hva som er lov?

Æ gir ikke fan i lovværke...æ tolke det på min måte,å ser humor i en del teng..

Kanske ikke aille i denna værden e sirompa...

Had æ jitt f..så had æ ikke sport ka så va lov..

Link to comment
Share on other sites

"Husvegg". Akkurat..... Så loven utelater låven? Eller vedskjulet? Eller hytta? Eller jakttårnet? Hvor stort skal bygget være for å defineres som godkjent hus? SKal det bo folk der? Eller er det nok at det bor folk der uregelmessig, ala feriehus/hytte/jakttårn? Bør det være bo- og driveplikt på et hus som har lys fast anbrakt på vegg? Bør myndighetene gå inn for en strengere regulering av dette? Kan reven lide i utrengsmål ved at han går inn i en lyskilde frivillig dersom lyset kommer fra en fjøsvegg og ikke et bolighus?

 

Hvorfor er loven skrevet slik den er? Kan ordet Fast anbrakt være nøkkelordet, og ikke "husvegg"? Skal loven være med på å regulere bruken av lys for å forfølge viltet? Er over halve cluet at reven selv bestemmer å oppsøke lyskilden?

 

Hjelp, jeg blir så fortvilet! Jeg får ikke sove! Tenker på de revene, som i løpet av tiden denne loven har vært gjeldende, har blitt skutt mens de i god tro gikk inn i lyset som kom fra husveggen...... De har blitt "ført bak lyset", og bør få nytt liv og ny sjanse!

 

Regner med at lovgivende og utøvende myndigheter leser dette og kan komme med en presisering raskt, og gjerne før neste stortingssammensetning.

 

I mellomtiden tolker vi det ulikt...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

kjære vakre vene, alle bygg med tak er ett hus.

Definisjonen som enkelte leser inn at dette skal vere, heter faktisk "bolig hus".

Men nå står det faktisk ikke Bolig forran ordet husvegg i loven. Ergo henvises det til bygg som i utgangspunktet ikke er flyttbart (av med hjula på bua :wink: ).

Så vedsjå, utmarksløer, jaktkoier, hytter, barnas leke hytte, og jakttårn m/tak og vegger. Kan man med rimelig sikkerhet regne til definisjonen hus.

 

Man kan med andre ord, sette opp en liten vedsjå ved åtet (forutsatt at man ikke bryter byggevedtekter etc). Og lovlig utruste denne med lys.

 

Det man ikke kan gjøre, er å skru lyset opp i ett tre, eller sette det på en påle.

 

Jeg tar forbehold om hva som måtte stå i forarbeide til loven, da det ikke skulle forundre meg om lovgiver har sett for seg at dette skal foregå ved en eller annen form for bosettning (gård, sel o.sv).

Link to comment
Share on other sites

Men om jeg da monterer lyset på taket av gluggen min, gjør jeg da noe ulovlig :mrgreen:

Man kan lage en brakett som er festet i veggen, som hever lyset opp i ønsket høyde. Og det vill helt sikkert være lovlig (om man ønsker å flisespikke). :wink:

 

Jeg er nå ikke så sikker på om ikke fastmonterte søkelys kan nyttes, lovens krav er at lyset skal være fastmontert til veggen. Hvorvidt det er justerbart omhandles ikke av loven, men man kommer da borti dette med at viltet selv oppsøker lyskilden. Kontra at man søker opp viltet med lys, det siste har jeg ingen tro på vill gå godt i en rettsal. Og strider nok med poenget med åtebelysning (rent bortsett fra at mikkel nok vil vere over alle hauger, før en rekker å få den i siktet om man starter å aktivt søke etter ham).

 

Så fastmontert søkelys kan benyttes, men kan ikke brukes til å søke opp viltet (med andre ord, må stå i en rettning fra jaktutøvelsen starter, til den er slutt).

Link to comment
Share on other sites

En liten"justerings-stav"på lyset kan vell ikke skade i glissgrendte strøk
Lovens krav er at lyset skal være fastmontert til veggen. Hvorvidt det er justerbart omhandles ikke av loven, men man kommer da borti dette med at viltet selv oppsøker lyskilden. Kontra at man søker opp viltet med lys, det siste har jeg ingen tro på vill gå godt i en rettsal.

Jeg har fått brynt mine oppfatninger av lover og regler for jaktutøvelse på etpar av landets fremste fagfolk på feltet. Og de var klare på at unntaket for revejakt gjelder fastmontert lys, som ikke må endres under pågående jakt. Hvis du bruker en eller annen form for lyskaster, må den følgelig stå fast fra kveld til morgen.

Edit.: Jeg var i gang med å skrive "fra daglys til daglys", men siden Mr.Polar bor i Bardu, kan det jo bli dårlig stell med "daglys" i den mest aktuelle revesesongen!

Link to comment
Share on other sites

Gate-/veibelysning var vel oppe i en hjortejakt-sak fra Romsdalstrakten, der skytteren nektet å godta et forelegg for uforsvarlig jakt etter å ha skutt hjort i måneskinn. Under befaring året etter kom retten til at han kunne ha hatt nytte av veibelysningen (vet ikke om denne dommen ble rettskraftig).

 

Det er vel heller tvilsomt om unntaket for revejakt omfatter slik belysning. Man kan jo også komme i befatning med forbudet mot å skyte på, fra eller over offentlig vei.

Link to comment
Share on other sites

...enn hvis du har en kompis uten jegerprøven, som ikke skal jakte, velger å sette opp en generell vrid-bar lyskaster på en påle, en halv meter fra mitt jakttårn!?

 

Har han gjort noe ulovlig ?

Kan jeg jakte i hans lys ?

 

Siden vi allerede har tatt det til dette nivået...!

Link to comment
Share on other sites

Da ble det liv i debatten. Bra!

:D

PS! Lyset står fastmontert på veggen her hjemme nå. Rally-2000 lykt. Skal

si det blir lys på åtet når jeg er ferdig med hjortejakta! :lol:

Det går noen få dager, og revene gir blanke f... i lyset. Gleder meg til medio nov.

Link to comment
Share on other sites

På siste landsmøte i NJFF ble et forslag fra Bergen æger og fiskerforening vedtatt.

Forslaget var å få endret ordlyden i dette punktet til å være at lyskilden skal være fast anbrakt på vegg, stolpe el lignende.

Hensikten med punktet er at reven frivillig går inn i lyset. Det spiller da ingen rolle om lyset står på husvegg elle noe annet.

Det gjenstår å se om forbundet klarer å få gjort en henvendelse til DN.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg på tynn grunn, men fikk på jegerprøvekurset fortalt at det tidligere hadde stått "fast på vegg" og at flere hadde satt opp vegger rundt omkring. Deretter ble det endret til husvegg, og nå bygger folk små hus (3 vegger + tak?) for å få lyset dit man vil. Hvis historien er sann (det tviler jeg på), kan jo forskriften endres til fast på bolig-hus-vegg eller noe slikt, og vondt blir værre.

 

Må si meg enig i at så lenge man har tillatt bruk av lys, så må det være mer eller mindre likegyldig hva slags vegg/stolpe det er festet til. Formålet med lyset er vel å effektivisere predatorjakten? Således kunne untaket utvides til å gjelde flere predatorer enn rev..

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...