Jump to content

Det beste kikkertsiktet - pris uten betydning


Kriegh

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal ha det beste siktet penger kan kjøpe. Det skal monteres på en Sauer 202 OB, og skal brukes på hjort, rein, storfugl og rype.

 

Kriteriene er:

 

Skal være suverent optisk og mekanisk.

Belyst retikkel

Ikke for stort - mindre enn 50 åpning.

Lyssterkt.

 

Hvilket skal jeg kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Min drømmekikkert er Swarovski Z6 1,7-10x42. med belyst retikkel på rifla.

 

Suveren optisk, god lysåpning, dekker de fleste behov innenfor zoomområdet.

Mener denne kikkerten vil passe ditt behov.

 

Har selv swarovski 1-6x24 med circle dot som er en fantastisk kikkert til elgjakt og rådyrjakt. Har den på sauer drillingen og kunne ikke toppet den med bedre kikkert. Spesielt circle dot er suveren...

 

Lykke til...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Z6i 1,7-10x42 som jeg nå har jakta med i to uker og hatt med på drillingen på gås, and, kobbe, rype og elg - og må si meg svært fornøyd som al-round kikkert med kompakt størrelse, lav vekt og zoomområde som dekker hele spekteret jeg jobber med på drillingen.

 

Svakhetene med kikkerten er først og fremst at den er kilen på øyeplasering, og noe lav lysgjenomstrømning for jakt i lite lys. Sett i lys av at kompakt og lett er viktig, har jeg ikke noen problemer med å anbefale den, og en må evt vurderes opp mot Zeiss victory / victory variopoint 1,5-6 som alternativ. Zeissen er vesentlig bedre på øyeplasering, og omtrent lik i dårlig lys, men for min del - hvor det ofte er snakk om små mål på ganske lange hold ift størrelse er den perfekt.

 

Dette må spesielt sees i lys av at jeg har den som en del av en platform som kan brukes på all norsk jakt (2x20 /30r Blaser, Blaser d99) noe som for min del først og fremst er viktg ifbm flytransport og vektbegrensninger.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Med bruksområdene bør du kjøpe to sikter dersom du skal ha det beste penger kan kjøpe. Fra hjort til storfugl og rype utgjør i mine øyne et krav om variable zoom samt at den kommer tilstrekkelig lavt om nødvendig. Det er fristende å si swarovski z6i 2,5x15- 44 men spørsmålet er om du finner 15 tilstrekklig stort på lange hold på storfugl - personlig liker jeg noe større, men det er min personlige preferanse.

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z6i 2,5-15x56BT :D
Ett av kriteriene til trådstarter er at siktet skal være lite og ha lysåpning mindre enn 50mm. Om dette siktet er så "ultimat" som reklamen sier, har fått en egen tråd:

viewtopic.php?f=24&t=36424

 

Slik jeg oppfater trådstarter er at han ønsker et sikte med mindre lysåpning enn 50mm som fortsatt er brukbar, ikke bra under dårlige lysforhold. Swarovski Z6, har ikke sin styrke i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....favoritten min (uten å ha prøvd den) har vært Zeiss Varipoint 1,4-6x42. Er det sånn at denne alltid er belyst, og at batteriet må skiftes tilsvarende ofte?

 

retikkelet er kun belyst når du skrur på lyset.

Varipointen er genial med at lysprikken regulerer seg til bruk både på dagtid og natt.

Har jaktet med en varipoint i tre år nå. uten å måtte skifte batteri.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe to sikter i svingmontasje? Da er det lettere å optimalisere for all den jakten du driver. (Det ble foreslått lengre opp i tråden)

 

Ja, det er nok bra for noen. Men jeg vil ha bare ETT sikte. Så noen kompromisser blir det nok.

Link to comment
Share on other sites

Berre til opplysning så er ikkje http://www.zeiss.de heilt oppdatert. Blant anna så ser eg her http://www.zeiss.dk/Sportsoptik/Produkt ... /8x56.aspx at Zeiss Classic Diatal 8x56 no kun leveres med belyst retikkel. Dette er godt nytt for mørkejegerane som likar 8x56 istaden for ein variabel.

Eit alternativt sikte er Swarovski 2.5-10x42 PV-N Dette siktet har belysning,men den er berekna på mørkebruk. Siktet er lett ca 450-460 gram med belysning. Dessverre så blir det ikkje laga lenger ,men kanskje nokon forhandlarar har det liggande på lager ? Evt. kjøpe det brukt.

Har prøvd å leita ,men finn ikkje at Zeiss Victory Diavara 2.5-10x42 blir levert med belysning.

 

PS! Eg fann 8x56'en med lys ,men berre på zeiss.de sine tyskspråklige sider. Lurer på om den kjem på tilbud hos XXL?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.swarovskioptik.us/en_us/prod ... pe-z6-z6i#

Uten tvil har Swaro de beste siktene!

Om du velger Z6, Z5, Z4, Z3 er etter behov, men de er bedre på kontrast en noen andre sikter jeg har sett i :wink:

Synsfeltet er også bedre en på de fleste konkurentene :D

Ellers har Kahles meget gode sikter!

(skal du ha et sikte produsert av en tysker med rar dialekt eller et sikte produsert i Tyskland av en Tyrker)

 

mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten tur med rifla i dag. Gikk i et minijag nedom gården her. Før vi begynte satte jeg min Swarovski AV 3-10x42 på 4x. Dette var et jag i blandingsskog/granfelt og skuddholdene kunne bli mellom 20 og 50 m.. At man skal ha så veldig lav forstørrelse på hjortevilt mener jeg er snakk om (u)vane.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Personlig har jeg jaktet rådyr i årevis med 6.5x som minste forstørring. Om man ikke skyter på vilt i vill fart- noe jeg aldri har gjort eller kommer til å gjøre- ser jeg ikke problemet! 6x eller tillsvarene kan man skyte med på alle hold med litt trening. På jaktfelt skrus forstørringa ALDRI under 24x for min del, så når jeg har mulighet til 6.5x på jaktbørsa så er dette veldig rolig og behagelig å sikte med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...