Jump to content

Kostbart å bli skuddklar!


STUBBERUD

Recommended Posts

de overdriver veldig! koster ikke 2500 for jeger prøven + bok!

 

Nja si ikke det. Det kostet 1500,- + boka for 13 år siden... ville blitt forundret dersom ikke prisene har steget en del siden da. Men de overdriver nok en del andre priser... Også kommer det jo an på hvor i landet du bor/handler.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok noen "papirjegere" som har skrevet denne repotasjen.

At det koster å komme igang er nok riktig, men mage har jo fritidsutstyr som helt greit kan brukes som jaktbekledning.

Reagerte spesielt på utgifter til ammo.

Det blir jo bare dyrere og dyrer, hvis du blir hekta, treger stading nye børser til ulike typer jakt. Dagens nye jeger skal vær glad for at de BARE får kjøpe 6 våpen :twisted::wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke helt igjen og føler det er nok en VG overdrivelse, de færreste førstegangsjegere har vel svidd av 40.000kr på straken?

 

Jeg er en av førstegangs jegerne. tok prøven i vinter. Som allerede har svidd av nærmere 50 høvdinger :lol:

Men jeg koser meg, og kunne ikke fått bedre rekrasjon for pengene.

 

Eller vent litt. kanskje en fiskestang og noen spinnere hadde vært billigere? :roll:

Link to comment
Share on other sites

akkurat ferdig med jegerprøven, så er i "startfasen" selv.. det som det har kostet meg hittil er: 2000 for kurset (lånte ei bok, men denne blei aldri åpna pga brukte heftene vi fikk på kurset heller), våpenskap 2500, var på obs og kjøpte ei northpeak jaktjakke til 1000( kanskje ikke den mest fancy, men har brukt den litt ute i skogen og den har hittil holdt ute både vind og regn) lundhags field pants på tilbud på xxl til 299( vindtett og vannavvisende, igjenn ikke den mest fancy, men i nøden trer man på seg ei regnbukse utenpå til man har råd til noe annet!)

da er vi oppe i ca 5800,- så kommer våpen itillegg, jeg har arvet mine, så har sluppet å betale noe for de..

og så passet de på å holde kurset såpass seint at jeg får ikke skutt opp til storvilt, så da "slipper" jeg den utgiften også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Selve jeger kurset betalte jeg rundt 1500,- for selv, men bok.

Da var også 2 ganger hagle trening inkludert.

 

Samt opplærings jakt. Har blitt invitert på due jakt 1 dag som jeg desverre ikke hadde tid til.

 

1 helg med rådyr, hare og storfugl jakt.

1 helg med storfugl jakt.

 

Jaktkort inkkludert. Så det pengene mine har gått til er våpen og utstyr.

 

Men kunne selvfølgelig ha kommet mye billigere unna enn det jeg gjorde når det gjelder våpen. Men hadde lyst på noe skikkelig og hadde råd til det der og da.

Link to comment
Share on other sites

For meg: hagle 12000+800, jaktdress 5000, hørselvern 2000, kurs 2000, jaktsekk 1500, pluss masse små diverse ting og hytteleie/jaktkort 2000kr. Rundt 25 da ca. Ble ikke billig nei:) trudde jeg hadde dekka det meste til året etter, men jaggu fikk man ikke plutselig lyst på masse annet fint og dyrt:)

Link to comment
Share on other sites

Ja fantastisk mye flott utstyr, ikke vanskelig og kjenne seg igjen der :wink:

 

En av de beste PH'ene jeg har jaktet med i Afrika begrenset seg til en kikkert av høy kvalitet, vannflaska plus en lomme kniv på plain gamesjakt og selvfølig rilfa når det ble snakk om farlig vilt!

 

Drar nok med oss utrolig mye rart ut i skogen som vi strengt tatt ikke har bruk for, og kanskje til og med hemmer oss. Vekt, bevegelses frihet etc..

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

-Jegerprøven (2.300,- + bok + eksamensavgift) grovt: 2.700,-

-Våpen StarBaikal 12/76: 3.599,-

-Jakt-dress: 999,- XXL

-Hørselsvern: 400,- XXL

-Jakt-ammunisjon/trening hagle: sikkert 2.000,- allerede på leirduebanen (hatt hagle i 4 måneder).

-Jakt-kort: (3 dager med jakt): 450,-

-Pusseutstyr: 1.500,- (pussestang til 800,- ! Så prisen etterpå). XXL/G-Sport.

-Våpenskap: 2.300,-

-sikkert mer, men totalt (+/-):

 

 

 

13.978,- og da er ikke våpensøknads-avgiften tatt med.

Link to comment
Share on other sites

Mener de att du kan spare 3890kr på å droppe kikkertmontasje og demper? Skal kikkerten teipes fast da eller?

 

Nei, du teiper den ikke fast... Du limer den med superlim til høyre øye (selve øye-eplet), og så legger du bare kinnet inntil kolben og ser rett fram slik at kikkerten også peker rett fram.

Da treffer du. Hver gang. Uansett.

Link to comment
Share on other sites

klart det koster, og når du står der uten noen ting så må du nødvendigvis kjøpe det du trenger for og være med. mange er nok alt for mye opptatt av og kjøpe seg ei versting rifle og kikkert, dette er feil mener jeg. for det første så er det kansje lurt og få trent mye og føle seg sikker på våpenet,her er det tross alt snakk om folk som kansje ikke har vært på jakt eller så mye som på ei skytter bane,om du er aldri så god i teori så er det snakk om litt av et ansvar når du er i skogen med ei rifle. en ting er at det koster penger og byne og jakte men alt kan bare ikke betales for.det skulle vært mer fadderjakt og det burde være obligatorisk første året.og da kan du kansje komme riktig i gang med jakta,og du har noen og støtte deg på om du blir usikker,jeg kan nok være usikker den dag i dag når det gjelder ku -kvige enkelte ganger.og da skal en nesten ikke forlange det av en som er rykene fersk...og kosten som følger jakta er noe den enkelt må se hva en har råd til og være med på.er lettere når en byner og bli litt etablert sånn er det bare

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...