Jump to content

Klassiske tabber o.l.


vingemutteren

Recommended Posts

En tidlig morgen på rådyrjakt. Bikkjekaren ser en fin sekstagger og setter drever'n på sporet. Det blir selvfølgelig los umiddelbart og bukken tar et par runder i nærområdet før den skjærer ut. "Denna drar på langtur" melder bikkjekaren skråsikkert, og siden undertegnede vanligvis er kaffetørst på morgenen tas termosen frem. Midt i andre slurken viser det seg imidlertid at langturen ikke var så lang som annonsert, da bukken kommer travende opp bakken nedenfor meg med kurs rett mot meg. Bukken stiller seg opp med bredsida til på 30m, og nå er gode råd dyre. Kaffekoppen settes ned i sakte film og børsa lures frem så stille og langsomt som mulig. Bukken står enda når jeg får lagt børsa i skuldra, leter etter trådkorset, men der ser jeg bare "butler creek"... Får vippet opp dekslene og legger trådkorset i bogen på bukken. Drar i avtrekkern men ingenting skjer. Selvfølgelig ikke tatt av sikringen. Får av sikringen, men nå har bukken gått frem et par meter og havnet bak en busk rett ved siden av meg. Bøyer meg litt frem for å komme klar av busken, men da er jeg oppdaget. hopp-hopp-hopp og bukken er over alle hauger. Et par minutter etterpå kommer drever'n opp den samme bakken. Snuser heftig i området bukken sto før den ser opp på meg. Hadde den kunnet snakke så er jeg sikker på at den hadde sagt noe ala "din h*****tes tosk" ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også (selvsagt..) noen å dele...:

 

Var på harejakt med mine foreldre`s beagle. Far min stod igjen på uttaket, mens jeg gikk etter losen da den hadde begynt å ture i annet område. Jeg fant igjen forrige loss-streng i kanten på en myr, og satte meg til. Ikke lenge etter snudde losen og den kom min vei. Gikk forbi, og det ble ett tap. Jeg fant igjen termosen, for å begå en klassisk tabbe med å drikke kaffe da harefanten kom..... Men klarte å motstå denne. Tenkte at jaggu kan den fort komme selv om det er tap, det er ikke så langt unna. Så jeg la bort termosen igjen. Noen minutter senere så jeg at noe rørte seg nederst i myra. Siden dette var i Januar, var både marka og haren hvit. Så jeg skjønte at det var haren som kom. Jeg har tidligere spart noen hareliv ved at jeg løfter børsa for tidlig, og hadde nå bestemt meg på forhånd for å løfte den først når jeg skulle skyte. Men da haren passerte noen trær, ble fristelsen for stor... og jeg løftet hagla til skuldra. Merkelig nok gikk det bra denne gangen. Det var trær nok til å skjule meg, og haren så ikke bevegelsen. Den kom nærmere. 50 meter, 45 meter.... 40 meter... (anslagsvis) Jeg kom på at jeg ikke hadde tatt av sikringa (nok ei klassisk tabbe...), det var det eneste som stod igjen. Som tenkt så gjort, jeg tok av sikringa. "KLIKK"........ haren hørte det, og stoppet. På snaut 40 meters hold, kanskje 35. Bak den eneste lille buska som stod på den delen av myra..... Satt bak buska i flere sekunder. Snudde og løp i en helv... fart motsatt vei inn i skogen. Fikk aldri skutt....

Mange klassiske tabber avverget, men den med sikringa reddet haren denne gangen.

 

En annen gang satt jeg på rådyrpost med rifle i ett ukjent terreng. Trodde jeg skulle finne noen åpne hogstfelt oppe på berget, men fant bare tynning. Satt meg til i det jeg trodde kunne være en god post. Losen gikk, og snart dukket ett dyr opp. Det forsvant til høyre uten skuddsjanse i tetta. Så kom ett til under meg, en liten bukk. Det kom først i sprang, sakket av til trav og det gikk saktere over i skritt. Jeg fulgte på med kikkertsiktet, det lå limt i bogen. Siden dyret saktnet farten, og nærmet seg ett åpent område, antok jeg at det ville stoppe der for å få oversikt. Slik rådyr ofte vil gjøre.... jeg bestemte meg for å skyte så fort dyret stoppet, og tenkte at "nå er du snart min"...! Dyret saktnet fortsatt farten, og var utpå åpningen. Akkurat da det skulle til å stoppe, fingeren krummet seg rundt avtrekkeren... DA gjorde dyret ett langt hopp og rett inn i den tette skogen... Så det aldri mer! I ettertid har jeg kommet fram til at det måtte ha fått en kastevind med vitring. Selv om vinden ellers var perfekt.

Det var en jeger med laaaaangt ansikt som måtte avsikre børsa igjen, og melde på radioen at ett nytt dyr hadde passert......

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye kjent he he.

Var på fuglejakt en sn sen høst dag med dårlig vær og tåke da jeg fikk se en tiur hls og hode bak ei stor tue, virka som en tynn stubbe i tåka så jeg sikra hagla og tok ned igjen for man skyter da ikke på stubber gjør man vel? Tro meg når jeg sier att stubbben tok av å fløy a gitt :oops: Når sant skal sies så hadde det vært tynna i området s det var en del små og til dels høye stubber der

Link to comment
Share on other sites

På hjortejakt i et terreng der jeg har fått gleden av å være gjestejeger skjedde det en slags tabbeepisode for et par år tilbake. Det var en kalv som skulle til pers, bare å vente på sikker bakgrunn. Kalven beitet seg nærmere og nærmere skytesektoren. Jegeren (ikke meg) sa over radioen: "5 meter til nå, så skyter jeg". Umiddelbart etter radiokontakten ble brutt hører vi alle vår kjære venn isbilen som komme rrundt svingen, med sin "fantastiske" kjenningsmelodi. Kalven derimot hadde nok en helt annen musikksmak og forsvant som et olja lyn til skogs, og vi fikk bare høre et sint "snøft" på radion :lol:

Link to comment
Share on other sites

Poster var blitt fordelt og jeg fikk den lengst inn i terrenget, en tradisjonellt meget bra post.

 

Vi trakket oss innover og fordelte folk etter rekka, da jeg kom frem oppdaget jeg at jeg hadde mistet sluttstykket til Howa 308, krise..

 

En kjapp samtale med jaktleder som satt på posten nærmest gardstun og biler og vi ble enige om å bytte post så kunne jeg se om jeg fannt sluttstykket evt reise hjem og bytte børse.

 

Som sagt så gjort, jeg så intet sluttstykke på vei tilbake så hoppet i bilen og hjem og byttet til 9.3x62, var på vei innover traktorvei igjen og fant sluttstykket til 308'n 5 meter før min nye post, rigget meg til noe lettere til sinns og etter 15-20 minutter kom kolla bedaglig spaserende rett på meg.

 

9.3x62 oryx på 10-15 meter fungerte upåklagelig :)

 

Hele saken fra jeg oppdaget et manglende sluttstykke til jeg var tilbake på plass tok rundt 15 minutt, av og til er det greit med driv litt "lokalt" når murphy's lov slår til...

 

Ps. Jeg var også den eneste som fikk dyr på posten i det drivet..

 

 

I går hadde min gamle GS et flott fuglearbeid med avanse over en myr og ned et skar, flott stand med påfølgende avanse men ingenting viste seg og hun begynte tydlig å bli usikker. Løste ut og tok runden rundt en busk med meg i hælene og opp mot samme plass fra motsatt retning og ny stand, da gikk tiuren med meg fortsatt bak denne store brakebusken, jeg så den i et glimt mellom en stein og et tre på 20-25 meter men ingen god skuddsjans.

 

2 skritt frem ved første stand så hadde jeg stått omtrent oppå den og med klar sikt og et forholdsvis enkelt skudd..

 

Jeg fikk et arbeid til på den men ingen god sjanse der heller, jaja...neste gang :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare en tabbe foreløpig.

Men den er til gjengjeld veldig langvarig:

 

Hvorfor i helv..... har jeg ikke begynt med jakt før? Her har jeg levd i snart 37 vintre og har kun drevet med jakt i litt over to.

Det er ikke til mitt forsvar at jeg begynte i DFS som 14-åring og pistol for 6 år siden og har vært generelt våpen og turinteressert i alle år.

 

Hvorfor har ikke hjernen koblet våpen- og turinteressen før?

Link to comment
Share on other sites

Det var noen dager ut i gåsejakta, lite gås å se, men mye kråke! Bestemte meg for at hvis det ikke ble nå gås den dagen skulle jeg benytte muligheten til litt vilt stell. Såg kråka fløy å satte seg ned over en bakketopp. tok hagla og smøyg meg forsiktig inn på kråka, perfekt. PANG! Der letter det 30 gås like bak kråka. Ble så forfjamset at jeg bare ble stående å se dem legge ut mot havet. Hvordan forklarer man noe slikt til jaktkompisene :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan forklarer man noe slikt til jaktkompisene :oops:

 

"Hvordan Jakta gikk? Jo, nå skal dere høre. 30 gås fløy opp foran meg, jeg felte rundt fem av dem. Så fløy kråka jeg IKKE allerede hadde skutt av gårde med alle fem i munnviken."

 

Har en fin en fra min Onkel:

 

Etter en lang dag på rypejakt hadde han verken skutt eller sett fugl. På slutten av en 10-12 timers dag letter 5 ryper 10 meter foran han, og de flyr i slowmotion i motvind vekk fra ham så han hadde allverdens tid til å plukke seg to stykk. i det han prøver å skyte står han med forskjeftet i ene hånda og resten av hagla i andre. Hvordan denne prestasjonen skjedde er det ingen som vet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har en fin en fra min Onkel:

 

Etter en lang dag på rypejakt hadde han verken skutt eller sett fugl. På slutten av en 10-12 timers dag letter 5 ryper 10 meter foran han, og de flyr i slowmotion i motvind vekk fra ham så han hadde allverdens tid til å plukke seg to stykk. i det han prøver å skyte står han med forskjeftet i ene hånda og resten av hagla i andre. Hvordan denne prestasjonen skjedde er det ingen som vet :lol:

 

Nice. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en klassisk tabbe sist helg :oops:

Reiste til Stord på hjortejakt sist helg og skulle ligge i telt i terrenget.

Har med 2 rifler bortover, da jeg ikke har bestemt meg vilken jeg skulle bruke.

Mens jeg sto ved bilen å pakket det siste i sekken, kommer det en kar som skulle jakte i naboterrenget.

Denne karen er "ganske" pratsom, så jeg blir litt forstyrra mens jeg pakker!

Tar til slutt sekken på ryggen, rifla over skuldra og bikkja i båndet å rusler innover (ca1,5 times gange).

Kommer fram og får satt opp teltet å "rigga" campen.

Da skal jeg ut å postere i kveldinga for å se om det kommer noe hjort på trekket!

Smekker i magasinet og prøver å ta ladegrep :shock:

Det var ikke så lett å få en 30-06 patron i et 6,5x55 kammer :oops:

Jeg hadde tatt med meg feil ammo! Ble så deppa at jeg gikk å la meg i soveposen :(

Det ble en lengre mars på morgenen ned til bilen etter "riktig" ammo :wink:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

I går kveld fikk jeg en grøssen opplevelse.

Dette er vel ikke en klassisk tabbe, men en tabbe av de større dimensjoner.

 

Skulle jakte fra kajakken.

Jeg ser med en gang en flokk fugl ute på vannet, så jeg stresser litt med å gjør meg klar.

Får klaska meg i spruttrekk og vest.

Jeg får satt kajakken på vannet, og begynner å padle ut. Etter noen meter lader jeg hagla. Der begynnte første store feilen. Har pumpehagle, og skyver forskjeftet helt frem. Sikrer.

40 meter unna fugleflokken tar jeg opp hagla og avsikrer. Dette gjør jeg alltid, men med forskjeftet dratt tilbake.

Idet jeg da skal legge hagla i våpenholderen, smeller det til.

På våpenholderen på kajakken har jeg en strikk som jeg fester hagla i. Denne har viklet seg inn i avtrekkerbøyla. Strikken strammes, og vådeskuddet er et faktum.

 

Det tar noen sekunder før jeg faktisk er klar over hva som er skjedd.

Håndtaket på kajakken plasker i vannet ved siden av meg, og glassfiber står som en stubbåker foran på dekket.

Pulsen er rimelig heftig nå. Det ruller stålhagl i kabinen, og det er litt vått.

Jeg hadde nettop brukt kajakken, og den var litt våt fra siste turen. Jeg blir liggende en halvtime og ser mellom beina om vannstanden øker der den ikke skal. Det gjør den ikke.

 

Jeg padler frem til nærmeste holme og får undersøket skaden. Haglsvermen har rikosjetert noe ved treff. Mesteparten har penetrert dekket, men null, nada, niks har kommet videre enn inn i kabinen. Dette kan bety to ting. ENten er stålhagl fryktelig dårlig, eller at glassfiber er jævlig stekt.Dekket og tuppen skal være noe titanforsterkning.

 

Legger ved noen bilder.

Husk å aldri padle med en ladd avsikret hagle i kajakken. Og vær helt fordømt sikker på at den ikke er det. Jeg har hatt flaks, og fikk meg en vekker jeg aldri vil glemme.

 

 

_MG_3766.jpg

 

 

_MG_3765.jpg

 

 

_MG_3757.jpg

Link to comment
Share on other sites

Holy ****. Hadde jeg sendt et hagleskudd i kajakken min utpå vannet tror jeg at jeg hadde fått omtrent panikk. :shock:

 

Selv er jeg ganske ny med jakt, kan bare huske en brøler jeg har gjort. Siktet på ei kråke som sitter i et tre, 15 meter ifra meg fra skjulet mitt med hagla, tenker dette går lett. HELT klar sikt. Eneste dumme er at nederste løpet har et feit tre 15 cm forran seg.. Kråka fløy fint, kan ikke si det samme om treet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg på elgjakt var litt uheldig med "påkledningen"... Først hengte han på deg rifla, så hengte han på seg kikkert, så hengte han på seg kamera, og så hengte han på seg ryggsekk.....og så kom elgen.... Den stod riktignok lenge å tittet på han, men innen han hadde fått av seg ryggsekk, kikkert og kamera...og etterhvert fått frem våpenet så ruslet elgen avgårde... *l* Vi har ledd litt av denne kan man si... ;)

Link to comment
Share on other sites

På vei heim frå jobb ser eg to kanadagjess i et vatn, kjører heim og henter hagla. Bruker ein go halvtime på å krype gjennom ei myr og kommer meg i possisjon bak ein brakje. Reiser meg og skyter et skudd i kvar gås, men ingen reaksjon frå fuglane. Ser då at eg nett har skutt to bulvaner og går slukøret heim te far min og fortel ka so har skjedd. Han ler nesten på seg et infarkt mens han fortel at bror min kjøpte dei samme dag. Når eg henta dei va berre nebbet over vatnet. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mitt (og min tvillingbrors) smule "jordiske gods" er den nedlagte og veiløse gården Steinvika (Sjulsvika før 1848) i Flatanger. Mine foreldre tok med oss og flyttet derfra i 1951. Sjølve bruket ligger ved Jøssundfjorden, ca 20 mål snart gjengrodd innmark. Ca 500 m lenger oppe ligger "Nylandet", som for 50 år siden ble gjenplantet med gran.

 

På råbukkjakt sneik jeg meg ut fra hytta, og satte meg til å lokke i jordkanten. Ikke noe resultat, bukken var nok lenger oppe. Jeg gikk opp til Nylandet, og satte meg til å lokke på berget sør for skogen. Jeg verken hørte eller så noen bukk, så da jeg hadde sittet lenge og vel, la jeg kikkerten i futteralet. Det var nok til å støkke bukken, som hadde stått bak den nærmeste buska! Den brølte, og forsvant opp gjennom terrenget med heftige boff!

 

Irritert pakket jeg sammen, tok våpnet på ryggen, og trampet nedover til vika. Vel inne på jordkanten, spratt en annen bukk opp, midt innpå jorda! Før jeg rakk å få rifla av ryggen, hadde bukken aksellert til over fartsgrensa! Hadde jeg gått forsiktig, med rifla klar, burde dette vært en 100 %-sjanse! To tapte bukker på 5 minutter - jeg var nok litt molefunken den kvelden!

Link to comment
Share on other sites

Glemte patronene til rifla på skogsfugl jakt forrige helg. Kompisen støkket ei orrhøne og så den satte seg i et tre ikke langt unna. "Denna er din", sa han... Vill leting etter patroner, men nei... Han tittet litt "rart" på meg og gikk for å smyge på høna. Det gikk fint. Han reiste seg og siktet en stund. "Pang". Fuglen fløy. Han hadde skutt en grein som lignet en fugl, mens fuglen satt en meter under... Uavgjort i tabber!

Link to comment
Share on other sites

jeg var på min første skogsfugljakt i fjor. vi hadde funnet ei fjellside men MYE fugl. vi hadde vel ut 10-12 fugl, det meste røy og et par-tre tiur på 3-400 meter. jaktpartnern hadde skutt på en hare som løp oppover i bratta så han gikk etter den. jeg gikk neders så jeg tuslet noen meter videre i tilfelle han skulle skremme ut noen flere fugl. hadde selvfølgelig gått med sikringen på hele tiden. gikk opp på en liten høyde og ventet. tenkte at "nå står jeg jo i ro, så kan ta av sikringen i tlfelle det kommer noe". som sagt så gjort. plutselig hører jeg "det kommer en" (vi hadde blitt enige om å gi beskjed). jeg er helt klar, ei stor røy kommer på perfekt hold, 10-15 meter. jeg løfter hagla: "klikk". hva skjer? hadde jo avsikra! trodde jeg. helt til jeg kom på at jeg allerede hadde avsikra da jeg stoppet, så i stede for å bare skyte, hadde jeg SIKRA børsa før jeg trakk av. innen jag hadde fått avsikra (igjen) var jo røya over alle hauger. kan si det var noen som lurte på hvorfor det ikke kom noe smell...

 

men i hvertfall en lærepenge til fremtiden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde noe lignende på jakt.

Hadde akkurat kjøpt ny hagle med løpsvelger på sikringen og jeg er jo vant med løpsvelger på avtrekkern.

Så når fuggeln fløy opp så skifta jeg løp og trykte av, avtrekkern sto bom fast der ja.

Fugglen fløy videre og jeg lirte bannskapen av meg der jeg sto.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...