Jump to content

Blaser R93 langholdskarabin (mye bilder)


Roe

Recommended Posts

For noen år tilbake eide jeg en Blaser R93 i 270, nå overlatt til et annet godt jegerhjem...

normal_R93_270_kuler_dz_%282%29.jpg

 

Denne rifla fungerte upåklagelig og var med på en rekke uforglemmelige jaktopplevelser...

normal_NZ_%2871%29.jpg

 

normal_Craighaugh_morgen.JPG

 

rskavalkade.JPG

 

normal_rskavalkade_%2825%29.JPG

 

normal_rskavalkade_%2844%29.jpg

 

normal_rskavalkade_%2845%29.jpg

 

normal_rskavalkade_%2850%29.jpg

 

Rifla ble solgt grunnet "en lur plan" som havarerte og det tok en stund før jeg fikk ryddet ut våpengarderoben og skaffet meg en ny Blaser. Denne gangen med piper i 6.5x55, 6.5x284 og 22LR.

 

normal_Ny_Blaser_017dz.jpg

 

normal_Ny_Blaser_026dz.jpg

 

Planen denne gang var å ha en potent langholds-karabin som kan dekke hele behovet mitt for jakt og skyting. 22LR pipen ble anskaffet for billig mengdetrening, 6.5x55 pipen for langholdstrening med ferdigladet ammunisjon og tilslutt 6.5x284 pipen for jakt. De to siste pipene gir i praksis tilnærmet identisk vindavdrift. Siden jeg har kappet alle pipene mine til 50cm valgte jeg 6.5x284 i jaktpipen. Målet var å få en "potent 6.5x55" i en kort pipe, jeg hadde ingen forhåpninger til å fullt ut nytte potensialet en x284 gir.

 

normal_Lapua_ammokasse_dz%282%29.jpg

 

Siden jeg ikke liker rekyl og blåskulder (jo, du får blåskulder av 6,5x55 om du skyter ei lett rifle mange nok skudd) skaffet jeg en Limbsaver rekylkappe. Monteringen var enkel med 3mm umbraco. Hvorfor i allverden kunne ikke Blaser ha valgt 4mm som til pipeskiftet?

normal_Limbsaver_R93_%283%29_dz.jpg

 

Jeg kjøpte også et topp avtrekk fra Bix'n Andy til rundt 300 euro, Dette er justerbart 100-500 gram, andre vekter er også tilgjengelig. Monteringen her var også enkel, klarer du å bytte Blaser pipen klarer du også å montere avtrekket. Du løsner to skruer, vipper gammelt avtrekk ut og nytt inn. Kvaliteten på avtrekket var utmerket!

normal_7_Montering_Bix_n_Andy_avtrekk_%288%29.jpg

 

normal_2_Montering_Bix_n_Andy_avtrekk_%287%29.jpg

 

normal_3_Montering_Bix_n_Andy_avtrekk_%283%29.jpg

 

En kinnstøtte fra Jaktdepotet (produsent Hillmann) gav meg ønsket cheek weld, en bit skum endrer høyden mellom de ulike kikkertene jeg bruker.

normal_Cheekrest_Jaktdepotet.jpg

 

normal_Cheekrest_Jaktdepotet_%282%29.jpg

 

Første tiden gikk mye med til testing, men fikk ikke skikk på 6,5x284 pipen. Presisjonen kan best beskrives som "middels". Lapua 6,5x55 ammunisjonen gikk derimot som den skulle til tross for beskjedne 740'ish m/sek i den korte pipen.

normal_Kronografering_og_notater_%284%29.jpg

 

normal_Prikkestesten_i_lappen.jpg

 

normal_Lapua_584m%2C_Q998_15C%2C_63_klikk~0.jpg

 

Endel skytingen skjedde i form av prikketesten på 100 meter, mye for å skjerpe skyteformen og verifisere presisjonen. Alle skuddene ble logget med unntak av mengdetrening på enkeltmål og siden jeg stort sett hadde skytebanen alene kunne de fleste treffpunktene logges med foto av skiven. Utrolig nyttig i ettertid da kvaliteten på notatene enkelt kan etterprøves.

normal_Feltbanen_Blaser_dz.JPG

 

normal_Prikketest_6%2C5x284_140_amax_dz.jpg

 

normal_Notater_20_aug_dz.jpg

 

normal_Logg_495m_%281%29_dz.jpg

 

normal_Prikkestesten_008~0.jpg

 

normal_Mengdetrening_6_5x55_%40_540m_dz.JPG

 

Disse notatene ble raffinert, sytematisert i et Svenskeskjema, satt på kikkerten, tag'et med innskytingsdata. Skjøt ca 1100 skudd i løpet av juli- september og det aller meste ble sirlig logget. Konklusjonen var at riflen er utrolig stabil og forutsigbar!

normal_Hoytrykk_notater_%283%29.JPG

 

normal_Svenskeskjema_nytt.JPG

 

normal_Kulebanekomp_kalibreringsdata_%281%29_dz.jpg

 

normal_Kulebanekomp_kalibreringsdata_dz.jpg

 

Tilslutt fikk jeg også skikk på 6,5x284 pipen og Skottland venter nå. Fikk ca 840 msek med en 140gr kule og 880 msek med en 120gr kule. Norma Partition fabrikkammunisjon gav 810 msek i den korte pipen mot 870 msek i en 26" pipe med samme kammer.

normal_Preload_m_og_uten_%281%29_dz.jpg

 

Planen var å få en jaktkarabin som også var kapabel til litt lengre hold. Så langt lyktes prosjektet, nå gjenstår det å se om det er noe drep i 6,5mm :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg var inne på siden deres, men kappa som ligger der til Blaser virker mye tykkere enn den vi ser på bildene til Roe?

 

Bestilte rett fra Limbsaver og de har vel bare en modell i sortimentet? Hadde dog ikke vært meg imot med tykkere kappe (jeg er høy og liker lange kolber).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen tilt råkar jag veta ;)

 

Du kommer ju med en bra kikare ut till 900-1000 meter utan tilt, på min Zeiss Victory 3-12x56 så har jag ca 90 klick kvar vid inskjutning på 100 meter, vilket motsvarar runt 900 meter med Norma Golden target 6,5x55 (V0 830 m/s) eller 1000 meter med Norma Diamond Line (V0 900 m/s).

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ingen tilt på Blasermontasjen. Har vel klikk ut til 1100 meter som det er, så da bryr jeg meg ikke om det. Har mistet kanskje 70 klikk på min S&B PMII Doubleturn?

 

Har fått endel spørsmål om Bix'n Andy avtrekket, så jeg legger ut en bildeserie om monteringen. Byggetiden fra bestilling var 2 mnd, prisen var 302 euro, frakt ca 250 kroner og jeg bestilte fra andy@bixn-andy.at" onclick="window.open(this.href);return false;

 

Slik så avtrekket ut ved ankomst, pakket i en metallboks med monteringsanvisning og justeringsverktøy. Justerbart fra 100-500 gram som standard, du kan visst få de fleste vekter etter hva jeg forstår - både lettere og tyngre.

normal_Bix_n_Andy_avtrekk.jpg

 

Demonter Blaseren og skru ut disse to skruene. Mener det var T20 skruehoder, men det varierer mellom ulike Blasere har jeg sett.

normal_1_Montering_BA_%282%29.jpg

 

Skru...

normal_2_Montering_BA.jpg

 

Ta ut skruen, ikke miste denne delen som også løsner...

normal_3_Montering_BA_%283%29.jpg

 

Ta tak i avtrekkerbøylen og dra den gamle avtrekkeren rett ned...

normal_4_Montering_BA.jpg

 

Her ligger Bix'n Andy avtrekkeren ved siden av den originale Blaser avtrekkeren. Kvalitetsfølelsen er ganske mye bedre på førstnevnte.

normal_5_Montering_BA.jpg

 

Sett inn den nye avtrekkeren, skru tilbake de to skruene. Ha gjerne en dråpe locktite på skruene.

normal_6_Montering_BA.jpg

 

Avtrekket er nå montert på 5 minutter eller mindre.

normal_7_Montering_BA.jpg

 

Justering av avtrekket gjøre enkelt med en umbraco. Jeg bestilte mitt avtrekk satt til 400gram og har ikke rørt justeringsskruene. Avtrekket er justerbart fra 100-500 gram som standard, du kan visst få de fleste vekter etter hva jeg forstår - både lettere og tyngre.

normal_Bix_n_Andy_avtrekk_%282%29_dz.jpg

 

Håper dette var oppklarende. Har skutt ca 500 skudd med avtrekkeren nå og føler at den hjelper meg å tyne den siste presisjonen ut av Blaseren min. Jeg tar det for gitt at internasjonelle toppskyttere bruker lette avtrekk av en grunn, og 4-500 gram avtrekksvekt er mest en vanesak (750 gram er vel originalt på Blaser nå?). Har brukt disse vektene i mange år uten uhell.

normal_Preload_m_og_uten_%281%29_dz.jpg

Link to comment
Share on other sites

22LR pipa synes jeg er glimrende. Svært god avtrekkstrening og med en Atec så er dette tilnærmet lydløs trening i tillegg til at man ikke trenger mer enn 25-50 meter bane.

normal_22lr_pipe_Blaser_%281%29~0.jpg

 

Har ikke presisjonstestet 22lr pipa, kun skutt det jeg hadde av ammunisjon på 22 selvanvisere plassert ut til 150 meter. På 220 meter ligger jeg å sirkler rundt småstein på størrelsen med et egg, men det er ingen presisjon som gjør at de kan prikkes. Presisjonen på den forrige pipa var omtrent slik med billigste Lapua treningsammunisjon. Mener dette bildet var 50 meter. Mating har aldri vært noe problem. Har hendt noen ganger at patroner har klikka.

normal_Skyting_april_026.jpg

 

Man bruker sykt mye klikk :shock: ; 160 stk fra 50 til 150 meter.

normal_Skyting_Mathiassen_034.jpg

 

...

Ad ladeproblemene jeg hadde med 6,5x284 så så det slik ut, uansett hvilke triks jeg prøvde gikk det rett og slett ikke bra

normal_Ladeforsok__6%2C5x284_dz.jpg

 

Og når jeg satte i 6,5x55 pipen og skjøt fabrikkammunisjon krympet samlingene øyeblikkelig

normal_Blaser_6%2C5x55_fabrikkammo_Lapua.jpg

 

Men så skjøt jeg prikketest hvor jeg gikk gjennom komplett sjekkliste for våpen og skytter mellom hver test. Da havnet skuddene der de skulle, men jeg kunne fortsatt ikke skyte serier.

normal_Prikketest.jpg

 

Etter en telefon til børsemaker fikk vi nøstet opp i det... en misforståelse mellom oss første til at han gjenget pipa mi for Atec Maxim demper men jeg bruker CTM4. Det er visstnok noen små forskjeller og dette gjorde at demperen løsnet/snurret på pipa. Etter ny gjenging gikk pipa som en drøm.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forrige gang brukte jeg en Nikon av noe slag, Monarch (?). Så ikke så nøye etter, tok den kikkerten Idar på Jaktdepotet anbefalte. Den holdt klikka aldeles utmerkt.

 

Edit: Buckmaster var det visst

normal_Nikon_Buckmaster.jpg

 

Akkurat nå står det en S&B PMII 4-16x50 P3 doubleturn på; noe råflott vil jeg si. Skal handle 2 nye kikkerter nå, så usikker på om denne kikkerten blir værende eller flyttes "opp" til 6,5x55 pipa.

 

Her er et nærbilde av rattet på 22lr pipa, som dere ser går det med MYE klikk når man drar holda og overrettmerket for 145m står ganske alene (rattet er markert for 120m også)...

normal_22LR_pipa_dz.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann! Jeg vet jeg tråkker en del på tærne i dette forumet/tråden, men jeg har bare ikke skjønnt HVA er det som er så bra med "Blaser" sine rifler????

Det er greit nok at du kan bytte løp ganske greit og fort, med det jo bare ei Dyr og OK rifle med "Gardena" kopling...

 

Dette er ikke ment som "Dritt slenging" , men heller en saklig FOR og IMOT. :?

Link to comment
Share on other sites

Det er greit nok at du kan bytte løp ganske greit og fort, med det jo bare ei Dyr og OK rifle med "Gardena" kopling...

Svaret er at det er som du sier, men i tillegg skal det nevnes at det er en slik som virker. Der presisjon og repeterbarheten er 100% ved bruk av "Gardena" koblingen.

 

Jeg har en fantastisk S&L Victory, i 308w, 6.5x55, og 22-250 med KKC stokk. Men den kan kun gjøre en ting av gangen, og innskyting må sjekkes etter bruk av "Gardena" koblingen. Er det noe jeg har lært, så er det at til bruk der en ønsker å bytte oftere mellom pipene enn før og etter storviltjakta. Ja da er det en Blaser en bør kjøpe.

Med andre ord er det rett og slett en system teknisk fordel, som slår ut i en slik situasjon.

 

Det er heller ingen bakdel at konstruksjonen gjør disse riflene relavtivt kompakte, og muligheten til å dele våpenet uten å risikere innskyting og presisjon er jo fantastisk for den som reiser en del til jakt.

Den eneste virkelige bakdel er prisen, men den gråter man som kjent for kun en gang. :wink:

 

Håper det var svar godt nok.

 

P.s @mods. Det er helt greit for meg om innlegget mitt slettes eller flyttes til en mer høvelig tråd.

Link to comment
Share on other sites

For å ikke snakke om at Blasers system for pipeskift er betydelig lettere enn noe annet system jeg kan komme på i farten, hvertfall :)

Er jo så enkelt som at hvis man er i tvil, ja, da tar man med seg begge pipene i sekken, problem løst. Pipeskift tar ca 1 minutt med en eneste umbraco-nøkkel (For at dette må fungere må du jo selvfølgelig ha to piper med hvert sitt innskutte kikkertsikte festet på, men det regner jeg med at dere skjønner)

Blaserne er også SVÆRT presise rifler!

Link to comment
Share on other sites

En gang da jeg var i London fikk jeg holde dronningens Purdey dobbeltrifle i kaliber .400 Det var en utrolig våpenfølelse! Smekker, nydelig treverk, perfekt ballanse.

Min syntet R93 har ikke dette. Men, den funker! Hver gang. Alle pipene er presise. Jeg kan bytte pipe/kaliber, og det er 100% til å stole på. Jeg er HELT sikker på at innskytingen er i orden. Samme med kikkertmontasjen, av og på = alltid helt likt.

Det er mange andre bra system på markedet, for min del er Blaser best. Jeg tror neppe jeg har eid ei rifle som jeg ikke har hatt hos børsemaker, for å justere avtrekk/mating/kroning mm. Blaseren funker rett fra boksen.

 

Når det er sagt, det er bare ei rifle, og det er mange andre gode og presise rifler på markedet. Elgen blåser i hva slags merke rifla har, så det er ikke noen grunn til å kjøpe Blaser om man liker noe annet bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei!

 

Kjøper meg en Blaser R93 nå om dagen og håpet du kunne svare meg på noen spørsmål ang. R93.

Jeg vurderer min R93 med 30-06 standard løp(17mm?), siden jeg har hatt 30-06 tidligere pluss at det har noe mer effekt en 6,5x55, er det dumt av meg? Lader ikke selv men vil ha et løp som fungerer på alt vilt, også til mulig utenlandsjakt og lengre hold..

Og burde jeg kjøpe det mellomtunge løpet(19mm?), tror/vet du om det er merkbar forskjell i presisjon?

 

Jeg vil gjerne ha på en tofot/mulighet for tofot og i den sammenheng syns jeg Versapod med pinne virker som en flott løsning, den er jo så lett å ta av og på.

 

Håpet kanskje du hadde tips til hvor jeg finner versapod, pinne og festeanordninger billig siden du allerede har ordnet deg dette til din R93?

 

 

Og tusen takk for videobloggen din, interressant og lærerik :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...