Jump to content

Blaser R93 langholdskarabin (mye bilder)


Roe

Recommended Posts

Men vil jeg få like mye punch i 6,5x55, jakter primært elg og reinsdyr og vil da ha nok å rutte med til det pluss utenlandsjakt i fremtiden..

 

Ser jo at BC. på 6,5 er noe bedre, men kulene til 30-06 er jo og på .500++, pluss at kula er tyngre, er ikke det en bra ting? Hvorfor alltid 6,5 er det vel jeg spør om :D

Link to comment
Share on other sites

Joda, 6,5x55 er verdens beste patron. :D

 

Dessuten er Blaser R93 tilpasset lengden på verdens beste patron. Ladegrepet går akkurat så langt tilbake som det trenger, ikke noe "30-06 lengde låskasse" her i gården. :D:D

 

Har du målt ladegrepet noen gang? Sammenlikner du Blaseren i 6,5 med en Sauer 90 i 300winmag har sistnevnte kortere ladegrep. I tillegg er hånda på vei mot avtrekker og grep på Saueren når den går i lås. På Blaser er hånda på veg bort fra grep og avtrekker når den går i lås :-)

 

Skulle vært moro å lage ei pumpe av Blaser. Da hadde den blitt rask! Det vanskeligste med det er nok å få til en diskonnektor i avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

En Blaser i 6.5x55 er kortere i ladegrepet enn en i 30-06 alle fall, og kortere enn en M700. Sauer 90 kjenner jeg ikke til.

Poenget er at Blaseren er tilpasset 6,5x55/8x57 lengde ved at boltstopperen ligger i magasinet for de patronene som er kortere enn 30-06 lengde.

 

Hvor hurtig Blaseren er i forhold til konvensjonelle boltrifler er derimot en annen sak. Selv er jeg ikke så veldig opptatt av hurtigheten i ladegrepet, det går fort nok unna.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Bare et lite tips i en fantastisk fin tråd:

limbsaverproducts.com har den tidligere nevnte kolbekappa til snaue 32 dollar. Da sniker den seg rett under 200 kroners grensa og man slipper å få mva og tollgebyr.

 

http://www.limbsaverproducts.com/index. ... ducts_id=9" target="_blank

 

Håper du ikke har noe imot at jeg låner tråden litt. Vil ei sånn kolbekappe passe på en luxstokk, eller må jeg ha en "grind to fit" modell å ta jobben sjøl?

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Men vil jeg få like mye punch i 6,5x55, jakter primært elg og reinsdyr og vil da ha nok å rutte med til det pluss utenlandsjakt i fremtiden..

 

Ser jo at BC. på 6,5 er noe bedre, men kulene til 30-06 er jo og på .500++, pluss at kula er tyngre, er ikke det en bra ting? Hvorfor alltid 6,5 er det vel jeg spør om :D

Jeg har løst dette ved å ha en pipe i 6,5x55 og en i 30-06... 30-06 har ikke rykte på seg for å være en presis patron, men min samler ca. 10mm med TTSX 150 gr hjemmeladet, og alt av ammo jeg har prøvd i den samler likt på 100m. TTSX 150, RWS silver selection 184gr, Fusion 180gr og UMC 150gr går alle på samme klistrelappen :D Må si jeg ble fornøyd da jeg fant ut det:) Skal få ladet opp noen 185gr Scenar (BC .482 G1) og teste litt på 600m senere i høst.

Link to comment
Share on other sites

Men vil jeg få like mye punch i 6,5x55, jakter primært elg og reinsdyr og vil da ha nok å rutte med til det pluss utenlandsjakt i fremtiden..

 

Ser jo at BC. på 6,5 er noe bedre, men kulene til 30-06 er jo og på .500++, pluss at kula er tyngre, er ikke det en bra ting? Hvorfor alltid 6,5 er det vel jeg spør om :D

 

Roe skriver mye fornuftig, men å kåre 6,5x55 til verdens beste patron er i beste fall upresist. Skulle den være bedre enn 270 Win f.eks.? Rett nok er 6,5x55 en god patron til småvilt og mindre hjortedyr, og framfor alt gir den tilgang på rimelig ferdigladd ammo. Den duger bra til rein også, men 30-06 er en mye bedre allround patron om du skal jakte elg og ønsker en brukbart potent patron for utenlandsjakt. Skal du f.eks. til Afrika er 6,5x55 absolutt et minimum av hva du bør velge og i flere land ulovlig på mange litt større antiloper. Her vil 30-06 vil være et vesentlig bedre valg. Det samme gjelder til jakt på større hjortedyr og bjørn i Europa og Nord-Amerika.

 

Skal man primært jakte elg og reinsdyr og mulighet for utenlandsjakt, er det etter mitt syn åpenbart at 30-06 vil være et vesentlig bedre valg enn 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...