Jump to content

harrington & richardson NÅ MED BILDER!


larree

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hvilken kaliber er det du har?

På min kal 10 har jeg funnet ut at man ikke skal bruke for groft hagel. (kommer an på ka du skal jakt)

med lagt løp og full shoke blir det ganske liten spredning. beste erfaringa er å kjøpe noen typer amo å prøv på en skive.

 

Har brukt den mye å er kjempe fornøyd.

Brukes mest på gås, rådyr,rev å div. har også jaktet hare med den, å har skutt mange på lange hold uten problem.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei slik ei ny på Saxhaug Sport i Stjørdal for 1.200,-. Det har vært bare tull med den. Tennstempelet "når ikke fram", og det smalt sånn ca bare hver tredje gang i snitt. Dvs det smalt ALLTID når jeg testa den bak låven, men aldri når jeg tok opp fugl... For sikkerhets skyld ga jeg den til en kompis som en gang i tiden har vært børsemaker (fagutdanna). Han rota bort kolben, så jeg sitter med et løp til overs og bryr meg mindre om det. Leverer'n til lensmannen snart, så jeg får sletta den i våpengarderoben. Har nå Beretta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt ei slik i kaliber 12/76 sidan tidleg på åttitalet. Den har 91 cm langt løp, full trangboring, og er vanvittig tung. Den har utvendig hane, og er laga slik at avtrekkaren må vera inne heile tida medan hanen fell, for at tenn nåla skal koma fram. Med andre ord ein sikker konstruksjon.

 

Det er særs krevjande å treffa ting som ikkje står i ro med med ei så lang og tung hagla. Eg har jakta og trent mykje med mi, men det har vorte meir bom en treff. Nokre ender og orrfuglar har ikkje vore etande grunna stjernetreff på for kort avstand. Truleg er hagla brukande til åtejakt på rev, men det har eg aldrig prøvd.

 

Etter at blyhaglforbudet kom, har eg ikkje brukt mi, mest av di eg ikkje kan trena med stålhagl i ho.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mi første hagle var ei slik i kaliber 16. Det er skutt rådyr, hare, storfugl og rype med den. Har savnet den noen ganger på harejakt når jeg har vassa langt i snøvær og dyp laussnø på harejakt. H&R har en rekke modeller i USA, men jeg har ikke lykkes med å få noen til å impoertere en H&R Pardner Youth i cal 20 ennå. Perfekt gave til unge harejegere

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
939264-11-1286301436650-n400.jpg939264-11-1286301618904-n400.jpg

 

noen som bruker/jakter med en slik?? fikk egentlig lyst på ei slik med "hane"....er den stabil og like bra som enkelskudd baikalen min?

Link to comment
Share on other sites

trangboringa åpner jeg selv. dagens modell blir lev med 76mm kammer så da skulle trykktestinga være i boks?? den ser jo litt artig ut da.. og reiner med at kvaliteten fremdeles er bra på denne amerikaner?

Link to comment
Share on other sites

googla den,såg jo fin ut aya børsa også... er vel ikke så lett å finne ny produserte unntatt H&r sine.. får følge med litt,kanskje "hanebørse syken" går over...

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke hane hagle..

Baikal hagelen må du jo demontere fortre og ha 3 løse deler.

berettaen er jo bare og vipper rundt..

 

Hvis det er hane hagle som er det store så skal jeg være ening.

Men det som er tungvint med hane hagle er hvis en en gan vil bygge denne om til rifle eller ha i et innstikspipe

så pleier hane og kikkert og kresje litt.

Bare greit å han med i en vurdering mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

etter lest på div forum rundtomkr så gav hanebørse sjuka seg..... historier om varierende kvalitet,snø,is,rusk og rask som finner veien inn i åpningene rundt hanefallet som lager klikk,++ så neitakk :lol: . kjøpte baikal enkelskudd som første børsa mi i starten på 80 tallet. den smalt og virka alltid. så bare måtte jeg ha magnum... ei husquarna m 90 cm pipe laga i italia. det er den største drittbørsa jeg noe gang har eiet. masse klikk, ekstratoren ramla stadig ut!! jeg var dengang utskjemt med baikalen som alltid smalt,så etter smyging og kryping på ender,gås, endelig nærme nok så trykket man på avtrekkeren og så kom bare den tørre klikkelyden... nå var jo den børsa så lang at jeg kunne jo prøvd å kaste den som spyd etter viltet, men frykten for at den ville sende avgårde haggelsørpa når munningen pekte mot meg gjorde at jeg avsto fra forsøket. har blant annet ei enkel baikal i gjen nå. ikke pen i det heletatt,ikke så mye brukt, men lurer aldri på om det det smeller når avtrykkeren trykkes inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...