Jump to content

Kjøpe ammo i Forsvaret?


jensemann23

Recommended Posts

Jeg jobber i forsvaret, er avdelingsbefal i kystvakten. Er det noen som har erfaring med om man kan få kjøpe ammo gjennom Forsvaret når man jobber der? Eller er det kun til trening og bruk mens man er på jobb? Litt usikker på hvem jeg skal snakke med da ingen ombord vet svaret på spørsmålet.. og er det kun den nye miljøammoen som er i omløp nå??

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret har avogtil solgt ammo som de "skal kvitte seg med", bla til stadig tjenestegjørende.

Et eksempel var 6,5 super som ble solgt ut for ca 5-10 år siden, som ble solgt særdeles gunstig.

 

Kan ikke du som stadig tjenestegjørende få utlevert en kvote på noen hundre skudd i året til tjenestevåpenet ditt?

 

Forresten, om du må betale den prisen FLO skal ha for 7,62, 5,56 eller 9mm så kan du sannsynligvis få bedre pris på en sportsbutikk.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke mulig etter nye forskrifter som tredde ikraft for noen år siden. Men kan du dokumentere for at du skyter aktivt, så kan du få noe treningsammo. Hvor mye er jeg litt usikker på.

 

Dessuten så er den nye miljøammoen svindyr ( Kr.9,75,- tror jeg ), og jeg ville heller ikke brukt denne i ei av mine private rifler.

 

Kjøp ammo gjennom et skytterlag eller butikk, eller vurder å lade selv.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Skytterlaget mitt tar 2 kr/stk for 9mm, så tjener de noen øre per skudd også. I butikk koster billigste fra 1,60-1,80 om en kjøper i kasser á 1000, litt avhengig av hvor i landet en bor.

 

Hvis du sier hvor du bor er det sikkert noen som kan anbafale deg ett sted i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke mulig etter nye forskrifter som tredde ikraft for noen år siden. Men kan du dokumentere for at du skyter aktivt, så kan du få noe treningsammo. Hvor mye er jeg litt usikker på.

 

Dette er definnetivt feilinformasjon.

 

Stadig tjenestegjørende befal, HV befal og reservebefal kan kjøpe en gitt mengde skudd pr. år fra Forsvaret.

Men som nevnt tidligere i tråden så er prisene stort sett uakseptabelt høye med noen få hederlige unntak.

 

30US / 11,25 / 7,65 og 38 spesial har blitt ervervet til en særs gunstig mengde kroner.

 

Ta kontakt med ammokontoret på Håkonsvern så skal du se det ordner seg.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ta deg en titt på:

http://Intranett.mil.no/pubs/fnett/mult ... 86307a.pdf

 

Dette er felles bestemmelser for ammunisjon i 2010. Du må ha tilgang til intranett for å få opp filen. Her står det litt om priser og.

Og det er ikke så mange typer som er spesielt gunstig. Det ligger og noen søknadsskjema nederst i dokumentet for kjøp og slikt.

 

Er ammunisjonsoffiser ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ta deg en titt på:

http://Intranett.mil.no/pubs/fnett/mult ... 86307a.pdf

 

Dette er felles bestemmelser for ammunisjon i 2010. Du må ha tilgang til intranett for å få opp filen. Her står det litt om priser og.

Og det er ikke så mange typer som er spesielt gunstig. Det ligger og noen søknadsskjema nederst i dokumentet for kjøp og slikt.

 

Er ammunisjonsoffiser ;-)

 

 

Hva koster de forsjellige skuddene ?? er bare nysj, men skjønner om det er taushetsbelagt.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo utdype litt mer..

 

Alt befal har "krav" på 200 (Mener det var 200) skudd i året for trening. Dette gjelder da organisert trening, ikke "her har du xxx skudd gjør hva du vil med dem"

 

Aktive skyttere (ansatte i forsvaret seff) kan søke, etter visse kriterier, om å få tildelt 500 ekstra skudd i året for trening. Dette er personlig ammunisjon og kan ikke selges eller gies bort til andre.

 

I tillegg kan ansatte søke om å få kjøpe 1000 skudd i året etter gitte priser fra FLO. Her varierer prisene avhengig om FLO ønsker å kvitte seg med ammunisjonen eller om den fortsatt er i bruk i avdelingene, da koster det samme pris som avdelingene betaler gjennom HS.

Denne ammunisjonen er og personlig. Kan ikke selges eller gies bort.

 

 

Prisene varierer fra år til år avhengig av priser på innkjøp til FLO og om beholdnignen skal reduseres..

Link to comment
Share on other sites

Alt befal har "krav" på 200 (Mener det var 200) skudd i året for trening.

Det gjelder vel kun for "stadig tjenestegjørende befal" bare for å spesifisere litt til ;)

 

 

I tillegg har enkelte mob(HV) avdelinger egne ordninger for de som skyter klasse AG3/HK416 i DFS. Men deter litt på siden av dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men det tåles kanskje? Er blitt fortalt at NROF blir tildelt egen kvote av ammunisjon hvert år. Etter det jeg har hørt, regnes denne kvoten ut etter hvor mange medlemmer NROF-lokallagene har. Ammunisjonen skal etter hva jeg kjenner til kunne deles ut av HV-områdene rundt om i landet. NROF skal kunne bestille ammunisjonen til sine programmer fra HV, og de tar inn ammo fra sentralt lager og videreformidler. NROF kan til dels bestemme kaliber selv. Som sagt er dette noe jeg som NROF-medlem er blitt fortalt, så ta det med en klype salt.

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Alt befal har "krav" på 200 (Mener det var 200) skudd i året for trening. Dette gjelder da organisert trening, ikke "her har du xxx skudd gjør hva du vil med dem"

 

Njaaaa, det er en sannhet med modifikasjoner - som Høggern påpeker. Antall skudd er avhengig av hvilken gren man tilhører, og hva slags avdeling, og dens operative status. Enkelte har bare "krav" om 50 skudd pr år, mens andre får mer. De siste unevnelige får så mye de gidder...

 

I tillegg er "organisert trening" en smule difust. Det heter seg noe sånt som at "..der ikke mulig, kan forsvarsgren/tilsvarende gi dispensasjon...". Sånn cirka. Utgangspunktet er at det skal skytes gitte tabeller, men i praksis finnes det vel fortsatt såpass med rom for egentrening at ingen nødvendigvis henger seg opp i det - selv om en GI ikke har gitt tommelen opp for uorgansiert egentrening.

 

Er blitt fortalt at NROF blir tildelt egen kvote av ammunisjon hvert år.

Sånn jeg husker det, så ser det ut til at du traff spiker'n på hodet, ja. Det er en viss prosentandel av totalt antall NROF medlemmer. Men jeg skjønner ikke helt hvordan regnestykket skal foregå. Eller antall skudd pr hode i prosentandelen som skal få.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo som du sier egentlig ikke mulig at alt skal gå gjennom "organisert trening". Hvilken avdelinger i dag har tid til å trene befalet?

Ukene er jo fullpakket av utdanningsprogram for soldatene og når de avvikler perm, må befalet avspasere fordi avdelingene ikke har råd til å betale ut all ØIA`en som befalet må jobbe for å komme gjennom utdanningsplanen. Ergo er egentrening løsningen for de fleste som ønsker å vedlikeholde kompetansen sin. Selv om det er idiotiskt å skulle vedlikeholde kompetanse men bare noen få 100 skudd... Litt feil ende å spare i spør du meg menmen...Er forsåvidt ikke et problem for vår avdeling da vi får det vi trenger. Hehe..men vi er ikke de "unevnelige" hvis du skulle lure ;-)[*]

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er ansatt i Forsvaret kan du kjøpe ammunisjon - inntil 1000 patroner. Er du konkuranseskytter kan du også et antall patroner, men dokumentasjon på deltakelse i konkuranser må fremlegges :wink:

 

Ikke uventet er det en litt kronglete prosedyre som må følges for at dette skal gå i orden. Jeg gidder ikke å forklare det her, men send meg en PM med kontaktinfo så skal jeg sende deg litt informasjon via FisBasis.

 

Mvh

Rune S H

Link to comment
Share on other sites

Egentlig en helt uinteressant tråd for meg - da jeg ikke er tilknyttet Forsvaret lengre.

 

Men - trodde i all min uvitenhet at - skal man selge ammo/våpen- kreves det bevilling.

 

Uff - hvor feil man skal ta - gang etter gang :oops:

 

At Forsvaret "sponser" sine aktive deltakere - er kanskje noe annet enn salg?

Link to comment
Share on other sites

§ 4. Denne lov gjelder ikke for skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Forsvaret eller politiet. Heller ikke gjelder loven for ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Sprengstoffinspeksjonen. Kongen fastsetter de bestemmelser som skal gjelde for Forsvarets anvendelse av ammunisjon.
Link to comment
Share on other sites

Tror du virkelig ingen - politi, politkere eller diverse moralister med loven i hånd - hadde slått ned på dette hvis det var i strid med loven og forskriftene? Dette har vært praksis i 20-30 år eller mer, så noen hadde nok merket det, tatt i betraktning at alt Forsvaret driver med skal kontrolleres og godkjennes av Forsvarskommiteen.

 

Her er det ikke snakk om salg av ammo til gudoghvermann som måtte ønske billig ammo. Det er kun salg til faste ansatte i Forsvaret med gyldig våpenkort, hvor hensikten er å gi de som ønsker det - uten at det skal bli en merkostnad for skattebetalerne - en billig anledning til å heve egne skyteferdigheter. Vil påstå at dette er hjemlet i den berømmelige plakaten på veggen, og dermed forankret av Kongen i statsråd.

 

Men for all del, tro hva du vil. Heldigvis vet de som bestemmer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...