Jump to content

Val av kaliber til rådyrrifle


Vestlandsfanden

Recommended Posts

Eg har lyst til å kjøpe meg ei ny rifle. Rifla skal ikkje brukast til storvilt (ettersom eg har Sauer 202 30-06 som tek seg av den jobben), men til dyr frå rådyr og nedover. Rifla skal kappast (+- 45 cm) ettersom eg har tenkt å montere ein dempar på våpenet. Spørsmålet mitt blir då som følger:

 

Kva kaliber skal eg då velge som ikkje mistar så mykje kraft med eit så kort løp?

- Kaliberet bør vere relativt flattskytande slik at det er enkelt å skyte på 2-300 m

-Det er også eit moment at ein klarar å få tak i ammunisjon til børsa. Er ikkje vits å ha eit eksotisk kaliber dersom folk berre klør seg i hovudet når du spør om dei har ammunisjon :lol:

Link to comment
Share on other sites

ville valgt 6,5'55, om du vil strekke holdene på skytingen og i tileg kappe løpet :)

 

Eg har vurdert 6,5, men eg har blitt fortalt at ,dersom eg kappar rifla så mykje som eg har lyst til, vil ikkje kula stabilisere seg i lufta. Kula skulle visst begynne å vri på seg ved 200 m. Er ikkje sikker på om dette stemmer, men det er dette som eg har blitt fortalt. Er det nokon som veit noko om denne problemstillinga?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 6.5x39 som slenger ut 130grs piller (Scirocco II og Norma GT) i 680-700ms (1:9), og den kula er stabil til 500-550m.

 

Så at din 6.5x55 med samme kulevekt og antagelig høyere utgangshastighet skal begynne være 100% ustabil på 200m tror jeg ingenting på.

Link to comment
Share on other sites

Tjah....

 

Gode kalibre, hvor du får tak i gode patroner kan være:

 

.222

.223

.243

.270

6,5x55

.308

 

Av disse er det vel .270 du kan slite med om du skal kjøpe patroner på Esso liksom...

 

.222 er minste tillatte til rådyr. Kjent som et av tidenes mest presise kalibere. Mange verdensrekorder i BR frem til andre tok over på 1970-tallet. Grei ut til 200 meter.

 

.223 er kjent som arvtager til .222, selv om sistnevnte lever godt enda. Mer fleksibelt om du har krappere riflestigning (1:7 - 1:8) da du kan stabilisere tyngre kuler, som igjen er kjekt til rådyr. Da bør du lade selv, for ellers får du ikke kjøpt dem hos Kiwi...

 

.243 Enda mer fleksibel enn .223, men skal visst brenne løp fortere. Skyter du mye er det dyrere å eie en slik. Litt dyrere å skyte med og, men 6 mm kaliberet er ikke akkurat beryktet for dårlig presisjon!

 

.270 Noe sjeldnere, men mange liker dette. Dyrere ammo, så her har ikke Rema 1000 noe på lager om du spør. Godkjent til storvilt.

 

6,5x55 er kaliberverdenens svar på Folkevogn. Den er faktisk over 40 år eldre enn den første folkevogna til gode, gamle Ferdinand Porsche. Allroundkaliber. Godkjent til elg. Her får du tak i ammunisjon overalt. Spør du i kantina på barneskolen i nærheten, kan det godt hende de har en oryx eller to...

 

.308 er kaliberverdenens svar på Toyota Corolla. Gud bedre så kjedelig, men gud bedre så trofast. Mindre marginal på elg enn 6,5x55 (mange hevder det om 6,5) og gjør alt det de andre gjør. Det hevdes også at den er godt egnet for kapping og demper. Dette kaliberet har "alle", så det er bare å stoppe en tilfeldig forbipasserende, gjerne 92 år gamle Olga med rullator. Skulle ikke forundre meg om du får kjøpt ei pakke .308 av henne...

 

Selv har jeg en .222 og liker det utrolig godt. Smeller lite, og det er nesten så jeg savner rekyl når jeg skyter med demper. Jeg lader selv og kommer neppe til å kvitte meg med børsa de nærmeste åra. Kosebørse som gjør alt jeg ber om! Har også en .308, men den får stå i ro og se pen ut i våpenskapet. Ikke liker jeg smell, og ikke liker jeg rekyl, og børsa er rene antitankkanonen i forhold til .222'en, og når jeg ikke jakter storvilt, ja da har jeg egentlig ikke bruk for den! Men det er arv fra fruens morfar, så den skal aldri selges...

 

Det beste du kan gjøre er å sjekke ammoutvalg til forskjellige butikker i nærheten om du er avhengig av umiddelbar tilgjengelighet. Hva du bruker av de ovennevnte er egentlig ett fett. Alle er lovlige, og alle virker, men de tre sistnevnte er mer universale enn de tre første.

Link to comment
Share on other sites

Tjah....

 

Gode kalibre, hvor du får tak i gode patroner kan være:

 

.222

.223

.243

.270

6,5x55

.308

Alle er lovlige, og alle virker, men de tre sistnevnte er mer universale enn de tre første.

 

Ehm. Vil du påstå at .270 er mer "universal" enn .223 ? Med universal mener du da "folkelig" eller på bruksområdet?

Link to comment
Share on other sites

Riktig det Kimjørgen, men det var ikke det DU spurte om. Svarte bare på ditt spørsmål og det å velge ett kaliber som er bra til rådyr, men også holder storviltkravet er vel ikke nødvendigvis dumt? Man vet jo aldri hva man kommer til å jakte i fremtiden om man får muligheten?

Link to comment
Share on other sites

hva som er best og hva som er dårligst vett eg ikke? Men eg bruker 223 55grs Barens-TSX og vist ikke eg bruker den så er det 6,5x55 den bruker eg kansje like ofte som 223 for den kan eg ta med meg under storviltjakt og skyte vist det skulle komme en hjort springene i stede for et rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Ehm. Vil du påstå at .270 er mer "universal" enn .223 ? Med universal mener du da "folkelig" eller på bruksområdet?

 

Ikke folkelig siden ammoen gjerne er dyrere enn for de andre (spørs hva en ser etter), men bruksområde, siden den er godkjent til storvilt. Bedre egnet til langt hold, som også var et kriterie.

 

Sakset denne fra nettet: "Need a flat-shooting, mild-recoiling, super-accurate cartridge for shooting deer-size game at long range? The .270 loaded with a good 130-grain bullet fills the bill with room to spare."

The 20th Century's Top Rifle Cartridge

By Layne Simpson, Field Editor, Shooting Times.

http://hunting.about.com/od/guns/l/aasttopriflecar.htm

 

Dette betyr vel at den er mer universal når det gjelder bruksområde. Noe mer om .270 gadd jeg ikke finne i farta. Er garantert delte meninger om dette kaliberet og. Folk mener jo gjerne at sitt eget er det ultimate. I linken mener for øvrig forfatteren at .30-06 er det 20. århundrets kaliber. .222, .243, .270 og .308 er på lista hans og.

 

 

 

 

 

Ellers var jo kravet ei rifle til rådyr, så det holder jo med en av de tre små da, men ikke ukritisk kappet. Det snakkes om 45 cm løp her, og da ville jeg gått for grovere kalibere enn de to minste. En kan i hvert fall glemme kravet til anslagsenergi med minstemann. Der bør en ikke under 50 cm etter hva jeg har funnet ut. Kjøpte Lapua 55sp, men ser ut som om jeg bør finne noe annet, ellers blir det å lade litt hardere enn hva jeg har lyst til. Kapper man en .223 til 45 cm og bruker 55 grs kuler kan man kanskje oppleve noe av det samme. Har ikke sjekket ut det. Vil man absolutt ha kort løp bør man derfor gå for litt større mener jeg, og da er kanskje .243 det beste alternativet under storviltkalibrene. Skal man spare penger på ammunisjon eller få tak i overalt bør man opp på 6,5 eller .308, men blyspissammo er relativt jevndyrt på mange kalibere, feks er det samme pris på alle sammen i Fusion, 299,- med unntak av .223 som koster 269,-. .222 fås ikke. Dette er tilbudspriser hos Winge våpen nå, men ordinærprisene er ikke veldig ulike uansett. Har ikke sjekket andre steder, men det kan jo være endel variasjon på andre patroner da. Er vel helst ved treningsskyting man kan spare penger.

Link to comment
Share on other sites

Av de som ble listet opp her er det vel bare 308 som har særlig piff i et så amputert løp at man sikkert kan skyte på 300m og slite minst løp.

 

Hvor er det kommer fra at 243W sliter så mye løp, hylse volumet og kule diameteren der er vel ikke så enormt forskjellig fra forholdene hos 6,5x55.

 

Lader man selv og skulle ha slike vanskelige kriterier, men vill ha kun småvilt rifle er det jo bare å børste støv av gamle 250(-3000)Savage, bare å necke opp igjen en 22-250 til det opprinnelige 257kal. presto lite hylsevolum raskere krutt, lite løps slitasje og kuler med brukbar BC, og så slipper man ikke minst å ha noe alle har.

 

Personlig foretrekker jeg 240Wby og 25-06 med så lange løp som mulig til bukke jakt, så har man mulighet til en ekstra rifle i et mindre kaliber til bever (hvor man vill ha skinnet helt) og annet mindre vilt.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det Kimjørgen, men det var ikke det DU spurte om. Svarte bare på ditt spørsmål og det å velge ett kaliber som er bra til rådyr, men også holder storviltkravet er vel ikke nødvendigvis dumt? Man vet jo aldri hva man kommer til å jakte i fremtiden om man får muligheten?

 

 

skjønner ikke helt problemet. ja mulig han vil jakte storvilt i fremtiden. MEN da har han allerede rifle til det..

Link to comment
Share on other sites

Eg har lyst til å kjøpe meg ei ny rifle....til dyr frå rådyr og nedover, ...kappast (+- 45 cm) Spørsmålet mitt blir då som følger:

 

Kva kaliber skal eg då velge som ikkje mistar så mykje kraft med eit så kort løp?

- Kaliberet bør vere relativt flattskytande slik at det er enkelt å skyte på 2-300 m

-Det er også eit moment at ein klarar å få tak i ammunisjon til børsa. Er ikkje vits å ha eit eksotisk kaliber dersom folk berre klør seg i hovudet når du spør om dei har ammunisjon :lol:

 

Skulle jeg skreddersy en rifle ette ditt behov ville jeg laget en 6,5x47 Lapua eller en 6mmxc. Ferdigrulla ammo må bestilles, ellers blir det egen lading. Skreddersydd børse = skreddersydd ammo. :mrgreen:

 

Lange hylse ville jeg ekskludert i denne sammenheng for du fyrer for kråka i et kort løp. Dersom du skal ha patron til skyting på avstand 300+, som fabrikkammo kan kjøpe på COOP - Sport som fungerer i kort løp så må det trolig bli .308. Alternativet som er best med mindre kaliber anser jeg å være .243, ut fra tilgang på fabrikkammo. Med hjemmelading blir diskusjonen en helt annen, og det kan vi ta igjen om det blir spørsmålet. :wink:

 

KimJorgen som er .223 fan reagerer nå, men de fabrikkpatroner som er alment tilgjengelige i denne patronen er ubrukelige på 300m med sidevind som en musefjert. Det er min mening, (og jeg har jaktet en del med .222 på kysten.)

 

edit: trykkleif

 

Ellers har jeg .260 selv, vurderer en .308x1,5" til rådyr :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rådyr med 223, 22.savage (5.6x52R), 22-250, 6.5x55, 6.5x57R, 308, 30-06, 300wsm, 375 H&H, og 375 Weatherby. Det er sikkert noen kalibre jeg har glemt på den lista. Det blir til at jeg tar med 6.5x55 på rådyrjakt. Mer enn nok kraft, ikke så vindutsatt som finkalibrene og jeg synes det blir mindre blodsprengt kjøtt. Pipa mi er kapet til 47cm, og kula stabiliserer fint på langhold.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor diskuterer man løpslengder uten å diskutere totallengde på børsa? Det er vel totallengden som er viktig..

 

Børser med samme totallengde kan ha veldig forskjellig løpslengde.

 

Her diskuteres stablisering av kuler, og da har ikke totallengde noe med saken å gjøre :wink:

Har det vært snakk om lovlighet, har totallngden absolutt noe å si :) (84cm)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker konsekvent 458 Socom på Bukk i høst 8)

Kan anbefales. Her kan du kjøre virkelig lårkort og sub om du vil.

Blir vel litt værre på hold over 300 m, men fy så artig på hold rundt 30 m i subhastigheter.

Jeg tror de fleste aktuelle kalibre er nevnt, Velg utifra det du selv har lyst til å prøve. Til rådyr fungerer stort sett alt.

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med .22 kalibrene er

* De er utsatt for vind. Skal du (virkelig???) skyte rådyr på 300 meters hold bør du trene mye.

* På de avstandene er .22 kalibrene etter mitt skjønn marginale i forhold til anslagsenergi

* Kommer kula borti et blad eller et gresstrå risikerer du at den skifter retning... Litt opp i kaliber og du har mer å gå på.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg trådstarter rett med å få tak i ammunisjon, så er hjemmelading utelukket.

Da vil det i praksis være få patroner å velge i og skal du ta med lange hold så kan en vurdere .22-250, med 243 som alternativ. "Skaubjønn" sitt alternativ blilr jo ldri feil på rådyr. Underttegnede ville gått for en mindre hylse, .243 er perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Skal du først kjøpe ny børse spesielt til rådyr ville jeg kikket på hvordan Skaubjønn har satt opp sin Blaser (helt enig i hans valg av kaliber også), en perfekt rådyrdødare.

 

Finst det ein link slik at eg kan få informasjon om dette prosjektet?

 

Eg er nøydd til å takke alle saman som har kommt med innspel om dette emnet. Eg er nesten sikker på at eg kjem til å velge 6,5 som kaliber til rifla mi.

 

Når det gjeld avstandane så er det SVÆRT usannsynleg at eg kjem til å skyte på hold over 200m, men det er greitt å få vite at kula kan vere presis på dette holdet (og lengre)

Link to comment
Share on other sites

Skal du først kjøpe ny børse spesielt til rådyr ville jeg kikket på hvordan Skaubjønn har satt opp sin Blaser (helt enig i hans valg av kaliber også), en perfekt rådyrdødare.

 

Finst det ein link slik at eg kan få informasjon om dette prosjektet?

 

Spurte om det samme for en god stund siden (den gang i anledning lyddemper) og her har du svaret :)

viewtopic.php?f=14&t=901&p=83908#p83908

Link to comment
Share on other sites

Den er selv har er jo alltid best ;)

 

Jeg har ei .243w pipe til Blaser'n, dedikert til rev og rådyrjakt. Løpet er kappet til ca 50cm og med en std. A-tec demper.

Perfekte rådyrkaliber spør du meg. Har ikke testet ut til 300m men samlingene på 100 og 200m er ingenting å si på :wink:

 

Relativt lett å finne fabrikkladet ammo, men den er litt dyrere enn "melk og brød" kalibre desverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ruger M77 i kaliber 243W uten demper som jeg bruker på rådyrjakta. Et suverent og perfekt kaliber til bruk på rådyr, ja mange mener kaliberet er som skapt til bruk på rådyr. Bruker Federal Fusion som jeg får en meget god presisjon med. Har også brukt kaliber 6.5x55 på rådyrbukken men jeg foretrekker 243W på grunn av at jeg mener kaliber 243W gir mindre kjøttødelggelse. Om det er en tilfeldighet eller ikke skal jeg ikke være så bombastisk på, men rådyr er jo tross alt et lite dyr. Nå er det faktis kommet et bra utvalg av kjøpeammo her på berget. Som Jørgen sier litt dyrere enn de vanlige standard kalibrene, men et artig og snerten kaliber som jeg liker bedre og bedre.

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsfanden,

det er ikke kaliberet som avgjør vindavdriften, men kula du bruker. Det fins 6mm kuler med meget høy ballistisk koeffissient, noe som tilsier at .243 ladd med "riktige" kuler vil ha omtrent samme vindavdrift som 6.5x55. I noen tilfeller mindre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

jeg vil nå si at 6,5 ikke er et idielt kaliber dul deg siden du siar at du vil ha ca 45 cm lang pipe og skyte på opp til 300 meter.

da vil 6,5 miste ganske mye hastighet som faktisk har en del og si på sånne avstander.

 

noen her som ha lest siste utgave av jeger?

der står det litt om kapping av løp.

den testen har med hvor mye plass krutte har til og brenne men det gir en liten pekepinn. :D

Link to comment
Share on other sites

jeg er en 6,5x55 elsker pga pris-presisjon- og ikke minsta att du kan skyte alt vilt i norge..

jeg angrer litt på at jeg ikke valgte 308w i drillingen min pga litt kort løpslengde,49cm(jaaadaa de holder) men 60+ cm pipe hadde vert optimalt i min mening.

så vis du nå skal kappe løpet ditt såpass mye så ville jeg anbefalt deg 308w pga den korte løpslengden den krever.

du vil nåkk ha mest mulig løp om du skal ha mest mulig flatskytende kule

å som nevnt tåler 6,5 og 308 kula mere vind/vegitasjon før den forandrer rettning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...